400 obserwacji, 40 decyzji i jeden błąd co dwie minuty

10 Maj 2023, 12:52

Szacuje się, że typowy kierowca co dwie minuty dokonuje 400 obserwacji, podejmuje 40 decyzji i popełnia jeden błąd(1). Większość z tych decyzji podejmowana jest nieświadomie. Jest to proces wykorzystujący wcześniej wyuczone wzorce zachowań. Pozostałe to świadome rozważania, jak na przykład wybór miejsca parkingowego. Co jednak, gdy kierowca zbyt długo się zastanawia? Wahanie i niezdecydowanie mogą zwiększyć ryzyko kolizji.

Doskonalenie techniki jazdy, czyli wyuczenie prawidłowych wzorców zachowań na drodze jest niezwykle ważne w kontekście tysięcy nieświadomych decyzji, które podejmujemy codziennie na drodze. Często robimy to w ułamku sekundy, więc automatycznie. Sytuacja jest idealna, gdy „automatycznie” oznacza „prawidłowo”. A to mogą zagwarantować wiedza, doskonalenie umiejętności i doświadczenie wyjaśnia Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
400 obserwacji, 40 decyzji i jeden błąd co dwie minuty Aby kierowca mógł podejmować prawidłowe decyzje, potrzebna jest także koncentracja oraz ogólna dobra kondycja zdrowotna kierowcy. Jest wiele czynników, które nawet u dobrego kierowcy mogą osłabić umiejętność podejmowania odpowiednich decyzji. Należą do nich tymczasowe niedogodności w postaci na przykład bólu głowy, przeziębienia czy niewyspania. Istotny jest także stan emocjonalny prowadzącego auto. Zarówno złość, jak i zbytnie rozluźnienie mogą zaburzać koncentrację i doprowadzić do emocjonalnych zachowań lub bagatelizowania niebezpiecznych sytuacji. Elementem niezbędnym do koncentracji jest także rezygnacja z wykonywania czynności niezwiązanych z prowadzeniem pojazdu, w szczególności takich, które wymagają oderwania wzroku od drogi, czyli pisanie wiadomości czy sprawdzanie poczty w telefonie. Zwracamy też uwagę kierowców na tzw. błądzenie myślami, które rozprasza i obniża siłę uwagi. Najczęściej dotyczy to długich i monotonnych podróży. Warto wtedy włączyć radio, zatrzymywać się częściej na postój, a także porozmawiać z pasażerem, jeśli nie podróżujemy sami radzi Adam Bernard.

POLECAMY Jazda pod prąd

Ile decyzji musi podjąć kierowca przejeżdżający przez rondo? Zwolnić, być może zatrzymać pojazd, obserwować przechodniów w okolicach przejść dla pieszych, obserwować ruch na rondzie oraz inne samochody, które też planują wjechać na skrzyżowanie, włączyć kierunkowskaz we właściwym momencie, rozwinąć bezpieczną prędkość, poruszać się płynnie, unikać nagłego hamowania, zająć właściwy pas ruchu, jeśli rondo jest wielopasmowe, obserwować inne samochody w lusterkach, bezpiecznie opuścić rondo – i to wszystko często w czasie zaledwie kilku czy kilkunastu sekund. Wyobraźmy sobie teraz kierowcę, który waha się przy podejmowaniu tych decyzji lub wykonuje wszystkie czynności niepewnie. Takie zachowanie może negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo na drodze ostrzega dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

źródło: (1) hopkinsmedicine.org; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3786
Zdjęcia: 13085
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

10 Maj 2023, 15:59

Redakcja napisał(a):kierowca co dwie minuty dokonuje 400 obserwacji, podejmuje 40 decyzji i popełnia jeden błąd
Zastanawiam się jakie to są błędy i czy faktycznie są one znaczące. Czasem podjęcie innej decyzji nie oznacza tego, że jest ona błędna.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9766
Zdjęcia: 34

07 Cze 2023, 10:23

Człowiek cały czas podejmuje decyzje nawet nie wiedząc o tym i nie musi się poruszać samochodem, wystarczy jazda na rowerze czy nawet spacer :naughty:
SanGrac1989
Nowicjusz
 
Posty: 42
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jeden model samochodu i dwie wersje zawieszenia
    Pewne, na pierwszy rzut oka identyczne modele samochodów prezentują różnice w konstrukcji zawieszenia, co wpływa nie tylko na ich osiągi drogowe, lecz także na koszty obsługi technicznej. Firma SKF skupia uwagę ...