AKCYZA co decyduje o tym, że pojazd jest ciężarowy?

25 Mar 2009, 22:47

Witam, kupiłem auto w USA - Porsche Cayenne. Odprawiłem je za granicą i założyłem kratkę przed przeglądem technicznym w Polsce. Pojazd nie miał tylnich siedzeń i pasów, więc zarejestrowałem zgodnie z przeglądem jako auto ciężarowe, dwuosobowe.
Osiągnąłem cel, czyli nie zapłaciłem akcyzy. Urząd celny zamierza mi ją jednak nałożyć, może to zrobić zgodnie z prawem?

Pozdrawiam serdecznie!
trebor1978
Nowicjusz
 
Posty: 3

25 Mar 2009, 22:49

Może ktoś z Was zna prawnika, który ma doświadczenie w sprawach związanych z akcyzą?

Pozdrawiam!
trebor1978
Nowicjusz
 
Posty: 3

03 Kwi 2009, 14:43

jak urząd celny dowiedział się o Twoim samochodzie i co napisał?

pozdrawiam

Dariusz Sawicki
pozdrawiam

Dariusz Sawicki

Masz problem z rejestracją samochodu?
Daj znać zajmiemy się tym za Ciebie.
DariuszSawicki
Stały forumowicz
 
Posty: 1029
Miejscowość: Wrocław
Auto: Nie mam

03 Kwi 2009, 18:46

podczas zwyczajnego kopania w dokumentach podczas kontroli podatkowej...
trebor1978
Nowicjusz
 
Posty: 3

06 Kwi 2009, 15:39

zasadniczo jeżeli przywiozłeś do Polski osobowy to musisz zapłacić akcyzę.

Gdybyś w Niemczech sobie przerobił, tam wyrobił dowód rejestracyjny z wpisem ciężarowy i takim przekroczył granicę to mógłbyś nie płacić akcyzy.

Zasadniczo odsyłam do przepisów celnych - co podlega akcyzie a co jest zwolnione, żeby wyrobić sobie własne zdanie na ten temat w ewentualnej walce z urzędem.

Ostatecznie poszukać jakieś łebskiego doradcy podatkowego, który się podejmie tematu choć moim zdaniem szanse są nikłe.

powodzenia.

Dariusz Sawicki
pozdrawiam

Dariusz Sawicki

Masz problem z rejestracją samochodu?
Daj znać zajmiemy się tym za Ciebie.
DariuszSawicki
Stały forumowicz
 
Posty: 1029
Miejscowość: Wrocław
Auto: Nie mam

28 Maj 2010, 16:07

Czy organ podatkowy ma prawo wezwać podatnika do złożenia deklaracji uproszczonej WNT w związku z kupnem pojazdu w Niemczech, gdy z dokumentów przekazanych przez sprzedawcę wynika, że przedmiotem umowy był samochód ciężarowy?
2010-05-13


Adam Bartosiewicz
Informacja o autorze:

Autor współpracuje z Vademecum Głównego Księgowego, ABC Wolters Kluwer Polska

Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Doradcy Podatkowego

Czy można uznać za prawidłowe zachowanie polskiego organu podatkowego - urzędu celnego, polegające na wzywaniu podatnika do złożenia deklaracji uproszczonej nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu (sprowadzonego z Niemiec), w sytuacji, gdy z dokumentów przekazanych przez sprzedawcę polskiemu nabywcy (m.in. tzw. brief, dowód rejestracyjny, itp.) wynika, że przedmiotem umowy kupna-sprzedaży był samochód ciężarowy?
Jest to pojazd typu SUV. Został zarejestrowany w Polsce jako ciężarowy, co zostało potwierdzone w karcie pojazdu i dowodzie rejestracyjnym.
Jakie konkretne uregulowania prawne obowiązujące w Polsce decydują o kwalifikacji pojazdu do kodu 8703? Czy tego typu kwalifikacja jest wystarczająca do objęcia obowiązkiem podatkowym w podatku akcyzowym?


OdpowiedĽ: Postępowanie organu podatkowego (naczelnika urzędu celnego) było prawidłowe. Wpis w karcie pojazdu i w dowodzie rejestracyjnym nie przesądza o klasyfikacji pojazdu na gruncie Nomenklatury Scalonej (CN). To zaś właśnie od klasyfikacji pojazdu według tego kryterium uzależnione jest opodatkowanie akcyzą.


Uzasadnienie: Samochody osobowe nie są obecnie wyrobami akcyzowymi, lecz w określonych przypadkach podlegają akcyzie. Jak wynika bowiem z przepisów art. 100 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) – dalej u.p.a., w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Definicja samochodu osobowego dla potrzeb opodatkowania akcyzą zawarta jest w przepisach u.p.a. Jest to definicja właściwa tylko tej ustawie. Różni się ona od definicji zawartej w innych przepisach podatkowych (choćby od definicji przyjmowanej na potrzeby podatku dochodowego, czy też podatku od towarów i usług). Jest także odmienna od definicji przyjmowanej na potrzeby przepisów o rejestracji pojazdów.
Przepis art. 100 ust. 4 n.u.p.a. stanowi, że samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem skuterów śnieżnych o kodzie CN 8703 10 11, pojazdów typu meleks o kodzie CN 8703 10 18 oraz pojazdów typu quad o kodzie CN 8703 10 18.
Istotnie zatem akcyzą (jako "samochody osobowe") objęta będzie szersza grupa pojazdów niż "samochody osobowe" w rozumieniu przepisów o rejestracji pojazdów.
Uregulowania prawne, z których wynika przyporządkowanie danego pojazdu do takiego, a nie innego kodu Nomenklatury Scalonej to przede wszystkim rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, Dz. Urz. UE L. Nr 256, poz. 1) - dalej r.n.t.
W celu dokonania prawidłowej klasyfikacji towarów w Nomenklaturze Scalonej należy kierować się Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury Scalonej mającymi moc normy prawnej, w brzmieniu nadanym r.n.t.
Procedura klasyfikowania konkretnego pojazdu samochodowego do poszczególnego kodu CN powinna przebiegać w ten sposób, iż najpierw ustalane jest przeznaczenie danego pojazdu. Jeżeli przeznaczony jest on zasadniczo do przewozu osób objęty jest kodem 8703, jeżeli natomiast służy do przewozu towarów, obejmuje go kod 8704.
Pojazd typu SUV służy zasadniczo do przewozu osób. Wskazuje się, że w niektóre samochody służące zasadniczo do przewozu osób mogą mieć za zadanie także przewóz towarów. Wówczas należałoby sprawdzać, czy taki samochód (pojazd) nie powinien być kwalifikowany do kodu 8704.
W Notach wyjaśniających przyjętych zgodnie z procedurą określoną w art. 10 ust. 1 r.n.t. wprowadzono zmianę, polegającą na dodaniu do pozycji 8703, która obejmowała "pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż objęte pozycją 8702) włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi" sformułowania, iż pozycja ta obejmuje pojazdy wielofunkcyjne takie jak pojazdy mechaniczne, które mogą przewozić zarówno osoby jak i towary; typu pickup, posiadające zazwyczaj więcej niż jeden rząd siedzeń i tworzone przez dwie oddzielne przestrzenie, zamkniętą kabinę do przewozu osób i otwartą lub zakrytą powierzchnię do transportu towarów. Jednakże takie pojazdy mają być klasyfikowane do pozycji 8704, jeżeli maksymalna wewnętrzna długość podłogi powierzchni do transportu towarów jest większa niż 50% długości rozstawu osi pojazdu lub jeżeli posiadają one więcej niż dwie osie.
Pojazdy typu SUV mają dwie osie. Zwykle długość wewnętrznej powierzchni do transportu towarów jest mniejsza niż 50% długości rozstawu osi. To przesądza o zaklasyfikowaniu pojazdu do kodu 8703 CN. W konsekwencji podlega on opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Ostatnio edytowany przez escalade, 26 Mar 2011, 21:23, edytowano w sumie 1 raz
escalade
Nowicjusz
 
Posty: 15
Miejscowość: śląsk
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Koniec kręcenia liczników?
    Z dniem 1 stycznia 2014 r. weszła w życie nowelizacja rozporządzenia Ministra Transportu w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów. Jedną ze zmian jest zobowiązanie stacji kontroli pojazdów do ...

24 Maj 2012, 19:23

tak,,escalade" ma wiele racji,lecz jest jeszcze kilka wątków.
W moim przypadku UC wszczął kontrolę i kontrola wykazała 30 samochodów ciężarowych,które wg. UC podlegają akcyzie.
Są to samochody ciężarowe 2 osobowe gdzie w dowodzie rejestracyjnym Duńskim jest adnotacja Samochód ciężarowy/dostawczy-przeznaczenie-transport towarów.Zostal zrobiony przegląd techniczny w Polsce,samochód został zaklasyfikowany jako ciężarowy i tak zarejestrowany w Polsce.\
Nastepnie po kilku latach UC wezwał użytkownika w celu oględzin samochodu i zaklasyfikował go do kodu CN 8703 mimo tego iż auta nie posiadaly z tylu siedzen i pasów,czesc towarowa oddzielona byla przegrodą,podłoga byla przerobiona aby była płaska,szyby z tylu nie opuszczaly sie i byly na stale zaklejone.Przestrzeń bagażowa jest dłuższa od części osobowej,oraz od 50% rozstawu osi.Naliczono za wszystkie samochody podatek akcyzowy wraz z odsetkami karnymi 14%.
Odwołałem się od decyzji i sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Niestety mimo iż adwokat używał różnych argumentów sprawę przegrałem.
marcin32
Obserwowany
 
Posty: 1
Prawo jazdy: 01 07 1998
Auto: renault espace

05 Paź 2012, 20:11

Może ktoś z Was zna prawnika, który ma doświadczenie w sprawach związanych z akcyzą?

Pozdrawiam!

Przeciętny "Mecenas" nie ma o tym specjalnie pojęcia. Wiem, bo kilku już obskoczyłem. Chyba, że sam sobie sprowadzał jakiegoś SUV z Niemiec hehehe :) Słyszałem od znajomych z banży, że kilka osób zaczęło się bardziej tymi sprawami zagłębiać i ponoć w każdym największym mieście w Polsce już jest ktoś kto ma większą ilość tego typu spraw. Nie mniej jednak prawda jest taka, że nie warto wszystkiego wrzucać do jednego wora. Są po prostu sprawy przegrane i nie wszystko warto ciągnąć (odsetki za zaległości podatkowe, obecnie 14,5%!!). Na 8704.pl prawnik robi za 150 zl porządną opinię prawną na konkretne auto pod kątem Urzędu Celnego, polecam.

Natomiast odpowiadając na pytanie z wątku, to decyduje oczywiście zasadnicze przeznaczenie pojazdu.
syrio
Nowicjusz
 
Posty: 4
Prawo jazdy: 05 09 1994
Auto: VW Touareg