Bezpieczniejsze skrzyżowania dzięki łączności samochodów z otoczeniem

Bezpieczniejsze skrzyżowania dzięki łączności samochodów z otoczeniem

09 Paź 2018, 13:49

Volkswagen i Siemens chcą wspólnie poprawić bezpieczeństwo na drogach, szczególnie na skrzyżowaniach. Aby tego dokonać, opracowano nowe funkcje, które mogą wzbogacić wymianę informacji między samochodami i cyfrową infrastrukturą otoczenia. System wykorzystuje technologię WLANp (ITS-G5) w łączności samochodów z otoczeniem typu Car2X i jest obecnie testowany na ulicach Wolfsburga.

W ramach wspólnego projektu Wolfsburg, Volkswagen i Siemens utworzyły obszar testowy na głównej ulicy miasta, na której dziesięć sygnalizatorów świetlnych wyposażono w urządzenie do transmisji cykli świetlnych do pojazdów znajdujących się w pobliżu za pośrednictwem technologii WLANp (ITS-G5). W przyszłości pojazdy wyposażone w system łączności z otoczeniem typu Car2X będą w stanie przetworzyć te informacje i poinformować kierowcę o tym, że – na przykład – zielone światło jest lub za moment będzie włączone na wszystkich sygnalizatorach wzdłuż jego kierunku jazdy. Dzięki takiej informacji kierowcy będą mogli uniknąć niepotrzebnego hamowania lub przyspieszania. Już w najbliższej przyszłości samochody będą w stanie realizować tego typu funkcje bez udziału kierowcy.
Image
Funkcja "przewidywania" przez samochody kolejnych cykli świetlnych zwiększa przepustowość ulic w obszarach zabudowanych i przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa. Dwa skrzyżowania w Wolfsburgu zostały wyposażone w nowoczesne czujniki do wykrywania pieszych i rowerzystów. Manfred Fuhg, szef działu "Siemens Mobility Germany", powiedział "Skrzyżowania wyposażone w technologię czujników radarowych pozwalają znacznie zwiększyć dokładność wykrywania pieszych i rowerzystów. Informacja o ich obecności w pobliżu samochodów jest szczególnie cenna na rozbudowanych skrzyżowaniach i w tzw. czarnych punktach, gdzie często dochodzi do wypadków z udziałem tych uczestników ruchu".

Technologia stale się rozwija
Samochody wyposażone w łączność z otoczeniem typu Car2X za pomocą technologii WLANp Volkswagen wprowadzi do oferty już w przyszłym roku. Aby dane z infrastruktury drogowej były jak najpełniejsze, zostaną uzupełnione o dodatkowe komunikaty, które pozwolą na stworzenie rozbudowanego systemu bezpieczeństwa na drogach. Dzięki temu samochody będą w stanie skutecznie zapobiegać wypadkom w sytuacjach, w których teraz kierowca lub pojazd nie dostrzegają innych użytkowników dróg za pomocą własnych zmysłów lub czujników, albo zauważają ich dopiero w ostatniej chwili. W ten sposób lepiej chronieni będą w szczególności piesi i rowerzyści, którzy często są ofiarami wypadków. "Sygnalizatory świetlne oparte na systemach ze sztuczną inteligencją oraz inteligentne metody sterowania mogą dostarczyć samochodom znacznie bardziej precyzyjnych informacji o cyklach czerwonego i zielonego światła niż było to dotychczas możliwe" mówi Manfred Fuhg.

"Patrząc z dzisiejszej perspektywy szczególnie w miastach wykorzystanie infrastruktury drogowej zapewnia wiele zalet wraz z innymi korzyściami płynącymi z łączności samochodów z otoczeniem typu Car2X" wyjaśnia Gunnar Koether, szef działu "Bezpieczeństwa pojazdów" w Volkswagenie.
"W przeciwieństwie do stosunkowo niedokładnych danych dotyczących położenia smartfona, zastosowanie czujników położenia analogicznie w wypadku samochodu gwarantuje bardzo dokładne dane na temat jego pozycji w krytycznym obszarze. To jest niezbędny warunek do uniknięcia fałszywych ostrzeżeń. Poza przeszkodami technicznymi zachowanie prywatności to kolejny aspekt, który mógłby zniechęcić użytkowników do korzystania z lokalizacji przy pomocy ich smartfonów".

Wspólne dążenie do celu
Wiele firm pracuje obecnie nad rozszerzeniem istniejących standardów technologii WLANp. Za sprawą projektu pilotażowego w rzeczywistym ruchu drogowym rozwija się ona bardzo szybko i powinna być gotowa już wkrótce. Jedno jest pewne: Rozbudowany system bezpieczeństwa na drogach będzie skuteczny tylko wtedy, gdy infrastruktura drogowa i wszyscy użytkownicy dróg będą porozumiewać się tym samym językiem. Właśnie dlatego Volkswagen i Siemens wspierają Unię Europejską w jak najszybszym ustanowieniu wiążących ram systemu łączności samochodów z otoczeniem.

Klaus Mohrs, burmistrz Wolfsburga, z zadowoleniem przyjął inicjatywę Volkswagena i Siemensa "Wolfsburg i Volkswagen postawiły sobie za cel, aby uczynić to miasto modelowym w dziedzinie cyfryzacji pod hasłem #WolfsburgDigital. Kiedy sygnalizacja świetlna i samochody potrafią się komunikować, korzyści z cyfryzacji są widoczne dla wielu ludzi".

źródło: Volkswagen Group
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2719
Zdjęcia: 9745
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Pięć cech dobrego kierowcy - sprawdź czy je posiadasz Pięć cech dobrego kierowcy - sprawdź czy je posiadasz
    Badania przeprowadzone przez psychologów wykazują, że większość osób ocenia swoje umiejętności kierowcy jako powyżej przeciętnej, nawet mając świadomość, iż inni oceniliby je niżej. Trenerzy Szkoły Bezpiecznej ...
    Audi "królem wyścigów długodystansowych" Audi "królem wyścigów długodystansowych"
    Audi zorganizowało spotkanie pięciu zespołów mających na swoim koncie zwycięstwa w wyścigach na długich dystansach. Po raz pierwszy, podczas sesji fotograficznej spotkały się zespoły, które w sezonie 2012, od ...

  •