Drogi bardziej bezpieczne dzięki innowacjom w motoryzacji

30 Mar 2021, 15:23

Przez ostatnich 35 lat liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych zmniejszyła się o 80%. Stało się to m.in. dzięki regulacjom prawnym oraz upowszechnieniu takich innowacji jak udoskonalone pasy bezpieczeństwa czy poduszki powietrzne.

W przyszłości dalszą poprawę bezpieczeństwa mogą przynieść samochody autonomiczne – w badaniu opinii społecznej szansę na to dostrzega 58% respondentów(1). Zanim to nastąpi, kierowcy mogą korzystać z coraz doskonalszych technologii wspomagania prowadzenia, dostępnych m.in. w nowym Renault Clio i nowym Renault Captur, które otrzymały po pięć gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP.
Drogi bardziej bezpieczne dzięki innowacjom w motoryzacji Co roku w wypadkach drogowych na świecie ginie ok. 1.350.000 osób. W ciągu 35 lat liczba śmiertelnych wypadków zmniejszyła się o 80%. Jest to wynikiem wprowadzania nowych technologii w samochodach oraz zmian legislacyjnych. W tym czasie m.in. zmniejszono dozwoloną prędkość, wprowadzono przepisy dotyczące dopuszczalnej zawartości alkoholu we krwi, a pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne stały się niezbędnym elementem wyposażenia samochodu. To wszystko przyniosło wymierne efekty.

Postęp techniczny w zakresie pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych w ostatnich 40 latach jest wynikiem badań prowadzonych w LAB. Laboratorium zostało założone w 1969 r. przez producentów samochodów Renault i Peugeot Citroën w celu prowadzenia badań nad wypadkami, biomechaniką i zachowaniami ludzi.

"LAB analizuje kwestie bezpieczeństwa z wykorzystaniem danych, które pochodzą z rzeczywistych wypadków. Następnie wiedzę tę analizujemy, aby zidentyfikować różne scenariusze zagrożeń. LAB bierze udział w europejskich badaniach, w ramach których dzieli się spostrzeżeniami i analizami z innymi ośrodkami, które następnie włączają je do swoich działań na rzecz bezpieczeństwa" mówi Stéphane Buffat, dyrektor LAB-u.

Obecnie praca LAB koncentruje się na nowych systemach wspomagania prowadzenia i coraz bardziej zaawansowanych technologiach pokładowych. Zdaniem Róży Thun, sprawozdawczyni Parlamentu Europejskiego, dzięki wprowadzeniu obowiązku wyposażania nowych aut od 2022 r. w aktywny regulator prędkości i aktywny system wspomagania nagłego hamowania do 2038 r. w Europie będzie można rocznie zapobiec 25 000 śmiertelnych wypadków i 14 000 poważnych obrażeń.

W przyszłości inteligentne systemy mogą całkowicie zastąpić kierowcę. W badaniu opinii społecznej aż 58% ankietowanych wskazało, że samochody autonomiczne mogą przynieść dalszą poprawę bezpieczeństwa(1).

Na razie po naszych drogach nie mogą przemieszczać się samochody pozbawione kierowcy, ale stosowane technologie wspierają osobę siedzącą za kierownicą. Nowe Renault Clio zdobyło pięć gwiazdek w słynnych testach Euro NCAP m.in. dzięki bogatemu pakietowi systemów wspomagania prowadzenia. Uznanie zyskał zwłaszcza system wspomagania nagłego hamowania AEBS z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, występujący w standardzie od pierwszej wersji wyposażenia. Auto oferuje również w asystenta jazdy po autostradzie i w korkach, który jest pierwszym krokiem w kierunku jazdy autonomicznej.

POLECAMY Linie na drodze - nie dla ozdoby!

Z tych samych systemów korzysta też nowe Renault Captur, także ocenione na pięć gwiazdek w testach Euro NCAP. Auto posiada również m.in. 6 poduszek powietrznych, ABS ze wspomaganiem nagłego hamowania, kamerę i radary, które są niezbędne w działaniu asystenta utrzymania pasa ruchu, ostrzeżenia o nadmiernej prędkości, system rozpoznawania znaków drogowych, system kontroli bezpiecznej odległości i hamowania awaryjnego. Ponadto nowy Captur został wyposażony w regulator/ogranicznik prędkości, system ostrzegania o niezapiętych pasach bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach, funkcja połączenia alarmowego eCall w razie wypadku. Kamera 360°, reflektory 100% LED w standardzie, automatycznie włączane światła drogowe oraz wewnętrzne lusterko wsteczne z ustawieniami dzień/noc zapewniają optymalną widoczność.

źródło: (1) Badanie przeprowadzone przez Vedecom (jednostka prowadząca badania nad zrównoważoną mobilnością) dla francuskiej Dyrekcji generalnej ds. Infrastruktury, transportu i gospodarki morskiej, podległej Ministerstwu Ekologicznej i Inkluzywnej Transformacji (Direction générale des infrastructures, des transports et de la mer). | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3781
Zdjęcia: 13077
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

07 Kwi 2021, 16:07

Nie jestem fanem technologii ale jeśli dzięki niej ilość osób śmiertelnych zmniejszyła się o 80% na przestrzeni 35 lat to uważam to za świetny wynik i oby tak dalej.
malmon3
Aktywny
 
Posty: 302
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Co daje aktywny mechanizm różnicowy?
    Mechanizm różnicowy to nieodzowny elementem każdego samochodu. Jego zadaniem jest umożliwienie niezależnego obracania się kół osi napędzanej na zakrętach, kiedy każde z nich pokonuje inną drogę. W tej roli bardzo ...
    Rolling Barrier System - obrotowe beczki na drodze
    "Rolling Barrier System" to w skrócie obrotowe beczki na drodze system ten opracowała koreańska firma ETI. Jest to bariera drogowa złożona z obrotowych beczek, które mają bardzo duże możliwości pochłaniania ...