Hałas w przypadku ogumienia spowodowany jest przez tarcie oraz częstotliwość drgania opony i powietrza w niej. Zewnętrzny hałas toczenia jest parametrem szczególnym, ponieważ decybel (dB) jest jednostką logarytmiczną – co w praktyce oznacza, że hałas nie rośnie liniowo wraz ze wzrostem natężenia podawanego w decybelach. Zmiana wartości hałasu na etykiecie tylko o 1 decybel oznacza tak naprawdę wzrost hałasu o 26% w stosunku do niższej wartości. Kierowcy powinni pamiętać, że hałas rośnie dwukrotnie średnio co 3 dB. Hałas to zjawisko naturalne i występować będzie zawsze, istnieją jednak pewne czynniki wygłuszające, które mogą poprawić komfort jazdy kierowców. Dlatego warto inwestować w markowe opony, które mają nowoczesne systemy wygłuszające i poprawiają komfort jazdy, zapewniając jednocześnie najlepsze parametry bezpieczeństwa.
Wygłuszenie samochodu – ta sama opona może mieć inną głośność w różnych samochodach. Kierowca jadący słabiej wygłuszonym samochodem doświadczy większego hałasu. Dobrze wygłuszony samochód z oponami o niskim zewnętrznym hałasie toczenia będzie zdecydowanie cichszy.
Odpowiednie ciśnienie opony – Hałas, mniejsza przyczepność, dłuższa droga hamowania, szybsze zużycie opon i zwiększone ryzyko ich pęknięcia – to tylko niektóre konsekwencje niewłaściwego ciśnienia w oponach samochodowych. Opony niedopompowane o 0,5 bara są aż o 3 dB głośniejsze i o 4 metry wydłużają drogę hamowania! Należy pamiętać, że nie ma jednej optymalnej wartości ciśnienia dla wszystkich opon, we wszystkich pojazdach. To producent samochodu określa, jakie ciśnienie jest dostosowane do danego modelu auta czy wersji silnika. Dlatego prawidłowych wartości ciśnienia należy szukać w instrukcji obsługi lub na naklejkach na dole środkowego słupka.
Jakość opon – znacznie więcej hałasu generuje ogumienie niskiej jakości. Nie jest prawdą, że opony zimowe są głośniejsze niż ogumienie całoroczne czy letnie – markowe ogumienie zimowe ma taką głośność, jak dobre opony letnie.
"Czołowi producenci korzystają z technologii wygłuszania, która polega na umieszczeniu dodatkowych warstw we wnętrzu opony. Zadaniem warstw wygłuszających jest obniżenie poziomu drgań powietrza w ogumieniu. Zachęcamy wszystkich kierowców do czytania etykiet przy wyborze opon – dzięki ich pomocy zdecydowanie łatwiej jest dokonać dobrego wyboru z szerokiej oferty opon na rynku. Nietrudno jest podjąć złą decyzję, a następnie żałować jej przez kilka lat. Wiedza o oponach i ich właściwościach to podstawa świadomego wyboru. Zawsze warto skonsultować się z doradcą w serwisie, ale ważna jest też indywidualna świadomość każdego kierowcy. To koło przenosi moc i siłę auta oraz sprawność hamulców na drogę. Odpowiedni dobór ogumienia to minimalizacja zagrożenia dla wszystkich kierowców i komfort jazdy dla kierującego" wskazuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Etykiety – ważne dane dla kierowców
[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
Od 1 listopada 2012 r. opony sprzedawane na terenie krajów należących do Unii Europejskiej muszą być zaopatrzone w odpowiednie etykiety. Odczytanie informacji na etykiecie nie jest trudne, a dane, które się na niej znajdują są niezwykle istotne dla każdego kierowcy. Na każdej fabrycznie nowej oponie znajduje się etykieta, na której są informacje na temat 3 osiągów danej opony:
Efektywność paliwowa – określana przez współczynnik oporów toczenia opony. Jest wyrażona za pomocą klas od A do G, gdzie A oznacza najbardziej oszczędną oponę.
Przyczepność na mokrej nawierzchni – informuje o długości drogi hamowania auta na mokrej nawierzchni. Klasa A oznacza, że dany model opon posiada najkrótszą drogę hamowania.
Zewnętrzny hałas toczenia – wyrażona w decybelach wartość emitowana przez daną oponę.
[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
W tej chwili mam wątpliwości, czy można ufać producentom co do preferowanego ciśnienia opon. Czy czasami niskie zużycie paliwa(emisja), nie jest ważniejsze niż nasz komfort i bezpieczeństwo. Ja w instrukcji (Lancer) mam 2,7 B na wszystkich kołach, a jeżdżę na 2,5 B, bo jakoś lepiej mi się jeździ na trochę niższym ciśnieniu. Dane na etykiecie też nie są jakimś 100% wyznacznikiem, bo jest to pomiar przy stosunkowo niskiej prędkości(80km/h) i przy wyższych prędkościach najcichsze są przeważnie opony premium, pomimo mało imponującymi wynikami na etykiecie.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65 napisał(a):przy wyższych prędkościach najcichsze są przeważnie opony premium, pomimo mało imponującymi wynikami na etykiecie
Też to zauważyłem.
Co co ciśnienia w oponach to czasem tak jak piszesz 0,2 B robi sporą różnicę w komforcie jazdy można też przez takie testowanie ciśnienia zmienić częściowo hałas.
Ja natomiast zaobserwowałem ciekawą rzecz przy oponach zimowych i letnich tej samej firmy. jazda na zimówkach to spalanie około 0,5 L/100km mniej niż na letnich, a na etykiecie ze spalaniem mają taką samą wartość tak więc te dane są mocno poglądowe.
Cichy77 napisał(a):jazda na zimówkach to spalanie około 0,5 L/100km mniej niż na letnich, a na etykiecie ze spalaniem mają taką samą wartość
Chyba odwrotnie, zimą auta palą więcej(szczególnie na krótkich odcinkach) ale to głównie dłuższa jazda na ssaniu, opony robią niewielką różnicę(przy tych samych parametrach). Za to zimą ostrożniej jeździmy i to też ma wpływ na spalanie.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
No właśnie nie. Chodzi tu o jazdę w trasie a nie na krótkich odcinkach. Sprawdzałem na jednych i drugich trasę około 600km jazda takim samym trybem czas przejazdu różnił się 15 min. więc można uznać że bardzo podobnie, a spalanie niższe na zimówkach Opony letnie Uniroyal RainExpert 3 215/65 R16 (super się prowadzi szczególnie jak deszcz na suchym mogły by być minimalnie cichsze), a zimowe Uniroyal MS Plus 77 215/65 R16 (również dobre prowadzenie i jazda po śniegu nie robi większego problemu). Samochód oczywiście nie mój ale jeździłem parę razy a że wszystko dokładnie sprawdzam to wyszła mi taka różnica
Targi Pojazdów 4x4 OFFROAD SHOW POLAND 2013 / relacja Targi Pojazdów 4x4 w Warszawie to prawdziwa uczta dla fanów aut z napędem 4x4 i miłośników jazdy w terenie. W hali wystawowej MT Centrum, przy ul. Marsa 56C odbyła się wystawa ponad 120 aut terenowych ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.