Nooteboom Trailers - innowacje w DNA

Nooteboom Trailers - innowacje w DNA

05 Wrz 2019, 13:49

Uczestniczyliśmy w dniach otwartych zorganizowanych przez Nooteboom Trailers – holenderskiego producenta naczep specjalistycznych wykorzystywanych w transporcie nienormatywnym.

W 2016 r. rodzinna od pokoleń firma Nooteboom Trailers B.V. obchodziła swoje 135-lecie. Wizyta „Samochodów Specjalnych” w Wijchen – obecnej siedzibie – to doskonała okazja, aby przybliżyć nieco naszym Czytelnikom historię tego liczącego się producenta, zaprezentować jego zakład produkcyjny oraz czołowe produkty.

Już od 136 lat holenderska firma Nooteboom udowadnia swoją kompetencję, wprowadzając na rynek przełomowe innowacje oraz zoptymalizowane rozwiązania wykorzystywane w drogowym transporcie nienormatywnym. Jednak filozofia związana z prowadzeniem tego rodzinnego przedsięwzięcia nie uległa większym zmianom w całym tym okresie. Nadal priorytetem jest dostarczanie klientom produktów, które są wytrzymałe i niezawodne, o intuicyjnej i logicznej obsłudze wynikającej z założeń konstrukcyjnych. Równie ważne jest to, aby pojazdy Nooteboom pozwalały ich użytkownikom uzyskać jak najniższe koszty własności i użytkowania. Nooteboom produkuje naczepy, które są niezawodne i zachowują jak najwyższą wartość rezydualną w całym okresie eksploatacji. Innowacyjność w każdej fazie istnienia produktu odgrywa kluczową rolę: począwszy od projektowania, poprzez produkcję i montaż, a na całym okresie eksploatacji skończywszy. Innowacyjność stała się częścią DNA Nooteboom Trailers.
Nooteboom Trailers - innowacje w DNA Dni Otwarte Nooteboom Trailers to dwudniowa impreza skierowana przede wszystkim do klientów. Najważniejszym punktem programu są zawsze statyczne oraz dynamiczne pokazy sprzętu specjalistycznego. W pokazach dynamicznych można było zobaczyć różne kombinacje naczep Nooteboom, możliwości dopasowania ich do różnych rodzajów ładunku, demonstrowano także najważniejsze innowacje techniczne. Chętni mogli uczestniczyć w specjalistycznych warsztatach szkoleniowych (zagadnienia dotyczące transportu komponentów elektrowni wiatrowych, żurawi oraz maszyn budowlanych) lub zapoznać się z przebiegiem produkcji naczep, działalnością centrum badawczego i warsztatu naprawczego. Ciekawą opcją była również szeroka oferta sprzętu używanego – naczep i ciągników. Dla licznie przybyłych dziennikarzy zorganizowano konferencję prasową, podczas której scharakteryzowano najważniejsze innowacyjne produkty z oferty bieżącej oraz wspomniano o planach na przyszłość.

Charakterystyka programu produkcyjnego
Nooteboom Trailers B.V. to producent oferujący swoim klientom innowacyjne i kompleksowe rozwiązania dla transportu nienormatywnego. Nooteboom projektuje i konstruuje naczepy, przyczepy, naczepy niskopodwoziowe oraz naczepy z obniżonym łożem (tzw. seminiskopodwoziowe) o ładowności od 20 do 200 t. Ofertę handlową tworzy kilka podstawowych grup produktowych – są to naczepy z rodzin Eurotrailer, Multitrailer, Teletrailer, Megatrailer oraz przyczepy Supertrailer, dodatkową grupą są naczepy specjalne.

Rodzina Eurotrailer to naczepy niskopodwoziowe z obniżonym łożem, oferowane z wieloma opcjami dodatkowymi. Dostępne są w wersji z osiami wahadłowymi sterowanymi hydraulicznie lub z osiami sztywnymi, liczba linii osiowych wynosi od 2 do 9, maksymalna ładowność to 150 t. Szeroki wybór łabędzich szyi pozwala na dopasowanie do każdego ciągnika, a pokład ładunkowy w różnych opcjach i wymiarach daje możliwość dostosowania do specyfiki każdego ładunku.
Naczepy niskopodwoziowe Multitrailer to pojazdy wielozadaniowe, ich zastosowania obejmują np. transport koparek, sprzętu drogowego, zbiorników, podnośników teleskopowych, elementów dźwigów, struktur stalowych, elementów betonowych i komponentów elektrowni wiatrowych. Naczepy te dostępne są w różnych kombinacjach i z różnymi opcjami: od 2 do 10 linii osiowych może mieć zawieszenia pneumatyczne, hydropneumatyczne lub mogą to być osie wahadłowe (tzw. Pendel). Stosowane są rozwiązania skrętu hydraulicznie wymuszonego, a w prostszych konstrukcjach osie samoskrętne. Ładowność naczep Multitrailer sięga 180 t, także i w tym przypadku stosowane są różne stałe i hydraulicznie regulowane łabędzie szyje. Pokład ładunkowy może być stały lub pojedynczo/podwójnie/potrójnie rozciągany, w wielu wersjach i rozmiarach, w pełni adoptowalny do zastosowania.

Teletrailer to niskopodwoziowe naczepy rozsuwane z płaskim pokładem, pozwalające na przewóz każdego samonośnego ładunku, począwszy od struktur betonowych, przez stalowe konstrukcje, skończywszy na śmigłach elektrowni wiatrowych. Hydrauliczny układ skrętu na obrotnicach gwarantuje wysoką manewrowość, niskie koszty utrzymania oraz ogranicza zużycie ogumienia do minimum. W każdym pojeździe z rodziny Teletrailer Nooteboom stosuje koncepcję dźwigarów o wstępnym naprężeniu, dzięki czemu obciążony pokład pozostaje prosty w stanie rozłożonym. Praktycznym przykładem jest załadunek kontenerów, gdzie w niezaładowanej, rozciągniętej pozycji rama naczepy jest lekko wygięta w łuk do góry (naprężona), a po obciążeniu powraca do pozycji idealnie poziomej – ładunek nie opada i pozostaje duży prześwit. Dzięki temu również rozciąganie i składanie pokładu ładunkowego jest bezproblemowe. Naczepy Teletrailer mogą mieć od 2 do 7 osi samoskrętnych lub z wymuszeniem hydraulicznym, z zawieszeniem pneumatycznym lub hydropneumatycznym, maksymalna ładowność naczep sięga 120 t. Pokład ładunkowy może być stały lub pojedynczo/podwójnie/potrójnie/poczwórnie rozciągany.

Naczepy rozciągane z rodziny Megatrailer to pojazdy wielofunkcyjne. Idealnie płaska podłoga ładunkowa, bez przeskoku na łabędzią szyję, wraz z niskim pokładem o wysokości podłogi zaledwie 970 mm to atuty zwiększające szanse znalezienia zarówno ładunku głównego, jak i powrotnego. Naczepy Megatrailer można wykorzystywać zarówno jako niskie, rozciągane płaskie naczepy do przewozu długich ładunków, ale również jako naczepy z obniżonym pokładem do transportu ciężkich, samojezdnych maszyn drogowych i budowlanych. Dzięki niskiej masie własnej są również idealne do transportu ładunków podzielnych, takich jak kontenery, palety albo mniejsze maszyny różnego przeznaczenia. Naczepy Megatrailer wyposażone są w 3 osie z zawieszeniem pneumatycznym, typowo z jedną osią samoskrętną lub wszystkimi skrętnymi hydraulicznie, ładowność sięga 50 t, pokład może być pojedynczo lub podwójnie rozciągany.
Nooteboom Trailers - innowacje w DNA Nooteboom produkuje również przyczepy niskopodwoziowe Supertrailer – są to proste i skuteczne rozwiązania transportowe o ładowności do 32 t, chętnie wykorzystywane przez firmy transportujące własne maszyny drogowe i budowlane, kontenery czy materiały budowlane. Przyczepy mają płaski i wytrzymały pokład ładunkowy bez łabędziej szyi, który może być obciążany wzdłuż całej powierzchni ładunkowej. Pokład w pozycji do jazdy ma wysokość ok. 900 mm. Przyczepy Supertrailer występują w wersjach 3- i 4-osiowych. Osie mają zawieszenie pneumatyczne, ich obciążenie techniczne wynosi 10 t przy 80 km/h, dostępne konfiguracje to 1+2, 1+3 lub 2+2). Dopracowany pakiet opcji (wnęka na ramię koparki pomiędzy tylnymi osiami, różne długości dyszla, rampy najazdowe, schowki, zamki kontenerowe, wciągarka itp.) pozwala na zoptymalizowanie wyposażenia do konkretnego zadania.

Oprócz wielofunkcyjnych naczep Nooteboom produkuje również pojazdy specjalne i osprzęt specjalistyczny zaprojektowane z myślą o jednym konkretnym zastosowaniu. Przykładem specjalistycznego osprzętu jest wymienny pokład ładunkowy z wsuwanym adapterem przeznaczony do transportu generatorów na naczepach niskopodwoziowych i modułowych. Załadunek/rozładunek towaru przebiega bez potrzeby używania dźwigu. Przykładem naczepy specjalnej może być Mega Windmill Transporter – naczepa opracowana z myślą o bezpiecznym i sprawnym przewożeniu największych sekcji wież oraz generatorów. Do transportu drogowego bardzo długich śmigieł (do 70 m) można użyć naczepę Nooteboom SWC – Super Wing Carrier.

Historia Nooteboom w pigułce
Aby kontynuować rodzinne tradycje, 26-letni Willem Nooteboom założył w 1881 r. swoją własną kuźnię w miejscowości Kethel nieopodal Rotterdamu. Do 1921 r. zakład koncentrował się na produkowaniu balustrad i stalowych okuć do drzwi. Z oczywistych względów kuźnia działa również na rzecz branży transportowej: powstawały podkowy i nakładane na gorąco stalowe obręcze do drewnianych kół.

Po 40 latach prowadzenia firmy Willem Nooteboom przekazał rodzinny interes synowi. Henk Jan (Anton) zwrócił uwagę na szybko rosnącą liczbę samochodów na drogach, zdecydował się na przejęcie szablonów od lokalnego wytwórcy wozów i otworzył własną fabrykę: Nooteboom Fabriek van Wegtransportmiddelen. Był to ważny moment w historii firmy – z bycia dostawcą komponentów Nooteboom stał się producentem końcowym. Firma rozpoczęła produkcję wozów dla hodowców bydła, a także pojazdów przeznaczonych do transportu osób.

W latach 1939–1953 firma rozwijała się stabilnie, stając się producentem nowoczesnych środków transportu. W 1945 r., pod koniec wojny, Nooteboom zatrudniał już 10 pracowników. Ważnym momentem w rozwoju przedsiębiorstwa było rozpoczęcie w 1949 r. produkcji wywrotek i przyczep. Konsekwentny rozwój wymusił zwiększenie mocy produkcyjnych – w 1953 r. uruchomiono fabrykę w Utrechcie. W tym samym roku Anton Nooteboom dokonał przełomowej na owe czasy innowacji – wprowadził na rynek niskopodwoziową przyczepę z osiami wahliwymi, co umożliwiało bezpośredni załadunek przewożonego pojazdu na pokład. Rozwiązanie to upowszechniło się w branży kilka lat później, jednak wówczas Nooteboom było pierwszą firmą produkującą osie wahliwe na dużą skalę, stając się jednocześnie jednym z wiodących producentów pojazdów stosowanych w przewozach nienormatywnych.

Lata 1953–1979 to kolejne etapy rozwoju firmy, która wyraźnie rozpoczęła specjalizację w produkcji naczep niskopodwoziowych. W 1967 r. w rodzinny biznes zaangażował się syn Antona – Dick Nooteboom, a trzy lata później dołączyli jego bracia – Henk i Tom. W 1975 r. rodzeństwo przejęło kierowanie firmą. W owym czasie działały nadal dwa miejsca produkcji – w Schiedam (Kethel jest częścią Schiedam) i w Utrechcie. W 1976 r. całą produkcję przeniesiono do Utrechtu. Anton Nooteboom pożegnał się z firmą w 1979 r., zarządzanie przejęło czwarte pokolenie.

W 1977 r. rozpoczęto budowę nowej fabryki w Wijchen, w miejscu, gdzie wcześniej działała przejęta firma CMK (Combinate Mobile Kranen). Przez kolejne dekady Nooteboom stale wzmacniało swoją pozycję w czołówce producentów naczep specjalistycznych, wprowadzano na rynek kolejne innowacyjne produkty i rozwiązania, dokonano również kilku korzystnych przejęć biznesowych. Po kryzysie 2008–2010 firma Nooteboom Trailers skoncentrowała się wyłącznie na rozwoju, produkcji i sprzedaży pojazdów wykorzystywanych w transporcie nienormatywnym oraz związanych z nimi usług serwisowych. W 2012 r. generalnym menedżerem firmy została Marika Nooteboom – córka Henka. Tym samym za sterami przedsiębiorstwa pojawiła się piąta generacja rodziny Nooteboom.

W 2017 r. grupa Nooteboom Trailers B.V. jest czołowym producentem europejskim specjalistycznych naczep stosowanych w transporcie nienormatywnym, zatrudnia ok. 400 osób, roczny obrót to 100 mln euro, produkty tej marki sprzedawane są w 100 krajach świata. Główna siedziba znajduje się w Wijchen (Holandia). Z tego miejsca zarządzana jest cała grupa, którą tworzą: Nooteboom Trailers (spółka odpowiedzialna za produkcję i sprzedaż pojazdów), Nooteboom Trailer Service (spółka odpowiedzialna za obsługę, części, naprawy, modernizację i remonty) oraz Nooteboom Global Trailer Centre (spółka zajmująca się kupnem i sprzedażą używanych ciągników i naczep do nienormatywnego transportu drogowego wszystkich marek).

Sprzedaż w Europie prowadzona jest poprzez własną sieć sprzedaży oraz starannie dobraną sieć dystrybutorów. Sprzedażą w krajach poza Europą zajmuje się centrala w Wijchen. W Polsce za sprzedaż nowych naczep odpowiada spółka Nooteboom Polska, mieszcząca się w Kątach Wrocławskich. Usługi serwisowe pojazdów Nooteboom zapewnia rozbudowana sieć serwisowa w całej Europie. Dzięki mobilnemu działowi serwisowemu i pogotowiu techniczemu dostępnemu 24 godziny na dobę Nooteboom nie pozostawia klientów bez pomocy. W Polsce obsługę posprzedażną naczep tej marki zapewniają autoryzowane serwisy firm: Polcar (Poczesna), Remo-Car (Święcice) oraz Rystal (Pleszew).

Nooteboom Trailers – najważniejsze osiągnięcia
(Najważniejsze kamienie milowe – innowacje – w historii firmy Nooteboom, wiele z nich jest objętych ochroną patentową)
1953 - Pierwsza naczepa z osiami wahliwymi
1969 - Hydrauliczne sterowanie skrętem osi przy 80 km/h
1972 - Kompaktowa, odłączana łabędzia szyja
1975 - Zawieszenie hydropneumatyczne
1980 - Naczepa niskopodwoziowa Euro low-loader ze skrętnymi osiami wahliwymi
1984 - Euro low-loader z wnęką na ramię koparki
1985 - Przyczepa balastowa
1992 - Wydłużana naczepa z ładownią zamkniętą
1996 - Pośredni wózek jezdny Interdolly
1997 - Automatyczne wyrównanie osi do jazdy do przodu ASA (Automatic Straight Alignment)
1998 - Pokłady do przewozu komponentów turbin wiatrowych z możliwością samozaładunku i rozładunku
1999 - Dźwigary o wstępnym naprężeniu
2002 - Blok dystansowy do mocowania kontenerów
2002 - Adapter do przewozu wież elektrowni wiatrowych
2003 - Transporter do łopat elektrowni wiatrowych MWT (Mega Windmill Transporter)
2004 - Wstępnie obciążony system skrętu hydraulicznego
2005 - Naczepa niskopodwoziowa EURO-PX z osiami wahadłowymi i wnęką na ramię koparki
2006 - Naczepa niskopodwoziowa OSDS
2010 - Naczepa niskopodwoziowa MULTI-PX z osiami wahadłowymi
2010 - Naczepa z poczwórnym wysuwem Quatrotrailer Telestep
2011 - Regulowany układ skrętu do naczepy wieloosiowej
2012 - Naczepa do transportu łopat turbin wiatrowych Super Wing Carrier
2015 - Naczepa niskopodwoziowa MPL z technologią Manoovr
2016 - Układ skrętu do naczep balastowych
2017 - System pomiaru obciążeń osi podnoszonych PowerUp do osi z zawieszeniem hydraulicznym
2017 - Naczepa niskopodwoziowa Manoovr z wnęką na ramię koparki

źródło: Samochody Specjalne; Dariusz Piernikarski
fot. K. Biskupska
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3062
Zdjęcia: 11479
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Iron Drift King - drifting dotarł do… kopalni! Iron Drift King - drifting dotarł do… kopalni!
    Drifting podbija świat. Ta nietypowa dyscyplina motorsportu dociera do różnych zakątków globu. W ostatni weekend zawitała nawet do dawnej kopalni odkrywkowej w Niemczech. Drugie miejsce na międzynarodowych zawodach ...
    KWID CONCEPT - solidny i jednocześnie zabawny wygląd KWID CONCEPT - solidny i jednocześnie zabawny wygląd
    Samochód KWID CONCEPT, został zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Delhi w 2014 roku. Postanowiliśmy go Wam przedstawić ponieważ jest Sympatyczny, a przy tym auto ma budzący poczucie solidności design, w połączeniu ...

  •