Biegi w automacie

03 Paź 2019, 23:47

Otóż parę pytań, wiadomo że przy zmianie na R, N, D i P trzeba się zatrzymać jednak co z trybami jazdy 1, 2 i 3? Czytałem, że N jest między R, a D po to, by odpowiednio zmienić ciśnienie - poniżej N mamy wszystko do poruszania się na wprost, a powyżej wszystko co wymaga innego kierunku lub zatrzymania się.

Jednak co, gdy z D przeskoczymy na 1, 2 lub 3 podczas jazdy? Też nie bez powodu zapewne ustawione, D to wszystkie biegi, 3 to 3, 2 to 2 i 1 to 1 - dodatkowo w takiej kolejności, by wraz ze stopniowym ruchem przekładni stopniowo ograniczać biegi. Mowa o zmianie, gdy mamy odpowiednią prędkość np. nie jedziemy 100 km/h i przełączamy na 1.

Kolejne pytanie to ręczny i spotkałem się z paroma sposobami używania:
1. Najpierw ręczny potem P
2. Podobny, ale ręczny zaciągamy zawsze, gdy istnieje potrzeba zatrzymania auta czyli np. z R na D
3. Ręczny używany jest tylko do parkowania na wzniesieniu.
4. Wcale.

I pytanie, który sposób najbardziej psuje auto, a który najmniej.
Marcel2727
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 435
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Bartolekk ma wtyki u moderacji
Silnik: SzybszyOdTwojego
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2020

04 Paź 2019, 00:11

N można włączyć w czasie jazdy. Nic się nie dzieje. Z N można też przełączyć na D. Nie powinno się jednak jeździć w N, bo nie ma dobrego smarowania i szybciej się zużywa skrzynia. Pozycji 3, 2 i 1 nie ma już w nowszych skrzyniach. Jest za to tryb ręczny. Skrzynia w trybie ręcznym nie zrealizuje zmiany biegu, gdy prędkość będzie za duża lub za mała. Nie włączy jedynki przy 100 km/h, ani szóstki przy 20 km/h.

Na pytania odnośnie hamulca postojowego i P już kilka razy odpowiadaliśmy w kilku wątkach na ten temat, które zakładałeś.
aGradory
 

05 Paź 2019, 09:33

Zmiana na N w czasie jazdy nie jest przypadkiem mocno wyniszczająca dla biegów chociażby przez to, że spada ciśnienie i słabiej smaruje? :roll:

Co do zmiany biegów to w starszych różnie może to działać z czego słyszałem, można przestawić na P w czasie bardzo szybkiej jazdy.
Marcel2727
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 435
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Bartolekk ma wtyki u moderacji
Silnik: SzybszyOdTwojego
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2020

05 Paź 2019, 14:39

Pisałem, że jazda w N nie jest generalnie korzystna, ale nie rozwali się skrzynia, gdy czasem, rzadko włączysz N w czasie jazdy.

W pozycję P nie można przestawić starszego automatu w czasie jazdy, bo włączysz zapadkę i uszkodzisz skrzynię. W najnowszych skrzyniach z elektronicznym sterowaniem być może nic się nie stanie. Jak jest sterowanie pokrętłem czy przyciskiem, to pewnie nic się nie stanie.
aGradory
 

05 Paź 2019, 20:11

Gradowy - zamiast snuć domysły, pisz konkrety.
Jadąc na D, nie wolno włączać N.
Jadąc na D nie wolno włączać 1,2,3.
Jadąc na D nie wolno włączać R.
Jadąc na D nie wolno włączać P.
Generalnie ruszając na D i jadąc na D należy się na D zatrzymać, żeby zmienić położenie lewarka skrzyni.
Jadąc na 1, można przełączyć na 2 i potem na 3. Jest to tryb ręczny, tak jak w manualnej skrzyni. 1 można włączyć tylko jak samochód stoi - jest to bieg tylko do ruszania, tak jak w manualnej skrzyni. Jadąc na 3 można włączyć 2. Jadąc na 2 nie polecam włączać 1, zresztą tak jak w manualu, też się tego unika.
Co do hamulca, to tak jak kolega wyżej napisał - było o tym na forum nie dawno. Poszukaj.
No i oprócz tego - poszukaj instrukcję obsługi tego samochodu. Tam wszystko jest.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

05 Paź 2019, 20:26

Albercik tylko 1, 2 i 3 to nie konkretne biegi manualne tylko tryby jazdy, lewarek zmiany trybu jazdy wygląda tak:
P
R
N
D
3
2
1
By wrzucić jedynkę trzeba się zatrzymać, potem rozpędzić, by przerzucić na dwójkę, a potem trójkę? Potem już nie można dać na D? Tylko trzeba powoli zwalniać i ustawić 2, potem przy bardzo wolnej jeździe ustawić 1 i zatrzymać się, by potem ustawić na D?
Marcel2727
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 435
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Bartolekk ma wtyki u moderacji
Silnik: SzybszyOdTwojego
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2020
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Skoda Vision RS - innowacyjne wnętrze
    Usportowione i wykonane z produktów najwyższej jakości – takie jest wnętrze Skody VISION RS. Kompaktowy, oddający dynamicznego ducha model RS można już teraz obejrzeć na udostępnionych przez markę szkicach i ...

05 Paź 2019, 21:06

MotoAlbercik napisał(a):Jadąc na D nie wolno włączać 1,2,3
Tu można wrzucać z D na 3 przy odpowiedniej prędkości. Nie spotkałem się żeby było to zabronione i pojawiały się z tego tytułu jakieś problemy.
Sam jeździłem i tak nie raz robiłem i nigdy nie zauważyłem problemów. Tak samo z przełączaniu z 3 na D przy większych prędkościach.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

05 Paź 2019, 21:22

Właśnie też nie rozumiem, bo na logikę i z czego czytałem jest jak pisze Cichy, przy odpowiedniej prędkości zmieniać z D na 3, potem z 3 na 2 i następnie 2 na 1 - prędkość adekwatna do biegu.

Co do Gradorego to w nowszych nie włączysz P przy 100 km/h, a ręczny działa w takim aucie jak solidne hamowanie (ale nie takie na 100%) - o dziwo można wyłączyć silnik dwoma kliknięciami w systemie start-stop :D A w starszych chodziło mi właśnie o uszkodzenie skrzyni, mimo wszystko jest to możliwe, by włączyć P przy dużej prędkości.
Marcel2727
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 435
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Bartolekk ma wtyki u moderacji
Silnik: SzybszyOdTwojego
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2020

05 Paź 2019, 22:24

MotoAlbercik napisał(a):Jadąc na D, nie wolno włączać N.

U mnie nic się nie dzieje. Wiem, że nie powinno się tego robić, ale nie posypie się skrzynia od tego, że się to raz czy dwa zrobi. Nie wiem, jak w starszych skrzyniach.

Marcel2727 napisał(a): a ręczny działa w takim aucie jak solidne hamowanie (ale nie takie na 100%)

Gdy się zaciągnie elektryczny ręczny w czasie jazdy, to samochód traktuje to, jakby wystąpiła awaria hamulca zasadniczego i hamuje wszystkimi czterema kołami i chyba jest to hamowanie na 100%. Dźwigienka hamulca nie blokuje się, trzeba ją trzymać uniesioną, bo jak się puści, to już nie hamuje. W pamięci błędów jest to zapisywane i potem na przeglądzie mogą się zapytać, czy coś się stało z hamulcami. W autach na minuty MiiMove (Astra K 1.4), gdy zaciągniesz elektryczny ręczny w czasie jazdy, informacja o tym idzie do centrali i zaraz możesz mieć telefon od nich.
aGradory
 

06 Paź 2019, 10:52

Cichy77 napisał(a):Tu można wrzucać z D na 3 przy odpowiedniej prędkości. Nie spotkałem się żeby było to zabronione i pojawiały się z tego tytułu jakieś problemy.

Jeżeli ktoś ma wprawę w jeżdżeniu automatem to tak. Jednakże nie jest to zalecane przez producentów. Na wszelki wypadek. Jeden jedzie na D z prędkością 50km/h i wrzuci 3, a drugi będzie myślał, że można z D na 3 przełączyć i zrobi to przy prędkości 100 km/h... Dlatego napisałem, że się tego nie powinno robić. Na wszelki wypadek - nie wiemy czy autor tematu ma doświadczenie w jeżdżeniu w automacie.
Marcel2727 napisał(a):Albercik tylko 1, 2 i 3 to nie konkretne biegi manualne tylko tryby jazdy

To n ie są żadne tryby jazdy. To jest przełączanie biegów manualne. 1,2 i 3 to te same bniegi co w D. Róznica jest taka, że jadąc na D skrzynia sama zmienia biegi w pełnym zakresie. A jadąc na 3 skrzynia zmieni biegi tylko do 3. Jadąc na 2 zmieni tylko do 2 ( 3 i 4 już nie włączy ). Jadąc na 1 nie zmieni się na 2. Tryby jazdy w ASB to np. S ( sport ), W ( jazda w zimie na zaśnieżonej drodze, na śliskiej nawierzchni. Zazwyczaj wykorzystuje się przy tym trybie ruszanie z 2 ) itd.
Marcel2727 napisał(a):By wrzucić jedynkę trzeba się zatrzymać, potem rozpędzić, by przerzucić na dwójkę, a potem trójkę?

Dokładnie.
Marcel2727 napisał(a):Potem już nie można dać na D? Tylko trzeba powoli zwalniać i ustawić 2, potem przy bardzo wolnej jeździe ustawić 1 i zatrzymać się, by potem ustawić na D?

Jadąc na 3 można włączyć D. Tak samo jadąc na 1 czy 2 też można włączyć D. Jeżeli oczywiście budowa skrzyni na to pozwoli.
Marcel2727 napisał(a): Tylko trzeba powoli zwalniać i ustawić 2, potem przy bardzo wolnej jeździe ustawić 1 i zatrzymać się, by potem ustawić na D?

1 z 2 lepiej nie włączać. To już lepiej włączyć z 2 na D. Chyba, że umiesz jeździć automatem, masz go wyczutego itd. To jest tak samo jak w manualu. Raczej nie włącza się 1. 1 to jest bieg tylko do ruszania.
Marcel2727 napisał(a):Co do Gradorego to w nowszych nie włączysz P przy 100 km/h

Podczas jazdy P nie powinno się dać włączyć w żadnym samochodzie. Czy to w starym czy nowym. Zawsze jest blokada. Przynajmniej powinna być. To jest tak samo ja z R.
Gradory napisał(a):U mnie nic się nie dzieje. Wiem, że nie powinno się tego robić, ale nie posypie się skrzynia od tego, że się to raz czy dwa zrobi. Nie wiem, jak w starszych skrzyniach.
To, że można włączyć, nie znaczy, że jest to zalecane. Oczywiście, że raz czy dwa nic się nie stanie. A raczej nie zauważysz, że coś się stało. Ale co skrzynia wycierpi, to jej.
Jeżeli chodzi o N, to nie powinno się go włączać stojąc na światłach, w korku itd. N służy wg producenta tylko do holowania a i przy tym są obostrzenia co do prędkości i odległości.
Gradory napisał(a):Gdy się zaciągnie elektryczny ręczny w czasie jazdy, to samochód traktuje to, jakby wystąpiła awaria hamulca zasadniczego i hamuje wszystkimi czterema kołami i chyba jest to hamowanie na 100%.

Żadna awaria hamulca zasadniczego. Elektryczny ręczny działa praktycznie tak samo jak zasadniczy. Wciskając przycisk, zaczynają hamować wszystkie 4 koła z funkcją ABS-u. Tak jak piszesz, trzeba cały czas trzymać przycisk.
Gradory napisał(a):W pamięci błędów jest to zapisywane i potem na przeglądzie mogą się zapytać, czy coś się stało z hamulcami.

Tutaj nie jestem pewny na 100% czy we wszystkich, ale ja nie stwierdziłem żadnego błędu w systemie po wciśnięciu tego przycisku. Diagnosta podczas przeglądu też o nic nie będzie pytał. Hamowanie awaryjne to nie błąd.
Gradory napisał(a):W autach na minuty MiiMove (Astra K 1.4), gdy zaciągniesz elektryczny ręczny w czasie jazdy, informacja o tym idzie do centrali i zaraz możesz mieć telefon od nich.

Nie wiem czy tak jest, ale może tak być. Jakby nie patrzeć jest to hamowanie awaryjne, a więc może być wynikiem sytuacji potencjalnie wypadkowej/kolizyjnej. A że samochód nie jest twój, to nic dziwnego, że właściciel się tym może zainteresować
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

06 Paź 2019, 11:08

Panowie podsumowując jak ktoś nie ma wprawy w jeździe automatem to niech zajrzy zawsze do instrukcji. To jest na pewno zalecane bo można się sporo rzeczy dowiedzieć jak prawidłowo użytkować taką skrzynię. Wydaje się że to proste i myślę że tak jest ale jak się pamięta o pewnych zasadach to skrzynia będzie nam służyła długo i bezawaryjnie.

Swoją drogą ostatnio widziałem filmik na którym autor testował co cię stanie po wrzuceniu na R przy prędkości około 80km/h. Była to jak dobrze pamiętam nowa Astra? Tam masz przełożenia w skrzyni sterowane za pomocą elektroniki i wiecie co się stało? Na wyświetlaczu pojawił się obraz z tylnej kamery biegi nie zmieniły się bo samochód dalej jechał normlanie do przodu więc jak widać w takich rozwiązaniach producenci starają się zabezpieczyć przed ludzką głupotą i potencjalnym zagrożeniem na drodze. Nie polecam jednak takich testów przeprowadzać samodzielnie nigdy nie wiadomo jak zareaguje skrzynia jak nie znamy dokładnie jej oprogramowania i zabezpieczeń.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

06 Paź 2019, 11:23

Elektryczny ręczny to nie hamowanie na 100%, możesz sprawdzić jak znasz jakieś mało ruchliwe miejsce, wdepnij hamulec na maksa, a potem spróbuj ręczny - obydwa solidnie zahamują, ale hamulec nożny będzie zdecydowanie szybszy.

Skoro już mowa o starszych wątkach to czy w czasie postoju na D, wciśnięty nożny zaciągnięcie na chwilę ręcznego, by potem przestawić na P nie uszkadza skrzyni? Start to samo - nożny, D/R i zwolnienie ręcznego. Czytałem, że zaciąganie ręcznego na trybach nie jest za dobre dla skrzyni.
Marcel2727
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 435
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Bartolekk ma wtyki u moderacji
Silnik: SzybszyOdTwojego
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2020

06 Paź 2019, 14:45

MotoAlbercik napisał(a):Żadna awaria hamulca zasadniczego. Elektryczny ręczny działa praktycznie tak samo jak zasadniczy.

W czasie postoju działa tylko na koła tylne i jest zaciągnięty ręczny bez trzymania dźwigienki. W czasie jazdy działa jak hamulec zasadniczy.

MotoAlbercik napisał(a):Tutaj nie jestem pewny na 100% czy we wszystkich, ale ja nie stwierdziłem żadnego błędu w systemie po wciśnięciu tego przycisku

Już nie pamiętam, skąd mam tą informację, ale dopytam.

MotoAlbercik napisał(a):Gradory napisał(a):W autach na minuty MiiMove (Astra K 1.4), gdy zaciągniesz elektryczny ręczny w czasie jazdy, informacja o tym idzie do centrali i zaraz możesz mieć telefon od nich.Nie wiem czy tak jest, ale może tak być. Jakby nie patrzeć jest to hamowanie awaryjne, a więc może być wynikiem sytuacji potencjalnie wypadkowej/kolizyjnej. A że samochód nie jest twój, to nic dziwnego, że właściciel się tym może zainteresować

Ludzie pisali na forach i w komentarzach, że tak jest w MiiMove.

W Traficarze (Renault Clio IV) też tak jest:
"- Kontaktujemy się z naszymi klientami, gdy zauważymy, że pojazd jest użytkowany w sposób niedozwolony lub dotarło do nas zgłoszenie dotyczące złego użytkowania auta. Mam tu na myśli na przykład wyraźne przekroczenie dozwolonej prędkości lub zaciągnięcie hamulca ręcznego podczas jazdy. Osoby, które niewłaściwie użytkują samochody lub nie stosują się do zapisów regulaminu mogą mieć zablokowany dostęp do naszych usług - wyjaśnia Konrad Karpiński, dyrektor operacyjny Traficara." https://moto.trojmiasto.pl/Szarzujesz-w-aucie-na-minuty-Spodziewaj-sie-reprymendy-n132411.html
aGradory