Automat

12 Sie 2019, 20:33

Mam parę pytań:
- tryb parking, z czego słyszałem blokuje koła, ale mogą się one dalej toczyć, ktoś mógłby to konkretniej rozpisać? Czy można zatrzymać zmieniając D na P? Czy potrzeba jeszcze ręcznego? A może ręczny jest potrzebny jak auto stoi dłużej lub jest na wzniesieniu? Czy w przypadku wzniesienia jest to kompletnie niepotrzebne? A może sam ręczny lub w ogóle nic nie robić i trzymać hamulec, bo zakatuje się skrzynię biegów?
- rozgrzanie oleju w skrzyni biegów, a mianowicie czy trzeba poczekać 5 minut, by skrzynia dobrze działała i jej nie zarżnąć? Czy można zwolnić ręczny, ustawić D, by jechać (lub R, by wyjechać i potem znowu D).
- koszty naprawy, a mianowicie czy przy manualach jest to około ~1 tysiąca a przy automacie kosztuje to już ~10 tysięcy?
- jak często zmieniać olej? 30 tys. km. będzie w porządku? A jak auto jest nowe to 100 tys. km.? Z czego wiem to zaleceń lepiej się nie słuchać, bo tam w ogóle nie zalecają wymiany albo ta wymiana jest co kolejne 100 tys. km.
Marcel2727
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 435
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Bartolekk ma wtyki u moderacji
Silnik: SzybszyOdTwojego
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2020

12 Sie 2019, 21:26

Marcel2727 napisał(a):tryb parking, z czego słyszałem blokuje koła, ale mogą się one dalej toczyć

Sam zaprzeczasz temu co piszesz...
Tryb P blokuje koła i działa jak hamulec. Tyle, że na skrzynię. Dopóki auto stoi na prostym, to nie ma problemu. Natomiast na wzniesieniu cierpi skrzynia, a dodatkowo jest niekorzystne dla skrzyni szarpnięcie podczas zmiany z P na jakiekolwiek inne położenie skrzyni. Tak więc najpierw hamulec ręczny, a potem P. Dodam, że na żadnym innym położeniu nie wolno pozostawiać samochodu. Tryb P włącza si.ę tylko i wyłącznie po całkowitym zatrzymaniu. Przełączenie w czasie jazdy równa się z uszkodzeniem skrzyni. Nawet przy najmniejszej prędkości.
Marcel2727 napisał(a): rozgrzanie oleju w skrzyni biegów, a mianowicie czy trzeba poczekać 5 minut, by skrzynia dobrze działała i jej nie zarżnąć

To już zapewne zależy od skrzyni i tryb postępowania jest w instrukcji obsługi samochodu, w którym ta skrzynia się znajduje. Np. jeżeli skrzynia jest całkowicie hydrauliczna, to można od razu jechać.
Marcel2727 napisał(a):Czy można zwolnić ręczny, ustawić D, by jechać (lub R, by wyjechać i potem znowu D).

Najpierw należy wcisnąć hamulec nożny, a dopiero potem można włączyć bieg i zwolnić hamulec.
Marcel2727 napisał(a): jak często zmieniać olej?

Zgodnie z instrukcją samochodu.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

17 Sie 2019, 14:01

Właśnie różnie to miałem tłumaczone, a czy zatrzymanie się, ustawienie potem P, a na końcu ręcznego będzie w porządku?
Marcel2727
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 435
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Bartolekk ma wtyki u moderacji
Silnik: SzybszyOdTwojego
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2020

17 Sie 2019, 21:07

MotoAlbercik napisał(a): Tak więc najpierw hamulec ręczny, a potem P. Dodam, że na żadnym innym położeniu nie wolno pozostawiać samochodu.

Najlepiej robić tak: kończy się jazdę, naciska się pedała hamulca, przełącza się z pozycji D (lub R, gdy się cofało) w pozycję N, zaciąga się (klasyczny linkowy) lub włącza (elektryczny) hamulec ręczny, puszcza pedał hamulca, aby "rozluźnić" skrzynię, ponownie naciska pedał hamulca i przełącza w pozycję P. Chodzi o to, żeby samochód opierał się tylko na hamulcu ręcznym, a nie na skrzyni.
W nowszych automatach nie wyjmie się kluczyka ze stacyjki w pozycji D lub R.

Marcel2727 napisał(a):- koszty naprawy, a mianowicie czy przy manualach jest to około ~1 tysiąca a przy automacie kosztuje to już ~10 tysięcy.

W manualu masz co jakiś czas (tak co około 100 000 km) do wymiany tarczę sprzęgła, docisk koło dwumasowe i czasem jeszcze coś. Koszt to około 3000 zł. W automacie nie ma tego wszystkiego. Chyba, że masz skrzynię dwusprzęgłową lub bezstopniową (nie wiem, jak wygląda kwestia sprzęgła w tej drugiej), to wtedy masz i sprzęgło (a dwa sprzęgła w dwusprzęgłowej) i koło dwumasowe. Jak dbasz o automat, to długo posłuży. Dbasz to znaczy: nie jeździsz (toczysz się z góry) w pozycji N, nie zmieniasz z D na R przed całkowitym zatrzymaniem i nie przełączasz w P przed całkowitym zatrzymaniem pojazdu oraz stoisz na światłach w pozycji D (nie przełączasz w N).
Sama naprawa skrzyni automatycznej jest zwykle bardzo droga. Ale obecnie większość sprzedawanych w skali światowej samochodów to automaty więc jakoś posiadacze aut żyją z automatami, a ich sprzedaż ciągle rośnie. Za 10 lat nie będzie już ręcznych skrzyń biegów. :yes:

Marcel2727 napisał(a):- jak często zmieniać olej? 30 tys. km. będzie w porządku? A jak auto jest nowe to 100 tys. km.? Z czego wiem to zaleceń lepiej się nie słuchać, bo tam w ogóle nie zalecają wymiany albo ta wymiana jest co kolejne 100 tys. km.

Zwykle ludzie zalecają wymianę oleju i filtra co 60 000 km. Podobno nie jest dobrze nie zmieniać nigdy. Niby jedni producenci nie nakazują, ale inni nakazują zmianę oleju.
aGradory
 

18 Sie 2019, 10:52

Gradory napisał(a):Najlepiej robić tak: kończy się jazdę, naciska się pedała hamulca, przełącza się z pozycji D (lub R, gdy się cofało) w pozycję N, zaciąga się (klasyczny linkowy) lub włącza (elektryczny) hamulec ręczny, puszcza pedał hamulca, aby "rozluźnić" skrzynię, ponownie naciska pedał hamulca i przełącza w pozycję P. Chodzi o to, żeby samochód opierał się tylko na hamulcu ręcznym, a nie na skrzyni.

Źle. Nie włącza się N. Po zatrzymaniu samochodu, trzymamy hamulec nożny, zaciągamy ręczny i dajemy P. Można ewentualnie jeszcze po zatrzymaniu samochodu, trzymając hamulec nożny włączyć P, a potem zaciągnąć ręczny i zwolnić nożny. N służy do czegoś innego.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

18 Sie 2019, 11:09

MotoAlbercik napisał(a):Źle. Nie włącza się N. Po zatrzymaniu samochodu, trzymamy hamulec nożny, zaciągamy ręczny i dajemy P. Można ewentualnie jeszcze po zatrzymaniu samochodu, trzymając hamulec nożny włączyć P, a potem zaciągnąć ręczny i zwolnić nożny. N służy do czegoś innego
N i P to takie same przełożenia z jedną różnicą na P masz dodatkową blokadę kół. Kiedyś o to dokładnie pytałem w warsztacie zajmującym się typowo automatami. I teraz najlepiej to zrobić tak jak opisał @MotoAlbercik ale czasem zdarza się że zębatka blokująca skrzynię z kołami na P jest wyrobiona i po przerzuceniu od razu na P i zaciągnięciu ręcznego skrzynia zwiesi się na tym przełożeniu zanim zaciągniemy ręczny (np. lekko jeszcze samochód się ruszy). Później po ponownym odpaleniu silnika może dość do szarpnięcia przy przerzucaniu z P na D. Jak jednak wrzucimy na N i zaciągniemy ręczny puszczając hamulec nożny i auto już się na nim zatrzyma i wtedy wrzucimy P tego problemu nie będzie po ponownym przerzucaniu na D :) Generalnie w automacie lepiej unikać dodatkowych zmian ale jeżeli skrzynia ma nam wisieć na P to lepszą opcją jest ta druga.

Ja jeszcze obserwuję częsty problem w postaci braku zaciągania ręcznego i zostawiania automatu tylko w pozycji P a to skutkuje szybszymi problemami o ile na płaskiej powierzchni nie jest ro jakiś duży problem to przy nawet niewielkich spadkach już tak. Nawet na płaskiej powierzchni jak wieje mocny wiatr to może targać samochodem lekko, zostawiając go tylko w przełożeniu P.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Bezpieczny rowerzysta - 5 zasad które warto znać
    Z roku na rok na naszych ulicach przybywa rowerzystów. Tylko w 2013 roku w Polsce sprzedano 1,28 mln rowerów, a tendencja jest rosnąca. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) szacowała ...

18 Sie 2019, 11:26

N służy do przepychania auta np. wjechałeś w zaspę i auto można tylko wypchnąć, a w innych przypadkach jest to po prostu niszczenie skrzyni biegów. Poza tym takie przestawianie trybów jazdy jest przekombinowane Gradory.

A to co pisze Cichy to jak dla mnie tylko jeszcze większe dobijanie automata, którego już pewna część za dobrze nie działa, a z tym wiatrem to chyba lekka przesada.
Marcel2727
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 435
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Bartolekk ma wtyki u moderacji
Silnik: SzybszyOdTwojego
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2020

18 Sie 2019, 12:08

Cichy77 napisał(a):N i P to takie same przełożenia z jedną różnicą na P masz dodatkową blokadę kół. Kiedyś o to dokładnie pytałem w warsztacie zajmującym się typowo automatami.

Zgadza się :ok:
Cichy77 napisał(a): I teraz najlepiej to zrobić tak jak opisał @MotoAlbercik ale czasem zdarza się że zębatka blokująca skrzynię z kołami na P jest wyrobiona...

Jeżeli skrzynia jest używana prawidłowo, to coś takiego nie powinno mieć miejsca. A jak przy zakupie dzieje się coś takiego, to nie warto interesować się takim samochodem, bo osoba, która jeździła tym samochodem nie zadała sobie trudu, żeby się zainteresować jak się należy obchodzić z automatem i nie wiadomo co jeszcze jest w nim zepsute. Zazwyczaj takie objawy są w samochodach, w których jest lub był uszkodzony hamulec ręczny. Wtedy, po zatrzymaniu się, włącza się P i puszcza hamulec nożny. Jak auto stoi na prostym, to jeszcze pół biedy. Ale jak stoi na pochyle, to przy przełączaniu z P na D jest właśnie szarpnięcie, bo ciężar samochodu nie spoczywa na hamulcu, tylko na zębatce blokującej, o której wspominałeś.
Marcel2727 napisał(a):A to co pisze Cichy to jak dla mnie tylko jeszcze większe dobijanie automata, którego już pewna część za dobrze nie działa

Dokładnie - tak jak pisałem, kupując auto z tak działającym automatem, prędzej czy później czeka nas kosztowna naprawa. W samochodzie z automatem, najważniejszą rzeczą jest działający ręczny hamulec. A jak się zepsuje, to trzeba niestety od razu jechać naprawić. I nie ma, że nie mam czasu, nie mam kasy, są długie terminy u mechanika, a muszę jeździć itd itd. Bo każde parkowanie na P bez sprawnego hamulca zabija skrzynię. Jak to mówią coś za coś.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

18 Sie 2019, 14:50

MotoAlbercik napisał(a):Źle. Nie włącza się N. Po zatrzymaniu samochodu, trzymamy hamulec nożny, zaciągamy ręczny i dajemy P. Można ewentualnie jeszcze po zatrzymaniu samochodu, trzymając hamulec nożny włączyć P, a potem zaciągnąć ręczny i zwolnić nożny. N służy do czegoś innego.

Cichy77 napisał(a):Jak jednak wrzucimy na N i zaciągniemy ręczny puszczając hamulec nożny i auto już się na nim zatrzyma i wtedy wrzucimy P tego problemu nie będzie po ponownym przerzucaniu na D

No właśnie. Włączenie N i włączenie elektrycznego ręcznego lub zaciągnięcie klasycznego ręcznego w pozycji N pozwala całkowicie odciążyć skrzynię. Auto stoi (opiera się) tylko na ręcznym, a nie na skrzyni. Po prostu nie widzę innego wyjścia, jak inaczej odciążyć skrzynię.
aGradory
 

18 Sie 2019, 15:04

Tu jest to ciekawie opowiedziane:

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

aGradory
 

18 Sie 2019, 19:18

No i wszystko jasne :ok:
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

18 Sie 2019, 19:30

To jak w końcu?
Marcel2727
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 435
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Bartolekk ma wtyki u moderacji
Silnik: SzybszyOdTwojego
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2020

22 Sie 2019, 19:32

W instrukcji mojego auta ( Jeep ) pisze tak jak ja napisałem wcześniej. A z kolei pan na filmiku mówi nieco inaczej...
Nie wiemy jednak czy ów pan tak naprawdę zna sie na skrzyniach automatycznych. Jakąś wiedzę na temat samochodów ma, bo się wypowiada dość mądrze i robi przeróbki samochodów montując jakieś dodatkowe gadżety itp. Tyle tylko, że na żadnym filmiku nie jest pokazane, jak on to robi, czyli że on to robi... Więc ja nie wierzyłbym temu panu, tylko zastosowałbym się do instrukcji samochodu. Ta jest wg mnie najbardziej adekwatna.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

22 Sie 2019, 20:39

Popróbuję u siebie z wyłączaniem silnika w pozycja D na płaskim i na pochyleniu, uruchamianiem ręcznego i przełączaniem bezpośrednio w pozycję P. Zobaczy się, czy będzie się opierał na hamulcu czy na skrzyni.
aGradory
 

22 Sie 2019, 20:58

Napisz jakie będą wyniki.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000