Poradnik kupującego #3 - BMW Serii 3 e46 (1998 - 2007)

29 Paź 2017, 16:05

Geneza

BMW Serii 3 o oznaczeniu producenta e46 w pierwszym roku produkcji oferowano wyłącznie w wersji sedan. Rok później dołączyło do oferty kombi, coupe oraz kabriolet. W 2000 roku zaprezentowano 3 drzwiowego kompakta, który dzielił wiele rozwiązań z poprzednią generacją (m.in. zawieszenie). W tym samym roku wprowadzono nową generację jednostek M54, która zastąpiła udane silniki M52 oraz zadebiutowało topowe M3.

Poradnik kupującego #3 - BMW Serii 3 e46 (1998 - 2007)

W 2001 roku model poddano faceliftingowi w wersji sedan i kombi. Zmieniono wzór przednich reflektorów i tylnych lamp, a zderzaki od tego momentu posiadały inną stylstykę. Wersję coupe i cabrio zmodernizowano dwa lata później. Ponadto dwie ostatnie wersje posiadają inne proporcje lamp i reflektorów pomimo podobieństwa do tych z podstawowych wersji.

Poradnik kupującego #3 - BMW Serii 3 e46 (1998 - 2007)

BMW e46 produkowano do 2004 roku w wersji kompakt, 2005 w wersji sedan i kombi oraz do 2007 w wersji Coupe i Cabrio.

Lista opcji w salonie sprzedaży była długa, a podstawowe wyposażenie ubogie. Skutkiem tego są bardzo zróżnicowane konfiguracje wyposażenia od minimalnego zawierającego manualną klimatyzację po topowe wyposażone w 17 calowe felgi, nawigację z kolorowym ekranem (7 cali w wersji po liftingu), reflektory ksenonowe czy skórzaną tapicerkę. Najdroższe są wersje z oryginalnym M-pakietem, który zmieniał wygląd zewnętrzny (zderzaki, końcówki wydechu czy obniżone zawieszenie) oraz wnętrza (podsufitka, listwy progowe, sportowa kierownica).

Poradnik kupującego #3 - BMW Serii 3 e46 (1998 - 2007)

Układ napędowy

Gama silników – najpopularniejsze wersje:

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Benzynowe:
316i 1.9 (M43) – podstawowa jednostka jest zdecydowanie za słaba do tego pojazdu. Wielu użytkowników upatruje w niej sposób na niższe koszty eksploatacji z racji niskiej mocy. Oferowana tylko z nadwoziem sedan.
316i 1.8 (N42) – jednostka zastąpiła podstawową wersję modelu sprzed liftingu jednak i ona jest za słaba. Oferowana z nadwoziem sedan, kombi i kompakt.
318i 1.9 (M43) – kolejna jednostka z rodziny M43. Zapewnia lepsze osiągi przy podobnym spalaniu w stosunku do słabszej wersji. Dostępna w sedanie, kombi i coupe.
318i 2.0 (N42) – to z kolei mocniejszy krewniak 316i po liftingu. Zapewnia najlepsze osiągi spośród czterocylindrowych silników w tym modelu. Montowany był we wszystkich nadwoziach.
318Ci 2.0 (N46) – jednostka znana bardziej z następcy e90. Montowana wyłącznie w wersji coupe i cabrio.
320i 2.0 (M52) – pierwsza i najtańsza w zakupie jednostka 6-cylindrowa z udanej rodziny M52. Zdecydowanie wyższe spalanie od jednostek 4-cylindrowych przy lepszej kulturze pracy. Poza kabrioletem montowany w każdej wersji.
320i 2.2 (M54) – następca wyżej wymienionej jednostki, który przy podobnym spalaniu zapewnia lepsze osiągi. Silnik zawitał pod maskę wszystkich nadwozi poza kompaktem.
323i 2.5 (M52) – kolejny silnik z tej rodziny wbrew oznaczeniu posiadający 2.5l pojemności montowany do 2000 roku w sedanie, coupe i cabrio. Najlepszy kompromis pomiędzy ceną zakupu, trwałością i osiągami.
325i 2.5 (M54) – drugi silnik z tej rodziny montowany od 2000 roku we wszystkich konfiguracjach nadwozia.
328i 2.8 (M52) – topowa jednostka z rodziny M52 przez wielu użytkowników uważana jest za najlepszy napęd w tym modelu. Montowana niestety tylko do 2000 roku w sedanie, kombi i coupe.
330i 3.0 (M54) – silnik na szczycie gamy „cywilnych” wersji zastąpił udaną jednostkę 2.8 i instalowany był w każdej wersji poza kompaktem.
M3 3.2 (S54) – drogi zakup, drogi serwis oraz wpadki konstrukcyjne, które są rekompensowane przez osiągi i frajdę z jazdy.

Diesle:
318d 2.0 (M47) – słabsza odmiana wersji 320d.Początkowo dostępny z pompą rotacyjną, a w 2003 roku otrzymał wtrysk Common Rail. Dostępny w sedanie, kombi i kompakcie.
320d 2.0 (M47) – wersja do 2001 roku o mocy 136KM. Jeden z najmniej udanych silników w e46 pod kątem trwałości, co jest też widoczne w wartości tych wersji na rynku wtórnym. Najpoważniejszą usterką są przypadki pękania wału korbowego. Montowany w sedanie i kombi.
320d 2.0 (M47) – wersja od 2001 roku o mocy 150KM. Silnik oparty na poprzedniku ze zmienionym układem zasilania na Common Rail. Poprawiony pod kątem trwałości względem poprzednika gościł pod maską każdej wersji nadwoziowej.
330d 3.0 (M57) – jeden z najlepszych 6-cio cylindrowych silników z tamtego okresu. Duzy moment obrotowy i dobra dynamika. W 2003 roku przeszedł kilka modernizacji. Wersja 184KM montowana była w sedanie oraz kombi. Późniejsza dodatkowo w coupe i cabrio.

Skrzynie biegów:
- manualna 5 biegów – stosowana głównie z mniejszymi silnikami 4 cylindrowymi
- manualna 6 biegów – montowana z silnikami 6-cio cylindrowymi
- automatyczna 5 biegów ZF – zestawiana głównie z silnikami benzynowymi jest udaną konstrukcją
- automatyczna 5 biegów GM – stosowana w autach silnikami diesla czy 330i z napędem na 4 koła. Posiada niższą trwałość niż automat produkcji ZF.

Poradnik kupującego #3 - BMW Serii 3 e46 (1998 - 2007)

Usterki

Pękający wał korbowy w dieslach 2.0
Diesel z typoszeregu M47 posiadał wadę materiałową wału korbowego, która skutkowała jego pęknięciem. Nie ma reguły przy jakim przebiegu występuje usterka gdyż zdarza się to przy relatywnie niewielkich wartościach, a inne silniki wciąż mają fabryczny element. Zdecydowanie większa ilość uszkodzeń przypada na wersje przed liftingiem o mocy 136KM. Ma to też odbicie w cenach tych aut na rynku wtórnym. Naprawa często jest nieopłacalna i najczęściej kończy się na używanym silniku.

Zużycie pompy wtryskowej w dieslu 2.0 przed liftingiem
Kolejną usterką trapiącą diesla 2.0 są usterki pompy wtryskowej VP44. Regeneracja oraz kalibracja pracy to nawet 2000zł.

Rozciągnięty łańcuch rozrządu
Problem dotyczy głównie silnika 2.0 N42 w wersji 318i po liftingu. Wszystko zaczyna się od niesprawności napinacza. Ignorowanie charakterystycznego klekotania po rozruchu na zimno skutkuje rozciąganiem łańcucha. Koszt wymiany to ok. 1200zł

Niesprawny system VANOS
Zmienne fazy rozrządy w wydaniu BMW są częstym źródłem usterek w silnikach 6-cylindrowych. Objawem niesprawności jest m.in. charakterystyczne grzechotanie czy falowanie obrotów. Regeneracja systemu zamyka się w przedziale 1000-1500zł.

Wyrwane mocowanie dyferencjału
Wyrwany dyferencjał to skutek głównie agresywnej jazdy oraz słabego wzmocnienia podłogi. Dotyczy głownie pojazdów przed liftingiem gdzie nie stosowano wzmocnień podłogi. Koszt naprawy to ok. 300-500zł. Ignorowanie tej usterki często skutkuje uszkodzeniem dyferencjału.

Uszkodzony dyferencjał
Przy większych przebiegach zużyciu ulega tylny dyferencjał. Wpływ na to ma również traktowanie samochodów przez właścicieli z ciężką nogą oraz niewymienianie oleju. Koszt naprawy to ok. 1000zł.

Zużycie podpory wału napędowego
Wibracje, szum czy wycie typowe dla łożyska mogą sugerować konieczność wymiany podpory wału napędowego. Koszt części to ok. 270zł. Przy okazji warto skontrolować łącznik elastyczny wału, który również może niedomagać.

Nieprawidłowa praca lewarka zmiany biegów
Problemy z wrzuceniem odpowiedniego biegu, ciężka praca drążka lub luźne położenie na biegu neutralnym spowodowane jest uszkodzeniem tulei łożyskowych wraz z pinem i sprężyną. Największy koszt jest generowany przez konieczność wyjęcia skrzyni biegów i warto zastosować zestaw naprawczy za ok. 20zł przy okazji wymiany sprzęgła.

Stuki w zawieszeniu
Większość egzemplarzy poruszających się po drogach wymaga większych lub mniejszych w wymianę tulei zawieszenia wielowahaczowego czy łączników. Nie pomaga też zakładanie kół o dużych rozmiarach przy niskim profilu opony.

Pęknięte sprężyny tylnego zawieszenia
Nie warto inwestować w najtańsze części gdyż problem szybko powróci. Najbardziej polecane są markowe zamienniki gdyż oryginalne sprężyny są drogie i nie zapewniają rozwiązania problemu.

Awarie wspomagania i maglownicy
Możemy się spodziewać uszkodzeń pompy wspomagania, która zaczyna wprowadzać do układu opiłki. Maglownice również wymagają regeneracji bądź wymiany na zamiennik (np. TRW). Koszt za zamienniki przekładni to ok. 1500zł, pompy ok. 600zł.

Niesprawności układu chłodzenia – uszkodzenie uszczelki pod głowicą
Na usterki układu chłodzenia głównie w silnikach 6-cylindrowych składa się uszkodzone sprzęgło wiskotyczne wentylatora, nieszczelne węże chłodnicy, pompy wody, czy pęknięte zbiorniczki wyrównawcze. Niestety usterki często są ignorowane, co doprowadza do uszkodzenia uszczelki pod głowicą. Koszt jest mocno uzależniony od stopnia uszkodzeń.

Awaria centralnego zamka
Usterka wynika z uszkodzenia przekaźnika w module komfortu. Koszt wlutowania nowego przekaźnika to ok. 50zł. Koszt nowego modułu to nawet 400-500zł.

Uszkodzona mata zajętości fotela pasażera
Istnieje kilka rodzajów naprawy. Najtańszy to wlutowanie rezystorów diod w obwód maty. Kolejny sposób to zastosowanie emulatora za ok. 100zł. Najdroższy to oczywiście wymiana maty za ok. 500zł.

Poradnik kupującego #3 - BMW Serii 3 e46 (1998 - 2007)

Tu zwróć uwagę:
„Bezwypadkowe okazje” – ten model jest bardzo popularny oraz pożądany i co za tym idzie handlarze prześcigają się w reanimacji aut po szkodzie całkowitej. Dużo aut rozbitych z powodu „sportowego” charakteru.
Niedoinwestowane egzemplarze – niestety po naszych drogach jeździ mnóstwo pojazdów naprawianych jak najniższym kosztem przy zastosowaniu tanich zamienników.
Auta od młodych właścicieli – samochód jest bardzo popularny wśród młodej klienteli, która lubi korzystać w pełni z osiągów i zakresu obrotomierza w górnej połowie. Wbrew pozorom mniejszy silnik nie oznacza, że łatwiej trafić mniej skatowany egzemplarz, ponieważ młodzi decydują się również na małe silniki powodu wysokiego OC. Duże niskoprofilowe koła nie wpływają korzystnie na stan zawieszenia.
Korozja – trzeba sprawdzić ranty drzwi, maski czy klapy bagażnika. Rdza stanowi bardziej problem estetyczny niż wpływa na bezpieczeństwo.
Najtańsze diesle 2.0 – te auta lata świetności mają już dawno za sobą. Dużo ewentualnych usterek powoduje, że te auta są najtańszymi wersjami w gamie.
Opinia o pancerności diesla 3.0 – jeden z najlepszych w tamtych latach diesel o dużej pojemności, ma tak dobre opinie, że właściciele często zaniedbują podstawowy serwis. Ponadto skala cofania liczników w tych autach jest ogromna, gdyż wartości w okolicach 200tys. km znacząco podwyższają wartość tych wariantów.
Osiągi najmniejszych silników benzynowych – warto zweryfikować, czy 4 cylindrowe silniki nas zadowolą. Wielu użytkowników szybko żałuje, że nie dopłaciło do mocniejszych 6-cio cylindrowych wersji, ponieważ spawane zawieszenie ma duże rezerwy bezpiecznego prowadzenia.

Poradnik kupującego #3 - BMW Serii 3 e46 (1998 - 2007)

Koszty części:
bmw-320i-e46-lexus-is-200-mercedes-c200-w203-vt95523.htm
tt-8n-1-8t-328ci-e46-clk-200k-w208-c70-i-2-4t-vt97379.htm
a4-b6-3-0-330i-e46-x-type-3-0-is-300-mk1-c-320-s203-vt99162.htm
alfa-156-1-9jtd-a4-b5-1-9tdi-e46-320d-passat-b5-1-9tdi-vt95787.htm

Poradnik kupującego #3 - BMW Serii 3 e46 (1998 - 2007)

Zalety:
- szeroka paleta silnikowa i rodzajów przeniesienia napędu
- duża ilość wariantów nadwozia
- szeroka paleta części zmiennych (zamienniki i części używane)
- dobre spasowanie i jakość plastików we wnętrzu
- niski poziom hałasu w kabinie
- łatwa odsprzedaż
- dobre prowadzenie
- udane silniki benzynowe i diesle 3.0
- ponadczasowa stylistyka

Wady:
- przeciętna ilość miejsca w kabinie
- duża ilość aut powypadkowych, sprowadzonych na handel
- spora ilość niedoinwestowanych i skatowanych egzemplarzy
- wysokie ceny OC
- braki w wyposażeniu wielu egzemplarzy z najmniejszymi silnikami
- wysokie ceny zakupu (szczególnie wersji z pakietami M)
dzida
Forumowicz VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 15174
Zdjęcia: 455
Miejscowość: Biłgoraj
Prawo jazdy: 05 05 2008
Auto: Honda Civic VIII
Silnik: 1.8
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2010

11 Mar 2018, 10:25

W zestawieniu wersji silnikowych brakuje wersji:
316i 1.8 (N46) - jednostka zastąpiła podstawową wersję N42. Oferowana z nadwoziem sedan, kombi i kompakt.
318i 2.0 (N46) – mocniejsza wersja 316i po liftingu. Zastąpiła wersję N42. Montowana we wszystkich wersjach nadwoziowych.
Silniki N46 zastąpiły N42 prawdopodobnie w 2004 roku.
solti
Początkujący
 
Posty: 76
Prawo jazdy: 17 12 1997
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Ford Fiesta, BMW E46
Silnik: diesel + benzyna
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Załamanie pogody za kierownicą
    Z powodu zmiany klimatu może wzrastać częstotliwość występowania ekstremalnych zjawisk pogodowych. Gwałtowne burze, ulewy czy grad – takie warunki na drodze są zagrożeniem dla kierowcy i wiążą się z koniecznością sprawnego ...