Automat

24 Sie 2019, 14:09

Sprawdziłem u siebie (skrzynia 6T45, stosowana w samochodach GM i Ford). Wyłączałem silnik w pozycji D i R z wciśniętym hamulcem nożnym, zaciągałem ręczny (elektryczny). Robiłem to zarówno na płaskiej jak i na pochylonej drodze. Potem przełączałem w pozycję P. Skrzynia jest "rozluźniona". Przełączenie w pozycję N już nic nie zmienia. Automat z wyłączonym silnikiem w pozycji D lub R swobodnie stacza się z góry tak samo jak w pozycji N. No może jest niewielki opór w pozycjach D i R. Pozycja D lub R "rozluźnia" skrzynię tak samo jak N. Samochód nie opiera się na skrzyni, a na hamulcu ręcznym. Oczywiście przepychać lub holować można tylko w pozycji N. Ogólnie automat można holować tylko na małych dystansach, powoli, a najlepiej nie holować w ogóle (szczegóły w instrukcji obsługi).

Facet z tego bzdurnego kanału, do którego dawałem link, nie po raz pierwszy gada głupoty. Lepiej go nie słuchać.

MotoAlbercik miał rację. Najlepiej postępować, jak każe instrukcja.

Podsumowując, kończymy jazdę w pozycji D lub R, chłodzimy turbinę, jak ją mamy, trzymając samochód na hamulcu nożnym, zaciągamy ręczny, wyłączmy silnik, przesuwamy w pozycję P, wysiadamy. Nie trzeba w ogóle używać pozycji N i lepiej jej nie używać do niczego innego jak krótkotrwałe przepychanie lub (niezalecane) holowanie.

Powyższe dotyczy klasycznego automatu. Skrzynie manualne zautomatyzowane, dwusprzęgłowe i bezstopniowe rządzą się swoimi prawami.
aGradory
 

27 Sie 2019, 21:15

Właśnie różnie to miałem tłumaczone, a czy zatrzymanie się, ustawienie potem P, a na końcu ręcznego będzie w porządku?


Odpowie ktoś?
Marcel2727
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 435
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Bartolekk ma wtyki u moderacji
Silnik: SzybszyOdTwojego
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2020

27 Sie 2019, 21:59

Nie, najpierw ręczny, a potem P, żeby samochód opierał się na hamulcu, a nie na skrzyni.
aGradory
 

03 Wrz 2019, 19:41

To serio działa czy znowu jest to kombinowanie? Ktoś może jeszcze napisać?
Marcel2727
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 435
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Bartolekk ma wtyki u moderacji
Silnik: SzybszyOdTwojego
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2020

03 Wrz 2019, 20:23

To działa. Jak będziesz miał samochód z automatem, to zobaczysz sam. Co za problem zakończyć jazdę, zaciągnąć ręczny, wyłączyć silnik i przesunąć w pozycję P? W innej pozycji niż P nie wyciągniesz kluczyka ze stacyjki (nie wiem jak jest w przypadku karty).
aGradory
 

04 Wrz 2019, 05:50

Prosiłem kogoś innego.
Marcel2727
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 435
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Bartolekk ma wtyki u moderacji
Silnik: SzybszyOdTwojego
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2020
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Skrzynia S-TRONIC w Audi
    S-TRONIC to automatyczna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem, którą znajdziemy w wielu modelach marki AUDI z podłużnie zamontowanym silnikiem i napędem quattro. Działanie dwusprzęgłowej skrzyni biegów ...

05 Wrz 2019, 09:10

Nie wiem jak u was, ale u mnie w Jeepie, w instrukcji pisze, że silnik należy gasić na P. Nie na N,D czy R. Na położeniu innym niż P, nie da się silnika uruchomić - rozrusznik nie dostaje napięcia. Kluczyk można wyjąć.
Nie wiem jak jest u was w instrukcjach.
Podejrzewam, że wszystko zależy od tego jakie jest sterowanie skrzyni - elektryczne, hydrauliczne czy elektryczno hydrauliczne. Ja mam to ostatnie.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

05 Wrz 2019, 22:20

U mnie można odpalić tylko w P lub N. Jak się zgasi silnik w P, to auto opiera się na blokadzie w skrzyni. Lepiej gasić w D lub R. Marcel2727 będzie miał nowy samochód, więc może być tak samo.
aGradory
 

12 Wrz 2019, 12:17

Panowie gaszenie silnika na D lub R nie jest zalecane w żadnej instrukcji ponieważ w tym momencie w skrzyni panuje większe ciśnienie. Generalnie nie powinno ni się stać ale myślę że takie działanie może skrócić żywotność skrzyni o kilka procent.

Najlepiej trzymając nogę na D zaciągnąć ręczny, wrzucić P i zgasić silnik. To chyba najbardziej optymalne wyjście.

Jak mamy wątpliwości co możemy a czego nie z naszym automatem to trzeba najlepiej zajrzeć do instrukcji :ok:
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

12 Wrz 2019, 21:03

U mnie w instrukcji nic nie ma o gaszeniu. Już sam nie wiem. Dziś sprawdzałem i może masz rację, Cichy77 z tym gaszeniem w P. Nie wiem, czy cokolwiek złego się dzieje po gaszeniu w D lub R. Teraz będę gasił w P. Trzeba by spytać kogoś, kto serwisuje skrzynie automatyczne.
aGradory
 

24 Wrz 2019, 20:50

Gradory napisał(a):U mnie w instrukcji nic nie ma o gaszeniu. Już sam nie wiem
A o zapalaniu jest? :wink: A może o przełożeniu na jakim zostawiamy auto jak wysiadamy?

Powiem tak w nowszych samochodach są rozwiązania które na pewno zabezpieczają pewne rzeczy przed nieprawidłowym włączeniem, przełączeniem ze strony użytkownika czyli kierowcy. Masz np. przyciski którymi zmieniasz przełożenia czy pokrętło reszta dzieje się elektronicznie. W takim samochodzie masz też pewnie Start&Stop jak będziesz miał na D i trzymając nogę na hamulcu wciśniesz Stop żeby wyłączyć silnik przełożenie pewnie się automatycznie zmieni zanim silnik zgaśnie :) Tak samo będzie jak byś chciał wrzucić np. R czyli wsteczny jak jedziesz do przodu nie pozwoli na to elektronika.

Kiedyś jak były tylko wajchy było trochę inaczej z tym przełączaniem :)
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

24 Wrz 2019, 23:20

O zapalaniu jest w instrukcji. Odpalić można tylko w N i P. Kluczyk ze stacyjki można wyjąć tylko w P. Do zmiany przełożeń jest dźwignia w postaci wajchy, czyli zupełnie klasycznie. Przy bardzo małej prędkości można niestety wrzucić R, co raz omyłkowo zrobiłem i auto szarpnęło. Przy większej przesunięcie dźwigni w R podobno (sam nie sprawdzałem) już nie włączy biegu wstecznego. Ta skrzynia (6T45) nie jest już aż tak nowoczesna (początek produkcji to 2008 rok).
aGradory
 

26 Wrz 2019, 10:51

Gradory napisał(a):O zapalaniu jest w instrukcji. Odpalić można tylko w N i P
Tak więc warto się tego trzymać i w takiej samej pozycji gasić silnik :)
Gradory napisał(a):Kluczyk ze stacyjki można wyjąć tylko w P
Widzisz czyli to najlepsza opcja do zgaszenia silnika bo tylko w tej pozycji wyciągniesz kluczyk :ok:
Gradory napisał(a):Przy bardzo małej prędkości można niestety wrzucić R, co raz omyłkowo zrobiłem i auto szarpnęło. Przy większej przesunięcie dźwigni w R podobno (sam nie sprawdzałem) już nie włączy biegu wstecznego. Ta skrzynia (6T45) nie jest już aż tak nowoczesna (początek produkcji to 2008 rok).
Tego lepiej nie próbować jak masz "wajchę" przy sterowaniu elektronicznym to zupełnie co innego. Wielu ludzi sobie nie zdaje sprawy że nawet przy lekkim toczeniu zmiana biegu w automacie potrafi uszkodzić bardzo skrzynię.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

26 Wrz 2019, 11:56

Cichy77 napisał(a):Tego lepiej nie próbować jak masz "wajchę" przy sterowaniu elektronicznym to zupełnie co innego. Wielu ludzi sobie nie zdaje sprawy że nawet przy lekkim toczeniu zmiana biegu w automacie potrafi uszkodzić bardzo skrzynię.

Ten w linku poniżej to sprawdził. Może to być ta sama skrzynia (6F35) z tej samej rodziny co w Astrze.

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

aGradory
 

27 Wrz 2019, 08:53

No tak nic się nie stało tylko masz widok z tylnej kamery ale mi chodziło o starsze automaty. Zastanawiam się czy tu jest linka do skrzyni czy sterownie elektroniczne z jej pominięciem. Generalnie muszą być jakieś zabezpieczenia uniemożliwiające taką pomyłkę :)
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!