Automat

Re: Automat

24 Sie 2019, 15:09

Sprawdziłem u siebie (skrzynia 6T45, stosowana w samochodach GM i Ford). Wyłączałem silnik w pozycji D i R z wciśniętym hamulcem nożnym, zaciągałem ręczny (elektryczny). Robiłem to zarówno na płaskiej jak i na pochylonej drodze. Potem przełączałem w pozycję P. Skrzynia jest "rozluźniona". Przełączenie w pozycję N już nic nie zmienia. Automat z wyłączonym silnikiem w pozycji D lub R swobodnie stacza się z góry tak samo jak w pozycji N. No może jest niewielki opór w pozycjach D i R. Pozycja D lub R "rozluźnia" skrzynię tak samo jak N. Samochód nie opiera się na skrzyni, a na hamulcu ręcznym. Oczywiście przepychać lub holować można tylko w pozycji N. Ogólnie automat można holować tylko na małych dystansach, powoli, a najlepiej nie holować w ogóle (szczegóły w instrukcji obsługi).

Facet z tego bzdurnego kanału, do którego dawałem link, nie po raz pierwszy gada głupoty. Lepiej go nie słuchać.

MotoAlbercik miał rację. Najlepiej postępować, jak każe instrukcja.

Podsumowując, kończymy jazdę w pozycji D lub R, chłodzimy turbinę, jak ją mamy, trzymając samochód na hamulcu nożnym, zaciągamy ręczny, wyłączmy silnik, przesuwamy w pozycję P, wysiadamy. Nie trzeba w ogóle używać pozycji N i lepiej jej nie używać do niczego innego jak krótkotrwałe przepychanie lub (niezalecane) holowanie.

Powyższe dotyczy klasycznego automatu. Skrzynie manualne zautomatyzowane, dwusprzęgłowe i bezstopniowe rządzą się swoimi prawami.
Gradory
Aktywny
 
Posty: 473
Zdjęcia: 8
Rejestracja: 03 Wrz 2018, 21:56
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Opel Astra K
Silnik: 1.6 Turbo 200 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2018

Re: Automat

27 Sie 2019, 22:15

Właśnie różnie to miałem tłumaczone, a czy zatrzymanie się, ustawienie potem P, a na końcu ręcznego będzie w porządku?


Odpowie ktoś?
Marcel2727
Początkujący
 
Posty: 111
Rejestracja: 05 Sie 2019, 07:48

Re: Automat

27 Sie 2019, 22:59

Nie, najpierw ręczny, a potem P, żeby samochód opierał się na hamulcu, a nie na skrzyni.
Gradory
Aktywny
 
Posty: 473
Zdjęcia: 8
Rejestracja: 03 Wrz 2018, 21:56
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Opel Astra K
Silnik: 1.6 Turbo 200 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2018

Re: Automat

03 Wrz 2019, 20:41

To serio działa czy znowu jest to kombinowanie? Ktoś może jeszcze napisać?
Marcel2727
Początkujący
 
Posty: 111
Rejestracja: 05 Sie 2019, 07:48

Re: Automat

03 Wrz 2019, 21:23

To działa. Jak będziesz miał samochód z automatem, to zobaczysz sam. Co za problem zakończyć jazdę, zaciągnąć ręczny, wyłączyć silnik i przesunąć w pozycję P? W innej pozycji niż P nie wyciągniesz kluczyka ze stacyjki (nie wiem jak jest w przypadku karty).
Gradory
Aktywny
 
Posty: 473
Zdjęcia: 8
Rejestracja: 03 Wrz 2018, 21:56
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Opel Astra K
Silnik: 1.6 Turbo 200 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2018

Re: Automat

04 Wrz 2019, 06:50

Prosiłem kogoś innego.
Marcel2727
Początkujący
 
Posty: 111
Rejestracja: 05 Sie 2019, 07:48
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota 2000GT 1967 rok Toyota 2000GT 1967 rok
    Sportowa Toyota 2000GT to łakomy kąsek dla kolekcjonerów. Obecnie jest to najcenniejsza i najbardziej pożądana Toyota w historii marki. Pierwszy raz pojawiła się na targach w 1965 roku, gdzie spotkała się z dużym entuzjazmem. ...
    Seria GR - specjalne sportowe edycje modeli Toyoty Seria GR - specjalne sportowe edycje modeli Toyoty
    Japońscy fani Toyoty są już przyzwyczajeni do specjalnych sportowych edycji modeli tej marki, opracowywanych choćby przez TRD czy Modellistę. Jednak tym razem największy producent samochodów w ich kraju naprawdę o ...

  • Re: Automat

    05 Wrz 2019, 10:10

    Nie wiem jak u was, ale u mnie w Jeepie, w instrukcji pisze, że silnik należy gasić na P. Nie na N,D czy R. Na położeniu innym niż P, nie da się silnika uruchomić - rozrusznik nie dostaje napięcia. Kluczyk można wyjąć.
    Nie wiem jak jest u was w instrukcjach.
    Podejrzewam, że wszystko zależy od tego jakie jest sterowanie skrzyni - elektryczne, hydrauliczne czy elektryczno hydrauliczne. Ja mam to ostatnie.
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 15650
    Zdjęcia: 1185
    Rejestracja: 12 Gru 2006, 15:25
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    Re: Automat

    05 Wrz 2019, 23:20

    U mnie można odpalić tylko w P lub N. Jak się zgasi silnik w P, to auto opiera się na blokadzie w skrzyni. Lepiej gasić w D lub R. Marcel2727 będzie miał nowy samochód, więc może być tak samo.
    Gradory
    Aktywny
     
    Posty: 473
    Zdjęcia: 8
    Rejestracja: 03 Wrz 2018, 21:56
    Przebieg/rok: 15tys. km
    Auto: Opel Astra K
    Silnik: 1.6 Turbo 200 KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2018

    Re: Automat

    12 Wrz 2019, 13:17

    Panowie gaszenie silnika na D lub R nie jest zalecane w żadnej instrukcji ponieważ w tym momencie w skrzyni panuje większe ciśnienie. Generalnie nie powinno ni się stać ale myślę że takie działanie może skrócić żywotność skrzyni o kilka procent.

    Najlepiej trzymając nogę na D zaciągnąć ręczny, wrzucić P i zgasić silnik. To chyba najbardziej optymalne wyjście.

    Jak mamy wątpliwości co możemy a czego nie z naszym automatem to trzeba najlepiej zajrzeć do instrukcji :ok:
    Cichy77
    Stały forumowicz
     
    Posty: 3257
    Zdjęcia: 19
    Rejestracja: 25 Sty 2018, 16:52
    Auto: Nie mam

    Re: Automat

    12 Wrz 2019, 22:03

    U mnie w instrukcji nic nie ma o gaszeniu. Już sam nie wiem. Dziś sprawdzałem i może masz rację, Cichy77 z tym gaszeniem w P. Nie wiem, czy cokolwiek złego się dzieje po gaszeniu w D lub R. Teraz będę gasił w P. Trzeba by spytać kogoś, kto serwisuje skrzynie automatyczne.
    Gradory
    Aktywny
     
    Posty: 473
    Zdjęcia: 8
    Rejestracja: 03 Wrz 2018, 21:56
    Przebieg/rok: 15tys. km
    Auto: Opel Astra K
    Silnik: 1.6 Turbo 200 KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2018