Co ile wymieniać pasek/łańcuch rozrządu w samochodzie?

24 Maj 2022, 13:02

Jednym z głównych elementów silnika jest właśnie rozrząd który oparty może być na pasku lub łańcuchu. Wszystko zależy od tego jak został zaprojektowany silnik. Pasek rozrządu może pracować na sucho lub np. w kąpieli olejowej. Bardzo ważna jest kontrola rozrządu i jego wymiany aby silnik służył długo oraz bezawaryjnie.

  1. Jakie zadanie w silniku ma pasek/łańcuch rozrządu?
  2. Kiedy należy wymienić rozrząd w samochodzie?
  3. Po czym poznać że trzeba wymienić rozrząd?
  4. Co warto wymienić przy okazji wymiany rozrządu?
  5. Ile trwa wymiana rozrządu u mechanika?
  6. Jaki jest koszt wymiany rozrządu?

Jakie zadanie w silniku ma pasek/łańcuch rozrządu? Głównym zadaniem tej części w silniku jest przeniesienie napędu z wału korbowego na wałek lub wałki rozrządu. Na wale oraz wałkach rozrządu zamontowane mamy koła zębate na które zakłada się właśnie pasek lub łańcuch rozrządu w zależności od danego rozwiązania w silniku. Bardzo często napędza on też pompę wody.
Co ile wymieniać pasek/łańcuch rozrządu w samochodzie? Kiedy należy wymienić rozrząd w samochodzie?
Zawsze przychodzi czas na wymianę rozrządu w samochodzie i nie ma tu znaczenia czy mamy pasek czy też łańcuch. W pierwszym przypadku interwał będzie na pewno krótszy niż w drugim choć zdarzają się przypadki, że rozrządy oparte na łańcuchu potrafiły się w niektórych silnikach szybciej zużywać głównie problemem był rozciągający się łańcuch.

Czas wymiany rozrządu określony jest w instrukcji obsługi samochodu. Zawsze jest tam informacja o interwałach jakie przewidział producent w zależności od przebiegu czy też czasu w latach (najczęściej 3-5lat w przypadku pasków). Rozbieżności miedzy różnymi silnikami są naprawdę spore i sięgają od 60 tyś. km do nawet 200 tyś. km w przypadku pasków rozrządu, a przy łańcuchach czasem nawet zdarzają się informacje, że rozrząd jest bezobsługowy i nie wymaga wymiany przy całym okresie eksploatacji silnika.

Jak już wiemy z instrukcji co ile przewidziana jest wymiana rozrządu warto zawsze skrócić trochę ten interwał o jakieś 10-15% dla własnego bezpieczeństwa. Oczywiście zużycie, wyeksploatowanie takiego paska czy łańcucha rozrządu zależy też w dużej mierze od tego jak się poruszmy naszym samochodem. Robiąc spore przebiegi w trasie i pamiętając o wymianach oleju najlepiej co 10-15 tyś. km taki napęd rozrządu powinien spokojnie wytrzymać założoną ilość km przez producenta ale już poruszając się po mieście na krótkich odcinkach gdzie często wyłączamy i uruchamiamy silnik trwałość jego znacznie spadnie.

Po czym poznać że trzeba wymienić rozrząd?
Nie jest to łatwe pytanie ale biorąc pod uwagę najczęstsze objawy problemów które jesteśmy w stanie zaobserwować to np. nierówna praca silnika, hałasy dobiegające z wnętrza obudowy rozrządu, podszarpywanie silnika, zauważalne szarpanie podczas gaszenia. W przypadku łańcucha rozrządu który będzie nadmiernie rozciągnięty powinno być go słychać na wolnych obrotach dosyć wyraźnie.

Kontrolę rozrządu możemy zlecić w warsztacie ale nie zawsze diagnoza będzie w 100% potwierdzeniem jego stanu. Dlaczego? Chociażby dlatego że np. kontrola paska rozrządu w nawet najbardziej profesjonalnym serwisie nie jest w stanie wykazać uszkodzeń szkodzenia występujących wewnątrz jego struktury. Oczywiście sprawdzić można napinacz i sam pasek oglądając go dokładnie ale nie da się określić ile taki rozrząd jest w stanie jeszcze wytrzymać. Trochę łatwiej jest ocenić zużycie rozrządu w przypadku łańcucha bo tu można zwrócić uwagę na jego wyciągnięcie stan napinacza, a także wytarcie ogniw współpracujących z kołami zębatymi.

Co warto wymienić przy okazji wymiany rozrządu?
W przypadku wymiany rozrządu powinniśmy wymienić komplet elementów współpracujących z paskiem lub łańcuchem oprócz kół zębatych bo one raczej tego nie wymagają chyba że będą widoczne ślady zużycia. Wymianie podlega pompa wody, warto ją wymienić nawet jak nie nosi oznak zużycia bo może się okazać, że nie wytrzyma do kolejnej wymiany rozrządu. Kolejnymi elementami są rolki prowadzące i napinacz bądź napinacze rozrządu.

POLECAMY Łańcuchowe rozrządy nie są bezobsługowe

Ile trwa wymiana rozrządu u mechanika?
Wszystko zależy od konstrukcji silnika i komory silnikowej w której on się znajduje. W przypadku dobrego dostępu do rozrządy gdzie nie trzeba demontować dodatkowych elementów taka wymiana najczęściej mieści się w granicach 2-3 godzin. Zdarzają się często samochody w których silnik jest bardzo ciasno spasowany w komorze silnika i z braku dostępu trzeba np. demontować cały przedni pas wraz ze zderzakiem, a nawet czasem bez opuszczenia bądź wyjęcia silnika nie ma mowy o wymianie rozrządu wtedy taki zabieg może trwać 5-8 godzin, a w skrajnych przypadkach i więcej.

Jaki jest koszt wymiany rozrządu?
Mając na uwadze powyższe pytanie o czas wymiany tak samo koszt jego wymiany będzie tu dosyć mocno uzależniony od roboczogodziny w warsztacie. Warto zawsze sprawdzić sobie cenę rozrządu do naszego silnika i do tego dodać wartość roboczogodzin które będą potrzebne na jego wymianę. Przy dosyć prostych rozrządach z dobrym dostępem cena zazwyczaj mieści się w granicach 800-1600zł ale warto tu wspomnieć, że są i takie silniki w których zabieg wymiany rozrządu może kosztować ponad 3500zł.

Wymiana rozrządu w wybranych samochodach:
- Wymiana rozrządu Opel Astra G 1,7TD
- Audi A6 C6 3,2 FSI - kiedy potrzebna wymiana rozrządu?
- Wymiana paska rozrządu - Ibiza III
- Ford Focus - co ile wymiana rozrządu?
- Wymiana rozrządu Mazda 6
- Kia sportage - co ile kilometrów wymiana rozrządu?
- Co ile km wymiana rozrządu - Chrysler Neon
- Golf 5 GTI TFSI - co ile wymiana rozrządu?

autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3786
Zdjęcia: 13085
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

24 Maj 2022, 17:46

Dodam jeszcze taki pytanie związane bezpośrednio z rozrządem. Kierując się wyborem samochodu mamy możliwość wybrania (znalezienia) jednostki która będzie na pasku bądź łańcuchu (nie zawsze). I tu właśnie rodzi się takie pytanie:

Co lepsze pasek czy łańcuch rozrządu?
Pasek lepiej sprawdza się w słabszych jednostkach o mniejszym momencie obrotowym, a łańcuch w bardziej wysilonych silnikach. Nie oznacza to jednak że w silniku 1.0 nie znajdziemy napędu rozrządu realizowanego za pomocą łańcucha :) Kiedyś rozrząd na łańcuchu uchodził za bezawaryjny i bezobsługowy (niektóre silniki nawet nie miały napinaczy łańcucha był on tak gruby i trwały że można było dać 100% pewności że praktycznie ) niestety czasy się zmieniają i już nie jest tak kolorowo jak kiedyś z tą bezawaryjnością. Moim zdaniem nie ma co się upierać że koniecznie w samochodzie musi być jedno bądź drugie rozwiązanie. Lepiej po prostu skupić się na tym czy dane rozwiązanie w silniku samochodu który chcemy kupić nie sprawia większych problemów i czy nie jest bardzo kosztowne w przypadku wymiany.

Jeszcze kilka szybkich pytań i odpowiedzi :mrgreen:
Czy pasek rozrządu może się zerwać?
Tak

Czy łańcuch rozrządu może się zerwać?
Tak

Czym grozi zerwanie napędu rozrządu paska/łańcucha?
Zerwanie łańcucha bądź paska rozrządu potrafi mieć bardzo kosztowne konsekwencje w postaci zniszczenia zaworów, wykrzywienia ich prowadnic, uszkodzenia tłoków i korbowodów, uszkodzenia wałków rozrządu, a nawet nie koniecznie w ostateczności uszkodzeniu może ulec głowica silnika. Tak się stanie w przypadku silników kolizyjnych ale jest jeszcze grupa silników bezkolizyjnych choć to raczej starsze nieliczne jednostki. W przypadku tego drugiego silnika (bezkolizyjnego) zerwanie napędu rozrządu nie powinno doprowadzić do żadnych zniszczeń.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34