Co zrobić, by akumulator w samochodzie służył nam w każdych warunkach?

02 Lut 2023, 15:47

Wraz ze spadkiem temperatury zimą, pojemność akumulatorów maleje. Jeśli urządzenie jest już w pewnym zakresie zużyte, mogą pojawić się problemy z uruchomieniem samochodu. Jak do takich sytuacji nie dopuścić? Mechanicy z Q Service Castrol podpowiadają, co robić, by akumulator służył nam jak najdłużej.

  1. Jak dbać o akumulator?
  2. Inwestycja w dobrej jakości akumulator się opłaca
  3. Co z akumulatorem, gdy z samochodu korzysta się rzadko?
  4. Awaria akumulatora – co wtedy?
Co zrobić, by akumulator w samochodzie służył nam w każdych warunkach? Zimą częściej niż zazwyczaj dochodzi do awarii i problemów związanych z uruchomieniem auta. Powodem jest niesprawny lub rozładowany akumulator w pojeździe. Natomiast odpowiednio zadbana bateria będzie poprawnie funkcjonować w samochodzie przez kilka lat, niezależnie od pory roku. O czym należy pamiętać podczas jej regularnej eksploatacji?

Jak dbać o akumulator?

Warto nie zapominać o tym, że prąd w samochodzie zużywają praktycznie wszystkie urządzenia, w tym m.in. reflektory, elektrycznie sterowane szyby, wycieraczki czy system audio lub infotaintment. Najwięcej energii pobierają systemy ogrzewania szyby tylnej, podgrzewane fotele oraz dmuchawa – szczególnie w sytuacji, gdy samochód stoi na światłach bądź w korku.

Jedną z najważniejszych zasad jest regularne sprawdzanie stanu akumulatora zarówno bezpośrednio przez kierowcę, jak również mechaników w serwisie samochodowym przy okresowych przeglądach. Pozwoli to uniknąć kryzysowych sytuacji, gdy bateria odmówi posłuszeństwa podczas próby uruchomienia silnika. Powinno się zwrócić na ten aspekt uwagę szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Bardzo często warsztaty za tego typu usługę nie pobierają opłat lub kosztuje to kilkadziesiąt złotych.

POLECAMY Akumulator w naszym samochodzie

Dbanie o akumulator to przede wszystkim regularne sprawdzanie jego stanu. Warto jeszcze raz na jakiś czas przeczyścić klemy. Szczególnie jeśli są brudne.

Inwestycja w dobrej jakości akumulator się opłaca

Ważne jest używanie dobrej jakości akumulatorów, które są bardziej odporne na niskie temperatury i częsta jazdę na krótkich dystansach. Dzięki temu kierowca zyska pewność co do właściwego funkcjonowania pojazdu. Inwestycja pozwala również np. zaoszczędzić zużycie paliwa.

"W naszej ponad 130-letniej historii stawiamy na innowacyjne rozwiązania i korzystamy z najnowocześniejszych technologii. Produkowane przez nas akumulatory spełniają najwyższe standardy jakości zapewniając bezproblemowy rozruch silnika i działanie systemów bezpieczeństwa oraz komfortu w pojazdach konwencjonalnych, hybrydowych i elektrycznych." przyznaje Adam Potępa, Key Account Manager w firmie Clarios Poland, właściciela marki VARTA, partnera sieci Q Service Castrol.

Co z akumulatorem, gdy z samochodu korzysta się rzadko?

Zdarza się, że w wyniku dłuższego przestoju auta i wpływu wysokich temperatur latem, alternator nie miał możliwości naładowania akumulatora i mogło dojść do awarii.

Jeśli z danego pojazdu korzysta się bardzo rzadko bądź wcale, najlepszym rozwiązaniem będzie demontaż akumulatora z auta oraz pozostawienie urządzenia w suchym i ciepłym miejscu. W ten sposób zminimalizowane zostanie prawdopodobieństwo samoczynnego rozładowywania się akumulatora – jego płyty nie ulegną zasiarczeniu, dzięki temu bateria będzie mogła dłużej nam posłużyć.

POLECAMY Jak podłączyć kable rozruchowe do akumulatora?

Poza tym wskazane jest, by pokonywać dłuższe dystanse samochodem. Wtedy akumulator zdąży dobrze się naładować. Na krótszych odległościach nie ma na to szansy.

Awaria akumulatora – co wtedy?

W przypadku gdy pomimo regularnego sprawdzania i dolewania wody destylowanej do elektrolitu akumulator odmówił posłuszeństwa, pojazd należy uruchomić za pomocą kabli rozruchowych i drugiego auta lub przy użyciu boostera. Co ważne, nie powinno się podłączać ujemnego kabla do ujemnych biegunów obu akumulatorów, ponieważ może to wywołać iskrzenie. To z kolei może doprowadzić do zapłonu lub wybuchu gazów, które wydostają się z baterii. Jeśli pomimo prób, nie uda się uruchomić pojazdu, konieczna będzie wizyta w warsztacie.

POLECAMY Poradnik o przedłużeniu życia akumulatora bezobsługowego

Akumulator jest jedną z ważniejszych części znajdujących się w samochodzie. Niekiedy potrafi służyć kierowcy co najmniej przez kilka 4-6 lat. Warto regularnie sprawdzać jego stan (raz na dwa trzy miesiące) oraz serwisować (dolewać elektrolitu, jeśli jest taka potrzeba). Dobrym rozwiązaniem jest też korzystanie z baterii renomowanych producentów. Wtedy kierowca ma pewność, że akumulator nie odmówi mu posłuszeństwa w najmniej spodziewanym momencie.

źródło: Q Service Castrol | autor: Redakcja
Ostatnio edytowany przez Redakcja, 08 Lut 2023, 09:06, edytowano w sumie 1 raz
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3786
Zdjęcia: 13085
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

07 Lut 2023, 16:38

Redakcja napisał(a):Jeśli z danego pojazdu korzysta się bardzo rzadko bądź wcale, najlepszym rozwiązaniem będzie demontaż akumulatora z auta oraz pozostawienie urządzenia w suchym i ciepłym miejscu. W ten sposób zminimalizowane zostanie prawdopodobieństwo samoczynnego rozładowywania się akumulatora – jego płyty nie ulegną zasiarczeniu, dzięki temu bateria będzie mogła dłużej nam posłużyć.
Dzisiaj w samochodach raczej niektórych systemów nie można zostawiać bez podtrzymania napięcia więc nie jest to najlepszym pomysłem. Lepiej by było podłączyć prostownik z odpowiednim trybem który nie pozwoli na rozładowanie akumulatora podtrzymując jego odpowiednie napięcie.

Redakcja napisał(a):W przypadku gdy pomimo regularnego sprawdzania i dolewania elektrolitu akumulator odmówił posłuszeństwa, pojazd należy uruchomić za pomocą kabli rozruchowych i drugiego auta lub przy użyciu boostera.
Booster to dobre rozwiązanie ale dzisiaj mało który akumulator pozwala na dolewanie elektrolitu to już nie te czasy ze można było odkręcić korki i sprawdzić stan, a nawet zrobić dokładny pomiar gęstości elektrolitu za pomocą aerometru.

Dzisiaj akumulatory wytrzymują średnio około 5 lat jak się go odpowiednio użytkuje w sprawnym układzie ładowania.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9756
Zdjęcia: 34

07 Lut 2023, 18:38

Redakcja napisał(a):dolewać elektrolitu, jeśli jest taka potrzeba

Na pewno !! .A nie powinno być że wody destylowanej ?
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4723
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

07 Lut 2023, 23:00

No i teraz aku które można otworzyć praktycznie nie występują, jedynie jakieś większe lub do ciężkich sprzętów.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16188
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

08 Lut 2023, 09:06

bonifacy napisał(a):Na pewno !! .A nie powinno być że wody destylowanej ?
@bonifacy faktycznie masz rację! (już poprawione w tekście wyżej) miało być:
dolewania wody destylowanej do elektrolitu

Z elektrolitu odparowuje woda destylowana, a kwas zostaje i zwiększa się stężenie elektrolitu. Dlatego dolewamy w celu uzupełnienia poziomu tylko i wyłącznie wodę destylowaną / demineralizowaną. Zbyt silne stężenie kwasu w akumulatorze jest dla niego zabójcze.
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3786
Zdjęcia: 13085
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

11 Maj 2023, 18:43

A co oznacza taki nalot jak jest u mnie go widać na zdjęciu?
ineedl
Zaawansowany
 
Posty: 971
Zdjęcia: 87
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

11 Maj 2023, 20:53

Może być słabe połączenie w tym miejscu. Spróbuj wyczyść klemy dokładnie miękką szczotką drucianą z tego osadu, zacisk też, potem szmatką do czysta, posmaruj wazeliną techniczną i podłącz ponownie oraz sprawdź czy połączenie nie jest gdzieś luźne.

Warto sprawdzić poziom elektrolitu jak jest taka możliwość w akumulatorze i jego odpowietrzenie.

Zerknij jeszcze do tego tematu na forum: Brak zapłonu, a biały osad na kablu od klemy
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9756
Zdjęcia: 34