Czy tak powinna się zachowywać temperatura w dieslu?

06 Maj 2022, 18:59

Vectra B 2.2 DTI 2002r.

Temperatura w aucie gdy jadę normalnie jest delikatnie poniżej 90 , jakieś pewnie 88 albo 89 , a gdy auto dostaje w kość ,.np przyspieszanie pod sporą górę albo gdy jadę przyspiesze do 120 , temperatura wzrasta 91 i 92 stopnie,a gdy już zaczyna utrzymywać prędkość to spada do poprzedniej. Czy to jest normalne?

Pewnie jakbyś przyspieszył do 140 to wzrosłaby jeszcze bardziej na chwilę . Jaka maksymalna temperatura w tym silniku będzie dobra ?

Gdyby np jechać na bardzo wysokich obrotach i temperatura utrzymywała by się trochu powyżej 90 ,.np na 95 to by było dobrze czy coś jest nie tak ?
ineedl
Zaawansowany
 
Posty: 779
Zdjęcia: 86
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Peugeot 206
Silnik: 1.1 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002

06 Maj 2022, 19:03

ineedl napisał(a):Temperatura w aucie gdy jadę normalnie jest delikatnie poniżej 90 , jakieś pewnie 88 albo 89

Całkiem normalnie.
ineedl napisał(a): a gdy auto dostaje w kość ,.np przyspieszanie pod sporą górę albo gdy jadę przyspiesze do 120 , temperatura wzrasta 91 i 92 stopnie

Również całkiem normalnie.
ineedl napisał(a):a gdy już zaczyna utrzymywać prędkość to spada do poprzedniej.

Też normalne.
ineedl napisał(a):Pewnie jakbyś przyspieszył do 140 to wzrosłaby jeszcze bardziej na chwilę .

Możliwe, ale niekoniecznie, bo jak temp. przekroczy pewną wartość, bo włączy się wentylator i zacznie schładzać płyn, żeby się nie zagotował.
Musisz też wiedzieć, że temp. wrzenia płynu to nie 100 stopni tylko około 130.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 18538
Zdjęcia: 1203
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

07 Maj 2022, 08:11

Moim zdaniem normalne zachowanie układu chłodzenia. Jak obciążasz mocniej silnik np. dodając gazu to temperatura może nieznacznie wzrosnąć i tu generalnie raczej tego nie widać po wskazówce na liczniku. Chodzi o to że w przypadku wytworzenia przez silnik większego ciepła układ chłodzenia ma chwilę na reakcje. Druga sprawa to im szybciej jedziesz tym większy jest przepływ niewymuszony powietrza przez chłodnice itd.
Ogólnie moim zdaniem nie masz się czym przejmować.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 6458
Zdjęcia: 23

07 Maj 2022, 09:09

To zależy od auta.

Golf 1.6 75 KM - temperatura zawsze w tym samym miejscu niezależnie od jazdy.
Berlingo 1.6 HDI - wskazówka lata jak szalona, góra dół, góra dół
Megane 1.6 107 KM - wskazówka lekko faluje
Ceed 1.6 CRDi - wskazówka sztywno w jednym miejscu

Uprzedzam pytania - auta były sprawne, termostaty i czujniki wymienione.

PS. Wskazania na zegarach to duże przybliżenie, jeśli chcesz znać faktyczną temperaturę to tylko OBD .
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 7807
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

07 Maj 2022, 15:34

Dokładnie jak dla mnie również wszystko w porządku.
Miro12
Początkujący
 
Posty: 86
Miejscowość: Wrocław
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Peugeot 307 SW
Silnik: 2.0
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

07 Maj 2022, 19:14

To normalne zachowanie silnika i układu chłodzenia.Zwiększasz prędkość wciskając gaz > zwiększasz tym samym dawkę paliwa > wzrasta temperatura w komorze spalania związku z zwiększoną dawką paliwa , które spalając się wydziela większą ilość ciepła a sam silnik jest mocnej obciążony.Układ chłodznia oraz układ smarowania odbiera wytworzone ciepło o czym świadczy wzrost temperatury płynu chłodzącego co pokozują ci wskaźniki. Gdybyś miał wskaźnik temperatury oleju też byś zauważył wzrost jego temperatury.Gorzej jak by wskaźniki nie pokazywaly wzrostu .Po tym chwilowym wahaniu w zasadzie wszystko wraca do poprzedniego stanu chyba ,że nadal dajesz silnikowi ognia np.na autostradzie lub jedziesz pod górę. Wówczas ten niewielki wzrost temperatury będzie się utrzymywał tak długo jak będziesz obciążał silnik lub temperatura spadnie wskutek zwiększonego pędu powietrza wytworzonego wzrosem prędkości.
Acer66
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 163
Zdjęcia: 8
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC
Silnik: 1,6 MIVEC -117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ile kosztuje rejestracja samochodu - nowe stawki od 4 września 2022
    Już niedługo zmianie ulegną stawki za rejestrację samochodu zarówno tego kupowanego w Polsce jak i sprowadzonego z zagranicy. Dzięki zmianie przepisów i rezygnacji z wydawania karty pojazdu oraz naklejki kontrolnej ...
    Ekologiczne taksówki elektryczne Nissan LEAF w Zurychu
    Po Amsterdamie, Nowym Jorku, Tokio, Meksyku i Sao Paulo także Zurych będzie dysponował flotą stuprocentowo elektrycznych taksówek Nissan LEAF oferujących przewozy w największym mieście Szwajcarii. Elektryczne taksówki ...

  • 11 Maj 2022, 17:11

    A jaka temperatura jest maksymalna i zaraz nadal bezpieczna dla silnika ?

    Dziś wyprzedzałem pod dużą górkę (są dwa pasy w jednym kierunku ) temperatura skoczyła na chwilę do 96-97 i jak już skoczyłem wciskać mocno gaz pomału spadała i za 5 minut wróciła do normy ? Czy to normalne zachowanie?

    Silnik jest bardziej obciążony gdy właśnie wyprzedzam na trójce z gazem w podłodze czy jakbym jechał jednostajnie 140?
    ineedl
    Zaawansowany
     
    Posty: 779
    Zdjęcia: 86
    Prawo jazdy: 01 02 2019
    Auto: Peugeot 206
    Silnik: 1.1 60KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2002

    11 Maj 2022, 23:04

    W moim W210 2.2d temp cały czas lato czy zima 80 st c,jedynie podczas jazdy pod górkę troszeczkę ponad 80,jazda szybka po autostradzie 80 st.c ,bez znaczenia jak długo,w drugim z kolei W210 2.9 TD,utrzymuje 80 st.c cały czas,nie wzrasta bez względu na tryb jazd,możesz sprawdzić czy nie masz zbyt mało płynu chłodniczego,olej w silniku,jego stan ilosciowy też ma wpływ,naturalnie wszystko jest ok.w tym przypadku,w normie,ale sprawdż .
    PhantomASA1
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 8210
    Zdjęcia: 1
    Miejscowość: Z prawdy :)

    12 Maj 2022, 18:18

    Czy termostat będzie do wymiany ?
    ineedl
    Zaawansowany
     
    Posty: 779
    Zdjęcia: 86
    Prawo jazdy: 01 02 2019
    Auto: Peugeot 206
    Silnik: 1.1 60KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2002

    12 Maj 2022, 18:37

    Kolego,ciesz się jazdą,nie trap głowy,ja dotąd dopóki nie będę miał na zegarze ponad 90 nie zamierzam się martwićgdyż mam 80,ale równie dobrze mógłbym mieć 90,,chwilowe wahania są jak najbardziej normalne,91-92 st c są do przyjęcia.
    PhantomASA1
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 8210
    Zdjęcia: 1
    Miejscowość: Z prawdy :)

    12 Maj 2022, 18:44

    PhantomASA1 napisał(a):91-92 st c są do przyjęcia


    To wiem ale zdarzają się chwilowe do 97 nawet
    ineedl
    Zaawansowany
     
    Posty: 779
    Zdjęcia: 86
    Prawo jazdy: 01 02 2019
    Auto: Peugeot 206
    Silnik: 1.1 60KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2002

    12 Maj 2022, 18:55

    ineedl napisał(a):To wiem ale zdarzają się chwilowe do 97 nawet
    Przy obciążeniu silnika dopuszczalne. W niektórych układach ciecz chłodząca potrafi osiągać i 110*C :wink:
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 6458
    Zdjęcia: 23

    12 Maj 2022, 18:57

    I nawet w takiej temperaturze jak wyżej wymieniłeś (110) nic nie grozi silnikowi ?
    ineedl
    Zaawansowany
     
    Posty: 779
    Zdjęcia: 86
    Prawo jazdy: 01 02 2019
    Auto: Peugeot 206
    Silnik: 1.1 60KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2002

    12 Maj 2022, 19:02

    Każdy układ inaczej jest zaprojektowany jeden działa w niższych temperaturach drugi w trochę wyższych. W całym układzie panuje ciśnienie przez co temperatura wrzenia płynu zwiększa się i wynosi nawet 130*C. Jeżeli będzie chwilowy skok takiej temperatur jak u ciebie do niecałych 100* myślę, że nie masz się czym martwić jeżeli oczywiście było to spowodowane większym obciążeniem silnika.
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 6458
    Zdjęcia: 23

    12 Maj 2022, 19:09

    Wyższą temperaturę miałem tylko gdy przyspieszałem mocno pod górę.

    Gdy jechałem normalnie to max 92
    ineedl
    Zaawansowany
     
    Posty: 779
    Zdjęcia: 86
    Prawo jazdy: 01 02 2019
    Auto: Peugeot 206
    Silnik: 1.1 60KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2002