Czy tak powinna się zachowywać temperatura w dieslu?

12 Maj 2022, 19:04

ineedl napisał(a): jechałem normalnie to max 92
To jest katalogowa temperatura otwarcia termostatu w Twoim silniku . Z tym że jest to temperatura gdy termostat zaczyna się otwierać . Możesz dla świętego spokoju wymienić . Nie sądzę aby coś się zmieniło . Termostat jest tutaj razem z obudową , z czujnikiem temperatury . Ceny za coś konkretnego , markowego zaczynają się od 150 zł . Włoszczyznę kupisz taniej ale możesz popłynąć i będzie kolejny temat . Napisałem że razem z obudową ...........hm. Są dostępne same wkłady za trzy dyszki . Do źeżbienia . Tutaj życzę powodzenia . Poza tym jak tam nie było wieki odkręcane to jest ryzyko że jakaś śrubka się urwie . A było i był kłopot . Generalnie . trzyma temperaturę , nie gotuje płynu to jeżdzić i się nie zamartwiać .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4728
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

12 Maj 2022, 19:10

Dziękuję za pomoc. Jutro będę jechał autostradą to przetestuje czy tak będzie miał dobrą temperaturę
ineedl
Zaawansowany
 
Posty: 971
Zdjęcia: 87
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

14 Maj 2022, 19:40

W piątek auto przejechało ponad 200km autostradą , z prędkością najczęściej 140 , temperatura utrzymywała się na 91 czasem zdarzało się że urosła do 97 ale po tej granicy zaraz zaczęła spadać do poprzedniej.
ineedl
Zaawansowany
 
Posty: 971
Zdjęcia: 87
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

14 Maj 2022, 20:37

ineedl napisał(a):temperatura utrzymywała się na 91 czasem zdarzało się że urosła do 97
Tak się zastanawiam skąd kolega tak dokładnie określa temperaturę silnika co do stopnia :?: Czyżby jakiś interfejs diagnostyczny podłączony podczas jazdy ? Czy to jednak spojrzenie na wskażnik na zegarach ? Jeśli spojrzenie na zegary to skąd kolega wie że to dokładnie 91 , czy np 93 stopnie lub 97 stopni :?: . Zegar

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Wskażnik analogowy pewnikiem obarczony jakimś tam błędem wskazań .Tzw. aptekarska dokładność ze strony kolegi :idea:
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4728
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

14 Maj 2022, 20:42

Moje wskazania są na podstawie tego co widzę na wskaźniku. Wiem że on jest obarczony błędem i dokładną temperaturę mógłby wskazać tylko sprzęt podłączony do samochodu. 91 czy ,97 to orientacyjne liczby które można powiedzieć że wskaźnik pokazuje patrząc na niego gołym okiem. Nie służyły mi one do tego żeby dokładnie określić temperaturę lecz po to żeby pokazać wahania wskaźnika podczas jazdy
ineedl
Zaawansowany
 
Posty: 971
Zdjęcia: 87
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

19 Mar 2023, 14:17

Odświeżam temat bo mam taki problem, że dziś jest ok 17 stopni na zewnątrz, jechałem dziś z 20 minut , max60 km/h pod koniec jazdy wskazówka urosła do 96-97 stopni (temp określona na oko patrząc na wskazówkę na zegarach) i jakoś zbytnio nie spadała tylko się trzymała. Wiem że to tylko wskazówka a dokładną temperaturę da się poznać podpinając komputer ale czy spodziewać się kłopotów? Jest jakiś sposób żeby sam sprawdził czy układ chłodzenia działa poprawnie?
ineedl
Zaawansowany
 
Posty: 971
Zdjęcia: 87
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

19 Mar 2023, 14:21

No a co jest wg ciebie nie tak w tym co opisałeś :?:
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

19 Mar 2023, 14:30

No to , że skoro temp otwarcia termostatu jest 92 stopnie , to gdy skoczy do takiej temperatury nie powinno zacząć spadać ?
ineedl
Zaawansowany
 
Posty: 971
Zdjęcia: 87
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

19 Mar 2023, 22:43

W moim poprzednim dieslu stała temp. po rozgrzaniu silnika podczas jazdy czy latem, czy zimą 80 st c i koniec, szła delikatnie w górę gdy jechałem szybko laem pod górę, w korkach spadała, jak jest w tym obecnym? Podobnie, podczas jazdy, lato, zima 80 st i nie ważne jakbym szybko jechał, natomiast w korkach nie spada, pod górę nie wzrasta, stoi jak przyklejona 80 st, jeszcze mi nigdy tej bariery nie przekroczyło, jaki z tego wniosek? Specyfika układu chłodzenia, brat miał wahania temp. nie zapytał nawet, kupił zespolony termostat z obudową, wykucał okazję za 500 zł, no i co? I lipa, jak wierzgała tak wierzgała, mówię mu, odpowietrz dobrze układ chłodzenia i problem ustąpił, sprawny termostat sobie leży, jest jeszcze kwestia specyfiki, tutaj może być tak jak ma być, ja bym się nie przejmował, ja oczywiście zacznę, gdy coś mi się zmieni w tym wypadku po odpowietrzeniu, jeśli nic się nie zmieni, jeździłbym do czasu gdy coś zacznie się zmieniać w kierunku wyższych temperatur, ta obecna nie jest niepokojąca, wahań wskaźnika nie powinno być ale co rusz góra dół, mniej intensywne są możliwe.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8477
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

20 Mar 2023, 11:08

Jeżeli wskazówka dojdzie do tych 90 stopni i podczas jazdy ani nie opada ani się nie podnosi, tylko stoi w jednym miejscu , to wszystko jest ok. Tak ma być. Wahania temp. o te kilka stopni może uda ci się zauważyć jakbyś podłączył interfejs. Ale to zależy od tego jak szybko czujnik temp. zmienia rezystancję i jak szybko otwiera się i zamyka termostat.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

20 Mar 2023, 15:27

Motoalberciku,Jesteś wytrawnym mechanikiem,znasz się na wszystkim,jak sądzisz,naszła mnie taka myśl obecnie,jaki może mieć wpływ mocno zanagarowany dolot na wypalanie uszczelek pod głowicą,oraz temp.samego silnika,zakładając,że wszystko poza tym sprawne,włącznie z niezaszlamioną chłodnicą,powietrze wpadające do silnika też go chłodzi przecież,o paliwie nawet nie wspominam,dlatego zawsze mam przynajmniej połowę zbiornika.Mnie się wydaje,że jednak tutaj pomimo wszystko coś jest nie tak,temp.97 st,mnie to trochę dziwi,grzałem po zakupie auta z W-wia do Krakowa 170 km h ,było ciepło,i temp nie poszła mi ponad 80 st c ani o jotę,chociaż wiadomo,że podczas jazdy diesel się bardziej grzeje,w korkach stygnie,benzyna odwrotnie,miałem taki przypadek w W115 tce diesel,ze temp.podczas jazdy do W-wia szła mi pod 100 st c,gdy przyszedł wieczór spadła do 80 ciu,po przyjeżdzie na miejsce wymontowałem chłodnicę,wylałem z niej ok.litra gęstego ,czarnego szlamu.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8477
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

20 Mar 2023, 18:09

PhantomASA1 napisał(a):Motoalberciku,Jesteś wytrawnym mechanikiem,znasz się na wszystkim

Nie rób ze mnie omnibusa....
Temat poruszyłeś ciekawy i można o tym napisać kilka stron :)
Temp. powietrza w dolocie jest ważna, a nawet bardzo ważna. Ma ona wpływ na skład mieszanki oraz kąt wyprzedzenia zapłonu. Jak wiadomo, zimne powietrze ma więcej tlenu. Im bardziej ciepłe tym tlenu mniej. A co za tym idzie im mniej tlenu, tym mniejsza moc. Idealna temp. to chyba 15 stopni, ale mogę się mylić. Czy ta temp. ma wpływ na temp płynu chłodzącego silnik? Pewnie ma, ale to raczej nie jest już sprawa samej temp powietrza w dolocie, a sprawa składu mieszanki. O róznicach temperatur o których wspominasz ma raczej znaczenie temp powietrza na zewnątrz i ma ona raczej wpływ na sam układ chłodzenia, czyli powietrze przelatujące przez chłodnicę - jak powietrze jest gorące, to temp. płynu będzie większa przy konkretnych obrotach silnika i jego obciążeniu. A jak będzie niższa, to temp. cieczy chłodzącej silnik też będzie niższa. Można to zaobserwować w korkach - podczas jazdy w korku w zimie, wentylator chłodnicy raczej się nie włączy. W lato z kolei jak jest np. 30 stopni, to będzie się on włączał co chwilę, ponieważ powietrze przelatujące przez chłodnicę nie będzie już tak skutecznie chłodziło płynu. I to raczej tutaj jest sedno opisywanego przez ciebie objawu, a nie w przytkanym kolektorze.
Jak wiadomo przytkany kolektor to głownie dwa problemy - brak mocy oraz zwiększone zużycie paliwa. W gorące dni można te same objawy zaobserwować, nawet jak dolot jest czysty. Ale to już sprawka nie zapchanego dolotu, a gorącego powietrza w składzie mieszanki.
Jednakże to akurat można sprawdzić - jak auto np. nie ma mocy, to myślę, że pierwsze co należy sprawdzić to czujnik MAF i MAP. Bo jak kolektor będzie przypchany, to będą wskazywane nieprawidłowe wartości.
Co o tym myślisz?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

20 Mar 2023, 18:24

Zgadzam się,oczywiscie,zastanawiam się tylko nad jednym,silnik nigdy nie przegrzany,temp nigdy nie wskoczyła na czerwone pole,a uszczelka pod głowicą wypalona,wiadome jest to,że zbyt mało paliwa w zbiorniku,czyli jego nadmierne nagrzewanie się(silnik diesla)tworzenie się gorącej poduszki powietrznej w zbiorniku,powoduje zacieranie się pomp wtryskowych,powiedzmy zapchany dolot do tego dochodzi jeszcze,skoro za główną przyczynę wypalania uszczelek pod głowicą uważa się jeżdżenie na niezbyt sprawnej instalaji lpg,a nawet na sprawnej(wiadomo czemu) to dlaczego np.gorące paliwo wespół z zaganarowanym dolotem nie miałby się też do tego przyczyniać,z pewnością następuje wzrost tem samej głowicy,wskażnik temp.wcale nie musi o tym informować,tutaj się zastanawiam
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8477
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

21 Mar 2023, 09:26

Jeżeli mówimy o Dieslu, to głównym powodem przepalania się UPG to zbyt uboga mieszanka, bo jak wiadomo im więcej paliwa w komorze spalania tym wyższa temperatura. A im wyższa temp. w komorze spalania tym wyższa tem. płynu chłodzącego silnik. O przyczynach zbyt dużej ilości w cylindrze chyba nie musimy pisać, bo wiemy jakie są przyczyny. Co do reszty, to myślę, że najważniejsza wiedza w tym zakresie, to temp. otwarcia termostatu. Wiedząc jaka ona jest można zdiagnozować jej odchyły. Jednak trzeba pamiętać, że temp płynu chłodzącego silnik jest uzależniona od wielu rzeczy - prędkości i temp. powietrza które przelatuje przez chłodnicę a więc również od prędkości samochodu ), prędkości i temp. powietrza przelatującego przez nagrzewnicę ( jak wiemy nagrzewnica to też chłodnica ) a więc zależy to od obrotów silnika dmuchawy oraz pozycji klap ( czy powietrze przelatuje przez tą nagrzewnice czy nie np. włączona klima ), temp. oleju w silniku - tu zapewne ważny jest dobór odpowiedniego oleju - im rzadszy tym szybciej przepływa przez silnik i się mniej nagrzewa, czy jest chłodnica oleju, od obrotów silnika, obciążenia silnika, a nawet stylu jazdy plus cała reszta o której pisaliśmy albo i nie. I na jedne te elementy ma wpływ sama konstrukcja silnika, a więc i dobór termostatu przez producenta oraz sam kierowca jak i warunki pogodowe i te na drodze. Czasami nie da się nie doprowadzić do przegrzania silnika, choćby nie wiem robiliśmy. Zdarza się, ze nawet wentylator na chłodnicy nie daje rady schłodzić silnika.
Każdy element o którym tu wspominaliśmy dokłada się do podniesienia temp. cieczy chłodzącej silnik. Jeżeli wrócimy do UPG, to tutaj jest ważna ciecz chłodząca silnik jak i olej silnikowy, który również płynie sobie kanałami wraz z płynem obok uszczelki. A jak wiemy, uszczelka nie przepala się od razu - jest to proces który trwa nieokreśloną ilość czasu. Myślę, że UPG może się też przepalić po prostu ze ... starości ( pomijam już to, czy UPG wszędzie przylega z tą samą siłą. Wiele z tych rzeczy może odbić się na wskaźniku temp. cieczy, a niektóre niekoniecznie - jak już chyba wspomniałem zależy to od prędkości "reagowania" samego wskaźnika, czujnika temp. czy też termostatu.
A wracając do tego zapchanego dolotu, to tu jak już wspomniałem, można to "wyczaić" sprawdzając odczyty czujników MAP i MAF. Do tego dochodzi często znaczny ubytek mocy.
Czyli tak naprawdę, wypalenie się UPG uzależnione jest od wielu czynników. A szukając odpowiedzi dlaczego się przepaliła, to ważne jest miejsce przepalenia się tej uszczelki.
A na koniec ważne i chyba smutne pytanie ze względu na odpowiedź raczej oczywistą oczywistą - ilu mechaników przy wymianie UPG zastanawia się na przyczyną jej wypalenia oraz czy zada sobie chociaż troszkę trudu żeby sprawdzić potencjalne przyczyny? Ilu mechaników chociaż zerknie do np. EGR-u czy do dolotu? ( bo zapchany dolot to też sprawka EGR przecież ).
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

21 Mar 2023, 18:32

Racja,ilu mechaników?! Żaden,no ale,jeśli czegoś nie zlecę przy oddaniu auta do warsztatu,to,to nie jest robione i nie można się temu dziwić,koszty utrzymania zakładu za Pisiorów są ogromne a czas leci,zresztą obecnie godż.pracy mechanika w ASO BMW ok.1200 zł,Mercedesa ciut taniej,Dacii ok 400 zł,jeszcze w 2010 r w ASO MB za wymianę termostatu zapłaciłem 40 zł,mam gdzieś rachunek,jesli znajdę,pokażę, wtedy za h płciło się 180 zł,uwinęli się pędzikiem,z tąd taka kwotaale teraz?! Podejrzewam 500 zł.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8477
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)