Dlaczego każdy samochód nie jest na gaz?

12 Sie 2019, 17:32

Jakiś czas temu gdzieś widziałem takie wyliczenie odnośnie porównania samochodu zasilanego LPG kontra samochód elektryczny. Wyszło, że LPG będzie tańsze jak wprowadzą płatne ładowanie samochodów na mieście i jak ktoś będzie miał normalną taryfę w domu to koszt przejazdu takiej samej ilości km samochodami o podobnej mocy będzie minimalnie droższe przy samochodzie elektrycznym. Nie sprawdzałem tego dokładnie ale ceny prądu idą sporo w górę więc wcale mnie to nie zdziwi jak to by była prawda.

Oczywiście mając panele fotowoltaiczne czyli taką elektrownię za około min. 20tyś. zł jesteśmy w stanie te koszty zmniejszyć ale jak to będzie w przyszłości myślę że jazda na samym prądzie nie będzie takim optymalnym rozwiązaniem i tu tańsze może okazać się H2 czyli samochody na wodór.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

12 Sie 2019, 17:41

przy nocnej taryfie jazda na prąd to ok. 5zł/100km średnim samochodem, na gazie ~15zł więc nie wiem jak tak może wyjść
Microsista
Nowicjusz
 
Posty: 6

12 Sie 2019, 19:55

o ile jest wyższy koszt zakupu auta elektrycznego? i na jak długo wystarczy bateria i jaki jest koszt jej wymiany?
djkranc
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 989
Zdjęcia: 6
Przebieg/rok: 50tys. km
Auto: Skoda Fabia / Citroen C5
Silnik: 1.4 16v / 2.0 16v
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002

12 Sie 2019, 19:59

Samochód pokroju Nissana Leaf potrzebuje na przejechanie 100km około 20kWh czyli przyjmując średnią cenę nie mówię o taryfie nocnej tylko całodobowej ~0,6zł = 1kWh wychodzi 12zł przejechanie 100km. Ładowarki szybkie na mieście mają być sporo droższe jak trzeba będzie za nie płacić (obecnie jeszcze są darmowe) taki sam samochód z silnikiem benzynowym na LPG będzie potrzebował około 8 litrów gazu więc mamy 8 x 2,1zł = 17,6zł. Wychodzi trochę drożej ale porównując do tego koszt zakupu samochodu elektrycznego do takiego samego na benzynie wyjdzie że benzynowy z założoną instalacją LPG będzie przynajmniej o 1/3 tańszy. Więc nie wiem czy jeżdżąc przez 10 lat takim samochodem na LPG zrównają nam się po tym czasie koszty z samochodem elektrycznym.
A jak prąd podrożeje? Jest to nie uniknione w przypadku większego zapotrzebowania...

W tej chwili przykładowo autobus elektryczny dopiero po 20 latach zrównuje się z kosztami zakupu i eksploatacji z autobusem zasilanym ON. Dlatego, że w zakupie jest ponad dwa razy droższy w wersji elektrycznej.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

12 Sie 2019, 20:01

Swoją drogą mam inny i dość głupi argument, który ma minimum sensu: samochód z taką instalacją nie może wjechać na podziemny parking - o ile ma taki zakaz :D
Marcel2727
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 435
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Bartolekk ma wtyki u moderacji
Silnik: SzybszyOdTwojego
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2020

12 Sie 2019, 20:15

Marcel2727 napisał(a):samochód z taką instalacją nie może wjechać na podziemny parking - o ile ma taki zakaz
Zgadza się, ale nie o tym była mowa wyżej :)
To tak jak bym powiedział, że tankując auto elektryczne prądem spędzisz na stacji (jadąc w dłuższą trasę) przynajmniej dwie godziny, a auto z gazem zatankujesz w 5 min. i pojedziesz dalej :)

Porównujemy trochę inne rzeczy, koszty typowo eksploatacyjne.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Nietypowe auto do driftu
    Dodatkową różnorodność do świata sportów motorowych wprowadzają auta do driftu. Konstrukcyjnie bliżej im do samochodów wyścigowych niż rajdówek. W końcu zawody driftingowe organizowane są na gładkiej ...

12 Sie 2019, 20:20

dodatkowo jeszcze ekologiczny prąd z naszych elektrowni węglowych..
djkranc
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 989
Zdjęcia: 6
Przebieg/rok: 50tys. km
Auto: Skoda Fabia / Citroen C5
Silnik: 1.4 16v / 2.0 16v
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002

12 Sie 2019, 22:42

Samochód elektryczny jest bardzo prosty. Nie ma skomplikowanego silnika spalinowego (silnik elektryczny jest prosty), nie ma sprzęgła, nie ma skrzyni biegów. Mało może się w nim popsuć. W samochodzie z silnikiem spalinowym trzeba ciągle wymieniać olej w silniku, filtr oleju, filtr powietrza, filtr paliwa, świece zapłonowe, olej w skrzyni biegów, tarcze sprzęgła, koło dwumasowe. Koszty napraw silnika czy skrzyni biegów są bardzo wysokie.

Porównajcie koszty jazdy na zimnym silniku w spalinówce i w elektryku, gdzie nie ma problemu zimnego silnika. Wielu ludzi jeździ po mieście po kilka kilometrów ciągle na niedogrzanym silniku spalinowym. I to ciągłe czekanie aż się rozgrzeje, bo nie można dusić na zimnym. Elektryk? Gaz w podłogą od razu po ruszeniu.

Porównajcie też dynamikę obu samochodów. W elektryku nie ma turbo dziury, nie ma czasu zmiany biegów, nie ma wciskania gazu i czekanie aż głupa turbina się rozkręci, czy głupia skrzynia automatyczna/dwuspręgłowa/manualna zautomatyzowana zredukuje dwa biegi w dół, czy innego wrzucania biegu w skrzyni ręcznej ze zgrzytem, bo potrzeba szybko przyspieszyć. Elektryk reaguje na gaz błyskawicznie i o wiele szybciej niż jakikolwiek samochód spalinowy.
aGradory
 

13 Sie 2019, 09:44

Wszystko zalezy jak kto to liczy, jakie są stawiane priorytety i jakie tematy są pomijane ale jako całokształt LPG wyjdzie najtaniej i najlepiej. Gradory troszkę za bardzo optymistycznie patrzysz na auta elektryczne, powtarzasz same dobre rzeczy które są nagłośnione a o minusach nie ma mowy, to technologia ktora dopiero raczkuje w temacie "auto na codzień". Na razie nadaje sie tylko pojechac na zakupy i do fryzjera.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16210
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

13 Sie 2019, 12:25

Kao, masz częściowo rację. Sam napęd elektryczny jest bardzo dobrze dopracowany. Patrz na elektrowozy na kolei robiące ogromne roczne przebiegi i eksploatowane po 50 lat, na wózki widłowe itd. Problemem w samochodach elektrycznych są baterie, które są duże, ciężkie, drogie i ładowanie ich trwa bardzo długo w porównaniu do czasu tankowania paliwa. Jak uda się stworzyć małe, lekkie, tanie, szybko ładowalne baterie lub pakiety łatwo i szybko wymiennych baterii, to samochód spalinowy przechodzi do historii, a wraz z nim cały przemysł naftowy. Koniec krajów żyjących z ropy. :-)
aGradory
 

13 Sie 2019, 19:40

Gradory napisał(a):Koniec krajów żyjących z ropy.

Nie do końca się z tym zgodzę. Z ropy naftowej w bezpośredni sposób uzyskujemy: smary, asfalt, nafta, olej napędowy, benzyna. Ropa naftowa jest używana w procesie produkcyjnym smarów oraz olejów silnikowych, które są używane w wielu maszynach. Dzięki ropie naftowej możliwe są procesy produkcyjne: barwników, kosmetyków, substancji wybuchowych, leków, włókien oraz nawozów sztucznych, substancji owadobójczych, atramentu, plastiku oraz syntetycznego kauczuku. Ropa jest wykorzystywana praktycznie wszędzie.
djkranc
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 989
Zdjęcia: 6
Przebieg/rok: 50tys. km
Auto: Skoda Fabia / Citroen C5
Silnik: 1.4 16v / 2.0 16v
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002

13 Sie 2019, 20:36

djkranc napisał(a):Ropa jest wykorzystywana praktycznie wszędzie.

Ale jej główne wykorzystanie to chyba jednak paliwo?
aGradory