Doświadczalny samochód autonomiczny Lexusa

Doświadczalny samochód autonomiczny Lexusa

04 Paź 2017, 11:48

Po torze testowym amerykańskiego Toyota Research Institute (TRI) jeździ biały Lexus LS 600hL z kamerami na dachu. Obecność licznych czujników nie dziwi – to w końcu samochód doświadczalny. Pewną konfuzję może za to wzbudzić widok dwóch kierownic przed przednimi siedzeniami...

Pojazd ten to nowa, udoskonalona wersja doświadczalnego samochodu autonomicznego, nazwana Platform 2.1. Służy ona do testowania zaawansowanych funkcji wspomagania kierowcy, działających w dwóch różnych trybach – Chauffeur (szofer) i Guardian (stróż). Chauffeur to system zautomatyzowanego prowadzenia pojazdu, odpowiadający poziomowi 4/5 według SAE (zdolny prowadzić pojazd zupełnie bez udziału człowieka), zaś Guardian ma za zadanie wyręczać kierowcę w sytuacjach niebezpiecznych, pomagając zapobiegać wypadkom.
Doświadczalny samochód autonomiczny Lexusa
Autonomiczny szofer
Ilustracją działania "szofera" są dwie sytuacje. W pierwszej prowadzony przez automat samochód jedzie krętą drogą. W pewnej chwili za kolejnym zakrętem na jego trasie pojawia się bela siana, a automat płynnie omija ją zgrabnym łukiem i wraca na swój pas ruchu. W drugiej sytuacji jadące autonomicznie auto jedzie prawym pasem, a lewym pasem równolegle z nim porusza się drugi pojazd. Po minięciu zakrętu okazuje się, że prawy pas jest zablokowany przez stojący samochód. Autonomiczny Lexus zwalnia, by przepuścić jadące obok auto, po czym zmienia pas, ustawiając się za nim, a za przeszkodą wraca na swój pas ruchu. Wszystko odbywa się bez jakiegokolwiek działania kierowcy.
Doświadczalny samochód autonomiczny Lexusa
Cyfrowy Anioł Stróż
Guardian pozwala kierowcy cieszyć się prowadzeniem samochodu, jednak nieustannie czuwa, gotów interweniować w razie niebezpieczeństwa. Pierwszy przykład to zaśnięcie za kierownicą. Guardian monitoruje oczy kierowcy za pomocą kamery umieszczonej na tablicy przyrządów i jeśli wykryje, że człowiek zamyka oczy i np. przestaje kontrolować tor jazdy, odpowiednio kieruje samochodem, informując przy tym sygnałami dźwiękowymi i optycznymi o dokonaniu interwencji. Drugi scenariusz to reakcja na nagłą zmianę sytuacji na jezdni: poprzedzający pojazd gwałtownie zmienia pas ruchu, by ominąć przeszkodę. Automat reaguje dużo szybciej od człowieka, płynnie omijając leżący na jezdni obiekt. Poinformowany sygnałami o interwencji kierowca może znów przejąć kontrolę nad samochodem.

Zobacz film » Stróź / szofer - autonomiczny samochód Lexus'a

Po co wyposażono testowego Lexusa w drugą kierownicę? Otóż jednym z celów badań jest prześledzenie procesu przejmowania kontroli przez maszynę od człowieka i odwrotnie. Ponieważ scenariusze prób obejmują opóźnienia działań i nietypowe reakcje kierowcy, na wszelki wypadek obok siedzi człowiek z drugą kierownicą i zestawem pedałów.

źródło: Lexus, Toyota News
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3050
Zdjęcia: 11455
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

Re: Doświadczalny samochód autonomiczny Lexusa

21 Mar 2018, 20:06

Fajna opcja do wożenia pijanych właścicieli ale dla bezpieczeństwa VIPa lepiej jak auto ma kierowcę :ok:
dreamer
Początkujący
 
Posty: 192
Zdjęcia: 12
Rejestracja: 04 Lut 2013, 20:49
Prawo jazdy od: 22 01 2013
Przebieg/rok: 6tys. km
Auto: Volkswagen Jetta
Silnik: 1.9
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Szerokie i potężne: stylistyka zewnętrzna - Audi RS 6 Avant Szerokie i potężne: stylistyka zewnętrzna - Audi RS 6 Avant
    Styl całego nadwozia przyciąga spojrzenia nawet wtedy, gdy Audi RS 6 Avant się nie porusza. Stylistyka auta w porównaniu z bazową wersją A6 Avant jest wyraźnie inna. Wszystkie elementy zewnętrzne - z wyjątkiem przednich ...
    Jesienne liście - piękne i niebezpieczne Jesienne liście - piękne i niebezpieczne
    Choć kolorowe liście to urokliwy element jesieni, może on stać się przyczyną zagrożenia na drodze. Na mokrych liściach auto łatwo traci przyczepność, mogą one też przykrywać nierówności czy dziury, a nawet uszkodzić ...

  •