Dwie lewe ręce - obsługa własnego auta

18 Lip 2019, 17:29

Mogłoby się wydawać, że włączenie świateł przeciwmgłowych, wymiana koła na zapasowe czy znajomość sygnalizacji świateł ostrzegawczych na desce rozdzielczej to podstawowe umiejętności, jakie powinien posiadać kierowca. Tymczasem 1 na 10 kierowców nie potrafi poradzić sobie z obsługą swojego auta.

Niejednokrotnie jazda samochodem staje się dla kierowców uciążliwa z wielu powodów. W szczególności problematyczne jest, gdy w trasie kierowca złapie gumę i konieczna staje się wymiana koła na zapasowe.
Często łapiemy gumę w okolicznościach, w których nie znajdziemy tuż obok zakładu wulkanizacyjnego i nie możemy poprosić o natychmiastową pomoc. W tej sytuacji bardzo przydaje się umiejętność wymiany koła. Ta nieoceniona wiedza przyda się przede wszystkim do tego, aby bezpiecznie dojechać do najbliższego punktu wulkanizacji oraz aby nie stwarzać zagrożenia na drodze. Tymczasem badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii pokazują, że ponad połowa kierowców nie potrafiłaby wymienić koła(1).
Dwie lewe ręce - obsługa własnego auta O ile można zrozumieć, że wymiana koła przysparza wielu kierowcom problemów, o tyle zaskakujące jest, że 1 na 5 kierowców nie wie jak otworzyć maskę samochodu, 1 na 3 nie potrafiłby sprawdzić ciśnienia w oponach, a ponad połowa nie wie jak wyregulować wysokość kierownicy.
Znajomość swojego samochodu często bywa kluczowa dla zachowania bezpieczeństwa na drodze. Jeśli nie potrafimy sprawdzić ciśnienia w oponach, ryzykujemy złapaniem gumy, a co za tym idzie w przypadku nieumiejętności wymiany koła blokujemy przejazd innym kierowcom i powodujemy korek. Wówczas pojawiają się nerwy i większe ryzyko stłuczki.

POLECAMY Burza, wiatr, deszcz i grad - trudne warunki drogowe

Wielu kierowców ma także problemy ze zlokalizowaniem włącznika świateł przeciwmgłowych oraz ze zrozumieniem sygnalizacji świateł ostrzegawczych na desce rozdzielczej. Problem z włączeniem świateł miałoby 3 na 10 kierowców, natomiast kontrolki ostrzegające o awarii zrozumiałoby tylko 6 z 10 posiadaczy aut2. Nieznajomość oznaczeń alarmowych na desce rozdzielczej prowadzi z jednej strony do uszkodzenia auta, z drugiej podnosi ryzyko niebezpiecznych sytuacji, wynikających ze złego stanu technicznego samochodu.

źródło: (1) dailymail.co.uk; (2) mirror.co.uk; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3805
Zdjęcia: 13110
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

01 Sie 2021, 23:04

Jeśli ktoś nie zna tych podstawowych informacji to nie wiem skąd ma prawo jazdy :naughty: może znalazł w chipsach :happy:
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1011
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

02 Sie 2021, 14:05

Taka podstawowa wiedza to nic wielkiego i wystarczyło by zajrzeć do instrukcji i wszystko jest jasne. Jednak wielu kierowców zmieniając samochód nigdy do niej nie zagląda. Pewnie chodzi tu o lenistwo, Ja jednak uważam że warto chociaż przekartkować i przejrzeć podstawowe informacje. Wiadomo ze nie każdy jest techniczny ale po to są właśnie instrukcje które pozwalają poznać pewne funkcje i przyswoić choć w skrócie niektóre informacje.

Dobrze by też było wiedzieć co oznaczają kontrolki na desce i inne informacje wyświetlane również na ekranie środkowym czy też centralnym.

Trzeba tu pamiętać że im wyższe wyposażenie samochodu to najczęściej też większa ilość informacji które mogą nam się wyświetlać.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10028
Zdjęcia: 35
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Pierwszy samochód hybrydowy Toyoty - czy był nim ...?
    Toyota i hybrydy? Pierwsze nasze skojarzenie to Prius. Słusznie, bo model ten już 20 lat temu przetarł szlak dla seryjnych pojazdów hybrydowych. Z roku na rok jest ich coraz więcej: Yaris, Auris, RAV4, Toyota C-HR, ...