Dziwne napięcia ładowania podczas jazdy

27 Lut 2016, 18:40

Witam

Mam problem z akumulatorem (i nie tylko z nim, ale od niego zacznijmy).
Rozładował się już trzy razy w ciągu półtora roku, za trzecim razem padł zupełnie, tak że nie dało się nawet naładować. Za każdym razem był wymieniany na gwarancji. Ponieważ ASO stwierdziło, że jest bezsilne, kupiłem interfejs diagnostyczny i zrobiłem trochę pomiarów.
Wyszło, że podczas jazdy napięcie ładowania skacze od 12,5V do prawie 15V, a najbardziej spada podczas przyspieszania.
Niebieskie to napięcie, czerwone obroty.

Zdjęcie

W identycznym samochodzie z ASO jest linia prosta:

Zdjęcie

Przełożyli więc tamten alternator do mojego samochodu i jest trochę lepiej, ale cały czas mam obiekcje, bo minimalne napięcie to 13,2V, a maksymalne zdarza się 14,8V. Ale przynajmniej nie spada podczas przyspieszania, co być może rozwiąże inny problem, przynajmniej po pierwszej jeździe na to wygląda.

Zdjęcie

Mają zamówić nowy alternator, ale sam nie wiem czy to ma sens.
Pytanie jest następujące: czy takie napięcia i przebieg napięcia są prawidłowe? Z tego co wiem, napięcie ładowania powinno być w przedziale 13,8-14,6V. No i dlaczego ten sam alternator zachowuje się różnie w dwóch identycznych samochodach.
cortez11
Nowicjusz
 
Posty: 4
Auto: Alfa Romeo Giulietta

27 Lut 2016, 19:29

cortez11 napisał(a):Przełożyli więc tamten alternator do mojego samochodu i jest trochę lepiej

Jak to przełożyli :?: Chcesz powiedzieć, że wzięli alternator z samochodu innego klienta i założyli do twojego, a twój może jeszcze włożyli do tamtego samochodu :?: Czyli poprostu zamienili alternatory w samochodach klientów :?: No ciekawe....
Co do problemu - Posprawdzać należałoby przewody masowe z aku do karoserii oraz między karoserią a silnikiem. Szczególną uwagę należałoby zwrócić na miejsca mocowań, czy nie są pordzewiałe, zaśniedziałe itd. Tak samo przewód plusowy - czy nie ma uszkodzeń, czy nie jest zaśniedziały itd.
Kolejny krok, to sprawdzenie poboru prądu instalacji samochodu z alternatora i akumulatora ( na włączonym silniku i wyłączonym silniku ).
Warto też zwrócić uwagę na włączone odbiorniki w samochodzie podczas pomiaru napięcia ładowania oraz poboru prądu - przy pomiarze napięcia ladowania wszystkie powinny być wyłaczone ( łącznie z radiem, dmuchawą itd ), a następnie przeprowadzić kolejny pomiar z włączonymi światłami. Przy pomiarze poboru prądu powinny być wyłączone wszystkie odbiorniki ( zwrócić uwagę na lampkę oświeltenia wnętrza ).
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

27 Lut 2016, 19:49

Nie z samochodu innego klienta, tylko ze swojego (przecież ASO dysponuje samochodami demo, zastępczymi itp.). I przełożyli, żeby sprawdzić czy to coś pomoże, a nie na stałe.
cortez11
Nowicjusz
 
Posty: 4
Auto: Alfa Romeo Giulietta

27 Lut 2016, 20:14

cortez11 napisał(a):Nie z samochodu innego klienta, tylko ze swojego (przecież ASO dysponuje samochodami demo, zastępczymi itp.). I przełożyli, żeby sprawdzić czy to coś pomoże, a nie na stałe.

W takim razie jak jeździsz do takiego ASO, to...chyba nie mamy ci w czym pomagać...Dlaczego? Co to za ASO, która naprawia samochody metodą...prób i błędów...
No ale takie mamy serwisy - są tam ludzie, którzy nie maja czasami pojęcia o tym, co robią i tak to potem jest. A ceny mają z kosmosu. No ale ludzie jeżdżą do nich. Dlaczego? Pojęcia nie mam :) A się mówi, że ludzie w Polsce są biedni i nie mają za co żyć...chyba ci z tych serwisów :)
Wracając do tematu, bo nie chcę cię dołować :wink:
1. Pomiar napięcia akumulatora po całonocnym postoju przed uruchomieniem silnika
2. Pomiar napięcia ładowania na wolnych obrotach przy wyłączonych wszystkich odbiornikach
3. Pomiar napięcia ładowania jak wyżej, tylko przy większych obrotach około 3 tyś
4. Pomiar napięcia ładowania na wolnych obrotach przy włączonych światłach mijania
5. Pomiar napięcia ładowania jak wyżej, tylko przy włączonych światłach mijania
6. Pomiar poboru prądu z aku przy wyłączonym silniku i wyłączonych wszystkich odbiornikach ( pamiętać o lampce oświeltenia wnętrza )
Dobra rada - dać sobie póki co spokój z ASO i z komputerami przy takich pomiarach i korzystać poprostu ze zwykłego miernika. Nawet takiego kupionego w markecie za 10 czy 15 zł.
No i podstawowe pytanie - gdzie jest regulator napięcia - w altku czy poza nim?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

27 Lut 2016, 20:20

Czy regulator napięcia jest wbudowany w alternatorze i pracuje niezależnie ?
Nowe rozwiązania to sterowanie prądem alternatora bezpośrednio ze sterownika silnika. Przy silnikach małej mocy system wyłącza klimatyzację i alternator w czasie przyśpieszania i jest to normalne. Sterownik silnika steruje bilansem energii elektrycznej i napięcia chwilowo mogą być wyższe niż 14,2 V.
andrzej_124
Stały forumowicz
 
Posty: 1704

27 Lut 2016, 20:39

Regulator napięcia jest razem z alternatorem.
Co do ASO to samochód jest na gwarancji, więc to ASO jest od naprawy, a nie pan Ziutek.
Silnik nie jest małej mocy, wręcz przeciwnie, ale to nie ma nic do rzeczy, bo w dwóch identycznych samochodach z ASO jest dobrze.
Interesuje mnie znalezienie przyczyny rozładowywania akumulatora i tylko tyle, bo jak się skończy gwarancja i zdarzy się to znowu, nie mam czasu i ochoty chodzić po sądach.
cortez11
Nowicjusz
 
Posty: 4
Auto: Alfa Romeo Giulietta
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Kierowco, nie daj się wiosennemu zmęczeniu
    Choć tzw. wiosenne przesilenie nie jest jednostką chorobową, wielu kierowców właśnie o tej porze roku skarży się na gorsze samopoczucie i uczucie zmęczenia. Jak wpływa to na zdolność prowadzenia i bezpieczeństwo jazdy? ...

27 Lut 2016, 20:45

cortez11 napisał(a):Co do ASO to samochód jest na gwarancji, więc to ASO jest od naprawy, a nie pan Ziutek.

Niekoniecznie...
Kup sobie miernik i zrób pomiary. Możesz też sam posprawdzać kable, o których wspominałem.
cortez11 napisał(a):Mam problem z akumulatorem (i nie tylko z nim, ale od niego zacznijmy).
Rozładował się już trzy razy w ciągu półtora roku, za trzecim razem padł zupełnie, tak że nie dało się nawet naładować. Za każdym razem był wymieniany na gwarancji.

Więc należy szukać przyczyny rozładowywania aku. A więc pobór prądu z aku.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

27 Lut 2016, 21:34

Pobór prądu (na postoju) był sprawdzany.
A w czasie jazdy jest tak jak widać na wykresach. A za wysokie napięcie może wykończyć akumulator.
Moje pytanie było, czy napięcie podczas jazdy może zmieniać się takich zakresach, ale jak widzę nikt tego tutaj nie wie.
cortez11
Nowicjusz
 
Posty: 4
Auto: Alfa Romeo Giulietta

27 Lut 2016, 22:42

cortez11 napisał(a):Pobór prądu (na postoju) był sprawdzany.

I jaki był wynik?
cortez11 napisał(a):A w czasie jazdy jest tak jak widać na wykresach.

Nie interesuje nas napięcie w czasie jazdy, tylko to, o które pytałem i nie mierzone jakimś testerem ( zapewne chińskim ) tylko normalnym miernikiem.
cortez11 napisał(a): A za wysokie napięcie może wykończyć akumulator.

Zgadza się :ok: Pytanie tylko jakie wg ciebie jest za wysokie napięcie...
cortez11 napisał(a):Moje pytanie było, czy napięcie podczas jazdy może zmieniać się takich zakresach

Nie wiem w jakich zakresach - pliku nie można powiększyć, a oprócz tego nie wiadomo przy jakich obciążeniach te napięcie występowało. Nie wiadomo też w jakiej kondycji jest akumulator i jakim prądem/napięciem jest ładowany.
Fajnie by też było, jakbyś napisał jaki to samochód, silnik i wersja wyposażenia.
cortez11 napisał(a):ale jak widzę nikt tego tutaj nie wie.

No cóż - nie stać nas na zatrudnianie wróżek, ani na konsultacje z wróżbitą Maciejem czy Zefirem. Bez konkretnych danych w niczym nie pomożemy. Więc na tym etapie pozostaje ci powrót do ASO i naprawa ich metodą ( prób i błędów ).
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

31 Maj 2018, 07:09

Witam,

Mam ten sam problem. Aku jest rozładowywane. Podczas jazdy pojawia się tylko wyższe napięcie w przedziale 13,2 - 14,7 podczas hamowania lub jazdy bez"gazu". Podczas normalnego trzymania nogi na pedale przyspieszania napięcie spada od 12,8 do 12,2 na naładowanym aku. Czy ktoś zna już przyczynę takiego zachowania, czy jest alternator do wymiany itp. bo nigdzie nie mogę się doszukać jak działa system ładowania w Giulieccie moja 1.4 120 km z S&S z 2015 benzyna +lpg.
Pozdrawiam
olex975
Obserwowany
 
Posty: 1
Prawo jazdy: 07 07 1978
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Giulietta
Silnik: 1.4
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Inny
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2015

04 Cze 2018, 12:42

olex975 napisał(a):Czy ktoś zna już przyczynę takiego zachowania, czy jest alternator do wymiany itp. bo nigdzie nie mogę się doszukać jak działa system ładowania w Giulieccie
Zasada ładowania jest we wszystkich autach bardzo podobna były samochody które napięcie ładowania miały sterowania przez komputer i nie było regulatora osobnego napięcia ale u ciebie problemem może być regulator napięcia lub sam alternator. Regeneracja alternatora nie jest droga a sprawdzenie go w serwisie gdzie zajmują się przeważnie rozrusznikami i alternatorami kosztuje grosze lub czasem nawet nic nie chcą.

Jaki masz przebieg? Dzisiaj alternatory wytrzymują do około 150tyś. km i często wymagają już przy takim przebiegu regeneracji.
olex975 napisał(a):Podczas normalnego trzymania nogi na pedale przyspieszania napięcie spada od 12,8 do 12,2 na naładowanym aku.
Nie wiem co to znaczy podczas normalnego trzymania nogi na pedale przyspieszenia? Zrób tak sprawdź jakie masz napięci ładowania na wolnych obrotach przy wyłączonych wszystkich odbiornikach i następnie przy włączonych (radio, klima, ogrzewana szyba i lusterka, światła) następnie wyłącz wszystko i doda gazu i sprawdź ładowanie przy około 2-2.5tyś. obr.. Podaj nam zapisane wyniki.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!