Fiat Stilo 105KM - pęknięty kolektor wydechowy, jak naprawić ? P0420

09 Sie 2019, 07:20

Witam wszystkich.
FGiat Stilo 2006r 1.6 Benzyna (bez gazu) 105 KM Z16XEP/192B3000 (silnik opla).

Od pewnego czasu wyskakuje mi błąd P0420 - niska wydajność katalizatora. Pierwsze co zrobiłem - sprawdzenie kabli i wykresy sond.
Napięcie i masa ok, obie sondy oporność grzałki na zimnym ~12 Ohm. Czyli ok od strony instalacji. Wykres jest następujący (postój na rozgrzanym silniku):
Fiat Stilo 105KM - pęknięty kolektor wydechowy, jak naprawić ? P0420
Sonda przed katem ładnie rysuje w zakresie 0,1-0,8 V. Sonda za katem "małpuje" wykres pierwszej. Gdziekolwiek czytałem, wskazywałoby to na zużycie kata. Pojechałem dla pewności na SKP na badanie spalin. Wynik... pozytywny :shock:
Chciałem więc jeszcze zaglądnąć do puszki i zbadać jak wygląda sam wkład kata. Po zdjęciu osłony wydechu, ujrzałem dwa nieznaczne pęknięcia kolektora tuż obok pierwszej sondy (długości ok. 4-5cm). To, że tworzą nieszczelność wiem, gdyż osłona w miejscu przylegania do tych obszarów jest okopcona.
Fiat Stilo 105KM - pęknięty kolektor wydechowy, jak naprawić ? P0420
Zacząłem podejrzewać, że owe nieszczelności zaburzają odczyty obu sond i może przez to druga sonda świruje.
Jest problem z częściami zamiennymi - kolektor jest zintegrowany z katalizatorem i dostępne zamienniki są cholernie drogie - nowy za min. 1600 zł, używek brak. Udało mi się znaleźć jakiś leżak magazynowy (oryginał fiat) za 1200 zł. Więc rozumiecie, że szukam innych rozwiązań.

Działanie jakie podejmę zależy od kondycji kata. Jadę dzisiaj do mechanika aby zajrzał od góry i od dołu jak wygląda wkład (mi się ostatecznie nie udało odkręcić sondy).
Jeżeli sam kat jest dobry to wolałbym oszczędzić sobie wydatku na nową część. W którym kierunku iść ? Są specjalistyczne kleje wysokotemperaturowe dedykowane do katalizatorów, można też pospawać (koszt ok. 100 zł). Czy macie jakieś opinie dotyczące tych spoin, ktoś próbował ?

Jeżeli kat umarł to czekają mnie duże zakupy ale tutaj widzę pewną furtkę:
Kolektor ma wybite numery GM 25334294. Zacząłem więc szukać coś ze stajni opla. Modelowo to jest to samo co w astra/zafira/vectra. Wizualnie elementy są bardzo podobne - jak nie identyczne.
Kolektor numer Fiat: 55561607 dł: 400mm, waga: 5,2 kg
Kolektor numer Opel: 55561606 dł 390mm, waga: 7,3 kg
Uszczelki góra/dół idą do obu modeli identyczne więc nie muszę się martwić o rozstawy otworów. Jedyna różnica to wysokość (długość?), waga i oczywiście cena. Fiatowskiego udałoby mi się wyszarpać za ok 1200 zł, oplowski za 800 zł z ebay. Jak myślicie czy ta różnica 10mm miałaby duże znaczenie w sensie spasowania w aucie ?

Druciarstwo - wiem, ale i jak już mam sporo do zainwestowania w te auto. Chcę ograniczać koszty.

Pozdrawiam
aple4
Początkujący
 
Posty: 162
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Gorzów Wielkopolski
Prawo jazdy: 03 01 2008
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Ford Mondeo mk4
Silnik: 2.0 TDCI 130KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2007

09 Sie 2019, 10:43

Jeżeli chodzi o pracę drugiej sondy to myślę, że taka nieszczelność kolektora nie będzie miała aż takiego wpływu na jej pracę i wynikiem takiej pracy jest po prostu wina katalizatora który nie przepala odpowiednio spalin.

Kolektor wydechowy spróbowałbym pospawać. Jak zostanie to zrobione dobrze to jest szansa że wytrzyma. Ja kiedyś w Omedze 2.0 16V ECOTEC spawałem i spaw nie pękł ponownie. Kwestia mechanika który zrobi to porządnie.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

09 Sie 2019, 10:56

Cichy77 napisał(a):Jeżeli chodzi o pracę drugiej sondy to myślę, że taka nieszczelność kolektora nie będzie miała aż takiego wpływu na jej pracę i wynikiem takiej pracy jest po prostu wina katalizatora który nie przepala odpowiednio spalin.


Też tak na początku myślałem ale badanie składu na SKP skutecznie zmąciło mi zdanie na ten temat...
aple4
Początkujący
 
Posty: 162
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Gorzów Wielkopolski
Prawo jazdy: 03 01 2008
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Ford Mondeo mk4
Silnik: 2.0 TDCI 130KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2007

09 Sie 2019, 19:08

Spawanie to rozwiązanie na krótką metę.Naprężenia zrobią swoje i kolektor pęknie ci ponownie.Ratunkiem jest cała używka,lub szukaj na forach, na ebay'u lub sklepach UK lub we Włoszech.Kolega do swojego fiacika ściągał kolektor przez https://pl.aliexpress.com/item/13623430 ... 52cbfd994a
fiatcoupepolska. pl
fiatcoupe
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 185
Miejscowość: Brydzia
Auto: Fiat Coupe 2.0 20VT
Silnik: 2.0.20VT-220 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe
Rok produkcji: 1997

09 Sie 2019, 20:30

fiatcoupe napisał(a):Spawanie to rozwiązanie na krótką metę.Naprężenia zrobią swoje i kolektor pęknie ci ponownie.Ratunkiem jest cała używka,lub szukaj na forach, na ebay'u lub sklepach UK lub we Włoszech.Kolega do swojego fiacika ściągał kolektor przez aliexpress.com


Jakiś czas temu jeszcze był to problem, bo większość klepała spawy tylko migomatem i w większości robili to nieudolnie. Teraz technologie spawu poszły do przodu, poprawnie zrobiony i odpowiednim narzędziem powinien wytrzymać chociaż 1 sezon - tyle potrzebuję. Później kupię nówkę.
Na Ali kolektora z katem nie odważę się kupić (to zespolony element w tym przypadku). :)

Auto stoi już u mechanika. Ma zajrzeć w katalizator i ocenić jego stan. W poniedziałek będę decydował co dalej. Dam znać.
aple4
Początkujący
 
Posty: 162
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Gorzów Wielkopolski
Prawo jazdy: 03 01 2008
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Ford Mondeo mk4
Silnik: 2.0 TDCI 130KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2007

13 Sie 2019, 09:19

Nie udało się odkręcić sondy mimo 48 godzinnego marynowania w odrdzewiaczu i potraktowania grzałką indukcyjną. Zapieczona na amen. W takim układzie spawanie odpada ponieważ prawie na pewno uszkodziłoby to czujnik, a nie miałbym jak go wymienić.
Czyham na jakąś tanią używkę.
Ewentualnie pytanie: czy ktoś próbował podobnych napraw klejem wysokotemperaturowym do układów wydechowych ? Warto nad tym się pochylić ?
aple4
Początkujący
 
Posty: 162
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Gorzów Wielkopolski
Prawo jazdy: 03 01 2008
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Ford Mondeo mk4
Silnik: 2.0 TDCI 130KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2007
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Japońskich producentów hybryd czeka rekordowy rok
    W 2016 roku Toyota sprzedała na świecie 1,4 mln hybryd, zaś w tym roku jest na dobrej drodze do wyniku 1,5 mln egzemplarzy. Łącznie japońscy producenci, przede wszystkim Toyota i Honda, dostarczą w tym roku klientom prawdopodobnie ...
    Magazyny energii z baterii samochodowych
    Toyota i Chubu Electric Power zawarły porozumienie w sprawie wspólnej budowy systemu magazynowania energii Storage Battery System na przemysłową skalę. Zostaną w nim powtórnie wykorzystane akumulatory z samochodów ...

14 Sie 2019, 20:06

Procedury spawania żeliwa są dość skomplikowane , temperatura grzanie itd itp.Nie ma na rynku tylu dobrych fachowców,którzy by ci to fachowo zrobili.Gwarancja też żadna,bo dochodzi do wtórnego pęknięcia.Z ekonomicznego punktu widzenia żaden to interes opłacalny.Spawanie jest kosztowne,nie masz gwarancji i w ostatecznym rozrachunku jesteś zmuszony do kupna ;albo używki,albo nowego.Co do "klejenia" nie idź tą drogą bo jest to druciarstwo.Zrobisz oczywiście jak będziesz uważał,ale szybko się przekonasz że pewnych napraw "idąc na skróty" nie zrobisz.
Powodzenia :)
Ostatnio edytowany przez Kao, 16 Sie 2019, 17:05, edytowano w sumie 1 raz
Powód: Reklama
fiatcoupepolska. pl
fiatcoupe
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 185
Miejscowość: Brydzia
Auto: Fiat Coupe 2.0 20VT
Silnik: 2.0.20VT-220 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe
Rok produkcji: 1997

28 Lis 2019, 14:07

Witam po dość długim czasie.
Zostawiłem temat gdyż wykańczałem mieszkanie i nie było ani czasu ani pieniędzy.

Ostatecznie okazało się, że katalizator uległ dezintegracji. Po wyjęciu mam fajną grzechotkę. Zapewne to doprowadziło do pęknięcia kolektora - przytkany wydech i ciśnienie spalin zrobiły swoje.

I teraz zabawna rzecz dotycząca wymiany: Nowy Katalizator od fiata - czyli po numerze katalogowym 55561607 kosztuje bagatela 1700 zł. Zaryzykowałem i zamówiłem więc część z opla astry o numerze 55561606. Pasuje idealnie, a koszt... 900 zł :D Czyli jeszcze raz... fiat to tanie auto ? hehe

W każdym razie to koniec tej historii. Sondy rysują ładnie, wszystko działa jak należy. Nadszedł czas na kolejny punkt programu- maglownica :lol:
aple4
Początkujący
 
Posty: 162
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Gorzów Wielkopolski
Prawo jazdy: 03 01 2008
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Ford Mondeo mk4
Silnik: 2.0 TDCI 130KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2007