Fiat Uno - problem przy słabo nagrzanym silniku

Re: Fiat Uno - problem przy słabo nagrzanym silniku

09 Paź 2012, 21:47

myśle że termostat kupiony do una ma zakres otwarcia za wczesny właściwy dla ciepłej Italii ,
my mamy chłodniej i potrzebujemy termostatu z wyższą temp otwarcia ,

Ale to sie tyczyło właśnie uno o którym cały czas piszemy a nie LR Freelandera, tak więc nie polecam żadnych modyfikacji w układzie chłodzenia typu
potrzebujemy termostatu z wyższą temp otwarcia

ani również
dziś zamontowałem zimowy termostat do Frelka, "letni" odpoczywa na półce do wiosny

Mówimy tu a fiacie uno a nie o Land Roverze Freelanderze.
A drugą sprawą jest to że starszy i doświadczony mechanik nie znaczy lepszy poznałem to na własnej skórze i od tego czasu nikomu nie pozwalam zaglądać do swoich samochodów chyba że na przeglądzie co też wyglądają że pożal sie Bożę, a robią je jakże wspaniali fachowcy po kursach i szkoleniach <nie obrażając tu innych Diagnostów> mówie o tych z którymi ja miałem styczność.
przemek217
Launch X-431 DIAGUN - tester diagnostyczny
Awatar użytkownika
 
Posty: 611
Rejestracja: 24 Kwi 2012, 16:52
Miejscowość: Limanowa
Prawo jazdy od: 16 01 2005
Auto: Audi a6 C5
Silnik: 1.8 T 150KM AEB
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1998

Re: Fiat Uno - problem przy słabo nagrzanym silniku

09 Paź 2012, 22:39

Kolego Przemek , życze Ci dużo zadowolonych klientów ...
a też mam zastrzerzenia do pracy w warsztatach mechaniki i nie tylko , ale innym razem...
moje modyfikacje pojawiły sie na skutek obserwacji temperatury i skuteczności działania
układu chłodzenia w naszych warunkach klimatycznych w zimie i lecie przy róznych warunk.jazdy właśnie dla uniknięcia przegrzania silnika - ale też pracy w optymalnej jego temp.

wracając do tematu termostatu uno - trzeba sprawdzić czy w stanie 'zimnym" nie przepuszcza
wody w duży obieg , jak jest wymontowany termostat łatwo to sprawdzić i obserwcja w naczyniu z podgrzewaną woda i precyzyjnym termometrem
przyjacielscy sąsiedzi ??? zakłamani agresorzy, mija 75 lat od ciosu w plecy - im sie znów marzy wypad w Europę , nawet jakby miały zginąć tysiące podwładnych, nieważne wyśle się następnych
sympatyk
Zaawansowany
 
Posty: 878
Rejestracja: 08 Cze 2010, 18:09
Miejscowość: na skraju grodu
Prawo jazdy od: 15 09 1976
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Freelander e picc. scuderia
Silnik: Otto 95÷121
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna

Re: Fiat Uno - problem przy słabo nagrzanym silniku

10 Paź 2012, 10:47

Sory, że tak długi opis ale chciałem na wszystko odpowiedzieć
Koego ta woda to była tylko na pól dnia by sprawdzić cvzy może coś z płynem nie tak ale tak jak pisałem wszystko było tak samo więc tylko korzyść taka że układ się troche przepłukał.
Co do termostatu kolega przemek pisze 85=>89stC, kolega sympatyk że zimowy termostat by pasowało, a ten co kupiłem to miał otwierać sie przy 87stC więc myśle że optymalnie by było. Wsadziłem tekturę przed chłodnicę i powiem Wam że wtedy temp którą trzymał silnik była znacznie wyższa niż normalnie to też wskazówka ładnie się prezentowała na połowie skali(tak bym właśnie chciał by było).

Pisałem już chyba że wsadzałem do wody termostat i stary i nowy i moim zdaniem tak samo się zachowywały tzn otwierały się niedługo przed gotowaniem wody(czyli niby dobrze) a jak lałem przez nie zimną wodęto nie widać było aby przepuszczały(tylko przez ten odpowietrznik ze śrucinką sie lało)- i przyznam szczerze że to mnie nie pokoi trochę, ja bym zatkał czymś tą dziurkę i wtedy zobaczył tylko czy nie będzie problemu z odpowietrzeniem układu???

Ps.widzę że tu się chyba nie wiele poradzi:( a czytałem też jeszcze jakieś tam opinie o spalaniu uno i przewijał sie temat temperatury właśnie i pisali ze w korkach im dochodzi do połowy skali mniej więcej a jak jadą to wtedy jest ok70stC i nie ma rady na to???:(
Kolego sympatyk a jakie Ty zastosowałeś modyfikacje odnośnie dogrzewania motoru??

Kurde tak prosty silnik a z jednym g....em tyle problemu:(
jaro467
Nowicjusz
 
Posty: 15
Rejestracja: 08 Paź 2012, 19:05
Prawo jazdy od: 02 11 2004
Auto: UnoFire 1.0/Honda Civic 2.0iTD
Silnik: 999cmm / 2.0 iTD
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

Re: Fiat Uno - problem przy słabo nagrzanym silniku

10 Paź 2012, 10:53

przemek217 napisał(a):w fiacie uno termostat powinien otworzyć sie między 85=>89 st C


Dokładniej to będzie tak :
początek otwarcia - 85 do 89 st. C
całkowite otwarcie - 100 st. C
skok zaworu - minimum 7,5 mm

Teraz pytanie : czy aby wskażnik na desce pokazuje właściwą temperaturę ? Możemy to w przybliżeniu sprawdzić mierząc opór czujnika do sterowania ECU w danej temperaturze silnika. Jego parametry :

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 2632
Rejestracja: 10 Sty 2007, 19:58
Prawo jazdy od: 01 01 1981
Auto: Fabia I , Fabia II
Silnik: 1,4 AME , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

Re: Fiat Uno - problem przy słabo nagrzanym silniku

10 Paź 2012, 11:07

Dziękuję kolego bonifacy za ten wykres zależności kurde szukałem inie mogłem go znaleźc tylko gdzieś coś czytałem o tym ale było piąte prze dziesiate napisane i tyle.
Zaraz idę zmierzyc ale tak sie zastanawiam przecież on podaje do ecu a nie na deske bo na deske jest osobny czujnik i czy mogło by to być spowodowane przez ten właśnie do ecu dwupinowy??
jaro467
Nowicjusz
 
Posty: 15
Rejestracja: 08 Paź 2012, 19:05
Prawo jazdy od: 02 11 2004
Auto: UnoFire 1.0/Honda Civic 2.0iTD
Silnik: 999cmm / 2.0 iTD
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

Re: Fiat Uno - problem przy słabo nagrzanym silniku

10 Paź 2012, 11:16

No ale kolego jaro467 pisałeś że na postoju wskaźnik przy uruchomionym silniku wskaźnik wskazuje poprawnie ale gdy zaczniesz jechać temperatura spada?? tak?? bo jeżeli tak to elektryka działa poprawnie.
przemek217
Launch X-431 DIAGUN - tester diagnostyczny
Awatar użytkownika
 
Posty: 611
Rejestracja: 24 Kwi 2012, 16:52
Miejscowość: Limanowa
Prawo jazdy od: 16 01 2005
Auto: Audi a6 C5
Silnik: 1.8 T 150KM AEB
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1998
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    NASCAR Camry w 4 odsłonach NASCAR Camry w 4 odsłonach
    Atrakcją na targach SEMA 2017 stoiska Toyoty były wyścigowe Camry, które zaprezentowali topowi kierowcy NASCAR – Martin Truex Jr., Kyle Busch, Denny Hamlin i Daniel Suarez. Martin Truex oraz Kyle Busch startują ...
    Montaż, konserwacja i obsługa akumulatora Montaż, konserwacja i obsługa akumulatora
    Przed zamontowaniem akumulatora należy za pomocą ciepłej wody oczyścić klemy (zaciski akumulatorowe) i podstawę mocowania akumulatora. Dopiero po wykonaniu tych czynności można rozpocząć montaż. Należy także pamiętać, iż ...

  • Re: Fiat Uno - problem przy słabo nagrzanym silniku

    10 Paź 2012, 11:47

    No tak jaest Przemek tak jest,ale byłem popatrzeć teraz na ten czujnik i nie wiem czy mam w mierniku słabą baterie ale przy zimnym motorze mi nie chciał pookazać nic(zakres ustawiony) a przy ciepłym takim na ok60st pokazywał mi teraz około 550 Ohm i rosła rezystancja w miarę jak stygł więc chyba dobry natomiast we wtyczce ma być ok 5V ale przy włączonym silniku? bo kurde nic mi tam miernik nie pokazał i nie wiem co jest grane??

    Panowie to coś z miernikiem jest nie tak bo mierzy nie dobrze lub wogóle.
    Ale z czujnikiem bedzie ok raczej bo ssanie rozłącza jak chwile pochodzi więc się musi jego charakterystyka zmieniać.
    jaro467
    Nowicjusz
     
    Posty: 15
    Rejestracja: 08 Paź 2012, 19:05
    Prawo jazdy od: 02 11 2004
    Auto: UnoFire 1.0/Honda Civic 2.0iTD
    Silnik: 999cmm / 2.0 iTD
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2001

    Re: Fiat Uno - problem przy słabo nagrzanym silniku

    10 Paź 2012, 12:30

    Jeszcze raz
    bonifacy napisał(a):Teraz pytanie : czy aby wskażnik na desce pokazuje właściwą temperaturę ? Możemy to w przybliżeniu sprawdzić mierząc opór czujnika do sterowania ECU w danej temperaturze silnika.


    Tu dodam - Odczytaną wartość oporu przełożyć na teperaturę z tabelki i porównać ze wskażnikiem. Jeśli Ty zmierzyłeś , wyszło ok. 550 omów to Twój silnik ma około 60 stopni C. Natomiast wskażnik na zegarach ile wtedy pokazuje ? Na marginesie . Ten czujnik wysyła jedynie informacje do ECU jaka jest temperatura.
    Nie odpowiadam na problemy na PW
    bonifacy
    Stały forumowicz
     
    Posty: 2632
    Rejestracja: 10 Sty 2007, 19:58
    Prawo jazdy od: 01 01 1981
    Auto: Fabia I , Fabia II
    Silnik: 1,4 AME , 1,4 BXW
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Manualna

    Re: Fiat Uno - problem przy słabo nagrzanym silniku

    10 Paź 2012, 12:50

    i widze że wracamy do wcześniejszych wniosków ;
    Kolego Bonifacy - wskazania ma z innego czujnika, temp. na wskażniku można wyskalować wg dokładnego czujnika, wg mnie elektrycznie wiele tu nie poprawimy
    ale kolega Jaro chciałby widzieć wynik lepiej dogrzanego silnika -
    tak jak było miesiac temu przy ~25 st c na polu , teraz mamy ~10 i temat zaczał boleć
    producent z Italii zrobił auto aby zapobiec przegrzaniu - w razie kłopotów na gwarancji musi silnik wymienić :mrgreen: , niedogrzany pali wiecej ale za paliwo nie płaci producent
    kiedyś w serwisach mówiono ten typ tak ma :evil: ,
    teraz producenci przestają montować wskażnik jedynie diode maks temp -- aby sie nie tłumaczyć bo dopracowanie i sprzedaż modelu z różnymi termostatami, chłodnicami ,nagrzewnicami
    do Grecji i Szwecji duużo kosztuje
    a mamy do czynienia z jednym z najprostszych autek sprzed ~15 lat :wink:
    a co robi termostat, zależy jeszcze gdzie umiejscowiony, jakie ma parametry i jaką tolerancje
    oraz co sie stanie jak nieotworzy -WIĘKSZOŚĆ KIERUJĄCYCH MLODYCH kierowców patrzy w komórkę , nawigacje, a nie na zegary lub w lusterka...
    przyjacielscy sąsiedzi ??? zakłamani agresorzy, mija 75 lat od ciosu w plecy - im sie znów marzy wypad w Europę , nawet jakby miały zginąć tysiące podwładnych, nieważne wyśle się następnych
    sympatyk
    Zaawansowany
     
    Posty: 878
    Rejestracja: 08 Cze 2010, 18:09
    Miejscowość: na skraju grodu
    Prawo jazdy od: 15 09 1976
    Przebieg/rok: 20tys. km
    Auto: Freelander e picc. scuderia
    Silnik: Otto 95÷121
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Skrzynia biegów: Manualna

    Re: Fiat Uno - problem przy słabo nagrzanym silniku

    10 Paź 2012, 13:09

    bonifacy napisał(a):Natomiast wskażnik na zegarach ile wtedy pokazuje ? Na marginesie . Ten czujnik wysyła jedynie informacje do ECU jaka jest temperatura.


    Właśnie tak było kolego że ja odczytałem ok 550 Ohm i na desce delikatnie drgnął wskaźnik a zaczyna się od 60stC więc wszystko raczej w porządku.
    Kolego sympatyk czy było +30 czy tak jak teraz+10st C sytuacja taka sama występuje cały czas tylko teraz trochę czasu mam i postanowiłem się tym zainteresować bo w każdym aucie jakim jeżdże (a sporo się ich przewija) wskazówka stoi jak przyklejona a u mnie własnie mi coś nie pasowało. No nic panowie jak macie jeszcze jakieś sugestie to piszcie ja tymczasem oddałem termostat na reklamacje i poszedł i zobaczymy co ocenią. W aso gość powiedział że u nich termostaty takie koło 50-70zł chodzą, ja dałem 30 złociszy za cały i jak mi kase wrócą ewentualnie to pojade do fiata i kupię i zobaczymy co będzie wtedy.

    Ps. cieszę sie z obecności na tym forum bo widzę że jest zainteresowanie i chęć pomocy ze strony użytkowników, a gdzie indziej bywałem już to róznie z tym było(żeby nie powiedzieć że kiepsko), dzięki panowie i pozdrawiam :ok:
    jaro467
    Nowicjusz
     
    Posty: 15
    Rejestracja: 08 Paź 2012, 19:05
    Prawo jazdy od: 02 11 2004
    Auto: UnoFire 1.0/Honda Civic 2.0iTD
    Silnik: 999cmm / 2.0 iTD
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2001

    Re: Fiat Uno - problem przy słabo nagrzanym silniku

    10 Paź 2012, 13:36

    Wsadziłem tekturę przed chłodnicę i powiem Wam że wtedy temp którą trzymał silnik była znacznie wyższa niż normalnie to też wskazówka ładnie się prezentowała na połowie skali(tak bym właśnie chciał by było).

    kolego Jaro to dopowiada warunkom wyższej temperatury otocz. - lub gorszego chłodzenia ,
    a teraz dla odmiany piszesz ;
    Kolego sympatyk czy było +30 czy tak jak teraz+10st C sytuacja taka sama występuje cały czas tylko teraz trochę czasu mam i postanowiłem się tym zainteresować bo w każdym aucie jakim jeżdże (a sporo się ich przewija) wskazówka stoi jak przyklejona a u mnie własnie mi coś nie pasowało
    :?:
    może by to sprecyzować :wink:
    przyjacielscy sąsiedzi ??? zakłamani agresorzy, mija 75 lat od ciosu w plecy - im sie znów marzy wypad w Europę , nawet jakby miały zginąć tysiące podwładnych, nieważne wyśle się następnych
    sympatyk
    Zaawansowany
     
    Posty: 878
    Rejestracja: 08 Cze 2010, 18:09
    Miejscowość: na skraju grodu
    Prawo jazdy od: 15 09 1976
    Przebieg/rok: 20tys. km
    Auto: Freelander e picc. scuderia
    Silnik: Otto 95÷121
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Skrzynia biegów: Manualna

    Re: Fiat Uno - problem przy słabo nagrzanym silniku

    10 Paź 2012, 15:59

    Oświeć mnie kolego sympatyk w których nowych samochodach nie montują wskaźników temperatury?? tylko lampkę sygnalizacyjną?? ja osobiście jeździłem paroma samochodami po roku 2010 i nie spotkałem sie z czymś takim bo w tych samochodach były nawet wskaźniki od temperatury oleju. Ale widziałem auta przed rokiem 1990 które takowego wskaźnika nie posiadały. Termostat czy my będziemy jeździć po Afryce czy Antarktydzie zadanie ma identyczne czyli utrzymanie optymalnej temperatury pracy silnika w tym wypadku 85=>89 st C i nie żadnej innej bez względu na jego położenie w silniku, więc jeżeli na postoju osiąga taką temperature a podczas jazdy nie to jest uwalony!!! Panowie skończmy głupie przegadywanki typu ja robie tak a ja tak, sprawa jest prosta uwalony termostat i nie ma gadania.


    Budowa termostatu:
    Termostat – element cieczowego układu chłodzenia w tłokowym silniku spalinowym, który w zależności od temperatury cieczy chłodzącej kieruje jej strumień do tzw. "małego" lub "dużego" obiegu.
    Jako elementy wykonawcze termostatu stosuje się mieszki wypełnione substancją o niskiej temperaturze wrzenia lub ciecze o dużej rozszerzalności cieplnej oraz substancje zmieniające objętość przy topnieniu.
    Działanie:
    Gdy temperatura cieczy chłodzacej jest poniżej 80 °C (zimny silnik) mieszek kurczy się przez co zamyka zawór kierujący ciecz do chłodnicy. Ciecz przepływa przez otwarty zawór do pompy (tzw. mały obieg). Z chwilą gdy temperatura cieczy wzrasta powyżej 90 °C mieszek rozszerza się. Zawór kierujący ciecz do chłodnicy zostaje otwarty, zaś do pompy zamknięty. Ciecz wówczas przepływa przez chłodnicę (tzw. duży obieg).
    przemek217
    Launch X-431 DIAGUN - tester diagnostyczny
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 611
    Rejestracja: 24 Kwi 2012, 16:52
    Miejscowość: Limanowa
    Prawo jazdy od: 16 01 2005
    Auto: Audi a6 C5
    Silnik: 1.8 T 150KM AEB
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Sedan/Limuzyna
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 1998

    Re: Fiat Uno - problem przy słabo nagrzanym silniku

    10 Paź 2012, 16:55

    kolego Przemku , takie pierwsze z brzegu z googli;
    voy78

    dołączył: 15 Paź 2011
    Posty: 34
    Skąd jesteś (miejscowość/region): Śląskie
    Posiadane auto: Mercedes Sprinter 906 318cdi
    Piwa: 0/0
    Wysłany: Sob 11 Lut 2012, 22:59
    Temat postu: dlaczego brak wskaźnika temperatury w 906 ?

    --------------------------------------------------------------------------------

    Kto to wymyslił żeby w takim aucie nie bylo wskaznika ;
    dotyczy MB Sprinter 906 318cdi -któraś z wersji
    "Jedziesz na 6 biegu 90km/h i masz puszczone ogrzewanie i skąd masz wiedziec czy silnik ma 90stopni czy moze 70stopni ?

    W vw w dieslu mam tak ze jak niskie obroty w okolicach 1800 i predkosc wieksza i 6 bieg , plus ogrzewnia to silnik sie schładza mimo sprawnego termostatu i wskazówka mi opada z 90stopni . Ale to przynajmniej coś człowiek wie , i moze jakos zareagowac , zmniejszyc ogrzewanie itp itd

    A tu co ? brak wskaźnika i nie wiesz nic , no jedynie to ze sie nie przegrzewa ale w aktualnej porze roku to nie grozi akurat

    Teraz robią auta dla głupków nie interesuj sie niczym , jak sie przegrzeje to sie wyświetli kontrolka i tyle . A kazdy inny stan pomiedzy , nie powinien cie interesować "
    przyjacielscy sąsiedzi ??? zakłamani agresorzy, mija 75 lat od ciosu w plecy - im sie znów marzy wypad w Europę , nawet jakby miały zginąć tysiące podwładnych, nieważne wyśle się następnych
    sympatyk
    Zaawansowany
     
    Posty: 878
    Rejestracja: 08 Cze 2010, 18:09
    Miejscowość: na skraju grodu
    Prawo jazdy od: 15 09 1976
    Przebieg/rok: 20tys. km
    Auto: Freelander e picc. scuderia
    Silnik: Otto 95÷121
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Skrzynia biegów: Manualna

    Re: Fiat Uno - problem przy słabo nagrzanym silniku

    10 Paź 2012, 17:19

    przemek217 napisał(a):w których nowych samochodach nie montują wskaźników temperatury?? tylko lampkę sygnalizacyjną??


    Wprawdzie to pytanie nie do mnie , ale dwa słowa wtrącę. Czy w najnowszych modelach tak jest się nie wypowiem. Weżmy np. trochę starszą Zafirę B . Nie ma wskażnika temperatury. Owszem temperaturę silnika można odczytać z wyświetlacza wielofunkcyjnego ale po uruchomieniu funkcji Test-Mode. Takich przykładów można przytaczać kilka , czy nie kilkanaście.
    przemek217 napisał(a):Ale widziałem auta przed rokiem 1990 które takowego wskaźnika nie posiadały.
    Tak dla Twojej ciekawości - Uno o którym mowa w temacie w wyposażeniu podstawowym nie miały wskażnika a kontrolkę. Były zagarki , ale w innych wersjach silnikowych. W Fire pojawiały się przeważnie jako modyfikacje wykonywane przez właścicieli.
    Nie odpowiadam na problemy na PW
    bonifacy
    Stały forumowicz
     
    Posty: 2632
    Rejestracja: 10 Sty 2007, 19:58
    Prawo jazdy od: 01 01 1981
    Auto: Fabia I , Fabia II
    Silnik: 1,4 AME , 1,4 BXW
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Manualna

    Re: Fiat Uno - problem przy słabo nagrzanym silniku

    10 Paź 2012, 17:25

    Już precyzuję, otóż jak było te plus 30st C to nie wsadzałem tektury przed chłodnice i było tak samo jak teraz że pęd powietrza nie ważne czy ono miało +30 czy +10 chłodziło płyn i koniec, a w związku z tym temp. otoczenia nie miała nic tu do czynienia(oprócz tego że na postoju grzał się szybciej - normalne i że może temp. od połowy skali spadała wolniej - logiczne -bo chłodziło cieplejsze powietrze). A jak wsadziłem tekturę na 2/3 chłodnicy to wiadomo że juz tak motoru nie zdążyło schłodzić i trzymał te 80stC powiedzmy.
    Nie wiem co mam jeszcze tłumaczyC?? - chodzi o pęd powietrza (wiatr) i oczywiście gdyby powietrze miało 90stC to bym sie nie skarżył na taką dolegliwość.
    jaro467
    Nowicjusz
     
    Posty: 15
    Rejestracja: 08 Paź 2012, 19:05
    Prawo jazdy od: 02 11 2004
    Auto: UnoFire 1.0/Honda Civic 2.0iTD
    Silnik: 999cmm / 2.0 iTD
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2001
     
    • Warto przeczytać
    • VW Passat CC
      passat b5 german style
      8 Runda Rajdowych Mistrzostw Świata
      Tuning Mazda, przezentacja, dym, woda