Gdzie jest płyn chłodniczy?

23 Maj 2022, 15:11

Vectra B 2.2 DTi 2001r.

Witam mam problem z płynem chłodzącym. Jest go jakby za mało, do takiego zgrzewu. Czyli trochu mniej niż linia która pokazuje gdzie ma być gdy silnik jest zimny.

Więc niedawno dolalem płynu , potem myślałem że jest uszkodzona uszczelka bo go znów było mniej. Robiłem test który polega na włożeniu w zbiornik jakiego zbiornika i uruchomienia silnika , gdy jest zepsuta uszczelka to zmienia kolor. Nie zmieniło i po tym cały płyn chłodniczy wrócił i było go nawet za dużo o to co dolalem , i po kilku dniach , czyli dziś jest znów do zgrzewu, coś jest nie tak z autem ?
ineedl
Zaawansowany
 
Posty: 779
Zdjęcia: 86
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Peugeot 206
Silnik: 1.1 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002

23 Maj 2022, 16:04

Płyn sprawdzasz zawsze przy takiej samej temperaturze? Powinno się go sprawdzać na zimnym silniku i najlepiej nalać tak połowę wysokości między max i min oraz zaznaczyć sobie markerem. Później rano przed odpaleniem sprawdzasz jak wygląda jego poziom. Powinien być taki sam.

W przypadku jak go ubywa to może być to spowodowane jakąś nieszczelnością w układzie chłodzenia nie zawsze musi to być UPG. Czasem płynu ubywa tylko przy rozgrzanym w pełni układzie i później on odparowuje więc ciężko jest wtedy zlokalizować miejsce wycieku.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 6497
Zdjęcia: 23

23 Maj 2022, 16:08

Ale jeśli znikł, a potem powrócił cały plus to co dolalem gdy sprawdzałem UPG , to gdzie on się ukrył ?

Rokiko napisał(a):Czasem płynu ubywa


U mnie ubył ale w czasie testu powrócił więc ilościowo go nie było lecz tylko w zbiorniku. Teraz pewnie byłoby podobnie bo identycznie ilość w zbiorniku się zachowuje jak wtedy .
ineedl
Zaawansowany
 
Posty: 779
Zdjęcia: 86
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Peugeot 206
Silnik: 1.1 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002

23 Maj 2022, 16:19

W układzie chłodzenia powinno panować nadciśnienie (gorący układ) i podciśnienie (przy schładzaniu). Podczas testu nie ma nadciśnienia bo robisz to na otwartym układzie.

Warto sprawdzić czy korek jest sprawny bo on odpowiada za utrzymanie maksymalnego ciśnienia jakie powinno panować w takim układzie.

W Twoim przypadku mógł być zapowietrzony częściowo układ i tak to się stało jak opisałeś. Sprawdź na zimnym układzie poziom i następnego dnia lub po dłuższym postoju sprawdź ponownie i zobacz czy będzie tak samo. Jak nie to dolej ponownie do kreski i sprawdzaj czy z dnia na dzień ubywa tyle samo czy mnie a może już przestało ubywać. Jeżeli nie widać wycieków to trzeba tak poobserwować układ. Wtedy będzie można wysnuć jakieś wnioski.

Ten temat skłonił mnie do napisania o tym: Jak działa układ chłodzenia w samochodzie?. Mam nadzieję, że się przyda :)
Ostatnio edytowany przez Rokiko 24 Maj 2022, 09:45, edytowano w sumie 3 razy
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 6497
Zdjęcia: 23

23 Maj 2022, 16:32

Rokiko napisał(a):Wtedy będzie można wysnuć jakieś wnioski.


Zrobię tak jak mówiłeś.

Rokiko napisał(a):Podczas testu nie ma nadciśnienia bo robisz to na otwartym układzie.


A czy aby sprawdzić czy płynu jest tyle co było można odkręcić korek i odpalić auto na minutę czy dwie żeby zobaczyć czy wróci czy byłoby to szkodliwe?

A po jeździe , ok 30 km jakie powininny być węże ? Chodzi mi o te dwa grube od dołu i te dwa do odchodzą po prawej i lewej od zbiorniczka?

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

ineedl
Zaawansowany
 
Posty: 779
Zdjęcia: 86
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Peugeot 206
Silnik: 1.1 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002

23 Maj 2022, 17:12

ineedl napisał(a):A czy aby sprawdzić czy płynu jest tyle co było można odkręcić korek i odpalić auto na minutę czy dwie żeby zobaczyć czy wróci czy byłoby to szkodliwe?
Korek możesz odkręcić i silnik może pracować na otwartym układzie. Tu chodzi o bezpieczeństwo żeby nie odkręcać korka jak układ jest ciepły przy panującym nadciśnieniu bo może wtedy ono wyrzucić płyn na zewnątrz. Druga sprawa to taka że przy ciśnieniu temperatura punktu wrzenia płynu chłodzącego wzrasta :wink:
Odpowiadając na to pytanie, tak możesz odkręcić korek od zbiorniczka na zimnym silniku i go uruchomić.
ineedl napisał(a):A po jeździe , ok 30 km jakie powininny być węże ? Chodzi mi o te dwa grube od dołu i te dwa do odchodzą po prawej i lewej od zbiorniczka?
Na to nie ma co w ten sposób patrzeć. Ogólnie górny wąż od chłodnicy powinien być gorący jak otwarty jest termostat. Na węże od zbiorniczka raczej nie ma co patrzeć. Jak na zimnym i ciepłym silniku jest inny poziom płynu (na rozgrzanym trochę więcej) w zbiorniczku to raczej wszystko jest ok.
Ostatnio edytowany przez Rokiko, 24 Maj 2022, 09:09, edytowano w sumie 1 raz
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 6497
Zdjęcia: 23
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ile kosztuje rejestracja samochodu - nowe stawki od 4 września 2022
    Już niedługo zmianie ulegną stawki za rejestrację samochodu zarówno tego kupowanego w Polsce jak i sprowadzonego z zagranicy. Dzięki zmianie przepisów i rezygnacji z wydawania karty pojazdu oraz naklejki kontrolnej ...
    [VAN-D] Voyager IV 2,8 / Carnival I 2,9 / Espace IV 2,0 / Sharan I 1,9
    Podstawowe kryteria zestawienia: - van segmentu D - silnik diesla o mocy ok. 140KM - automatyczna skrzynia biegów - modele z okolic 2005 roku Wytypowane modele do zestawienia: - Chrysler Voyager IV 2,8 CRD - 150KM ...

  • 23 Maj 2022, 18:02

    Zrób jak pisze Rokiko - Na zimnym silniku nalej płynu do zbiorniczka żeby było w połowie, następnego dnia rano, znów na zimnym silniku sprawdz poziom ponownie. Jak będzie znowu mało, to dolej do żądanego poziomu, uruchom silnik i nagrzewaj go na postoju obserwując układ chłodzenia, głównie węże, w szczególności w miejscach gdzie są opaski zaciskowe. Zwróć też uwagę na chłodnicę i zerknij czy czasem nie masz mokrych dywaników pod nogami kierowcy i pasażera.
    Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 18580
    Zdjęcia: 1203
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    28 Maj 2022, 10:13

    Zrobiłem tak jak mówiliście. Płynu jest cały czas tak samo , nie ubywa ani nie przybywa lecz csky czas jest trochę poniżej kreski na zbiorniku wyrównawczym.
    ineedl
    Zaawansowany
     
    Posty: 779
    Zdjęcia: 86
    Prawo jazdy: 01 02 2019
    Auto: Peugeot 206
    Silnik: 1.1 60KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2002

    28 Maj 2022, 18:01

    No to uzupełnij tak, żeby było po środku między min a max. Uzupełniać oczywiście należy na całkiem zimnym silniku np. po całonocnym postoju.
    Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 18580
    Zdjęcia: 1203
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000