Jak działa układ chłodzenia w samochodzie?

24 Maj 2022, 08:40

Układ chłodzenia w samochodzie ma za zadanie utrzymać silnik przy optymalnej temperaturze pracy tak aby zapobiec jego przegrzaniu.

Z czego składa się układ chłodzenia w samochodzie?
  • pompa wody,
  • termostat
  • czujnik temperatury (mogą być umieszczone w różnych miejscach np. w termostacie, przy termostacie, na chłodnicy itp.)
  • chłodnica (wykonana może być z miedzi lub aluminium)
  • wentylator chłodnicy (jeden lub dwa w zależności od rozwiązania, wentylatory posiadają dwa biegi prędkości pracy)
  • zbiornik wyrównawczy
  • zawór ciśnieniowy (najczęściej korek zbiorniczka wyrównawczego)
  • nagrzewnica
Jak działa układ chłodzenia w samochodzie? Do poprawnej pracy układu chłodzenia potrzebny jest odpowiedni płyn który krąży po układzie chłodzenia. Przepływając przez chłodnicę jest on chłodzony po czym ponownie trafia do obiegu w płaszczu wodnym silnika.

Jakie ciśnienie najczęściej panuje w układzie chłodzenia w rozgrzanym silniku?
Wartość robocza ciśnienia w układzie chłodzenia silnika spalinowego to około 1,4 bar. Takie ciśnienie robocze występuje w większości układów chłodzenia niezależnie od producenta.

Jaka temperatura panuje w układzie chłodzenia?
Tu warto wspomnieć o tym ze im wyższe ciśnienie tym również wyższa temperatura wżenia płynu chłodzącego. Dzięki temu zwiększa się skuteczność takiego układu w chłodzeniu silnika. Odpowiednią temperaturę pracy reguluje tu termostat który otwierając się i zamykając jest w stanie utrzymać silnik w w określonej z góry temperaturze czyli np. między 90*C, a 100*C. Trzeba pamiętać, że niektóre układy pracują w trochę wyższych temperaturach i potrafią osiągać nawet 110*C przy skrajnym obciążeniu. Płyny do układów chłodzenia są tak projektowane żeby ich punkt wrzenia przekraczał temperaturę nawet 130*C przy ciśnieniu panującym w układzie chłodzenia (około 1,4 bar/0,14 MPa).

Jak to jest z tymi ciśnieniami w układzie chłodzenia?
W miarę jak temperatura płynu rośnie zwiększa się również ciśnienie, czyli przy gorącym płynie chłodzącym utrzymuje się w układzie nadciśnienie na stałym poziomie. Układ zabezpieczony jest korkiem z zaworem bezpieczeństwa który najczęściej otwiera się powyżej wartości granicznej około 1,5 bara, zawór wtedy się otwiera regulując ciśnienie. W przypadku sytuacji odwrotnej czyli wtedy kiedy układ chłodzenia stygnie powstaje podciśnienie wtedy korek pozwala, by powietrze było zasysane, ale także nie od razu, dopiero wówczas, kiedy podciśnienie wyniesie określoną wartość od 0,002 - 0,01 MPa.

Jak wybrać płyn chłodniczy do samochodu?
Płyny chłodnicze dzielimy na 3 grupy (IAT, OAT i HOAT). Różnią się rodzajem oraz ilością dodatków, szczególnie tych antykorozyjnych. Pierwszy płyn IAT (Inorganic Additive Technology) ma najdłuższą historię i posiada wiele wad. Jego skład bazuje na krzemianach, dzięki nim krążąc w układzie płyn sprzyja tworzeniu się złogów, zatykających kanaliki w chłodnicy. Kolejny to płyn OAT (Organic Acid Technology) jest on bogatszy w kwasy organiczne które tworzą warstwę ochronną 20-krotnie większą niż IAT. Ostatni to płyn HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) czyli hybrydowy bo łączy on w sobie obie technologie.

Czy kolory płynu do chłodnicy mają jakieś znaczenie w wyborze?
Kiedyś miały, dzisiaj płyny chłodnicze są barwione w celu łatwiejszej lokalizacji przecieków i uniknięcia przypadkowego spożycia. Poza tym kolory pełnią jedynie funkcje ozdobną.

PS. Jeżeli coś pominąłem to proszę dopiszcie w postach pod tematem :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 7620
Zdjęcia: 24

02 Cze 2022, 16:06

Ja dodam, że płyny IAT są płynami bardzo dobrymi do silników z żeliwnym blokiem i aluminiową głowicą. Jednakże trzeba ten płyn wymieniać co 2 lata, ze względu na skład o którym wspomniał Rokiko.
Płynu OAT nadają się do silników w których chłodnica nie ma lutów ołowianych, ponieważ zawiera on kwasy organiczne, które niszczą te luty.
Mieszanie różnych płynów.
Tutaj już nie jest za ciekawie, ponieważ różne płyny mają różne składniki, które mogą się nie "lubić". Głównie chodzi o inhibitory, które mają różny poziom działania w zależności od pH. Zmieszanie ich ze sobą może zmienić pH, co będzie miało wpływ na dodatki np. antykorozyjne, które mogą zacząć działać zupełnie odwrotnie niż zamierzono. Obecnie większość dostępnych na rynku płynów można ze sobą mieszać, ale przed zmieszaniem warto przeczytać etykietę, co na to producent. Kolory płynów obecnie nie mają znaczenia i nie są one wyznacznikiem mieszania ich ze sobą.
Na rynku są dostępne płyny do chłodnic jak i koncentraty. Koncentratów nie wolno wlewać do układu - należy go rozcieńczyć zgodnie z danymi na etykiecie. Chodzi o glikol zawarty w koncentracie, który w nadmiarze uszkodziłby silnik, ponieważ im więcej glikolu tym mniejsza zdolność płynu do chłodzenia, co grozi przegrzaniem silnika.
No jeszcze temperatura - w płynie do chłodnic ważna jest nie tylko temperatura wrzenia, ale i krystalizacji, na co warto zwrócić uwagę kupując płyn a w szczególności koncentrat. Podczas rozcieńczania należy ściśle trzymać się danych na etykiecie, bo chcąc np. uzyskać większą temp. wrzenia, można obniżyć temp. krystalizacji.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 19411
Zdjęcia: 1207
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    5 argumentów przeciwko Strefom Tempo 30 w polskich miastach
    Niekorzystny wpływ na żywotność samochodów, większe zużycie paliwa czy faworyzowanie elektrycznych pojazdów – to tylko część argumentów internautów na "nie" dla Stref Tempo 30 w polskich ...
    20 lat na podium – Toyota Camry w USA
    Toyota Camry, choć jest japońskim samochodem, bardzo silnie kojarzy się z Ameryką. Nie tylko dlatego, że jest sporym sedanem, czyli typem auta, które Amerykanie lubią najbardziej. Camry to absolutny amerykański bestseller, ...