Pytanie o płyn chłodniczy

05 Maj 2023, 21:48

Dobry wieczór,

Chciałem zapytać co mam zrobić z nurtującą mnie jedną rzeczą związana z płynem chłodniczym.

Otóż w moim Seacie Toledo 1.2 TSI 2015 wymieniony został w tamtym roku (sierpień) płyn chłodniczy na nowy. Mechanik twierdzi że na G13, ale nie wiem dokładnie z jakiej firmy. Czy do tego modelu i rocznika samochodu fabrycznie ma być G13?

Spokoju mi nie daje fakt że po tej wymianie po pewnym czasie zauważyłem że płynu było wlane na minimum i dolałem wtedy 100ml płynu K2 Kuller G12+. Czy to może w jakiś sposób zaszkodzic układowi? Wyczytałem że nie powinno się dolewać G12+ do G13 ponieważ traci się właściwości przeciwkorozyjne ale czy 100ml to dużo na cały układ?

Od tamtego roku od sierpnia minęło już w zasadzie trochę czasu. Ostatnio natomiast zauważyłem że płynu znów ubyło. Czy jest to normalne żeby w okresie od sierpnia 2022 do teraz zeszło ok. 100ml płynu gdzie autem zrobiłem szacuje jakieś ~2000km?

I teraz jeszcze pytanie jaki płyn mam dolać? Bo kupiłem Motul Inugel G13, czy będzie on dobry czy po prostu wymienić na nowy i zanotować jaki był dokładnie wlany żeby następnym razem nie robić sobie problemu?
Gość122004
 

05 Maj 2023, 22:54

Teraz technologia sie zmieniła i praktycznie wszystkie są ze sobą mieszalne, aby kolorów nie mieszać to podstawa
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16212
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

06 Maj 2023, 06:20

Czyli raczej nie powinno być problemu jeśli tak pomieszalem jak wyżej opisane?

I ubytek 100ml na ok niecałe 2000km to normalne?
Gość122004
 

06 Maj 2023, 07:32

Ubywać nie powinno wcale, sprawdzasz zawsze na zimnym?
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16212
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

06 Maj 2023, 07:36

Tak wczoraj w garażu stał i patrzę że jest poniżej kreski minimum, więc raczej go ubyło bo poprzednio było na środku min-max
Gość122004
 

06 Maj 2023, 07:49

A jak odkręcisz korek to nie powraca do poziomu?
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16212
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Kierowcy kontra dziurawe drogi
    Odwilż i wahania temperatur wyjątkowo sprzyjają powstawaniu ubytków w nawierzchni ulic. Uszkodzony asfalt, straszący głębszymi bądź płytszymi dziurami, to prawdziwe utrapienie kierowców o tej porze roku. Nieuważna ...

06 Maj 2023, 09:07

Nie powraca na zimnym mimo odkręcenia. Na rozgrzanym silniku rośnie do minimum.
Gość122004
 

06 Maj 2023, 10:34

Jeździć obserwować, jak będzie ubywać to szukać jakiegoś mikrowycieku.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16212
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

06 Maj 2023, 10:35

Kao napisał(a):Ubywać nie powinno wcale, sprawdzasz zawsze na zimnym?
Generalnie na takim dystansie jak przejechał autor to tak ale ogólnie w sprawnych układach chłodzenia ubytki płynu mogą występować w niewielkiej ilości, dlatego że tylko jego mała część jest w stanie wyparować i trzeba go wówczas uzupełnić. I jak by taki ubytek nastąpił po przejechaniu 15–20 tkm to nie było by się czym przejmować. W tym przypadku dolałbym płynu i zaznaczył kreską jego poziom i co jakiś czas sprawdzał na zimnym silniku jak on wgląda.

Warto jednak obejrzeć wszystkie połączenia w układzie chłodzenia czy czasem gdzieś nie widać śladów zapocenia.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

06 Maj 2023, 20:58

Rozumiem. To doleje w takim razie i będę obserwował.

Dodam jeszcze że ostatnio mechanik wymieniał mi separator oleju bo był stamtąd wyciek. Ogólnie to silnik się pocił od początku zakupu przeze mnie tego auta czyli ok rok temu, a ostatnio na misce się zbierała mała kropla oleju. Dlatego zostało to wymienione wraz z olejem, bo oleju zostało pół na bagnecie.

Czy to może mieć coś wspólnego z ubytkiem płynu chłodniczego?
Gość122004
 

07 Maj 2023, 16:26

Dziś zauważyłem że po przejażdżce ok. 3km i z powrotem, czyli łącznie 6 km po nagrzaniu się do 90 stopni w zbiorniczku wyrównawczym płyn bulgocze i pojawiają się bąbelki. Po wyłączeniu silnika jeszcze kilka sekund bulgotało i było slychac jak by się coś gdzie przelewało.

Co to może być?
Gość122004
 

07 Maj 2023, 17:28

Prawdopodobnie zapowietrzony układ chłodzenia.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000