Omyłkowo wlany niewłaściwy płyn

09 Maj 2023, 19:25

Cześć. Jestem nowy na forum. Pozdrawiam wszystkich forumowiczów i liczę na waszą fachową i życzliwą pomoc.
Mam pierwsze pytanie i prośbę o poradę.
Do zbiornika wyrównawczego chłodnicy (na wyłączonym silniku-chłodnym) bezwiednie wlałem ok 250 ml zielonego płynu letniego do spryskiwaczy. Płyn chłodniczy jest różowo czerwony a spryskiwaczy zielony! Od razu się zorientowałem i strzykawką odessałem tyle co mogłem i widziałem zielony płyn (spryskiwaczy), który na moje oko nie zmieszał się z chłodniczym. Zaznaczam że nie włączałem silnika po wlaniu tego płynu do spryskiwaczy. W zbiorniczku dosyć wyraźnie było widac kolor zielony i różowy odseparowane, niezmieszane. Poprzez pólprzezroczysty zbiornik nie widzę już koloru zielonego a jest tylko różowo-czerwony. Czy jeśli pozostały jakieś mililitry płynu do spryskiwaczy to jest to bezpieczne? Nic sinie stanie?
Juno180
Nowicjusz
 
Posty: 3

09 Maj 2023, 20:01

Płyn chłodniczy ma określone właściwości które sprawiają że jest czynnikiem które chłodzi silnik. Wlanie płynu do spryskiwaczy sprawiło jego rozcieńczenie i przez to mógł stracić część swoich właściwości chłodzących co może doprowadzić do przegrzania silnika.
Juno180 napisał(a):Od razu się zorientowałem i strzykawką odessałem tyle co mogłem i widziałem zielony płyn (spryskiwaczy), który na moje oko nie zmieszał się z chłodniczym.

Moim zdaniem ciężko określić czy zmieszał się czy jednak nie.
ineedl
Zaawansowany
 
Posty: 972
Zdjęcia: 87
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

09 Maj 2023, 20:06

Bez przesady, nic mu się nie stanie, niech głowa będzie spokojna.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16212
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

10 Maj 2023, 08:23

Dzięki. Jednak wolę myśleć pozytywnie i za dobrą monetę przyjąć zdanie moderatora. Żona dzisiaj nim pojechała i temperatura była ok. Dojechała. To było pierwsze uruchomienie silnika po tym moim błędzie. Stan płynu był w normie a to co "dolałem" w 99% ściągnąłem. Ewentualnie w międzyczasie coś mogło się zmieszać. Przez parenqscie minut zanim większość ściągnąłem mogło przeniknąć to płynu chłodno niczego. Dzięki za chęci. Oby wszystko skoki czyli się tylko na stracie czasu na ściągnięcie płynu. Z czasem dam znać jaki był efekt. Pozdrawiam.
Juno180
Nowicjusz
 
Posty: 3

10 Maj 2023, 08:26

Dzięki. Wolę aby Twoje zdanie było prorocze niż kolegi wyżej. Dziękuję serdecznie za opinię i zdanie mądrzejszego niż ja ;)
Juno180
Nowicjusz
 
Posty: 3

10 Maj 2023, 08:42

Sprawa jest bardzo prosta - uruchamiasz silnik, jedziesz tyle, żeby silnik się nagrzał i otworzył się termostat i cały płyn krążył w układzie. Potem odstawiasz auto żeby silnik ostygł i mierzysz płyn areometrem. Areometr kosztuje parę złotych. I wszystkie wątpliwości rozwiane i głowa spokojna. Po co się rozczulać nad tematem?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Co piesi robią na jezdni?
    Może trudno w to uwierzyć, ale piesi leżą, siedzą i klęczą na jezdni. Ze statystyk policji wynika, że w 2016 roku zginęło w ten sposób w Polsce 81 osób, a 68 zostało rannych! Wśród wypadków spowodowanych ...

10 Maj 2023, 08:54

Jak wlałeś do zbiorniczka wyrównawczego i wyciągnąłeś za chwilę wszystko to raczej nic się nie stało i będzie wszystko ok. Na przyszłość w takim przypadku można odłączyć węże od zbiorniczka i od razu go przepłukać i po podłączeniu ich zalać odpowiednim płynem chłodniczym.

Pomyłki zdarzają się ale czasem warto dwa razy wcześniej pomyśleć / sprawdzić niż narobić sobie kłopotów :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

10 Maj 2023, 08:57

MotoAlbercik napisał(a):Po co się rozczulać nad tematem?


A skład chemiczny? Nie wejdzie w reakcję z podzespołami układu chłodzenia?

Tym bym się martwił, a nie rozcieńczeniem
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

10 Maj 2023, 08:59

galakty napisał(a):A skład chemiczny? Nie wejdzie w reakcję z podzespołami układu chłodzenia?

Tym bym się martwił, a nie rozcieńczeniem

Dlatego napisałem, po co się rozczulać nad tematem - areometr do ręki i wszystko jasne w ciągu minuty.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000