Hyundai ix35, 2.0 diesel, 4WD: Świeci się kontrola napedu 4WD

13 Cze 2021, 11:12

Witam, byłem jak co roku na przeglądzie samochodu na stacji diagnostycznej. W trakcie badania na rolkach/trzepakach (nie znam się) zapaliła się pomarańczowa kontrolka od napędu 4WD, która po przekręceniu zapłonu gaśnie wraz z innymi kontrolkami, niestety po odpaleniu samochodu zapala się ponownie i już nie gaśnie. Dodam, że serwisant na samym początku zwrócił uwagę, że samochód ma napęd 4WD więc prawdopodobnie przełączył maszynę w taki tryb badania pojazdu. Samochody podłączono pod diagnostykę komputerową i wykryto błąd "1830", niestety niewiadomo co wskazuje ten błąd. Dodatkowo po skasowaniu od razu pojawia się na nowo.
Jednocześnie po każdorazowym delikatnym wciśnięciu/muśnięciu, a także puszczeniu pedału gazu słyszalne jest pojedyncze stuknięcie z okolicy bagażnika, stawiam na tylną oś. Problem ten się nie pojawia gdy samochód jest na luzie.
Wcześniej tego nie było, dlatego moje pytanie czy jedno może mieć związek z drugim i co w ogóle mogło się stać z układem napędowym, że kontrolka nie gaśnie i czy może być temu winna Stacja Diagnostyczna? :oops:
Z góry dziękuję za wszelką pomoc :)
bastek1989
Nowicjusz
 
Posty: 3

13 Cze 2021, 12:15

Musisz wiedzieć, czy diagnosta przełączył rolki do badania samochodu z napędem na 4 koła. Jeżeli tego nie zrobił, to uszkodził napęd. A jest to bardzo prawdopodobne, skoro kontrolka zaświeciła się podczas badania hamulców. Błąd ten oznacza uszkodzenie skrzyni rozdzielczej z powodu ruchu osi w przeciwnym kierunku.
Przy badaniu hamulców w samochodach 4x4 jedna oś musi być na tzw wolnych rolkach, czyli takich, które kręcą się luźno i nie są napędzane.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 17602
Zdjęcia: 1188
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

13 Cze 2021, 12:49

Dzięki za odpowiedź. Powiem tak, przed rozpoczęciem badania sam wspomniał, że samochód ma napęd 4WD i dlatego konieczne jest inne ustawienie, a więc wnioskuję że przełączył. Czy mimo przełączenia coś mogło pójść nie tak? Martwi mnie też to pojedyńcze stukanie przy naciskaniu i puszczaniu pedału gazu. Myślisz że to może mieć związek z napędem 4WD?
bastek1989
Nowicjusz
 
Posty: 3

14 Cze 2021, 09:14

bastek1989 napisał(a): Powiem tak, przed rozpoczęciem badania sam wspomniał, że samochód ma napęd 4WD i dlatego konieczne jest inne ustawienie, a więc wnioskuję że przełączył.

Pewni nie jesteśmy. Ale nie należy od razu mówić, że tego nie zrobił. Jednak jakiś powód tego musi być, że podczas sprawdzania hamulców napęd został uszkodzony. Na stacji były dwie pary rolek czy jedna para? czyli czy obie osie były na rolkach czy tylko jedna? Bo do sprawdzenia hamulców przy takim napędzie, muszą być dwie pary rolek, przy czym oś, na której hamulce nie są sprawdzane musi być na luźnych rolkach ( czyli nie napędzanych ), a koła na tej osi muszą mieć możliwość swobodnego kręcenia się.
Mógł to być też po prostu przypadek.
bastek1989 napisał(a):Martwi mnie też to pojedyńcze stukanie przy naciskaniu i puszczaniu pedału gazu. Myślisz że to może mieć związek z napędem 4WD?

Może mieć. Musisz podjechać do mechanika i musi na to zerknąć. Oczywiście poszukaj mechanika, który ma pojęcie o napędach 4x4. Mogło coś zostać uszkodzone albo w skrzyni, albo reduktorze, albo moście.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 17602
Zdjęcia: 1188
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

16 Cze 2021, 20:45

Dzięki za odpowiedzi. Byłem jeszcze raz na diagnostyce komputerowej i wyskakuje błąd "dolna granica adaptacyjna sprzęgła". Mechanik coś wspominał, że jest możliwość adaptacji sprzęgła, jednak bał się ją przeprowadzić z uwagi na brak ewentualnych kodów serwisowych. Myślisz, że sama adaptacja może coś dać czy to raczej problem wspomniany wyżej?
bastek1989
Nowicjusz
 
Posty: 3

17 Cze 2021, 09:52

Zawsze można zrobić na nowo adaptację sprzęgła. Na pewno nie zaszkodzi. Trzeba mieć jednak na wszelki wypadek wspomniane kody. Poszukaj mechanika, który zajmuje się naprawą samochodów 4x4. Bo serwis to może cię drogo wynieść. A taki mechanik, kóry zna napędy 4x4 sprawdzi i będzie wiedział co się stało. On też stwierdzi, czy trzeba robić na nowo adaptację i czy to wystarczy.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 17602
Zdjęcia: 1188
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Bezpieczny wyjazd z małym dzieckiem
    Lipiec i sierpień to okres nasilenia wypadków drogowych z udziałem dzieci, które najczęściej uczestniczą w tych zdarzeniach jako pasażerowie samochodów, a więc wskutek błędów dorosłych. Za kierownicą ...
    Buty ze spojlerami - nietypowy projekt który ma coś z samochodu
    Lexus nawiązał współpracę z amerykańską marką modową RTFKT. Jej owocem są specjalne buty inspirowane Lexusem IS. W takim obuwiu można bez wątpienia wyróżnić się na ulicy. Tym bardziej, że sneakersy powstały ...

  •