Jak dobrać nowy akumulator

18 Lis 2021, 09:42

Cześć,

Pewnie głupie pytanie, ale nigdy nie zmieniałem aku w aucie, więc krótkie pytanko, na co się patrzeć oczywiście poza wymiarem żeby pasował? Obecnie mam 50 Ah 420A, czy nowy aku MUSI mieć te same parametry? Dziękuję bardzo za pomoc :)
jameskirk
Nowicjusz
 
Posty: 12

18 Lis 2021, 10:05

Aku musi być zawsze taki, jaki zaleca producent. Powinno się też szukać aku o pojemności podanej przez producenta, ale jak największym prądzie rozruchowym. Pojemność też może być nieco wyższa, ale nie za wiele. Jak ma być np. 45Ah, to można wstawić 48Ah, ale już 55Ah nie bardzo.
Poszukaj więc w necie instrukcji do swojego auta i tam znajdziesz te parametry.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 18121
Zdjęcia: 1192
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

18 Lis 2021, 10:51

MotoAlbercik napisał(a):Poszukaj więc w necie instrukcji do swojego auta i tam znajdziesz te parametry.
Może ma oryginalną książkę to tam też znajdzie takie info :)

Przy wymianie akumulatora zwracamy uwagę na:
  1. Pojemność w (Ah) która powinna być taka jak zaleca producent +/-5%
  2. Prąd rozruchowy w (A) powinien być jak największy
  3. Bieguny akumulatora powinny być umieszczone tak samo chodzi o (+) i (-). Na to warto zwrócić uwagę bo czasem mogą być odwrotnie co może uniemożliwić podłączenie go do instalacji w samochodzie.
  4. Wymiary powinny być najlepiej takie same lub podobne umożliwiające montaż nowego akumulatora w miejscu starego. Warto tu zwrócić uwagę na wszystkie trzy pomiary czyli szerokość / głębokość i wysokość.

Jak wymienić akumulator i inne ciekawe informacje na jego temat znajdziesz zebrane w tym temacie akumulator-w-naszym-samochodzie-vt27383.htm
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 5078
Zdjęcia: 18

18 Lis 2021, 13:15

O jakim aucie mówimy?
Producent to jedno ale to wszystko jest umowne, są ludzie którzy uważają że wkłada się największy jaki jesteś w stanie włożyć, ja z kolei w Golfie 1,8T miałem 52 Ah mimo że producent zaleca zdaje się min. 60 Ah i co? nic, wszystko działało, fakt nie miałem dyskoteki w środku, czy jakiś tuningowych światełek ale działało

Tak na prawdę akumulator jest potrzebny do rozruchu, po odpaleniu reszta należy do alternatora.

Też pytanie czy mówimy o dieslu czy benzynie, benzynę jest łatwiej odpalić w ekstremalnych warunkach typu mróz, diesel jest bardziej kłopotliwy
Trevor
Początkujący
 
Posty: 55
Prawo jazdy: 09 10 2010
Przebieg/rok: 14tys. km
Auto: Opel
Paliwo: Benzyna

18 Lis 2021, 14:36

Trevor napisał(a):Producent to jedno ale to wszystko jest umowne, są ludzie którzy uważają że wkłada się największy jaki jesteś w stanie włożyć
No nie jest tak jak piszesz. Alternator też ma swoją moc i wydajność jak założysz za duży akumulator to będzie non stop niedoładowany co będzie skutkowało jego szybszym zużyciem (zasiarczenie płyt itd). Szczególnie jak jeździ się na krótkich dystansach. W drugą stronę zbyt mała bateria (pojemność akumulatora) będzie przeładowywana, co może doprowadzić do jej uszkodzenia.

Trevor napisał(a):miałem 52 Ah mimo że producent zaleca zdaje się min. 60 Ah i co? nic, wszystko działało
A skąd wiesz, że alternator był sprawny w 100% może też już nie doładowywał tak jak powinien :) do tego może słabe połączenia na stykach w instalacji itp.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 5078
Zdjęcia: 18

18 Lis 2021, 17:08

Rokiko napisał(a):No nie jest tak jak piszesz. Alternator też ma swoją moc i wydajność jak założysz za duży akumulator to będzie non stop niedoładowany co będzie skutkowało jego szybszym zużyciem (zasiarczenie płyt itd). Szczególnie jak jeździ się na krótkich dystansach.

Myślę, że nie masz racji, w czasach prądnic może i tak bywało ale rzadko kto dziś jeździ na co dzień polonezem czy fiatem 125/126p

Wyjaśnij mi - odpalasz auto kręcisz rozrusznikiem, pobierany jest z akumulatora prąd 10Ah, w trakcie jazdy ładujemy w akumulator 10Ah,
czy wg Ciebie w tym bilansie energii będzie różnica, czy akumulator ma 50Ah, czy 100Ah?
Za to większe aku = więcej prądu nawet po iluś latach, sprawność na mrozie np 40 Ah będzie mieć mniejszą niż 70 Ah itd, zapomnisz i zostawisz auto na światłach takie 40 Ah padnie szybciutko.

Czy duże akumulatory zjadają prąd ? No chyba nie... Przy dużym , ale i małym akumulatorze musi być zachowany bilans energii + odsetki. Z tą różnicą, że większy akumulator szybciej potrafi tą energię przyjąć .

To tak wygląda jak ze szklankami mamy dwie jedna 250 ml, druga 500ml zapełnione wodą, z jednej i drugiej odlewamy 100 ml czy do tej większej trzeba więcej dolać żeby była znów pełna? :)
Trevor
Początkujący
 
Posty: 55
Prawo jazdy: 09 10 2010
Przebieg/rok: 14tys. km
Auto: Opel
Paliwo: Benzyna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Niedzielny kierowca na autostradzie - nie bądź taki!
    W okresie świąteczno-noworocznym wielu polskich kierowców przemierza setki kilometrów, by spotkać się z bliskimi czy spędzić wolne dni z dala od domu. Nierzadko przynajmniej część trasy pokonują autostradą lub ...
    Toyota RAV4 Hybrid zdobywa 5 gwiazdek w ADAC Ecotest
    Toyota RAV4 Hybrid udowodniła, że SUV może być ekonomicznym autem, zdobywając w tegorocznym teście ADAC Ecotest 5 gwiazdek i 78 na 100 punktów za niskie zużycie paliwa i niewielką emisję CO2 oraz szkodliwych substancji. ...

  • 18 Lis 2021, 18:32

    Podłącze się do tematu, bo nie chce zakładać nowego, też stoję przed wyborem akumulatora do Golfa Variant 2,0 TDI
    i mówicie że musi być taki jak zaleca producent, w książce mam kod wyposażenia i wpisuje i wychodzi:
    Jak dobrać nowy akumulator

    czyli co taki akumulator np wystarczy do 2-litrowego diesla?
    [link do Allegro wygasł]

    Dziwne bo wszędzie gdzie pytam to wszyscy twierdzą że to musi być min coś ok 74Ah, bo go zaraz nie odpalę czy to prawda? że niby taki 60 Ah to do benzyny 1,6
    Mam z wyposażenia, grzane stołki, czujniki, podgrzewane lusterka, doświetlanie zakrętów, climatronic 2-strefy, silnik 2,0 TDI 140 koni
    Prosiłbym o pomoc, bo już sam nie wiem.
    Rehman
    Nowicjusz
     
    Posty: 12

    19 Lis 2021, 10:26

    Trevor - daj sobie spokój....
    Alternator jest dobierany do zapotrzebowania poboru energii w danym aucie. Po uruchomieniu silnika alternator w pierwszej kolejności oddaje prąd do zasilania urządzeń potrzebnych podczas jazdy, a resztka tego prądu doładowuje aku, żeby było na kolejny rozruch oraz podtrzymania pamięci danych jak silnik nie pracuje. I o to podtrzymanie głównie chodzi. Są samochody, w których ten pobór wynosi 010 czy 20mA, a są takie gdzie ta wartość wynosi nawet 80mA czy ponad 100mA. W zależności od wyposażenia. Więc aku musi być na tyle pojemny, żeby tego prądu wystarczyło i na podtrzymanie pamięci i na rozruch. A właściwie na kilka rozruchów, ponieważ jak ktoś często robi krótkie trasy, to do aku nie dopłynie tyle prądu ile oddał na rozruch. Producenci nie bez powodu podają w danych technicznych jaki ma być aku w danym samochodzie czy nawet modelu.
    Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 18121
    Zdjęcia: 1192
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    19 Lis 2021, 11:44

    osobiście polecam taki ;)
    Exide Excell 74Ah 680A
    kubarz
    Nowicjusz
     
    Posty: 4

    19 Lis 2021, 11:47

    Trevor napisał(a):To tak wygląda jak ze szklankami mamy dwie jedna 250 ml, druga 500ml zapełnione wodą, z jednej i drugiej odlewamy 100 ml czy do tej większej trzeba więcej dolać żeby była znów pełna?
    To tak nie działa. Przykład dobry ale nie do końca bo woda nie jest odpowiednikiem prądu ładowania/rozładowania. Taki ładunek można uzupełnić albo większym prądem w krótszym czasie, albo mniejszym prądem w odpowiednio dłuższym czasie.

    @MotoAlbercik wyjaśnił Ci po krótce o co chodzi.

    @Trevor myślisz, że alternatory trzymają swoje zadeklarowane (A) i ile czasu taki alternator może pracować z maksymalnym obciążeniem? Czy akumulator jest ładowany idealnym prądem stałym pomimo diad i regulatora? To sprawa dyskusyjna i już tu jest przekłamanie na (A).

    Czy możesz założyć bezpiecznie większy akumulator niż zalecany fabrycznie: TAK ale z rozsądnym podejściem, czyli powiedzmy mocniejszy o jedną klasę (z 45 na 50-52, z 70 na 80). Warunkiem jest tu całkowicie sprawna instalacja.

    Czy możliwe jest uszkodzenie alternatora przez większy akumulator: TAK. Problem dotyczy zbyt mocno rozładowanego takiego akumulatora w przypadku kiedy w samochodzie będziemy mieli jeszcze włączonych dużo odbiorników prądu ta cała masa bajerów w połączeniu np. z zbyt słabym chłodzeniem alternatora (upał lub np. będzie brudny co powoduje słaby przepływ powietrza) który będzie pracował bardzo długo pod dużym obciążeniem (dużo dłużej żeby doładować taki akumulator o dużej pojemności).

    Podsumowując czy mamy jakieś korzyści wkładając tak duży akumulator jak napisał @Trevor?
    Trevor napisał(a):w tym bilansie energii będzie różnica, czy akumulator ma 50Ah, czy 100Ah
    Zakładamy oczywiście że układ elektryczny z ładowaniem jest w pełni sprawny w obu przypadkach.

    Minusy
    - większa waga akumulatora
    - większe jego rozmiary
    - możliwość uszkodzenia alternatora w skrajnym przypadku
    - większy koszt zakupu

    Plusy
    - większa pojemność która pozwoli na dłuższy postój samochodu bez odpalania

    W przypadku kiedy mamy ujemny bilans energetyczny to wymiana akumulatora na taki o większej pojemności może przynieść odwrotny skutek.
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 5078
    Zdjęcia: 18

    19 Lis 2021, 11:58

    Rehman napisał(a): stoję przed wyborem akumulatora do Golfa Variant 2,0 TDI
    Który rok tego Golfa i masz tam system start&stop?

    Wiem, że dobre są do tych silników z S&S akumulatory Exide EK700 AGM o pojemności 70Ah z prądem rozruchowym 760A.

    Rehman napisał(a):mówicie że musi być taki jak zaleca producent, w książce mam kod wyposażenia i wpisuje i wychodzi
    Według producenta jest on wystarczający więc nie powinno być problemów sam podałeś link do takiego akumulatora i jest on też marki Exide. Przypuszczam, że nie masz jednak S&S.
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 5078
    Zdjęcia: 18

    19 Lis 2021, 13:19

    Nie mam Start-Stop, rok 2009 ale mam dość bogate wyposażenie, poza tym nie wiem czy to w każdym nowszym aucie tak jest ale w momencie przekręcenia na zapłon juz zapalają sie światła dzienne czyli niejako auto na światłach odpala
    Więc pytanie czy takie 61 Ah nie jest za słabe?
    Mam kumpla co do Bravo 1,4t-jet kupował Boscha 64 Ah
    a tu 1,4 a u mnie 2,0

    Podobno diesel musi mieć sporo tego prądu bo go dużo potrzebuje na rozruch czy to prawda?
    Rehman
    Nowicjusz
     
    Posty: 12

    19 Lis 2021, 13:59

    Rehman napisał(a):Nie mam Start-Stop
    Czyli wygląda na to że spokojnie wystarczy Ci taki akumulator jak przewidział producent. Możesz założyć taki jak do S&S lub inny który będzie miał nieznacznie większa pojemność ale dużo większy prąd rozruchowy bo to głównie na tym trzeba się tu skupić.
    Rehman napisał(a):Mam kumpla co do Bravo 1,4t-jet kupował Boscha 64 Ah
    a tu 1,4 a u mnie 2,0
    Każdy samochód ma inaczej zaprojektowany układ i jego odbiorniki mogą zużywać inne ilości prądu przy obciążeniu czy to szczytowym czy też chwilowym.
    Rehman napisał(a):Podobno diesel musi mieć sporo tego prądu bo go dużo potrzebuje na rozruch czy to prawda?
    Jeżeli to co podałeś odnosi się na pewno do twojego silnika to zobacz że prąd musi być 330A (min) w akumulatorze który znalazłeś jest 540A a w tym co ci podałem który mógłbyś założyć masz 760A. Ja bym tu założył akumulator który nie przekroczy pojemności 70Ah z możliwie najwyższym prądem rozruchowym.
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 5078
    Zdjęcia: 18

    19 Lis 2021, 14:35

    To jest kod z naklejki z wyposażeniem z książki, gdzie jest też kod silnika, lakieru, obręcze kół itd., to chyba prawidłowy?

    Rozumiem że tego typy akumulatory w takim razie będą ok?
    - Exide 72Ah 720A P+ EA722 Premium
    - Norauto 13 12V 70Ah 640A VW, Skoda, AUDI powered by VARTA
    - Voltmaster 70Ah 640A P+
    - Centra Standard 70Ah 640A P+ CC700

    Ten Voltmaster co to za producent? Bo ciekawa oferta biorąc pod uwagę parametry i cenę.
    Rehman
    Nowicjusz
     
    Posty: 12

    19 Lis 2021, 14:54

    Rehman napisał(a):Ten Voltmaster co to za producent? Bo ciekawa oferta biorąc pod uwagę parametry i cenę.
    Nie ma za dobrych opinii. Poza tym wszystkie które podałeś (norauto - firma już nie istnieje, Centra zwykła nie polecam, Voltmaster - ten też słaby) są zastanawiające i ja bym został przy pierwszym Exide.
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 5078
    Zdjęcia: 18