Jak jest zimno to szarpie przy pierwszym przełączeniu na gaz

10 Paź 2021, 10:54

Zauważyłem, że jak pojawia się temperatura poniżej 10 stopni to przy pierwszym przełączaniu na gaz samochód szarpie. Doczytałem, że problemem może być opcja włączonego podgrzewania wtryskiwaczy i faktycznie jak sprawdziłem była aktywna więc ją wyłączyłem (jutro rano będę mógł sprawdzić czy coś to pomogło).

Dodam jeszcze że jest powyżej tej temperatury to czas przełączenia na LPG jest nieodczuwalny.

Samochód:
- Toyota Yaris 1.3 VVTi

Instalacja LPG:
- sterownik: Stag 300 ISA2
- reduktor: Tomasetto
- wtryski: Barracuda

Ustawienia jakie mam obecnie:
- przełączanie na LPG przy 40 stopniach
- próg przełączania 600 obr.
- czas przełączania 5s
- przełączanie cylindra 0 ms
- podgrzewanie wtryskiwaczy - wyłączone (było włączone)

Biorąc pod uwagę ten czwarty parametr przełączania cylindrów czytałem, że warto ustawić 200 lub 300 żeby nie przełączać wszystkich na raz. Co o tym sądzicie?

Patrzę jeszcze na ciśnienie robocze bo w większości przypadków jest z tego co widzę około 1 Bar, a u mnie jak widać na poniższej mapie 1,44 Bar czy to aby nie za dużo?

No i kolejne pytanie czy mapa jest prawidłowa z mnożnikiem? Co o niej sądzicie? Przydałoby się zrobić nową? Dodam, że nie zauważyłem problemów ze spalaniem i mocą podczas jazdy.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5063
Zdjęcia: 11428
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

11 Paź 2021, 10:04

Podgrzewanie wtryskiwaczy nie jest dobrą opcją w tych instalacjach bo jest po prostu niedopracowane. Podczas podgrzewania wtryskiwacz pracuje w jakimś niedużym zakresie przepuszczając gaz do cylindra. W takiej sytuacji jak jest zimno pozbywasz się gazu z układu i przy przełączaniu następuje moment szarpnięcia zanim układ się nim nie napełni i tu im większe obroty może być mocniejsze szarpnięcie. Tym bardziej że masz ustawione przełączanie wszystkich cylindrów na raz. Czas przełączania jest ok. Temperaturę przełączania też masz wysoką. Najlepiej by było ustawić przełączanie przy spadających obrotach tylko ten sterownik raczej nie obsługuje tego.

Trzeba pamiętać że podgrzewanie wtryskiwaczy działa jak dobrze pamiętam poniżej 10 stopni czy jakoś w okolicach tego. Dlatego w lato nie było problemu z przełączaniem bo w układzie był cały czas gaz pod ciśnieniem, a podgrzewanie wtryskiwaczy go wypompowuje im będzie zimniej i dłużej będzie ono pracowało tym będzie mniejsze ciśnienie. To mniej więcej tak jak byś wymienił filtry w układzie i przy pierwszym przełączeniu będzie lekkie szarpnięcie lub spadek z obrotów podczas odbudowania ciśnienia.

ArteK napisał(a):Biorąc pod uwagę ten czwarty parametr przełączania cylindrów czytałem, że warto ustawić 200 lub 300 żeby nie przełączać wszystkich na raz. Co o tym sądzicie?
Zmieniłbym jeszcze przełączanie cylindra na 300 ms wtedy przełączają się po kolei i nie wszystkie na raz więc nawet przy spadku ciśnienia jak podczas podgrzewania wtryskiwaczy powinno być to mniej odczuwalne.

Co do mapy może ktoś bardziej doświadczony się wypowie :) Ja pamiętam że u mnie mapa benzyny z tą od gazu bardziej się pokrywały niż na tym twoim wykresie.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 5117
Zdjęcia: 18

12 Paź 2021, 09:57

Po wyłączeniu podgrzewania wtryskiwaczy i zmianie przełączania cylindrów z 0 na 300ms nie zauważyłem już problemu z przełączaniem na zimnym silniku przy temperaturach poniżej 10 stopni. Będę to obserwował dalej jak spadną jeszcze niżej temperatury.

Trochę poczytałem materiałów staga i widzę, że muszę zrobić nową mapę i ewentualnie wprowadzić korekty bo w tej chwili nie pokrywają mi się te dwie mapy Pb i LPG odchyłki są trochę za duże.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5063
Zdjęcia: 11428
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

17 Paź 2021, 17:22

Nowa mapa zrobiona. Na początek zebrałem na nowo mapę benzyny, trochę pojeździłem na Pb żeby wyszła jak najlepiej. Później zrobiłem autokalibrację i następnie zebrałem mapę LPG. Za pierwszym razem zbierałem mapę z włączoną funkcją autoadaptacji i niestety mapa gazu wyszła kiepsko i trzeba by było wprowadzać sporo korekt żeby się zbliżyła do mapy benzyny. Postanowiłem, że skasuję tą mapę i zrobię ją ponownie przy wyłączonej autoadaptacji i tym razem wyszła bardzo fajnie. Po wprowadzeniu niewielkich korekt mnożnika mapy Pb i LPG prawie się pokrywały, a odchyłka wyszła mniej niż +/-5% więc nieźle. Załączam zdjęcia z mapą i odchyłką.

Mapa LPG i benzyny

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Odchyłka mapy LPG

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Ciekaw jestem jak będzie wyglądała mapa LPG po przejechanym dłuższym dystansie po około tygodniu.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5063
Zdjęcia: 11428
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

25 Lis 2021, 18:37

Od ostatniego strojenia przejechałem około 500km i przed chwilą sprawdzałem jak wygląda mapa i odchyłka. Dużo się nie zmieniło co widać na załączonych niżej zrzutach. Największa zmiana jest widoczna w górnej części wykresu, tam mapa gazu rozjechała się najwięcej w stosunku do benzynowej.

Mapa LPG i benzyny po przebiegu ~500km

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Odchyłka mapy LPG względem benzyny po przebiegu ~500km

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Odchyłka mieści się w normie bo patrząc na wykres jest to mniej niż +/-5%. Oczywiście im mniej tym lepiej bo wtedy mapy dokładniej się nakładają.

Na mapie zostały naniesione niewielkie poprawki mnożnika w trzech punktach przed zrzutem i teraz pojeżdżę jakiś czas i zobaczę czy coś się zmieni.

W kolejnym etapie spróbuję przetestować autokalibrację bo w tej chwili jest ona wyłączona od początku od zebrania nowej mapy benzynowej, ale o tym więcej za jakiś czas w kolejnym poście.

Jeżeli ktoś ma jakieś uwagi lub sugestie to piszcie :ok:
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5063
Zdjęcia: 11428
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Niedzielny kierowca na autostradzie - nie bądź taki!
    W okresie świąteczno-noworocznym wielu polskich kierowców przemierza setki kilometrów, by spotkać się z bliskimi czy spędzić wolne dni z dala od domu. Nierzadko przynajmniej część trasy pokonują autostradą lub ...
    W deszczowe dni wzrasta liczba kolizji pojazdów z pieszymi
    W deszczu łatwiej o kolizję z udziałem pieszego – nawet o 58% w przypadku ulewy(1). Deszcz pogarsza widoczność i wydłuża drogę hamowania, dlatego przy takiej pogodzie kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność. ...

  •