Jak jeździć oszczędnie samochodem elektrycznym?

14 Cze 2023, 16:17

Oszczędna jazda samochodem elektrycznym może przyczynić się do zwiększenia zasięgu pojazdu i zmniejszenia zużycia energii. Oto kilka wskazówek, które można zastosować:

1. Wykorzystuj regenerację energii: W samochodach elektrycznych często występuje funkcja regeneracji energii, która zamienia energię kinetyczną podczas hamowania lub zwalniania na energię elektryczną, ładowaną z powrotem do baterii. Stosowanie regeneracji energii pozwala na odzyskanie części energii, która mogłaby zostać zmarnowana. W praktyce oznacza to, że należy starać się wykorzystywać hamowanie silnikiem, zwalnianie i zjazdy z góry, aby maksymalnie wykorzystać tę funkcję.

2. Unikaj gwałtownego przyspieszania i hamowania: Gwałtowne przyspieszanie i hamowanie może prowadzić do większego zużycia energii w samochodzie elektrycznym. Dlatego warto prowadzić płynnie, starać się przewidywać sytuacje na drodze i odpowiednio planować manewry, aby unikać nadmiernego zużycia energii.

3. Dostosuj prędkość do warunków drogowych: Prędkość ma bezpośredni wpływ na zużycie energii w samochodzie elektrycznym. W przypadku większych prędkości rośnie opór powietrza, co wymaga większej ilości energii do pokonania. Dlatego warto dostosować prędkość do obowiązujących ograniczeń i warunków drogowych, aby zoptymalizować zużycie energii.

4. Odpowiednio planuj trasy: Przed podróżą warto zaplanować trasę, aby uniknąć zbędnych objazdów i korków. Wybierając optymalną trasę można zminimalizować dystans i czas podróży, co przekłada się na oszczędność energii.

5. Monitoruj zużycie energii: W samochodach elektrycznych często dostępne są panele informacyjne lub aplikacje mobilne, które pozwalają monitorować zużycie energii w czasie rzeczywistym. Śledzenie tych informacji może pomóc w dostosowaniu stylu jazdy i identyfikowaniu obszarów, w których można zaoszczędzić energię.

Pamiętaj, że wskazówki dotyczące oszczędnej jazdy mogą różnić się w zależności od modelu samochodu elektrycznego, warunków drogowych i preferencji kierowcy.
Onice0
Nowicjusz
 
Posty: 22

15 Cze 2023, 08:16

Warto tu jeszcze wspomnieć że w sporej części tych samochodów można ustawić moc hamowania rekuperacyjnego czy większy odzysk ale szybsze zatrzymanie samochodu (chodzi tu nie o naciskanie hamulca a odzysk już po zdjęciu nogi z gazu) czasem można to ustawić tak mocno że mamy wrażenie hamowania tuż po zdjęciu nogi z pedału gazu :) Najlepiej sprawdza się przy mocno obciążonym samochodzie (np. 4 osoby na pokładzie + bagaż) bo jeżdżąc samemu szybko się zatrzymamy a i odzysk energii będzie mniejszy dlatego to wszystko trzeba dopasować do własnego stylu jazdy.

Ciekawostka z hybryd gdzie też mamy odzysk energii przy lekkim hamowaniu (klocki nie są aktywowane). Wprawny kierowca może zaobserwować że niektóre hybrydy mają częściej zapalone światło stop a mimo to słabo hamują :) bo stop zapala się już przy niewielkim naciśnięciu na hamulec gdzie mamy rekuperację, a w hybrydzie to oznacza lepsze podładowanie baterii.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

16 Cze 2023, 08:49

O elektrykach wiem jedno - jedna wielka porażka i totalny bezsens, który nie ma nic wspólnego z ekologią. Gadki o ekologii i o elektrykach to jedna wielka ściema. Ludziska kup8ują elektryki tylko po to, żeby zaszpanować, albo z własnej niewiedzy i dali się nakręcić ekologom.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

16 Cze 2023, 08:53

No albo tacy co mają własny prąd na dachu i kasę na taki samochód wtedy jeżdżą za darmo po miejscu (nie wspominam tu o ekologii produkcji takiego auta).

W ogóle chore jest to wszystko związane z prądem bo im więcej czystej energii z odnawialnych źródeł jak z fotowoltaiki, wiatraków to prąd jest coraz droższy :shock:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

16 Cze 2023, 11:51

Rokiko napisał(a):No albo tacy co mają własny prąd na dachu i kasę na taki samochód wtedy jeżdżą za darmo po miejscu (nie wspominam tu o ekologii produkcji takiego auta).

Przecież teraz nawet prąd z paneli nie jest za darmo...To tylko tak się mówi, że masz panele to masz prąd za darmo...Mało kto chyba patrzy na rachunek od energetyki, za co płaci :) Dlatego większość myśli, że ma panele to ma prąd za darmo...Ciekawe czy ktoś policzył po jakim czasie zwróci się montaż tych paneli i same panele... :)
A z tą fotowoltaiką to też nie jest tak kolorowo i ekologicznie jak to piszą. Wystarczy zadać proste pytania - czy produkcja takich paneli jest czysto ekologiczna? Czy utylizacja zniszczonych paneli jest ekologiczna? Czy produkcja całego osprzętu fotowoltaiki jest ekologiczna? Nikt nie odpowie Tak/nie. Odpowiedzi zawsze będą pokrętne...
Tak więc samochody elektryczne czy hybrydy wcale nie są ekologiczne. To jest tylko jedna wielka ściema, żeby kolejni przedsiębiorcy mogli zarobić.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

30 Cze 2023, 13:47

MotoAlbercik napisał(a):O elektrykach wiem jedno - jedna wielka porażka i totalny bezsens, który nie ma nic wspólnego z ekologią. Gadki o ekologii i o elektrykach to jedna wielka ściema. Ludziska kup8ują elektryki tylko po to, żeby zaszpanować, albo z własnej niewiedzy i dali się nakręcić ekologom.


Ostatnio rozmawiałem z takimi oszołomami, mam do nich 200 km autem. Mają elektryka i chwalą, pytam no spoko, ale jak tu przyjadę to już nie wrócę do domu bez ładowania i co wtedy? Oni na to, że 15 km stąd jest darmowa ładowarka. Czyli mam jechać w gościnę, ale najpierw się naładować 15 km od nich i wrócić? Litości ludzie :mrgreen:

Jak ktoś ma panele to po prostu ma taniej, ale nie ma za darmo prądu.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007