Jak jeździć oszczędnie hybrydą? Proste zasady oszczędnej jazdy

24 Wrz 2021, 11:02

Jest stale rozwijana i zdaniem wielu stanowi złoty środek między bezemisyjną jazdą, a swobodą typową dla aut spalinowych. Technologia hybrydowa od lat jest czymś więcej niż tylko ciekawostką i pozwala oszczędzać kierowcom na całym świecie. Hybrydy są przyjazne dla środowiska i dla portfela – warto wiedzieć, jak wykorzystać ich pełny potencjał i jeździć nimi jeszcze oszczędniej.
Jak jeździć oszczędnie hybrydą? Proste zasady oszczędnej jazdy Nowoczesne hybrydy nie wymagają specjalnej wiedzy, ani przyzwyczajeń, by umożliwiać oszczędną jazdę. Samochody wyposażone w zelektryfikowany układ napędowy dostosowują się do stylu jazdy kierowcy, by jeździć oszczędnie, a zmagazynowaną energią zarządzają inteligentnie. Nie oznacza to jednak, że nasz styl jazdy pozostaje zupełnie bez znaczenia dla ostatecznego zużycia paliwa. Oto pięć wskazówek, które pozwolą Ci jeździć jeszcze bardziej ekonomicznie.

  1. Nie bój się przyspieszać dynamicznie
  2. Użyj wyobraźni
  3. Patrz na wskaźniki
  4. Nie marnuj czasu
  5. Korzystaj z funkcji pojazdu

Nie bój się przyspieszać dynamicznie
Pierwsza wskazówka wydaje się przeczyć logice, ale może się okazać naprawdę pomocna. Szybkie przyspieszanie do określonej (oczywiście przepisowej) prędkości i odpuszczenie gazu, gdy ją osiągniemy, pozwoli skorzystać z pełnej sprawności układu hybrydowego. Oczywiście samochód będzie zużywał więcej paliwa i energii, gdy wciśniemy gaz mocniej, ale przyspieszanie odbędzie się na krótszym dystansie i przez krótszy czas. Zaowocuje to niższym średnim zużyciem paliwa, a w hybrydowych autach Lexusa i Toyoty pomoże nam w tym bezstopniowa skrzynia biegów e-CVT, która dostosowuje obroty silnika tak, by ten zawsze pracował w optymalnym zakresie obrotów.

Użyj wyobraźni
Na przyspieszaniu jazda się nie kończy, a szczególnie ta w mieście. Dobrze jest patrzeć daleko przed siebie i cały czas antycypować, co wydarzy się na drodze. Ruchy innych kierowców, zmiany świateł, zbliżające się ograniczenia i przejścia dla pieszych. Wszystko to, co może nas zmusić do hamowania, warto przewidzieć zawczasu. Dzięki temu możemy zaplanować hamowanie tak, by odzyskać jak najwięcej energii toczącego się pojazdu. Hybrydą, w przeciwieństwie do konwencjonalnego auta spalinowego, powinniśmy hamować przez długi czas i z niewielką siłą. Nie zmuszamy wtedy układu hamulcowego do pracy, a rolę hamulca przejmuje silnik elektryczny, który zamienia się w generator odzyskujący energię. Jest ona następnie magazynowana w akumulatorach i wykorzystywana do ponownego przyspieszania. Odrobina planowania jazdy i szczypta wyobraźni wystarczą, by nie hamować zbyt mocno i nie tracić cennej energii.

Patrz na wskaźniki
Hybrydowe auta często same podpowiadają nam, jak jeździć oszczędnie. Na przykład, w modelach Lexusa obecny jest wskaźnik wykorzystania mocy napędu podzielony na dwie główne sekcje – Eco i Power. Odpowiednia podziałka obecna na zegarach podpowiada nam, w którym momencie włączy się silnik spalinowy. Dzięki temu możemy uniknąć niepotrzebnego przyspieszania i przejechać większą odległość z wykorzystaniem jedynie silnika elektrycznego. Modele Lexusa i Toyoty wyposażone w wyświetlacz HUD przedstawiają te przydatne wskazania również na nim – nie trzeba nawet odrywać oczu od drogi, by jeździć oszczędniej! Wskaźnik pracy napędu hybrydowego daje nam również znać, jak powinniśmy hamować, co ułatwia ekonomiczną jazdę tak w trasie, jak i w mieście.

POLECAMY Hybryda w trasie - czy to ma sens?

Nie marnuj czasu
Powiedzenie "czas to pieniądz" sprawdza się również w przypadku aut hybrydowych. Chodzi o postój z włączonym zapłonem, który jedynie pozornie nic nas nie kosztuje. Choć po wciśnięciu przycisku START, w hybrydach Lexusa i Toyoty panuje przyjemna cisza, warto pamiętać, że z akumulatora układu hybrydowego cały czas jest pobierana energia. Zasilanie klimatyzacji, urządzeń pokładowych, reflektorów i osprzętu również przyczynia się do zmniejszenia stanu naładowania baterii i choć silnik spalinowy nie pracuje, postój z włączonym zapłonem nie jest tak do końca darmowy. Najlepiej jest włączać zapłon bezpośrednio przed ruszeniem i wyłączać go od razu po tym, jak dotrzemy do celu. Unikniemy niepotrzebnych strat energii i będziemy mogli cieszyć się jeszcze niższym spalaniem.

POLECAMY Jak sprawdza się jazda na krótkich dystansach hybrydą?

Korzystaj z funkcji pojazdu
Współczesne auta hybrydowe dość dobrze odczytują intencje kierującego. Maszyny nie są jednak wszechwiedzące (na szczęście), dlatego w określonych sytuacjach hybrydowemu samochodowi przydatne okażą się wydawane przez kierowcę wskazówki i komendy. Przykładem jest włączenie trybu EV, który jest dostępny m.in. w hybrydowych Lexusach i Toyotach. Pozwala on poruszać się z niewielkimi prędkościami z wykorzystaniem jedynie silnika elektrycznego. Ta funkcja przyda się nam np. na parkingach, gdy manewrujemy lub jedziemy w zatłoczonym centrum, poszukując miejsca parkingowego. Możemy je użyć również w korku przed bramkami na autostradzie lub na kempingu, gdy nie chcemy budzić śpiących w przyczepie obok sąsiadów. Mnogość zastosowań trybu EV nie zmienia faktu, że odpowiednio wykorzystywany przynosi on korzyść w postaci zmniejszenia zużycia paliwa. Wymuszenie trybu elektrycznego w wymienionych wyżej scenariuszach pozwoli opóźnić włączenie silnika spalinowego, a my urwiemy z wyniku spalania jeszcze odrobinę. Warto korzystać również z trybu jazdy ECO, który w większości zmienia charakterystykę układu napędowego, jak i wpływa na pracę urządzeń pokładowych takich jak klimatyzacja i ogrzewanie. Nowoczesne samochody, często podporządkowane jak najniższemu zużyciu paliwa i energii, mają szereg właściwości i opcji pozwalających oszczędzać na codziennych podróżach. Dobrze jest je znać i z nich korzystać.

źródło: Toyota; Lexus | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3467
Zdjęcia: 12551
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

24 Wrz 2021, 12:42

Dodam trochę informacji od siebie które zaobserwowałem podczas użytkowania takiego napędu. Myślę, że pozwoli to rozszerzyć temat i informacje które zostały w nim ujęte.

Redakcja napisał(a):Nie bój się przyspieszać dynamicznie
Faktycznie tak jest że przy jeździe hybrydą dynamika jazdy jest wskazana ale tak jak np. w Toyocie najlepiej nie wchodzić na pole POWER bo wtedy będzie najoszczędniej. Inaczej jest w przypadku wjazdu na drogę ekspresową tu najlepiej jest przed przyspieszaniem włączyć sobie tryb POWER i szybko przyspieszyć do zadanej prędkości po czym go wyłączyć. Taka zasada pozwala na naprawdę sprawne przyspieszenie które jest w dużej mierze wspomagane silnikiem elektrycznym. Tak samo przy wyprzedzaniu polecam przełączyć hybrydę w ten tryb.
Tu jeszcze warto wiedzieć o tym że jak jedziemy w terenie zabudowanym i np. szybko ruszamy rozpędzając się do prędkości 50km/h i po jej osiągnięciu ujmiemy mocniej nogę z gazu napęd przełączy nam się w tryb "EV" o ile na to pozwolą warunki i naładowanie baterii.

Redakcja napisał(a):Użyj wyobraźni
Faktycznie obserwując to co dzieje się przed nami na drodze i odpowiednio wcześniej reagując zdjęciem nogi z gazu lub lekko hamując jesteśmy w stanie odzyskiwać dużo energii która jest gromadzona w baterii trakcyjnej i którą będziemy mogli dalej wykorzystać podczas jazdy. Tu nie należy używać przełożenia "B" ono przydaje się jedynie w górach przy długich zjazdach bo po jego zapięciu odpalany jest silnik spalinowy który pomaga w hamowaniu tak żeby odciążyć hamulce.

Redakcja napisał(a):Hybrydowe auta często same podpowiadają nam, jak jeździć oszczędnie.
To prawda ale po swoich doświadczeniach wiem że tryb "ECO" nie zawsze sprawdza się i Ja jeżdżę w trybie "NORMAL" i co ciekawe zużywam mniej paliwa niż w tym pierwszym. Dlaczego tak jest? Ten pierwszy tryb ogranicza nam nawet moc na pedale gazu i tu żeby się rozpędzić miałem wrażenie że muszę walczyć z tym napędem żeby chciał jechać tak jak bym sobie tego życzył :) druga sprawa to ograniczanie mocy np. klimatyzacji przez co słabiej chłodzi nam wnętrze a co gorsza jak jeździłem w tym trybie potrafił pojawiać się nieprzyjemny zapach z klimatyzacji pomimo tego że klimatronik był cały czas włączony. W obecnym trybie nie zauważyłem tego problemu. Oczywiście warto samemu przetestować te tryby i wybrać taki który bedzie dla nas najbardziej odpowiedni.

Redakcja napisał(a):Chodzi o postój z włączonym zapłonem, który jedynie pozornie nic nas nie kosztuje.
Zgadza się i jeżeli przy takim postoju z włączonym zapłonem poziom naładowania w baterii trakcyjnej spadnie do 40% silnik spalinowy włączy się i doładuje baterię do 50% po czym wyłączy się automatycznie. Podobnie jest jak stoimy w korku.

Redakcja napisał(a):Korzystaj z funkcji pojazdu
Tryb "EV" przydaje się najbardziej na parkingach jak poruszamy się z niewielką prędkością i np. za chwilę będziemy wysiadali z auta więc unikamy w ten sposób uruchomienia silnika spalinowego no chyba że ilość prądu w baterii trakcyjnej nam na takie manewry nie wystarczy wtedy system sam przerwie nam ten tryb lub nie pozwoli na jego włączenie.

Warto tu spojrzeć w stronę aplikacji Hybrid Assistant która jest bardzo pomocna w użytkowaniu hybrydy jak ktoś chce bliżej poznać jej dokładne działanie. Mamy tam bardzo dużo przydatnych informacji na temat pracy całego układu, prawidłowego hamowania i używania trybu EV i wielu innych parametrów.

Małe podsumowanie dotyczące oszczędnej jazdy hybrydą:
  1. Przyspieszamy dynamicznie i po osiągnieciu zadanej prędkości ujmujemy nogę z gazu tak aby ją utrzymać;
  2. Podczas wjazdu na autostradę czy drogę ekspresową warto wykorzystać przy przyspieszaniu do zadanej prędkości przycisk POWER który da nam moc całego układu;
  3. Podczas jazdy na parkingu warto korzystać z trybu "EV"
  4. Hamowanie przed światłami powinno być jak najdłuższe możemy tu delikatnie naciskać na hamulec bo w pierwszej fazie hamowania robimy to silnikiem elektrycznym który ładuje baterię trakcyjną i klocki hamulcowe nie są tu angażowane (w ten sposób odzyskamy największą ilość energii);
  5. Przy jeździe w trasie warto korzystać z tempomatu ale jeżeli jest to droga z licznymi wzniesieniami i spadkami jazda z wyłączonym tempomatem może być bardziej oszczędna (tu dużo zależy od umiejętności kierowcy).
  6. Na postoju wyłączamy zapłon;
  7. Używaj trybu "ECO" jak jesteś początkującym kierowcą hybrydy (Ja osobiście używam "NORMAL" i spala mi minimalnie mniej);
  8. Nie używaj trybu "B" w skrzyni e-CVT jeżeli tego nie wymagają warunki jazdy ponieważ powoduje on włączenie silnika spalinowego by wspomagać hamowanie.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 4968
Zdjęcia: 11418
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Porównanie żarówek PY21W chrome do kierunkowskazów - Philips vs Osram
    Kierunkowskazy muszą świecić światłem pomarańczowym ale nie zawsze podoba nam się pomarańczowa poświata w lampie od takiej żarówki i co wtedy możemy zrobić? Wyjściem i rozwiązaniem tego są żarówki tzw. chrome ...
    Toyota C-HR będzie pierwszym samochodem elektrycznym Toyoty w Chinach
    Do 2020 roku Toyota wprowadzi na chiński rynek 10 nowych zelektryfikowanych modeli. Na targach motoryzacyjnych w Pekinie marka zaprezentowała Corollę i Levina w wersji plug-in hybrid, które zadebiutują w Chinach w ...

  •