Jak najtaniej jeździć

04 Kwi 2020, 13:00

Czesc
Chciałem zapytać apropo sposobu jazdy i wyboru trasy w kontekście najtańszego kosztu przejazdu.
1) Mam do wyboru dwie trasy:
Jedna ma 300km a wg Google czas przejazdu wynosi 3h.
Druga trasa ma 250km ale czas przejazdu jest o 15 min dłuższy.
Czy bardziej się opłaca wybrać trasę szybsza czy krótsza?

2) Czy bardziej się opłaca jechać danym odcinkiem np z prędkością 150km/h czy np z prędkością 90km/h? Wiem że spalanie w pierwszym wypadku będzie wyższe, jednak czas przejazdu będzie krótszy więc silnik krócej będzie zużywał paliwo.

Pewnie pytania banale jednak po dziś dzień się głowie i będę bardzo wdzięczny za wyjaśnienie.
Jeśli chodzi o mój silnik jest to 1.4 benzyna 90KM
Pozdrawiam :)
luke07luke
Obserwowany
 
Posty: 1

04 Kwi 2020, 13:50

wszystko zależy jak przebiega droga, wiadomo autostrada przeważenie bywa taka sama ale drogi krajowe są zróżnicowane, czasami jezdzisz większość prędkością 70-90 a czasami przebiega przez wioseczki które są zakorkowane i średnia prędkość to 20 km/h. Taki przykład z życia, jeżdzę w pewne miejsce w Alpy, autostradą mam 420 km, drogami poza autostradowymi 340 a wraz autostradą wychodzi mi szybciej i taniej.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 11519
Zdjęcia: 62
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km

05 Kwi 2020, 12:02

luke07luke napisał(a):Wiem że spalanie w pierwszym wypadku będzie wyższe, jednak czas przejazdu będzie krótszy więc silnik krócej będzie zużywał paliwo.

Tak - silnik będzie zużywał paliwa krócej, ale i więcej.
Pojedziesz 90, to pojedziesz dłużej, silnik będzie zużywał paliwo dłużej, ale mniej. Dlatego czas przejazdu nie jest najważniejszy.
Ważne jest ile razy hamujesz, stajesz, bo potem musisz się rozpędzać, a na to idzie najwięcej paliwa. Jak pojedziesz 50 km autostradą, to zużyjesz mniej paliwa, niż jak pojedziesz przez miasto, gdzie są korki, światła itd.
Przy wyborze trasy należy szukać jak najwięcej dróg, które prowadzą do celu omijając miasta.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16771
Zdjęcia: 1188
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

23 Cze 2020, 23:33

Wybrałbym szeroką drogę o dozwolonej prędkości 110-120 kmh i wysokiej jakości zasięgu
jorise
Nowicjusz
 
Posty: 4

06 Sie 2020, 21:32

Moim zdaniem jeżeli masz do wyboru trasę dłuższą o te parędziesiąt kilometrów, ale szybszą to wybrałbym taką. Wiadomo, że autostrady czy ekspresówki są mimo wszystko bardziej komfortowe do jazdy. Co do drugiej sytuacji, bardziej ekonomicznie byłoby mieć te 90 na liczniku, ale kogo nie pokusi jechać szybciej jeśli jest taka możliwość. :P
krzyszo
Nowicjusz
 
Posty: 10
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 18 09 1989
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: bmw f10
Silnik: 2.0 twin scroll turb
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2013

14 Paź 2020, 17:11

To zależy , często najszybsza to ta po drogach nie asfaltowych więc sporo dołów i musisz jechać powoli, a najszybsza często dłuższa ale po expresówkach więc szybciej dojedziesz.
skmedyczny
Nowicjusz
 
Posty: 6
Miejscowość: Wrocław
Auto: Kia ceed
Silnik: 1.4
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota Hilux Chinook 4×4 – kamper przepustką do przygody
    Kamper zbudowany na terenówce to marzenie wielu podróżników. Nie musi być nowy – wystarczy funkcjonalna aranżacja części mieszkalnej opartej na niezawodnym samochodzie, który poradzi sobie ...
    Już osiem wersji MINI dostępnych z napędem na cztery koła
    Wraz z trafiającym do sprzedaży w marcu nowym modelem MINI Paceman, oferta wersji MINI z napędem na cztery koła powiększy się do ośmiu, łącznie z dwiema wersjami John Cooper Works. Auta MINI od zawsze oferowały kierowcy niezrównaną ...

  • 14 Paź 2020, 17:29

    skmedyczny napisał(a):To zależy , często najszybsza to ta po drogach nie asfaltowych
    chyba najkrótsza
    To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
    Kao
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 11519
    Zdjęcia: 62
    Miejscowość: Francja
    Przebieg/rok: 40tys. km

    14 Paź 2020, 18:45

    luke07luke napisał(a):Jedna ma 300km a wg Google czas przejazdu wynosi 3h.
    Druga trasa ma 250km ale czas przejazdu jest o 15 min dłuższy.
    Czy bardziej się opłaca wybrać trasę szybsza czy krótsza?

    Tu nie ma miejsca na żadne wątpliwości.
    Trasa wolniejsza i krótsza da wymierne oszczędności na paliwie.
    Nie znając trasy można tylko szacować zużycie paliwa, ale różnica w przeciętnej prędkości na pewno jest spora.
    Szybsza trasa to może być 7,5l/100km
    Jadąc wolniejszą, być może uda się zejść do 6l/100km.
    szybsza-7,5x3=22,5l
    wolniejsza 6x2,5=15l
    Jak by nie liczył, oszczędzisz paliwa na około 100km.
    3 dychy za 15min, to 120 za godzinę-niezła stawka :lol:
    Miałem podobny dylemat gdy w lutym jechałem do Mielna(z Legionowa).
    Wybrałem wolniejszą o pół godziny, ale 80km krótszą trasę krajówkami i zabrakło mi 50 km, by wrócić do domu na jednym baku :mrgreen:
    Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III i Lancera IX
    yeti65
    Stały forumowicz
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 2972
    Zdjęcia: 13
    Miejscowość: Zegrze Pd
    Prawo jazdy: 29 11 1984
    Przebieg/rok: 30tys. km
    Auto: Outlander 2019, Vitara 2017
    Silnik: 2.0 150KM 1,6 120KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: SUV
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2019

    15 Paź 2020, 06:21

    Wydaje się mało a jednak spore zaoszczędzenie kasy. Ja jestem jednak ze zwolenników nie tracenia czasu :D
    malmon3
    Początkujący
     
    Posty: 151

    16 Paź 2020, 10:34

    Wybierając trasę wolniejszą ( nie autostrada czy ekspresówka ) trzeba jeszcze oszacować, jakimi drogami prowadzi. Jak pisałem wcześniej, jeżeli będzie to jakieś miasto, miasteczko, czy nawet wioska, to trzeba brać pod uwagę to, że będziemy częściej hamować i się rozpędzać. Mogą być po drodze światła, może jechać autobus, może być fotoradar, możesz trafić na kierowcę emeryta, który zamiast 50 pojedzie 30, bo i tacy się zdarzają, można trafić na policję, bo mało kto jedzie 50 przez miast, mogą być roboty drogowe, może być korek itd itd. Pojedzie autobus 40 km/h, wyprzedzisz go na ciągłej , a będzie stała albo jechała policja i mandat. Pojedziesz 70 zamiast 50, mandat. Jak napisał yeti
    yeti65 napisał(a):Trasa wolniejsza i krótsza da wymierne oszczędności na paliwie.
    Nie znając trasy można tylko szacować zużycie paliwa, ale różnica w przeciętnej prędkości na pewno jest spora.

    Ja bym jeszcze dodał, że w czasie może się przedłużyć.
    Czasami opłaca się jechać dłuższą trasą, niż krótszą. Może się okazać, że jadąc dłuższą, zaoszczędzimy i czas i paliwo. Wszystko zależy od warunków na tej drugiej trasie.
    Mogę podać przykład, jak ja oszczędzałem na czasie i paliwie. Pewnie ktoś będzie znał drogi o których będę pisał.
    Trasa Katowice - Kłobuck. Do Częstochowy S1, do Kłobucka DK 43. Fajnie i prosto i by się komuś wydawało. Nic bardziej mylnego... Przed Częstochową na S1 ograniczenia co chwilę do 70, do tego fotoradary. W Częstochowie cała masa świateł i skrzyżowań. Jedziesz, stajesz, jedziesz, stajesz. Ja z kolei skręcam w Poczesnej na DW904 kierunek Blachownia, Konopiska, przecinam DK46 i jadę DW492 kierunek Kłobuck. Po drodze żadnych świateł, żadnych fotoradarów, droga w 80% przez lasy, pola i łąki.
    Jechałem ze szwagrem kiedyś i w Poczesnej się rozdzieliliśmy - on pojechał przez Częstochowę, a ja przez Konopiska. Umówiliśmy się, że nie szalejemy, jedziemy normalnie, jak zawsze i zobaczymy kto pierwszy będzie na rondzie w Kłobucku. Okazało się, że ja przyjechałem 20 minut wcześniej...Z paliwem nie pamiętam, ale wiem, że ja spaliłem mniej. Średnie zużycie na tym odcinku było różnicy coś koło 3 litrów.
    Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 16771
    Zdjęcia: 1188
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000
     
    • Warto przeczytać