w dieslu będzie czarny (ze względu na ilośc zanieczyszczeń które przedostają się do oleju i temp pracy) w benzynie powinien być brązowy, a jak auto lata non stop na LPG to będzie ładnie przejrzysty
kolor oleju nie zawsze znaczy o jego zużyciu, czasem mówi nam że silnik ma już przedmuchy
ale wtedy zwykle podczas odpalania będzie kopcił na siwo (nie mylić z parą powstałą w katalizatorze)
diesel może przykapcać na czarno (źle ustawiony kąt wtrysku, zbyt bogata dawka paliwa, kończące się koncówki wtrysków) jeśli po odpaleniu nie chodzi równo telepie silnikiem i kopci na biało/siwo i wyraźnie czuć niedopaloną ropę to znaczy że świece żarowe już nie istnieją
co do odkręcania korka oleju, po 1 trzeba wiedzieć jaki silnik ma rozrząd (łańcuch i koła zębate będą smarowane odgórnie i może mocno chlapać olejem spod korka
pasek nie będzie chlapał aż tak bardzo ale troche zawsze (smarowanie klawiatury)
jedna zasada jeśli odkręcicie korek wlewu oleju i silnik zgaśnie to należy trzymać się od samochodu z daleka
jeśli obroty nieznacznie spadną można mierzyć kompresje i sprawdzać silnik dalej
to samo jest z wyjmowaniem bagnetu na pracującym silniku
w zależności od silnika pod deklem będzie nadciśnienie (większość silników) lub podciśnienie, tam gdzie jest podciśnienie będzie trudno odkręcić korek, ale też znaczy to że nie ma przedmuchów