Jak sprawdzić stan silnika

13 Maj 2008, 21:29

Witam wszystkich!
Mam pytanie odnośnie stanu silnika. Jak sprawdzić, jak bardzo jest zużyty? Nie chodzi mi tu tylko o wygląd zewnętrzny, typu wycieki, ale również o sprawy, których gołym okiem się nie rozpozna. Słyszałem, że można sprawdzić ciśnienie na tłokach (nie wiem, czy dobrze to pamiętam), co ponoć wskazuje na zużycie silnika. Czy są jeszcze jakieś inne sposoby?
pozdrowienia dla wszystkich użytkowników dróg :)
kubik
Początkujący
 
Posty: 80

14 Maj 2008, 22:27

Na sam początek warto sprawdzić kolor oleju w silniku - powienien być koloru od jasno brązowego do ciemno brązowego - zależy jak długo pracuje.Jeżeli jest prawie czarny,to znaczy,że ktoś o silnik nie dbał i nie wymieniał okresowo oleju,co z pewnością wpływa na stan silnika lub może oznaczać,że silnik jest już zużyty.Warto też sprawqdzić kolor płynu chłodzącego.Jeżeli jest zabrudzony,to oznacza to,że układ chłodzenia jest już w nienajlepszym stanie.A jeżeli na płynie chłodzącym pływają oka,to oznacza to,że może być lekko przepalona uszczelka pod głowicą.
Następnie można sprawdzić sprężanie,o którym pisałeś.To też wiele ci powie,ponieważ jeżeli jest brak lub jest słaba kompresja chociaż na jednym cylindrze,to naprawa mooże być droga.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

18 Maj 2008, 20:20

odnosnie czarnego oleju w silniku jesli jest to diesel to ciezko zeby miał inny kolor niz czarny... po dzwieku mozna poznac... ja bym proponował stanąć za samochodem i niech go ktos przegazuje zobaczysz czy duzo czarnego dymu poleci , jesli bedzie kopcił to nie kupuj go :D oczywiscie nawet w miarę nowe samochody moga kopcic ale chodzi mi o ilosc tego dymu troche na czerwonych obrotach = nic strasznego, jesli juz chcesz sprawdzac jakies cisnienia to nie potrzebnie tutaj piszesz bo chyab sam tego nie sprawdzisz a jesli zabierzesz samochod na przeglad to nie musisz sie na tym znac wszytko Ci powiedzą ;)
protector
Początkujący
 
Posty: 54
Miejscowość: mazowieckie

18 Maj 2008, 23:17

Co do kopcenia dobry sposób, popieram. Mój tato zawsze mi mówił, że jak auto dużo kopci, coś jest nie tak. Może to i zaprzecza faktom, ale podobnoż jeśli silnik jest za czysty, czyli wypicowany tak, że nie ma żadnego brudziku, to coś jest nie tak. Po umyciu przez sprzedającego silnika, nie widać, czy czasem nie jest on nieszczelny. Jakiś tam brud "zwykłej eksploatacji" powinien być.
GDYBY PRZEDNI NAPĘD BYŁ LEPSZY TO CHODZILIBYŚMY NA RĘKACH :)
Bryann
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 1894
Miejscowość: Jawor
Auto: Nie mam

19 Maj 2008, 12:13

A ja zapytam się kolegi Protectora czym różni się układ smarowania silnika benzynowego od silnika diesla,żeby miało to wpływ na kolor oleju?A silnik diesla jest silnikiem "zimniejszym" niż silnik benzynowy,co ma wielki wpływ na kolor oleju.Dlaczego w dieslu,jeżeli silnik jest w nienagannym stanie,olej ma być czarny?
No i sprawa przegazowania - w dieslu,nawet nowym,krótkie przygazówki,zawsze dadzą czarny dym z rury wydechowej.Ważne natomiast jest,żeby podczas jazdy i podczas obciążenia silnika taki dym nie wydostawał się z rury,bo to z kolei świadczyłoby o np. niesprawnej pompie wtryskowej lub wtryskiwaczach.
Bardzo trafną uwagę napisał kolega Bryann odnoście czyściutkiego,świecącego się silnika - silnik w używanym samochodzie nie może się raczej świecić ani lśnić.Powinno się na nim znaleść raczej kurz i delikatny brudzik.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

23 Maj 2008, 13:58

Głównym elementem sprawdzanym jest ciśnienie sprężania.
Rozumiem że wtrysk pośredni - to wykonać pomiar ciśnienia drugi "na olej".
ważnym elementem jest ilość oleju jaki "zjada"silnik(nie gubi).
Czarny dym itp to układ paliwowy.Niebieski dym w połączeniu z ubytkiem oleju to tak.
Pozostaje ocena stanu głowicy i wału korbowego.Wał to jeszcze pośrednio pomiarem ciśnienia oleju - obarczone dużym błędem z uwagi na rozpływy.
Ocena osprzętu tj.instalacji paliwowej to już inna "broszka".
Nie istnieje wiedza skończona...
oldstaszek
Nowicjusz
 
Posty: 40
Miejscowość: Brzeg
Prawo jazdy: 0- 0-1967
Auto: XM + C6
Silnik: 2,5TD + 2,7 HDI
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota S-FR Racing Concept
    Rok po premierze S-FR Toyota pokazała na Tokyo Auto Salon 2016 jego wyczynową wersję – S-FR Racing Concept. Model powstał w japońskim studiu Toyota Gazoo Racing, które opracowało do niego bogaty pakiet aerodynamiczny, ...

23 Maj 2008, 20:35

Z tego co słyszałem dobrym sposobem na sprawdzenie stanu silnika jest okręcenie wlewu oleju i sprawdzanie (przy pracującym silniku) jak zachowuje się olej - jeżeli 'bulgocze' coś jest nie wporządku :)
v0sen
Nowicjusz
 
Posty: 9
Miejscowość: Zamość

25 Maj 2008, 19:37

Nie wiem czym różni się układ smarowania silnika benzynowego od silnika diesla, ale ja mam czarny olej w dieslu i pytalem o to mechanika i mi powiedzial ze bardzo ciezko jest utrzymac jasny olej a ja mu ufam , wiec jednak czyms sie rozni.... :)
protector
Początkujący
 
Posty: 54
Miejscowość: mazowieckie

06 Sie 2010, 07:19

Ja do tematu podchodze tak jak MotoAlbercik silnik ma być zakurzony (brudny).I koniec tematu. :wink:
dlugi422
Nowicjusz
 
Posty: 16
Miejscowość: LUBIN

06 Sie 2010, 10:10

w dieslu będzie czarny (ze względu na ilośc zanieczyszczeń które przedostają się do oleju i temp pracy) w benzynie powinien być brązowy, a jak auto lata non stop na LPG to będzie ładnie przejrzysty :mrgreen: kolor oleju nie zawsze znaczy o jego zużyciu, czasem mówi nam że silnik ma już przedmuchy ;) ale wtedy zwykle podczas odpalania będzie kopcił na siwo (nie mylić z parą powstałą w katalizatorze)
diesel może przykapcać na czarno (źle ustawiony kąt wtrysku, zbyt bogata dawka paliwa, kończące się koncówki wtrysków) jeśli po odpaleniu nie chodzi równo telepie silnikiem i kopci na biało/siwo i wyraźnie czuć niedopaloną ropę to znaczy że świece żarowe już nie istnieją :mrgreen:

co do odkręcania korka oleju, po 1 trzeba wiedzieć jaki silnik ma rozrząd (łańcuch i koła zębate będą smarowane odgórnie i może mocno chlapać olejem spod korka ;) pasek nie będzie chlapał aż tak bardzo ale troche zawsze (smarowanie klawiatury)

jedna zasada jeśli odkręcicie korek wlewu oleju i silnik zgaśnie to należy trzymać się od samochodu z daleka ;) jeśli obroty nieznacznie spadną można mierzyć kompresje i sprawdzać silnik dalej :) to samo jest z wyjmowaniem bagnetu na pracującym silniku ;)

w zależności od silnika pod deklem będzie nadciśnienie (większość silników) lub podciśnienie, tam gdzie jest podciśnienie będzie trudno odkręcić korek, ale też znaczy to że nie ma przedmuchów :wink:
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

27 Maj 2012, 17:40

Najlepiej odkręcić korek wlewu oleju.Przez otwór nie powinien wydobywać się dym.Jeśli są przedmuchy dymu ,to oznacza,że silnik jest zużyty.Inna sprawa,że zużyty silnik będzie głośno pracował i klekotał.Podczas szybszej jazdy silnikiem będzie trzęsło.
yan
Obserwowany
 
Posty: 1
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: PASAT