Jak sprawdzić turbo ?

14 Cze 2021, 10:48

Witam,

Ostatnio oglądałem auto z rodzaju jaki chciałbym ogólnie kupić.
Turbobenzyna.
Jeździłem już próbnie dwoma innymi egzemplarzami wcześniej ale to było w zimę. Tym jechałem w 28stopniowym upale, a więc też na klimie.
Zauważyłem, że auto od poprzedników trochę słabiej ciągnie tak jakby było bardziej obciążone jakbym wiózł nie wiem 4 pasażerów czy coś takiego.
W swoich poprzednich benzynach w sumie identyczny efekt miałem w ciepłe dni na klimie ale też były to starsze auta i wolnossące więc nie wiem czy tu powinno czy nie powinno być tak samo.
W związku z tym też tutaj kieruję pytania czy na klimie w takim 7latku turbobenzyna też jest możliwe że ten moment obrotowy jakoś odczuwalnie spada ? Czy raczej tak absolutnie nie powinno być?
Żadnych innych objawów nie było.
A gdy np. turbo jest w jakiś sposób niesprawne to właśnie tak się to objawia czy np dochodzą do tego błędy w komputerze, checkengine czy tryb awaryjny ? Czy raczej może być niesprawne a mimo to komputer niczego nie wypluje ? Nie miałem do czynienia nigdy z tym osprzętem więc nie mam absolutnie żadnego z nim doświadczenia. Stąd pytania być może dla was głupie.
Cynerion
Początkujący
 
Posty: 126
Prawo jazdy: 09 10 2009
Auto: Ford Mondeo mk4
Silnik: EB 1.6 160KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

14 Cze 2021, 11:48

Możesz się dowiedzieć czy turbo nie było już regenerowane. Jeśli tak to możliwe, że zabieg został skopany i zmienna geometria nie działa tak jak powinna.
Invi
Forumowicz VIP
 
Posty: 6604
Przebieg/rok: >50tys. km

14 Cze 2021, 12:41

Hmm...
Auto było serwisowane w ASO do samego końca i w historii napraw regeneracji turbo nie było, w ogóle nic z silnikiem i jego osprzętem nie było robione. Kurde kapa że nie można tego jakoś szybko zdiagnozować.
W zasadzie to tak jak mówię nie wiem czy jest coś nietak czy to normalne także w tych autach że podczas upałów jeżdzą odczuwalnie słabiej.
Cynerion
Początkujący
 
Posty: 126
Prawo jazdy: 09 10 2009
Auto: Ford Mondeo mk4
Silnik: EB 1.6 160KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

14 Cze 2021, 13:10

No w upale jest gorąco, cooler się grzeje i sterownik może ograniczać moc, do tego klima tez zabiera moc, chociaż zalezy jaki 7 latek...
Jedź na hamownię - tam sprawdzisz kondycję turbo.
Przede wszystko jak turbina pada to kopci, gwiżdzę itd
Twój problem może byc też gdzie indziej, dziurawy dolot albo niesprawny jakiś osprzęt.
Nie podajesz co to za auto.
Np taka Astra J przy 140 konnym 1,4T dopiero "jakoś" jedzie gdzie konkurencja fruwa przy 120 konnych silnikach ale to tez kwestia wagi pojazdu, Astra J jest bardzo ciężka.
demirbiras
Zaawansowany
 
Posty: 763
Prawo jazdy: 14 08 2009
Przebieg/rok: 12tys. km
Auto: Astra H
Silnik: 1,8
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna

14 Cze 2021, 13:16

Mondek 1.6 160km.
Gwizdów dymów i żadnych innych podejrzanych symptomów nie było.
Żadnych kangurzeń, przyszarpnięć nawet delikatnych też nie.
Cynerion
Początkujący
 
Posty: 126
Prawo jazdy: 09 10 2009
Auto: Ford Mondeo mk4
Silnik: EB 1.6 160KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

14 Cze 2021, 13:23

To norma, w upały IC niewyrabia, ogranicza moc. Klima też robi swoje.
Jeśli nie kopci, turbo nie ma wycieków, nie gwiżdże, dolot jest szczelny, to jest ok. Chyba że wina leży po zapieczonej geometrii jeśli ktoś zamulał auto albo wgrana mapa przez amatora. Możliwości jest wiele.
quel
Początkujący
 
Posty: 215
Auto: Fiat Bravo
Silnik: 1.9 M-jet
Rok produkcji: 2008
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Kredyt gotówkowy, samochodowy, leasing czy gotówka? - zakup auta
    Kupno samochodu to duży wydatek dla większości Polaków. Rynek wychodzi jednak naprzeciw potrzebom i możliwościom klientów, pozwalając na sfinansowanie transakcji pieniędzmi z różnych źródeł. W ...
    Audi e-tron GT concept- wnętrze zrównoważone i bardzo współczesne
    Cztery drzwi, cztery fotele i 2,90 m. rozstawu osi. Wnętrze Audi e-tron GT concept zapewnia dużą dawkę codziennej praktyczności połączonej z doskonałą jakością. Funkcjonalne centrum wnętrza zlokalizowane jest z przodu, po ...

  • 14 Cze 2021, 13:32

    Cynerion napisał(a):Mondek 1.6 160km.
    Gwizdów dymów i żadnych innych podejrzanych symptomów nie było.
    Żadnych kangurzeń, przyszarpnięć nawet delikatnych też nie.

    To jakie były objawy? W ogóle turbo nie było czuć? Jak wolnossący? Może w trybie awaryjnym był? Czy ciągnął ale dopiero od iluś obrotów?
    demirbiras
    Zaawansowany
     
    Posty: 763
    Prawo jazdy: 14 08 2009
    Przebieg/rok: 12tys. km
    Auto: Astra H
    Silnik: 1,8
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna

    14 Cze 2021, 13:41

    Objaw jedyny to mniejszy moment.
    Turbo było czuć że się załącza ale po prostu słabiej pchało. Jak wolnossący to nie aż takiego spadku nie było.
    To trochę tak że wtedy ten efekt wciśnięcia w fotel był w moim odczuciu znaczny, a teraz delikatny. Taka różnica, no innej mierzalnej nie podam :P
    Cynerion
    Początkujący
     
    Posty: 126
    Prawo jazdy: 09 10 2009
    Auto: Ford Mondeo mk4
    Silnik: EB 1.6 160KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Liftback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2014

    15 Cze 2021, 09:28

    Najlepiej zajrzeć do dolotu turbo i zobaczyć czy tam nie jest mokro od oleju ale jak nie kopci powinno być ok. Moim zdaniem różnica którą odczułeś był głównie spowodowana wysoką temperaturą zewnętrzną. Zawsze możesz umówić się na jazdę w godzinach wieczornych około godziny 20-21 gdzie temperatura jest niższa i słońce już tak nie grzeje.

    Generalnie warto zajrzeć do błędów i jak ich nie ma i nie kopci przy gwałtownym dodaniu gazu oraz czujesz że turbina ciągnie to rzadko zdarza się że jest z nią coś nie tak.

    Tu jeszcze jedna uwaga. Bardzo często dwa takie same samochody będą jechały/przyspieszały inaczej i to też trzeba mieć na uwadze.
    Rokiko
    Stały forumowicz
     
    Posty: 3561
    Zdjęcia: 12

    15 Cze 2021, 13:00

    Dziękuję wszystkim za pomoc.

    Znalazłem w okolicy hamownię, gdzie nie ma terminów oczekiwania i pomyślałem żeby im oddać auto do pomiarów. Podejrzewam że jak będzie coś nietak to zapewne w pomiarach to wyjdzie.
    Mam tylko pytania do bardziej obeznanych w temacie zanim o tym powiem panu z działu sprzedaży.
    Czy taki salon samochodowy w przypadku sprzedaży aut używanych ma prawo odmówić wzięcia auta do sprawdzenia ? Czy raczej ja mam prawo sobie to auto dodatkowo sprawdzić gdzie chcę ?
    Czy jeśli mi się ktoś niezależny podepnie kompem do auta czy cokolwiek tam sprawdzi nie będzie to wiązało się z utratą tej rocznej gwarancji ?
    Cynerion
    Początkujący
     
    Posty: 126
    Prawo jazdy: 09 10 2009
    Auto: Ford Mondeo mk4
    Silnik: EB 1.6 160KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Liftback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2014

    15 Cze 2021, 13:22

    To ich auto i mogą sobie z nim robić co chcą. Druga sprawa, że jeśli nie jest zarejestrowany w pl to legalnie tylko laweta
    Invi
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 6604
    Przebieg/rok: >50tys. km

    15 Cze 2021, 13:40

    Powinieneś móc, w końcu Twoja kasa i chcesz kupić auto, a nie obrazek na ścianę.
    Inna opcja to kupić tak jak jest, pojechać wtedy po zakupie na hamownię, diagnostyke i jak coś będzie stwierdzone to reklamować tam gdzie kupiłeś.
    demirbiras
    Zaawansowany
     
    Posty: 763
    Prawo jazdy: 14 08 2009
    Przebieg/rok: 12tys. km
    Auto: Astra H
    Silnik: 1,8
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna

    15 Cze 2021, 14:50

    Auto wlasnie jest zarejestrowane w PL pozostawione w rozliczeniu.
    Jest gwarancja roczna ale dużo jest opinii ze ciezko jest cokolwiek z takiej gwarancji wywalczyć :roll:
    Cynerion
    Początkujący
     
    Posty: 126
    Prawo jazdy: 09 10 2009
    Auto: Ford Mondeo mk4
    Silnik: EB 1.6 160KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Liftback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2014

    15 Cze 2021, 20:13

    Testowanie auta "na hamowni" to nie byle jaki przegląd techniczny a spora ekstremalna dla silnika i podzespołów "kontrola pracy" .Nie sądzę by ktokolwiek zgodził się na coś takiego.No chyba,że położysz na stół równowartość auta.Miej świadomość że podczas pomiarów na hamowni wszystko może się zdarzyć.Kto pokryje koszt wymiany silnika,lub kapitalki-?
    Auto ma zegar doładowania-? wiesz jakie jest doładowanie na poszczególnych biegach z "pedałem w podłodze" Jeżeli układ jest szczelny,brak jest innych już tu opisywanych symptomów usterek turbiny to należy zakładać że jeszcze daje radę.Trudno w drodze korespondencji na forum stawiać diagnozę stanu turbiny. Ostatecznie nie decydowałbym się na żadną hamownię a poszukał zakładu i specjalisty od turbin.
    fiatcoupepolska. pl
    fiatcoupe
    Początkujący
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 164
    Miejscowość: Brydzia
    Auto: Fiat Coupe 2.0 20VT
    Silnik: Benzin-220 KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Sport/Coupe
    Rok produkcji: 1997

    15 Cze 2021, 20:38

    Cynerion napisał(a):Czy taki salon samochodowy w przypadku sprzedaży aut używanych ma prawo odmówić wzięcia auta do sprawdzenia ? Czy raczej ja mam prawo sobie to auto dodatkowo sprawdzić gdzie chcę ?

    To już do dogadania ze sprzedawcą na co pozwala...u nas niestety nie jeździmy na żadne hamownie, i nie pozwalam klientom rozkręcać silnik czy rozkręcać samochód (tapicerki itp) a byli tacy którzy to chcieli robić...a i tak ostatecznie kupili. ...
    Natomiast nie ma problemu żeby odpłatnie sprawdzić samochód na SKP czy u niezależnego mechanika...czy ASO
    Nie pozwalam też na podpinanie ELMów za 30zł z allegro.
    Bywały nawet firmy -sprawdzacze samochodów z takim sprzętem ...porażka a kasują 200-300 zł za sprawdzenie na poziomie przedszkola. :lol:
    andrewb25
    Stały forumowicz
     
    Posty: 2135
    Miejscowość: małopolskie