Jaki olej - Ford Mondeo MK2, 1.8, 115 KM

26 Paź 2014, 09:24

Witam. Jestem świeżo po zakupie Forda Mondeo MK2 i niestety sprzedawca nie wiedział jaki lał olej do silnika, a ja chce jakiś zakupić i trochę dolać. Dodam jeszcze, że w tych tematach nie mam zielonego pojęcia (jestem młodym kierowcą).
Możecie mi pomóc jaki mam wybrać? Silnik to 1.8, 115 KM benzynka + LPG.
Z góry dzięki :)
noniewiem
Obserwowany
 
Posty: 2
Auto: Ford Mondeo MK2

27 Paź 2014, 21:03

Kolego kup sobie na stacji np Castrol Magnatec 5W40 i dolej, jeżeli musisz, najlepiej do maks. Przejedź 200, 300 km i sprawdź ile ubyło. I tak sprawdzaj przez pierwszy tysiąc kilometrów, potem dolej i na tej podstawie oceń zużycie na 1000km. Po tym 1000km warto olej zmienić, bo nie wiesz kiedy robił to poprzednik, a zwłaszcza jak nie pamięta co wlewał. Oczywiście napisz za ten 1000 km na forum, to Ci doradzimy co walc ;)
cosmopll
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 120
Auto: Honda

31 Paź 2014, 18:53

Proponowałbym raczej zastosować tzw. pakiet startowy po zakupie używanego auta. A więc, wymiana płynów, filtrów, świec, i paru jeszcze rzeczy. Poprzedni właściciel na pewno przed sprzedażą w auto nie inwestował, o czym świadczy fakt, że nie pamiętał nawet jaki jest olej w silniku (pewnie zmieniał go dawno, dawno temu).
Ja bym na Twoim miejscu wlał Motula 8100 Eco-nergy 5W30. Wydasz może 20, czy 30 zeta więcej, ale będziesz miał gwarancję, że z tej strony Ci nic nie grozi. A w końcu olej zmienia się nie co tydzień, a prędzej co rok. Ten olej to pełny syntetyk, ma stabilne parametry. W przypadku jazdy na LPG, gdzie temp. spalania jest nieco wyższa to bardzo pożądane.
maniekw
Nowicjusz
 
Posty: 37
Miejscowość: Łódź

02 Gru 2014, 11:16

też wlałbym 5w40 ale Castrola. Kupuje ich oleje od wielu lat w dwóch sklepach, z których jestem bardzo zadowolony. Z reszta tutaj masz opine:

http://www.okazje.info.pl/sklep-internetowy/palis-pl-1/
http://www.okazje.info.pl/sklep-interne ... egaberlin/
alfarthur
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 100
Miejscowość: Łódź
Prawo jazdy: 06 05 2009
Przebieg/rok: 35tys. km
Auto: golf II
Silnik: 1.8
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1985

03 Gru 2014, 10:54

alfarthur napisał(a):też wlałbym 5w40 ale Castrola.

Po tym jak fajnie Castrolek i podobne mu marki oszukują to raczej nie szedłbym w castrola.
Przez oszukiwanie rozumiem sprzedawanie czegoś w PL co udaje syneteyk a nim nie jest na innych rynkach.
Zresztą z castrolem miałem mocno spektakularna przygodę przy motocyklu gdzie olej silnikowy kupiony w ASO miał na tyle dziwną konsystencję że po mojej reklamacji wycofano całą partię ze sklepu.
I tak jak stosowałem mobilki/castrolki zawsze były jakieś problemy ... a to np; nowy Fiat mojej żony pił olej a to podczas zabawy na torze przy aucie z turbo nie można było opanować temperatury oleju silnikowego tak po motulku/millersie ewentualnie amsoil problemy się kończyły.
Dla mnie oszczędzanie na oleju 20zł jest śmieszne.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10180
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

06 Gru 2014, 18:30

JA proponuję tak jak kolega wyżej wymienić olej na nowy + filtr. Marka oleju generalnie nie ma znaczenia, bo każdy olej musi spełniać pewne kryteria, których pilnuje API i SAE. Heżeli nie wiesz, jaki olej był lany wcześniej, to najbezpieczniej jest zastosować 10W40 lub 5W40. To są klasy lepkościowe najlepsze dla naszego klimatu. Co do jakości oleju to musisz szukać olejów z literką S ( do silników benzynowych ). Zazwyczaj w sklepach są oleje oznaczone S/C, czy i do benzyny i do diesla. Druga literka powinna być jak najdalsza, czyli np. SL. Zresztą o oznaczeniach i doborze oleju możesz poczytać na naszym forum w zakładce OLEJE.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Czwarta generacja ikony RS: nowe Audi RS 6 Avant
    25 lat linii RS, 25 lat wysokowydajnych Audi kombi. Prezentując nowe Audi RS 6, Audi Sport otwiera nowy rozdział w historii usportowionego Avanta. Jeszcze więcej mocy w połączeniu ze zwiększoną dzięki systemowi mild hybrid ...
    Audi Q5 hybrid quattro
    Q5 hybrid quattro, pierwszy model hybrydowy Audi, został skonstruowany jako wysokowydajna hybryda równoległa. Tak jak i w dwóch innych hybrydowych modelach Audi, pojazd napędzają: silnik 2.0 TFSI o mocy 155 ...

04 Sty 2015, 19:22

Ja jestem mechanikiem samochodowym i polecam ci do niego syntetyk 5w30 ELF :D
thc744
Nowicjusz
 
Posty: 9
Miejscowość: Bytom
Prawo jazdy: 23 06 2010
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Ford Fiesta 3
Silnik: 1.8 TD 75 KM
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1993

04 Sty 2015, 20:10

Olej silnikowy - Zetec/Zetec-E
Nazwa
Lepkość/temperatura zewnętrzna
Specyfikacja

Zalecany olej silnikowy przez producenta



Olej silnikowy Ford Formula E Economy
SAE 5W-30 / poniżej -20 °C do powyżej +40 °C
WSS-M2C913-A lub WSS-M2C912-A1

Alternatywne oleje silnikowe



Olej silnikowy Ford Super Multigrade
SAE 10W-30 / -20 °C do powyżej +40 °C
ACEA A1/ B1, A2/ B2 lub A3/B3

Olej silnikowy o niskim współczynniku tarcia i wysokiej jakości Ford XR+
SAE 10W-40 / -20 °C do powyżej +40 °C
ACEA A3, B3

Olej silnikowy syntetyczny Ford Formula S Synthetic
SAE 5W-40 / poniżej -20 °C do powyżej + 40 °C
ACEA A3, B3
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3674
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Dobre Miasto
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

08 Sty 2015, 08:01

Taki olej,czyli o takim indeksie lepkościowym 5W30 zaleca producent no ale do nowych samochodów,najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest 5w40,producent nie ma znaczenia,ale Elf Excellum to rzeczywiście nie byle co.Ja osobiście celował bym w olej 5W40, o wysokim wskaźniku TBN,wiadomo,, siara,, w LPG.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8465
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

08 Sty 2015, 09:27

PhantomASA1 napisał(a):Taki olej,czyli o takim indeksie lepkościowym 5W30 zaleca producent no ale do nowych samochodów,najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest 5w40,producent nie ma znaczenia,ale Elf Excellum to rzeczywiście nie byle co.Ja osobiście celował bym w olej 5W40, o wysokim wskaźniku TBN,wiadomo,, siara,, w LPG.


Indeks lepkościowy ma mniejsze znaczenie niż się powszechnie uważa,u mnie w instrukcji do lancera jest możliwość stosowania od 0w20 do 20w50,czyli prawie wszystkie możliwe,w zależności od warunków użytkowania,ale już z normami jakościowymi nie jest tak dobrze.Chcąc zastosować olej z grupy 0w lub 5w trzeba zastosować oleje "zgodne ze specyfikacją ACEA A3/B3,A3/B4 lub A5/B5 i API SM (lub wyższe)" zastanawia mnie też to "i API SM"(samo spełnienie ACEA nie wystarczy ??? ).
Trochę się naszukałem,ale znalazłem :D Valvoline synpower xtreme MST C3.(warto patrzeć na końcówki nazw,bo nie wszystkie spełniają te same normy jakościowe)
Mam zamiar wymienić po 3tys km. Wiem że producent tego nie wymaga,ale to bardziej dla mojego spokoju, niż dla silnika :lol:
Ostatnio edytowany przez yeti65, 08 Sty 2015, 10:27, edytowano w sumie 1 raz
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3674
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Dobre Miasto
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

08 Sty 2015, 09:44

Uważasz ,że indeks lepkościowy ma mniejsze znaczenie?! To wytłumacz mi dlaczego pewne silniki Alfy Romeo szlag trafiał(wałki rozrządu) dopiero firma trzasnęła się w głowę,i zmiana indeksu lepkościowego z 5W40 na 10W60 rozwiązał problem?! Właśnie indeks lepkościowy to wartość od,której należałoby zaczynać poszukiwanie oleju,naturalnie tolerancja jest dopuszczana.Wlałbyś do Lancera olej 0w20?! Ja tak,ale na biegunach.Do mocnego silnika sportowego nigdy bym nie wlał oleju innego jak 60(indeks letni)Natomiast takiego oleju przy minus 40 st bym nie wlał,po co?!Wystarczyłby 0W20 :D Oczywiście,że konstruktorzy amerykańskich silników dopuszczają stosowanie w swych krążownikach oleje o indeksach np.0W20,ale silniki w,, amerykanach ,,to inna bajka.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8465
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

08 Sty 2015, 10:06

PhantomASA1 napisał(a): Właśnie indeks lepkościowy to wartość od,której należałoby zaczynać poszukiwanie oleju,naturalnie tolerancja jest dopuszczana.


No oczywiście że od tego się zaczyna szukanie oleju.Właśnie dlatego,że jest tolerancja,sam możesz wybrać lepkość stosownie do warunków.Ja wybrałem 5w30 (preferuję spokojny styl jazdy,gdybym miał jeździć agresywnie to wybrałbym 5w40,a na szaleństwa10w50 :lol: )i dopiero potem zacząłem szukać odpowiedniego(jakościowo)oleju. :ok:
Chodziło mi o to że normy jakościowe są ważniejsze od lepkościowych :!:
Ostatnio edytowany przez yeti65, 08 Sty 2015, 10:34, edytowano w sumie 1 raz
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3674
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Dobre Miasto
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

08 Sty 2015, 10:30

Dlatego tutaj Cosmopoll też według mnie dobrze radzi.Zrób tysiąc km.,zobacz ile oleju ubędzie,zorientujesz się w jakim stanie masz silnik i dopiero wtedy pytaj o to jaki olej masz wlać.To też jest dobra metoda.Jeśli nie ubędzie prawie nic,to wtedy będziemy dumać nad olejem.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8465
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

23 Sty 2015, 11:03

5W40 Mobil lub Castrol również spokojnie się sprawdzą w przypadku tego silnika,więc bezpiecznie możesz zalać jednym z nich,niezależnie od stylu jazdy nie musisz się o nic obawiać bo w praktyce zdaje egzamin.
Petrostar
Początkujący
 
Posty: 220
Auto: VW Polo
Silnik: 1.4
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2000