Jakie opony na drogi szutrowe do małego auta?

07 Cze 2023, 00:17

Mam stare Punto 2, które od jakiegoś czasu służy mi jako auto pseudo-terenowe ;) W związku z dość dużym przebiegiem po szutrach w stosunkowo wymagającym terenie opony szybko się w nim zużywają. Auto jeździ m.in po takich drogach jak na tym filmie (np we fragmencie 26min 43sek filmu) youtube.com/watch?v=eki1RngvaWE

- Jakie opony są najlepsze do tak nietypowego użytku (tzn drogi górskie, szutry i dodatkowo sporo dystanse asfaltem by dojechać do dość odległych krajów) W związku ze znikomą wartością auta i budżetowym charakterem wypraw NIE celuję raczej w wyższą półkę cenową ogumienia. Co byście polecili?
steve13
Nowicjusz
 
Posty: 13
Prawo jazdy: 16 06 2000
Przebieg/rok: <1tys. km
Auto: brak

07 Cze 2023, 08:01

Nie ma takich opon uniwersalnych. Generalnie na drogi szutrowe lepsze są opony trochę szersze z racji lepszej przyczepności na takim niestabilnym gruncie. W Punto II oryginalnie masz 165/70R14 jak potrzebujesz opony w takim rozmiarze to szukaj opon w klasie budżetowej (klasa ekonomiczna) z dobrą opinią i najlepiej wzmacnianych wtedy nie będzie szkoda jak się szybko zużyją.

steve13 napisał(a):które od jakiegoś czasu służy mi jako auto pseudo-terenowe ;) W związku z dość dużym przebiegiem po szutrach w stosunkowo wymagającym terenie opony szybko się w nim zużywają
Na tej drodze w rozmiarze który masz można kupić opony bieżnikowane MT ECO CROSS lub RALLY 1 lub [link do oferty na Allegro wygasł] i to by była najlepsza opcja na takie drogi ale na asfalt już nie.

Jednak mając na uwadze to co dalej napisałeś
steve13 napisał(a):Jakie opony są najlepsze do tak nietypowego użytku (tzn drogi górskie, szutry i dodatkowo sporo dystanse asfaltem by dojechać do dość odległych krajów)
To najlepiej mieć dwa komplety jeden typowo na asfalt, a drugi na takie wymagające drogi :)

PS. Na tym filmie to Twoje Punto?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

07 Cze 2023, 09:10

najlepiej mieć dwa komplety jeden typowo na asfalt, a drugi na takie wymagające drogi

Na wyprawach rzędu 10.000km w obie strony raczej liczy się każda przestrzeń bagażowa więc opcja wożenia 2 kompletów ogumienia odpada ;)
Poza tym nie zależy mi aż tak na przyczepności do sypkiego terenu (bo cudów i tak nie uzyskam z przednionapędowego auta miejskiego i nie podjadę pod górę nachyloną 40%)
bardziej chodzi o szybkie uszkodzenia i odrywanie się fragmentów gumy w oponach. Kamienie włażą w bieżnik i wyrywają fragmenty gumy. Obecnie mam założone jakieś tureckie No-name'y bo na którymś wyjeździe fabryczne Continental'e pozniekształcały się w upale, porobiły się bąble więc trzeba było założyć cokolwiek mieli w lokalnej wulkanizacji.

Na tym filmie to Twoje Punto?

Tak to moje Punto, na filmie we wschodniej Turcji w drodze na przełęcz Cengovit 3200m npm.

Auto nie ma łatwego życia.
Np szutrówki na Kaukazie (fragment 32min 17sek) youtu.be/eki1RngvaWE
czy wątpliwej jakości "drogi krajowe" w Bośni (fragment 20min 36sek)
youtu.be/h35F6q4Q7rM

W te wakacje auto będzie przemierzać Islandię (szutry najgorszego sortu czyli ostre kamienie i pył wulkaniczny mocno zdzierający gumę)
steve13
Nowicjusz
 
Posty: 13
Prawo jazdy: 16 06 2000
Przebieg/rok: <1tys. km
Auto: brak

07 Cze 2023, 09:52

No to nie wiem czy nie najlepszym wyborem były by takie opony MT na asfalcie przemęczysz się jadąc wolniej ale na takich drogach które opisujesz powinny sprawdzić się najlepiej.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Uwaga rower
    Kiedy sezon rowerowy w pełni, warto wiedzieć parę rzeczy. Tym bardziej, że niektóre przepisy pozwalają rowerzystom na zbyt wiele, co naraża samego rowerzystę na niebezpieczeństwo. Ale to jest właśnie Polska - ci, którzy ...