Kierunkowskazy - migać czy nie migać?

Kierunkowskazy - migać czy nie migać?

15 Maj 2014, 10:41

Kierunkowskazy są ważnym narzędziem komunikacji na drodze. Pozwalają na informowanie
o planowanym manewrze, więc prawidłowe korzystanie z nich powinno być nawykiem wszystkich kierowców. Dla wielu jednak nie jest. Trenerzy Szkoły Jazdy Renault mówią o podstawowych błędach przy użyciu kierunkowskazów
.

Image

Rondo
Często błędne użycie kierunkowskazów nie wynika z zaniedbania, tylko z niewiedzy. Wielu kierowców ma wątpliwości dotyczące tego, jak zachować się na rondzie, ponieważ zapisy ustawy "Prawo o ruchu drogowym" jasno tego nie precyzują. Dlatego zachowujmy najwyższą ostrożność i stosujmy zasadę ograniczonego zaufania. "Jeżeli kierowca zamierza skręcać na rondzie w prawo, najbezpieczniej jest zająć pas maksymalnie zbliżony do prawej krawędzi i zasygnalizować to kierunkowskazem" mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Pamiętajmy, że gdy chcemy zmienić pas ruchu już na rondzie, to tak jak w każdej innej sytuacji na drodze ustępujemy pierwszeństwa pojazdowi poruszającemu się po tym pasie. Kwestia prawidłowego używania kierunkowskazów na rondach z jednym pasem ruchu ma ogromny wpływ nie tylko na bezpieczeństwo, ale i na płynność jazdy. Wcześniejsze sygnalizowanie zamiaru opuszczenia ronda ułatwia włączenie się do ruchu innym samochodom czekającym na wjazd.

Martwy punkt
Używanie kierunkowskazów jest niezbędne, by zminimalizować ryzyko wypadku związanego
z tzw. martwym punktem. Nawet jeśli my nie zauważymy w lusterku zbliżającego się pojazdu,
to włączając kierunkowskaz, informujemy nadjeżdżającego kierowcę o naszym zamiarze, w związku z czym zdąży zwolnić, użyć sygnału dźwiękowego, by nas ostrzec czy w inny sposób zareagować.

POLECAMY Rowerzyści kontra kierowcy
Moment sygnalizowania
Niebezpieczne jest również zbyt wczesne lub zbyt późne sygnalizowanie zamiaru wykonania manewru skrętu. Gdy włączymy kierunkowskaz zbyt wcześnie, możemy zmylić innych użytkowników ruchu. Jeśli zasygnalizujemy manewr zbyt późno, to nie zostawimy innym kierowcom czasu na dostosowanie jazdy do tego, co dzieje się na drodze.

źródło: Szkoła Jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2287
Zdjęcia: 8318
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

Re: Kierunkowskazy - migać czy nie migać?

26 Maj 2014, 21:39

Redakcja napisał(a):Kierunkowskazy są ważnym narzędziem komunikacji na drodze.
`
Redakcja napisał(a):Często błędne użycie kierunkowskazów nie wynika z zaniedbania, tylko z niewiedzy.

Bardzo trafne stwierdzenia ale w praktyce duża część kierowców kierunki używa jak chce nie myśląc o tym co robi.Ale co się dziwić skoro większość nauk jazdy robi masę błędów pod okiem instruktora a inni chyba myślą że tak powinno używać się kierunki.
Kilka przykładów z którymi codziennie można się spotyka.
1.Wjazd na/rondo/z włączonym lewym kierunkiem
2.Przy parkowaniu np.prostopadłym włączenie kierunku dopiero po zatrzymaniu pojazdu.
3.Chcąc skręcić na skrzyżowaniu np.z sygnalizacją mija się z włączonym kierunkiem jadąc prosto skrzyżowanie z uliczką osiedlową.
Przykłady można by mnożyć.Wszystko pod czujnym okiem instruktora.Później nie ma co się dziwić że niektórzy kierowcy jeżdżą tak jak zostali nauczeni i myślą że wszystko jest ok.
kant95
Zaawansowany
 
Posty: 694
Rejestracja: 17 Lut 2011, 22:17
Miejscowość: lublin
Prawo jazdy od: 01 01 1981
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Chrysler Voyager
Silnik: 2.5
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Van
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1995

Re: Kierunkowskazy - migać czy nie migać?

09 Cze 2014, 12:32

Rzeczywiście kierunkowskazy to cenne źródło informacji choć często też i dezinformacji. Szczególnie motocyklistom często zdarza się pozostawienie włączonego kierunku już po pokonaniu zakrętu. Rozumiem jednak dlaczego tak się dzieje. Im kierunek nie wyłącza się automatycznie po wyprostowaniu kierownicy i często lampka kontrolna jest w mało widocznym miejscu. Do tego często dochodzi słabe przeszkolenie. W każdym razie nie można się opierać wyłącznie na kierunkowskazach. Dla mnie jak miga to właściwie znaczy tyle tylko, że działa i trzeba taki pojazd mieć na oku i dostosować prędkość w zależności od sytuacji.
Yarecki
Początkujący
 
Posty: 66
Rejestracja: 24 Lis 2013, 19:33
Miejscowość: Wrocław
Auto: Peugeot 5008
Silnik: 2.0
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2009

Re: Kierunkowskazy - migać czy nie migać?

11 Cze 2014, 13:49

migać nie pytać:) czasem ktoś się zamota i włączy kierunek za wcześnie albo skręci w inną stronę, ale kurcze przynajmniej wiemy że coś mu chodzi po głowie...
marioszmit
Nowicjusz
 
Posty: 20
Rejestracja: 09 Cze 2014, 09:45
Prawo jazdy od: 14 08 1989
Auto: Audi
Skrzynia biegów: Manualna

Re: Kierunkowskazy - migać czy nie migać?

17 Cze 2014, 12:40

oczywiscie ,ze migac. Kierunkowskaz to jedyny znak dla informacji innych poruszajacych sie po drodze, o zamiarze zmienienia kierunku jazdy....
adazio
Nowicjusz
 
Posty: 3
Rejestracja: 17 Cze 2014, 12:34
Prawo jazdy od: 13 06 1982
Przebieg/rok: 9tys. km
Auto: skoda
Paliwo: Benzyna

Re: Kierunkowskazy - migać czy nie migać?

29 Lip 2014, 10:26

Niestety instruktorzy tez tego nie wiedzą, jak zdawałem na prako to miałem 5 rożnych instruktorów i rożne wskazówki co do tego od nich dostawałem, nawet skrajnie przeciwne:/
Marcus124
Nowicjusz
 
Posty: 17
Rejestracja: 29 Lip 2014, 09:19
Auto: Nie mam
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    MOTO Session 2013 / relacja MOTO Session 2013 / relacja
    Moto Session 2013 to wielkie lubelskie święto motoryzacji, na którym zaprezentowały się aż 22 marki. Najnowsze modele wielu marek samochodów kusiły wielbicieli nowinek motoryzacyjnych. Dzięki motocyklom i samochodom ...
    Toyoty Camry 8 generacji Toyoty Camry 8 generacji
    Fabryka Toyota Motor Manufacturing, Kentucky, Inc., (TMMK) rozpoczęła produkcję Toyoty Camry 8. generacji. Nowa Camry zadebiutowała na targach w Detroit w styczniu 2017 roku. Model jest produkowany od 1982 roku, a od 15 lat ...

  • Re: Kierunkowskazy - migać czy nie migać?

    01 Sie 2014, 14:59

    Jako pieszy często obserwuje takie sytuacje, że kierowcy migają tuż przed zakrętem dosłownie. I pół biedy jeśli nie ma przejścia i nikt nie przechodzi, to może sobie skręcać, ale jeśli widzę samochód, który się zbliża kiedy stoję przed przejściem na skrzyżowaniu, a ten mi mignie dopiero w momencie skrętu to nie wiem, czy to jest ok. Przecież w tym momencie mogą być już jedną nogą na przejściu. W ten sposób i kierowcy się denerwują na pieszego - bo ten wlazł i pieszy - bo przecież parę sekund temu droga była wolna. Fakt, nie spieszy mi się, mogę postać dwie minuty dłużej...
    kamila34
    Nowicjusz
     
    Posty: 4
    Rejestracja: 01 Sie 2014, 14:32
    Auto: Nie mam

    Re: Kierunkowskazy - migać czy nie migać?

    17 Paź 2014, 03:10

    Taaa, wprost uwielbiam tych co włączają kierunkowskaz na "dwa skrzyżowania przed skrętem"
    frodan
    Nowicjusz
     
    Posty: 24
    Rejestracja: 17 Paź 2014, 01:54
    Auto: A3

    Re: Kierunkowskazy - migać czy nie migać?

    23 Paź 2014, 15:02

    Mnie już bardziej irytuję miganie przed skrętem, Stoje na podporządkowanej, z lewej jedzie samochód, zbliża się, zwalnia... praktycznie równocześnie ze skrętem kierownicy wrzuca kierunkowskaz... Mógłbym w tym czasie przejechać, ale nie, przecież mi sie nie śpieszy :D
    relecto
    Nowicjusz
     
    Posty: 19
    Rejestracja: 18 Wrz 2014, 12:46
    Prawo jazdy od: 13 03 2007
    Przebieg/rok: <1tys. km
    Auto: Volkswagen Passat
     
    • Warto przeczytać
    • Alfa Romeo Stelvio
      Tańczące dziewczyny
      Scarab Team - Piotr Florczak (Flor)
      Nissan 350Z