Które opony na zimę

19 Paź 2009, 13:51

Po pierwsze: Dębica, a nie Kormoran.

Po drugie: przekłamanie licznika pomiędzy 175/70, 175/65 będzie na tyle niewielkie, że można się nim nie przejmować zbytnio. Większy problem z niższymi oponami jest taki, że będziesz miał podwozie bliżej nawierzchni, a więc w zimie szczególnie, większe ryzyko przywalenia np. miską czy wydechem w coś, co leżało pod śniegiem ale nie było tego widać. A różnica w cenie takich opon w zasadzie żadna, więc nie ma to sensu.

Po trzecie: czy warto na zimę zakładać węższe opony? Niekoniecznie. Niektórzy zalecają niby, ale po pierwsze zmniejszenie o 1 rozmiar, np, z 185 na 175 to różnica szerokości niecały 1cm, a więc bardzo niewiele (ok. 5%), a więc tak samo niewiele zwiększy się nacisk jednostkowy.
I ważna rzecz - nie można zakładać opon mniejszych niż zalecane przez producenta do danego modelu - z reguły będą miały niższy indeks nośności, a w przypadku samochodów cięższych i o większej mocy może się pogorszyć prowadzenie.
YatzeK
Nowicjusz
 
Posty: 10
Miejscowość: Lublin
Prawo jazdy: 15 01 1995
Auto: Fiat

21 Lis 2009, 19:09

Witam tak a propo opon ......dlaczego my nie możemy jedzzic na kolcach jak w Szwecji byłem zbulwersowany tym iż zjechałem z promu a jadąc z Północy Szwecji na kolcach bo śnieg jak zawsze jest o tej porze .......i miałem kontrolę graniczną i zaczął sie faflunic że nie wolno jezdzic w Polsce na kolcach i w Tym momencie chciał mi zabrac dowód rejestracyjny i zacząłem z nim prowadzić dialog .....no skoro mam zmienic opony to gdzie proszę pokazać jaki kolwiek serwis i tak że doszliśmy do porozumienia i kazał mi wjechać na stację benzynową i zrobic zmianę opon jestem troszkę w szoku tym całym zamieszaniem :sad:
Witam tak czytam forum i jestem zaskoczony
Irek 64
Nowicjusz
 
Posty: 5
Miejscowość: Rogozno

10 Gru 2009, 16:12

zbychu57 napisał(a):Generalnie na zimę(śnieg) lepsza jest węższa opona ze względu na większy nacisk na centymetr kwadratowy. Dużo zależy też od bieżnika. Jedna opona lepiej trzema na śniegu (gruby bieżnik) inna lepiej na suchym lub mokry asfalcie. Zimowa opona posiada tzw. lamele, które odkształcają się pod wpływem nacisku opona na podłoże i wgryzają się w nie. Im większy nacisk na centymetr kwadratowy, tym lepsza przyczepność. Można to zaobserwować w samochodach rajdowych na jak cienkich oponach jeżdżą w zimowych rajdach


Jest to nieprawda! Opony powinny być dobrane zgodnie z zaleceniami producenta. Po pierwsze im szersza opona tym lepsza przyczepność jakby tak nie było to po śniegu najlepiej by było jeździć na rowerze w zimie. Po drugie producent prawdopodobnie zrobił testy i tak dobrał ciśnienie w oponach, szerokość itd. żeby opony były...jak najbardziek uniwersalne. Właśnie o uniwersalność w tym wszystkim chodzi. Ile dni jeździ się w zimie po samym śniegu? Dosłownie parę. Nie jest tajemnicą, że opony letnie lepiej odprowadzają wodę oraz lepiej się prowadzą na suchym asfalcie do tego są cichsze i mniej auto pali, ale jednak zmieniamy opony tylko dlatego, że w zimie rośnie ryzyko opadów śniegu, gdzie letnie gumy w ogóle sobie nie radzą stąd zgadzamy się na gorsze inne parametry w zamian za lepszą przyczepność w złych warunkach jak pada śnieg. Odnośnie tego jaki ma wpływ szerokość opony na nacisk jednostkowy nie będę już pisał, uprzedził mnie przedmówca ;-)
Pozdrawiam
P.S. te samochody na rajdach mają jeszcz kolce przy oponach taki drobiazg
pan-samochodzik
Nowicjusz
 
Posty: 2
Miejscowość: Łódź