Nadsterowność i podsterowność - podstawowe pojęcia

24 Cze 2007, 18:23

Nadsterowność
Jest to tendencja samochodu do zacieśniania łuku zakrętu. W momencie, gdy samochód zacznie skręcać w lewo, jego przód wchodzi w zakręt mocniej niż tył. Innymi słowy, tył zaczyna wyprzedzać przód samochodu, powodując obrót auta wokół własnej osi i spychając samochód do rowu po tej stronie drogi, w którą skręca auto.

Po lewej: Tendencja do zacieśniania zakrętu.
Po prawej: W przypadku nadsterowności system VSC "przyhamowuje" przednie zewnętrzne koło.

Podsterowność
Jest to dokładnie przeciwstawne określenie do nadsterowności. Samochód podsterowny ma tendencję do poszerzania zakrętu. Auto na łuku jest wynoszone na zewnątrz drogi, czyli reaguje z opóźnieniem na skręt kierownicy.

Po lewej: Tendencja do poszerzania zakrętu, wynoszenia samochodu na zewnątrz.
Po prawej: W przypadku podsterowności - najpierw "przyhamowane" jest tylne wewnętrzne koło, aby samochód wrócił na właściwy tor jazdy, następnie tylne zewnętrzne - dla zmniejszenia prędkości.

Pozdro :wink:
Tiguan
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 629
Miejscowość: Pruszków

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jak sprowadzić swoje wymarzone auto z USA krok po kroku?
    Import auta z USA wymaga spełnienia szeregu formalności, które mogą przysporzyć nieco kłopotów osobom prywatnym podejmującym się tego zadania po raz pierwszy. Sprowadzenie samochodu z USA wymaga znajomości amerykańskiego ...