Nadsterowność i podsterowność - podstawowe pojęcia

24 Cze 2007, 19:23

Nadsterowność
Jest to tendencja samochodu do zacieśniania łuku zakrętu. W momencie, gdy samochód zacznie skręcać w lewo, jego przód wchodzi w zakręt mocniej niż tył. Innymi słowy, tył zaczyna wyprzedzać przód samochodu, powodując obrót auta wokół własnej osi i spychając samochód do rowu po tej stronie drogi, w którą skręca auto.

Po lewej: Tendencja do zacieśniania zakrętu.
Po prawej: W przypadku nadsterowności system VSC "przyhamowuje" przednie zewnętrzne koło.

Podsterowność
Jest to dokładnie przeciwstawne określenie do nadsterowności. Samochód podsterowny ma tendencję do poszerzania zakrętu. Auto na łuku jest wynoszone na zewnątrz drogi, czyli reaguje z opóźnieniem na skręt kierownicy.

Po lewej: Tendencja do poszerzania zakrętu, wynoszenia samochodu na zewnątrz.
Po prawej: W przypadku podsterowności - najpierw "przyhamowane" jest tylne wewnętrzne koło, aby samochód wrócił na właściwy tor jazdy, następnie tylne zewnętrzne - dla zmniejszenia prędkości.

Pozdro :wink:
Tiguan
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 629
Miejscowość: Pruszków

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Burza za kierownicą - jak ją bezpiecznie przetrwać?
    Upalne letnie dni często kończą się gwałtowną burzą. Wnętrze samochodu jest wtedy raczej bezpiecznym miejscem, mimo to jazda w takich warunkach pogodowych może być bardzo niebezpieczna. Zagrożenie stanowią nie tylko silne ...
    Co czeka branżę warsztatową w 2023 roku?
    Najnowsze dane wskazują, że w 2022 roku w Polsce zarejestrowano niemal 383 tysiące nowych aut osobowych oraz ponad 700 tysięcy samochodów używanych importowanych z zagranicy. Mniejsza dostępność nowych pojazdów, ...