Co czeka branżę warsztatową w 2023 roku?

26 Sty 2023, 15:07

Najnowsze dane wskazują, że w 2022 roku w Polsce zarejestrowano niemal 383 tysiące nowych aut osobowych oraz ponad 700 tysięcy samochodów używanych importowanych z zagranicy. Mniejsza dostępność nowych pojazdów, wydłużony czas oczekiwania czy niepewność związana z wysoką inflacją – to główne czynniki, które w zeszłym roku miały zasadniczy wpływ na decyzje zakupowe Polaków. Kierowcy coraz rzadziej decydują się na kupno nowego samochodu, a zaczęli inwestować w swoje dotychczasowe pojazdy, żeby możliwie najdłużej utrzymać je w jak najlepszym stanie. Wiąże się to z dużymi wyzwaniami stojącymi przed branżą warsztatów. Eksperci sieci Q Service Castrol wskazują na m.in.: konieczność inwestycji w nowoczesny sprzęt oraz problemy związane z ograniczoną dostępnością specjalistów na rynku.

  1. Samochody elektryczne – przyszłością rynku
  2. Taniej kosztem bezpieczeństwa
  3. Trudny rynek pracowników
  4. Optymistyczne prognozy na 2023 r.
Co czeka branżę warsztatową w 2023 roku? Poza utrudnioną dostępnością nowych aut wynikającą z braku półprzewodników i innych komponentów, wpływ na rynek ma również niepewność związana z wciąż wysoką inflacją. To te główne aspekty decydują o tym, że kierowcy w Polsce coraz częściej wybierają inwestycje w posiadane już pojazdy, co bezpośrednio wpłynie na branżę warsztatów samochodowych.

Samochody elektryczne – przyszłością rynku

W Polsce przybywa rejestracji samochodów z napędem elektrycznym oraz hybrydowym. Według najnowszych danych pochodzących z raportu Instytutu SAMAR, w całym minionym roku Polacy kupili i zarejestrowali ich ponad 88 tysięcy. Jest to najlepszy wynik w historii . W związku ze zwiększającym się udziałem w rynku tych pojazdów, warsztaty samochodowe muszą być przygotowane na możliwość ich napraw.

Coraz więcej aut nowszej generacji pojawiających się w serwisach samochodowych wymaga podłączenia nowoczesnego sprzętu diagnostycznego nawet przy tak standardowej czynności serwisowej jaką jest np. wymiana klocków hamulcowych. Samochody wyposażone w systemy wspierające kierowcę (ADAS) wymagają regularnej kalibracji. Wyzwaniem, z którym rynek warsztatów samochodowych musi się w tym roku zmierzyć, jest konieczność zainwestowania w najnowszy sprzęt diagnostyczny oraz specjalistyczne szkolenia dla mechaników.

"Zależy nam na stałym podnoszeniu kwalifikacji i umiejętności naszych pracowników. Aktualna wiedza oraz najnowocześniejszy sprzęt gwarantują wysoką jakość wykonywanych usług. W obecnych czasach dostarczanie najwyższej klasy sprzętu diagnostycznego do serwisów samochodowych stanowi wyzwanie głównie z powodu wysokich cen urządzeń oraz kosztów eksploatacji. Ze względu jednak na zwiększającą się produkcję samochodów z coraz bardziej zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi, dostępność najnowocześniejszych urządzeń jest konieczna do właściwego funkcjonowania warsztatów" komentuje Marta Ciesielska, kierownik działu sieci serwisowych Q Service Castrol.

Taniej kosztem bezpieczeństwa

Obecna sytuacja gospodarcza ma ogromny wpływ nie tylko na decyzje związane z zakupem nowych samochodów. Dotyczy ona również napraw pojazdów. Kierowcy, stale poszukując oszczędności przy codziennej eksploatacji swoich samochodów, często odkładają w czasie decyzję o niezbędnym serwisie auta. Takie rozwiązanie może spowodować kolejne, nawarstwiające się problemy w samochodzie, a tym samym generować dodatkowe koszty jego naprawy.

"Właściciele samochodów muszą zdawać sobie sprawę z faktu, iż zarówno ceny usług, jak i zamiennych komponentów są adekwatne do ich jakości. W warsztatach sieci Q Service Castrol stawiamy na optymalne rozwiązania, których celem jest przede wszystkim wyeliminowanie uciążliwych usterek. Warto z nich skorzystać, mając na uwadze przede wszystkim własne bezpieczeństwo" podkreśla Marta Ciesielska.

Trudny rynek pracowników

Właściciele warsztatów zwracają uwagę na trudności w znalezieniu odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów na rynku pracy. Sytuacja ta stanowi dla branży coraz większe wyzwanie, a skala problemu jest odczuwalna praktycznie we wszystkich specjalizacjach mechaników. Wiąże się to też z mniejszym niż wcześniej zainteresowaniem młodzieży specjalizacją mechanika samochodowego w szkołach. Programy prowadzone przez sieć Q Service Castrol i Inter Cars, mają na celu doprowadzić do zwiększenia popularności zawodu mechanika samochodowego wśród uczniów. W oparciu o system praktyk i zaawansowanych szkoleń, młodzi adepci przygotowywani są do wymagającej pracy w warsztacie.

Optymistyczne prognozy na 2023 r.

Pomimo wielu trudności, z jakimi zmaga się obecnie branża motoryzacyjna, eksperci podkreślają, że działalność serwisów samochodowych ma przed sobą optymistyczne perspektywy. Spodziewanym trendem jest przejście klientów warsztatów niezrzeszonych w kierunku sieci serwisowych. Branża szczególną uwagę musi zwrócić natomiast na stałe unowocześnianie dostępnego na miejscu sprzętu oraz edukację swojej kadry.

źródło: Q Service Castrol | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3785
Zdjęcia: 13084
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

26 Sty 2023, 15:41

Redakcja napisał(a):W Polsce przybywa rejestracji samochodów z napędem elektrycznym oraz hybrydowym. Według najnowszych danych pochodzących z raportu Instytutu SAMAR, w całym minionym roku Polacy kupili i zarejestrowali ich ponad 88 tysięcy. Jest to najlepszy wynik w historii .

Redakcjo - poprosimy konkrety - ile zarejestrowano elektryków, a ile hybryd? Bo nie możesz wrzucać obu tych typów samochodów, do jednego worka, bo różnica jest ogromna. Osobiście podejrzewam, a widać to na drogach, to auta elektryczne z tych 88% to jakieś 10%. Reszta to hybrydy. Auta elektryczne maja zielone TR i bardzo łatwo je wyjrzeć z tłumu. Hybrydy też łatwo poznać ( tub raczej już np. na parkingu ). Ale wystarczy tylko pojechać w wakacje ( czy to jakieś letnie, czy to zimowe, czy święta ) pod hotel i popatrzeć na parkingu ile stoi aut z zieloną TR a ile stoi hybryd...To samo na ulicach - wystarczy tylko sie rozglądnąć - ile aut podczas jazdy do pracy spotkało się z zielonymi TR...I mamy cały obraz popularności elektryków...
Redakcja napisał(a):W związku ze zwiększającym się udziałem w rynku tych pojazdów, warsztaty samochodowe muszą być przygotowane na możliwość ich napraw.

No szkoda tylko, że Redakcja nie wspomniał o tym, że aby ktoś mógł naprawiać czy nawet przeglądać samochody elektryczne, musi mieć uprawnienia SEP ( elektryczne ) powyżej 1kV...Ile jest warsztatów w Polsce ( pomijając oczywiście ASO i serwisy ) ma pracownika, który ma takie uprawnienia? U pana Mietka w warsztacie takiego auta nie naprawisz....Elektryk z uprawnieniami się ceni, części drogie, sprzęt drogi. Kto w dzisiejszych czasach mając warsztat samochodowy będzie inwestował w coś takiego?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

31 Sty 2023, 09:48

Naprawa to jedno ale druga sprawa to tania eksploatacja która już nie jest taka jak się często opisuje. Przy średniej wielkości elektryku przy jeździe po mieście trzeba liczyć 16-18kWh na 100km. Oczywiście możemy sobie tu jak mamy czas wybierać te wolniejsze ładowarki AC ale czas stania na miejscu ładowania mamy ograniczony czasowo i powyżej pewnej ilości minut będziemy mieli naliczane dodatkowe opłaty :) Na ładowarce DC szybciej się naładujemy ale czas stania podłączonego auta do ładowarki jest jeszcze krótszy (często 40 min.). Żeby tego było mało to najlepiej wykupić abonament w danej sieci w której się ładujemy, a to dodatkowy koszt wliczający się w ogólną sumaryczną cenę za ładowanie samochodu w miesiącu. To trochę tak jak byśmy korzystali z tankowania np. na Orlenie i dodatkowo co miesiąc płacili abonament że wybraliśmy sobie tą stację no i powiedzmy że dzięki temu zatankujemy kilka groszy taniej :naughty:

Reasumując ładowanie samochodu często trzeba policzyć tak:
- abonament miesięczny
- koszt za ładowanie
- przekroczony czas ładowania

Wychodzi, że to mogą być nawet trzy składowe takiego ładowania.

Teraz zakładając, że elektryk zużywa nam 17kWh na 100km, a my w miesiącu robimy 1000km to będziemy musieli się ładować przynajmniej trzy razy a nawet cztery żeby uniknąć dodatkowych opłat za dłuższy postój przy ładowarce. Zakładam, że mamy wykupiony abonament za 80zł przez co jesteśmy w stanie ładować się w miarę szybko na ładowarce DC za około 2zł.

Jazda w większości po mieście.

Elektryk (np. VW ID.3):
170kWh * 2zł + 80zł = 420zł [kWh]

Hybryda (np. Toyota Corolla 1.8 HSD):
50l * 6,6zł = 330zł [Pb]

Samochód z silnikiem benzynowym (np. Hyundai i30 1.4):
75l * 6,6zł = 495zł [Pb]

Samochód z silnikiem benzynowym na LPG (np. Toyota Auris 1.6):
90l * 3,2zł = 288zł [LPG]

No i teraz patrząc na to elektryk nie wypada wcale dobrze, co więcej jeżeli byśmy teraz wzięli te samochody w trasę i przyjęli jazdę z prędkością około 110km/h to w samochodzie elektrycznym koszty mogą nieznacznie się zwiększyć, hybryda pozostanie raczej na podobnym poziomie, a w samochodach zasilanych benzyną i LPG koszty jeszcze spadną :wink:

Mam nadzieję, że w miarę dobrze zobrazowałem koszty przejechania określonego dystansu.

Ogólnie ceny nie tylko za naprawy samochodów od jakiegoś czasu mają chore stawki.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9741
Zdjęcia: 34

31 Sty 2023, 19:00

Rokiko napisał(a):Ogólnie ceny nie tylko za naprawy samochodów od jakiegoś czasu mają chore stawki.
Pewnie chodzi o cenę prądu :mrgreen: No cóż stawki za kwh nie są aż tak wysokie dla celów komercyjnych . No ale dodatkowe stałe opłaty dobijają . Ostateczna faktura za zużycie prądu przy małym zużyciu może doprowadzić do rozstroju nerwowego . Np. Mam skromny warsztat i licznik na firmę . Jak firma skromna to i na dwa miechy 11 kwh zużycia . Rachunek prawie na 2 stówki a średnia cena za kwh to 15,50 złociszy . ŁA !!!! Ale gdybym w tym okresie pobrał jakie 3 tys kilowatów to po pobieżnym wyliczeniu jedna kwh to jakieś 60 groszy . Wtedy nic innego jak ładowanie elektryka :mrgreen: Ale to powolne ładowanie .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4701
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

01 Lut 2023, 09:21

bonifacy napisał(a):a średnia cena za kwh to 15,50 złociszy

Na pewno 15,50 zł?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

10 Lut 2023, 20:28

MotoAlbercik napisał(a): bonifacy napisał(a):
a średnia cena za kwh to 15,50 złociszy


Na pewno 15,50 zł?


Czy mam pokazać rachunek ? Już pisałem wcześniej - stałe opłaty dobijają.
Na firmę są inne zasady niż dla kowalskiego .Na firmę jest co miesięczna opłata tzw. handlowa , jest za każdy kilowat mocy umownej , są tam jakieś abonamenty i tam sratam...tamtam. Choćbyś nie pobrał ani kilowata to i tak dostaniesz rachunek sowity . Tak za samo posiadanie firmy i licznika zarejestrowanego na nią :mrgreen:
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4701
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ewolucja Suzuki LJ-80
    Pytanie „czym różni się SJ od Samurai” jest jednym z częściej wracających na forum dyskusyjnym. Jednak niniejszy artykuł nie powstał w celu zestawienia parametrów technicznych, wymiarów czy ...