Naprawa alternatora - najczęstsze awarie i usterki

Naprawa alternatora - najczęstsze awarie i usterki

07 Maj 2018, 12:50

Witam

Moja cytrynka (wiadomo jak to z francuzami) często choruje. Ostatnio miałem spore problemy z alternatorem i okazało się, że jest on całkowicie do wymiany. Sytuacja, w której okazało się, że muszę wymienić ten element jest całkiem ciekawa. Byłem w drodze do Zgorzelca (z Warszawy).

Tuż przed wjazdem do Zgorzelca musiałem się zatrzymać, bo chciałem kupić coś do picia. Wsiadam do auta, przekręcam kluczyk i… nic. Moja pierwsza myśl – paliwo się skończyło. Momentalnie przypomniałem sobie, że tankowałem przed trasą. W takim razie coś z zapłonem – ale go też ostatnio wymieniałem.

Musiałem pilnie znaleźć się w Zgorzelcu w przeciągu godziny, bo miałem spotkanie służbowe w jednej z firm. Poprosiłem o pomoc pewnego Pana (Panie Andrzeju, jeżeli Pan tu jest to bardzo dziękuję za udzieloną pomoc) – zdiagnozował on szybko, że jest to wina alternatora. Po prostu auto nie było w stanie odpalić. Pan Andrzej zadzwonił do zaprzyjaźnionej pomocy drogowej po autolawetę.

Przyjechali ekspresowo i szybko zawieźli mnie pod wskazane miejsce w centrum. Niestety musiałem zostawić auto w Zgorzelcu, bo tego samego dnia miałem być ponownie w Warszawie na wieczór.
Czy jest mi ktoś w stanie powiedzieć jakie są najczęstsze usterki alternatora i ile mniej więcej kosztuje naprawa lub wymiana na nowy?
azima
Nowicjusz
 
Posty: 17
Przebieg/rok: 32tys. km
Auto: Citroen
Silnik: 1.4 TDI
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2005

Re: Naprawa alternatora - najczęstsze awarie i usterki

11 Maj 2018, 11:30

azima napisał(a):Wsiadam do auta, przekręcam kluczyk i… nic
Co znaczy "nic"? Nie kręci, kręci nie odpala, odpala ale kontrolka ładowania nie gaśnie? Trzeba dokładnie opisać co się dzieje inaczej ciężko jest pomóc.

azima napisał(a):Czy jest mi ktoś w stanie powiedzieć jakie są najczęstsze usterki alternatora i ile mniej więcej kosztuje naprawa lub wymiana na nowy?
Tak, podam to w dwóch głównych punktach czyli "Jakie mamy oznaki uszkodzenia alternatora?" i "Typowe usterki alternatora". Warto wiedzieć takie rzeczy żeby łatwiej rozpoznać usterkę we własnym samochodzie.

Jakie mogą być oznaki uszkodzenia alternatora:
- kontrolka akumulatora świeci ciągłym światłem i nie gaśnie po odpaleniu silnika,
- migająca sporadycznie kontrolka akumulatora,
- akumulator szybko się rozładowuje,
- po włączeniu zapłonu brak świecącej kontrolki akumulatora,
- niskie napięcie ładowania akumulatora (tu nie zawsze kontrolka będzie się świecić),
- hałas dobiegający od strony alternatora który ustaje po zdjęciu paska wielorowkowego (np. sprzęgło alternatora),
- przygasające światła mijania, oświetlenie w samochodzie,

Jakie są typowe usterki alternatora?:
- zużyte szczotki,
- uszkodzony regulator napięcia (padnięta np. jedna dioda prostownicza),
- przebicia w uzwojeniu,
- brud i zanieczyszczenia które często występują jak silnik nie ma osłony od dołu a alternator jest nisko zamieszczony przy silniku,
- uszkodzone i zużyte łożyska,
- korozja na pinach podłączonych kabli do alternatora

Tak to mniej więcej wygląda. Trzeba pamiętać że zanim zdecydujemy się na zakup alternatora to ten nasz warto sprawdzić czy opłaca się go regenerować. Alternator po regeneracji będzie na pewno służył długo i bezawaryjnie a i zapłacimy pewnie mniej niż za nowy.
Pamiętać trzeba żeby nie kupować używanych które nie zostały poddane regeneracji bo po założeniu takiego alternatora problemy mogą się pojawić nawet po kilku dniach użytkowania.
Cichy77
Stały forumowicz
 
Posty: 3600
Zdjęcia: 35
Auto: Nie mam

Re: Naprawa alternatora - najczęstsze awarie i usterki

11 Maj 2018, 21:39

Bardzo to wszystko haotycznie opisane. Przynajmniej dla mnie.
Jeżeli wcześniej, podczas jazdy, BSI nie sygnalizował że coś się dzieje z napięciem ( wyświetla się komunikat na wyświetlaczu ), że nie ma ładowania itd, to nie rozumiem, dlaczego pan Andrzej stwierdził, że to wina alternatora. Co wspólnego z uruchamianem silnika ma alternator? Bo wg mnie nic... Co innego, gdyby BSI sygnalizował problem z ładowaniem. Wówczas aku, bez ładowania może się wyczeropać podczas jazdy i wtedy silnik nie odpali. Ale autor nic nie wspomina o jakiejkolwiek sygnalizacji awarii altka.
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 15755
Zdjęcia: 1185
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Pięć rzeczy, o których powinien pamiętać kierowca jesienią Pięć rzeczy, o których powinien pamiętać kierowca jesienią
    W zeszłym roku właśnie w październiku miało miejsce najwięcej wypadków drogowych oraz zginęło w nich najwięcej osób. Wraz z nadejściem jesieni pogarszają się warunki atmosferyczne, a więc i drogowe. W jaki ...
    Poskramiacz śniegu z 1934 roku - Skoda Popular Poskramiacz śniegu z 1934 roku - Skoda Popular
    Czeska marka rozwijała przemyślane i skuteczne sposoby na radzenie sobie z dużym śniegiem i trudnym zimowymi warunkami już ponad osiemdziesiąt lat temu. Znany model POPULAR dokonał podczas zim lat 30 wielu spektakularnych ...

  •