Ocena wyglądu, niedomagania, uszkodzenia i problemy - świece zapłonowe

07 Gru 2021, 14:25

Najczęściej występujące problemy ze świecami zapłonowymi. Wygląd używanej świecy może nam dużo powiedzieć o sprawności silnika i ewentualnych jego niedomaganiach których mogliśmy jeszcze nie zauważyć. Dlatego ważna jest regularna kontrola stanu świec zapłonowych oraz ich wymiana najlepiej w nieprzekraczalnym terminie przewidzianym przez producenta. Im trudniejsze warunki eksploatacji tym zużycie świecy będzie szybsze. Pamiętajmy o odpowiednim dobraniu świecy do silnika ponieważ takie działanie pozwoli nam uniknąć ewentualnych problemów.
Ocena wyglądu, niedomagania, uszkodzenia i problemy - świece zapłonowe Ostatnio na forum trafił się temat z prośbą o ocenę świecy zapłonowej i ocenę jej stanu więc postanowiłem zebrać większość przypadków z którymi możemy się spotkać i opisać je. Na załączonym zdjęciu widać przykłady problemów które zebrałem, ponumerowałem i opiszę je niżej. Oczywiście jeżeli macie jakieś uwagi lub chcecie coś uzupełnić, poprawić to piszcie dalej w postach.

  1. Uszkodzenie mechaniczne
    Objawy: Może to być spowodowane przez obce ciało w komorze spalania lub uderzenie tłoka w elektrodę świecy zapłonowej (zbyt długa).
    Możliwe przyczyny: Zamontowanie nieodpowiedniej długości świecy, ciało obce które wpadło do komory spalania podczas wymiany świec, zamontowana już uszkodzona świeca bez wstępnej weryfikacji.
    Zalecenia: Usuń ciało obce z komory spalania, zamontuj świece o odpowiedniej długości. Pamiętaj, że zbyt długa świeca może uszkodzić trwale silnik!
    -
  2. Mostkowanie łuk
    Objawy: Osady spalania osadzają się między elektrodami. Ciężkie osady gromadzą się i wypełniają szczelinę między elektrodami. Świeca przestaje w końcu dawać iskrę (strzelać). Następstwem tego jest niespalona mieszanka paliwowo-powietrzna i cylinder pozostaje "martwy".
    Możliwe przyczyny: Uszkodzenie wewnętrzne świecy, zbyt duże nagromadzenie osadów w komorze spalania, nieprawidłowe napięcie (kable zapłonowe, cewka).
    Zalecenia: Sprawdź przewody zapłonowe i mocowanie przy świecy oraz przy cewce zobacz czy nie są uszkodzone na całej długości. Usuń osady spomiędzy elektrod świecy i załóż ją ponownie ale tu zalecana jest jej wymiana na nową.
    -
  3. Nierównomierne osady
    Objawy: Po długich okresach przerw w zapłonie osady mogą się rozluźnić, gdy normalna temperatura spalania zostanie przywrócona przez opóźnioną regulację. Przy dużych prędkościach osady odpadają od tłoka i są rzucane na gorący izolator, powodując wypadanie zapłonu.
    Zalecenia: Wymień świece zapłonowe na nowe lub wyczyść i ponownie zainstaluj oryginalne.
    -
  4. Przedwczesny zapłon
    Objawy: Stopione elektrody może to być częściowe stopienie jednej z elektrod bocznej lub środkowej. Izolatory są białe, ale mogą być zabrudzone z powodu przerw w zapłonie lub mikroskopijnych latających odłamków w komorze spalania. Może prowadzić do uszkodzenia silnika.
    Przyczyna: Opisany problem pojawia się najczęściej gdy mamy zbyt wysoką temperaturę świecy zapłonowej, zbyt ubogą mieszankę paliwowo-powietrzną, nieprawidłowy kąt wyprzedzenia zapłonu, niesprawny układ recyrkulacji spalin, niesprawny czujnik detonacji lub zużyte elementy silnika.
    Zalecenia: Sprawdź właściwy zakres temperatury świec, ustawienie czasu zapłonu, czy mieszanka paliwa nie jest uboga, drożność układu chłodzenia i ciśnienie w układzie smarowania silnika.
    -
  5. Szklenie świecy
    Objawy: Oszklenie ma żółtawy, podobny do lakieru kolor. Ten stan wskazuje, że temperatura świec zapłonowych wzrosła nagle podczas ostrego, szybkiego przyspieszania. (wzrostu obrotów silnika). Normalne osady topią się z przewodzącej powłoki. Tu jednak osad ten odkłada się trwale co powoduje brak przewodzenia (tworzą powłokę) i wypadanie zapłonu przy większych prędkościach obrotowych silnika.
    Zalecenia: Zainstaluj nowe świece. Można tu rozważyć użycie zimniejszych świec, jeśli przewidział to producent. Jazda przy niższych prędkościach obrotowych nie powinna powodować tego problemu być może silnik jest nadmiernie eksploatowany na wysokich obrotach.
    -
  6. Detonacja
    Objawy: Izolatory mogą być pęknięte lub wyszczerbione. Niewłaściwe techniki ustawiania szczelin mogą również skutkować pęknięciem końcówki izolatora lub elektrody bocznej. Może prowadzić do uszkodzenia tłoka. Słabsza detonacja spowoduje czarne/szare przebarwienia na stożku izolatora lub elektrodzie bocznej. W przypadku nieprawidłowego spalania powstają gwałtowne wzrosty ciśnienia w komorze spalania co objawia się nierównomierną pracą silnika.
    Możliwe przyczyny: Uboga mieszanka paliwowo-powietrzna, uszkodzony lub niedziałający układ EGR recyrkulacji spalin, uszkodzony czujnik spalania detonacyjnego/stukowego, nieprawidłowa liczba oktanowa paliwa (kiepskiej jakości paliwo), niedokręcone świece zapłonowe, nieprawidłowy (źle ustawiony) kąt wyprzedzenia zapłonu.
    Zalecenia: Upewnij się, że wartości paliwa spełniają wymagania silnika. Zachowaj ostrożność podczas ustawiania przerw w nowych świecach, najczęściej nie trzeba tego robić ale zweryfikować ja warto. Sprawdź ustawienie zapłonu.
    -
  7. Wyeksploatowane, zużyte świece
    Objawy: Zaokrąglone elektrody z niewielką ilością osadów na końcu elektrod. Mają normalny kolor. Ich stan powoduje trudny rozruch przy niskiej temperaturze, dodatkowo wpływają na większe zużycie paliwa.
    Zalecenia: Wymiana świec zapłonowych na nowe o tym samym zakresie temperatur.
    -
  8. Za gorące / przegrzane
    Objawy: Biały, jasny nalot na izolatorze (bez przebarwienia), wyżłobienia lub pęcherze na elektrodach. W niektórych przypadkach izolator może zacząć zmieniać kolor na ciemniejszy np. szary lub granatowy. Powoduje skrócenie żywotności świec.
    Zalecenia: Sprawdź właściwy zakres temperatur świecy, ustawienie czasu zapłonu, ubogą mieszankę paliwową, nieszczelności w układzie podciśnienia w kolektorze dolotowym i moment dokręcenia świec. Dodatkowo warto sprawdzić poziom płynu chłodzącego i upewnić się, że chłodnica nie jest zatkana i układ chłodzenia funkcjonuje prawidłowo.
    -
  9. Osady popiołowe ASH
    Objawy: Jasnobrązowe osady inkrustowane na bocznych lub środkowych elektrodach lub na obu. Pochodzi z dodatków do oleju i/lub paliwa. Nadmierne ilości mogą maskować iskrę, powodując przerwy w zapłonie i wahania podczas przyspieszania.
    Możliwe przyczyny: Zużycie eksploatacyjne silnika, duża ilość dodatków dodawana głównie do paliwa lub tez i oleju silnikowego.
    Zalecenia: Jeśli nadmierne osady gromadzą się w krótkim czasie lub przy małym przebiegu, zainstaluj nowe uszczelki prowadnic zaworów, aby zapobiec przeciekaniu oleju do komór spalania. Spróbuj także zmienić stację benzynową i sprawdzić czy paliwo tankowane jest o odpowiedniej liczbie oktanowej. Warto sprawdzić czy silnik nie wykazuje zużycia eksploatacyjnego mierząc kompresję. Zaleca się tu sprawdzenie przerwy na świecach i jej zakres cieplny czy został prawidłowo dobrany do silnika.
    -
  10. Osady z oleju / zanieczyszczenie olejem
    Objawy: Powłoka oleista na świecy jest spowodowana słabą kontrolą oleju, problemem z odpowietrzeniem skrzyni korbowej. Olej wycieka przez zużyte prowadnice zaworów lub pierścienie tłokowe do komory spalania. Powoduje to utrudniony rozruch, przerwy w zapłonie i wahania obrotów.
    Zalecenia: Sprawdzić stan techniczny silnika i wyeliminować przyczynę obecności oleju w komorze spalania. Następnie wymienić świece zapłonowe na nowe.
    -
  11. Normalne standardowe zużycie
    Objawy: Kolor od brązowego do szarawego wokół stożka izolatora i lekkie zużycie elektrody. To potwierdzenie że świeca zapłonowa pracuje w prawidłowym zakresie cieplnym dla silnika i ma dobre warunki pracy. Po takiej ocenie świecy możemy stwierdzić że układ zapłonowy, paliwa pracują efektywnie a sam silnik jest sprawny mechanicznie.
    Zalecenia: Nie są wymagane żadne działania i jedynie możemy wymienić świece na nowe (takie same) o tym samym zakresie cieplnym.
    -
  12. Osad z węgla
    Objawy: Suche, miękkie i częściowo rozpuszczone osady wskazują na bogatą mieszankę o słabym zapłonie. Powoduje przerwy w zapłonie, trudny rozruch i wahanie obrotów.
    Zalecenia: Sprawdź, czy nie jest zatkany filtr powietrza, czy wtryski nie leją, silnik działa cały czas na ssaniu. Czasem problemem może być słaby zapłon lub za niskie ciśnienie w cylindrze. Użyj świecy zapłonowej z dłuższą elektrodą rdzenia innego producenta, aby uzyskać lepszą ochronę przed nalotem (pamiętaj o zachowaniu odpowiedniej przerwy i długości świecy).
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 5117
Zdjęcia: 18

07 Gru 2021, 20:05

No i się przyda
mariuszaerox
Zaawansowany
 
Posty: 594
Prawo jazdy: 26 03 2015
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Peugeot 206 GT
Silnik: 2.0 136KM
Paliwo: Benzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Niedzielny kierowca na autostradzie - nie bądź taki!
    W okresie świąteczno-noworocznym wielu polskich kierowców przemierza setki kilometrów, by spotkać się z bliskimi czy spędzić wolne dni z dala od domu. Nierzadko przynajmniej część trasy pokonują autostradą lub ...
    Jedno piwo na grillu i za kierownicę? Nigdy tego nie rób!
    Ciepłe miesiące roku to czas urlopów oraz spotkań przy grillu, co sprzyja spożywaniu alkoholu. Badania pokazują, że u wielu osób już po wypiciu jednego piwa czy lampki wina zostaje przekroczony ustawowy limit ...

  •