Opel Corsa C - dolna sonda lambda (dobór i wymiana)

21 Lip 2011, 01:36

Witam,

Od niedawna jestem posiadaczem Opla Corsy C z 2001 roku z silnikiem 1,0 (felerny Z10XE). Od zakupu pali się w niej cały czas kontrolka MIL ("check engine"). Metodą "gaz - hamulec" wymigałem błąd nr 0141 - co wg listy np. stąd, oznacza "Uszkodzenie w obwodzie grzania sondy 2". Wjechałem więc dziś na kanał żeby dokonać pomiarów i faktycznie - występuje nieciągłość na przewodach od grzałki (nieskończenie duży opór). Wygląda więc na to, że sonda do wymiany i tu pojawiają się wątpliwości:

1. Czy sondy górne i dolne są takie same (obie mam 4 - przewodowe)? Myślałem, że tak, ale widzę że na aukcjach internetowych (np. [link do oferty na Allegro wygasł]) sprzedający zaznaczają czy sonda jest górna czy dolna (przed czy za katalizatorem). Moja wątpliwość bierze się też stąd, że po rozgrzaniu układu (oczywiście silnikiem, no bo grzałka przecież nie działa) napięcie nie oscyluje tak mocno jak w przypadku sondy górnej, a jest gdzieś na poziomie 0,43-0,44 V (z tego co widzę np. tutaj dla sondy nr 3, czyli chyba tej za katalizatorem, jest tak samo, więc mniemam że tak ma być). Czy nie jest to jednak związane też z inną budową obu sond?

2. Na co wymienić? W sumie pytanie mocno uzależnione od pytania nr 1. Nie chciałbym wydać więcej niż 100 zł, więc waham się między uniwersalną (oczywiście [link do oferty na Allegro wygasł] lub [link do oferty na Allegro wygasł]), dedykowanym nowym zamiennikiem (ale firmy produkujące te zamienniki mieszczące się w moim budżecie niewiele mi mówią - [link do oferty na Allegro wygasł]) lub sondą oryginalną używaną (jeśli jest różnica między dolną i górną sondą to raczej ciężko będzie dostać).

3. Czy po wymianie kontrolka zgaśnie, czy będę musiał jeszcze skasować ten błąd? Tak czy siak chciałbym kupić jakiś niedrogi interfejs do odczytywania i kasowania błędów oraz podglądu parametrów. Czy [link do oferty na Allegro wygasł] wystarczy? Cena jak za jedną wizytę na sprawdzeniu błędów, więc niby warto ale różnie to bywa z naciągaczami z Allegro. Dużo czytałem o różnych kablach (np. że USB czasem nie działają) i programach (że np. nie każdy do każdego interfejsu pasuje) i mam już trochę mętlik.
ketyow
Nowicjusz
 
Posty: 3
Auto: Opel Corsa C 1.0 43 kW

23 Lip 2011, 06:45

Z tego co piszesz, masz uszkodzoną sondę 2. Grzałka powinna mieć kilkuomową rezystancje. Jeżeli chodzi o sondę, to kupiłem NGK i działa bez problemu już ponad rok. A interfejs kup sobie koniecznie, to naprawdę wygoda i oszczędność. Ten który podałeś całkowicie wystarczy. Mam taki, działa bez problemu, przynajmniej w mojej Pandzie.
Odpisuję tylko tym, dla których polski język jeszcze coś znaczy.
Sotkin
Nowicjusz
 
Posty: 36
Miejscowość: Warszawa
Auto: Fiat Panda 1.1

24 Lip 2011, 00:37

Zgadza się. Zamówiłem już uniwersalną Boscha, bo w 3 sklepach powiedzieli mi że różnica między dolną i górną jest w zasadzie tylko w długości przewodu i uniwersalna powinna pasować (tym bardziej, że jest podobno tylko od sprawdzenia tego czy katalizator dobrze działa).

A co do fejsów to trochę poczytałem i widzę, że zdecydowanie lepiej kupić taki na złączu COM (RS232) niż na USB, bo z tymi na USB często są problemy. Nie kapuję jednak kilku rzeczy:

1. Po co w interfejsach są często 2 linie K? Są potrzebne kiedy jest magistrala CAN?
2. Czym się różni taki fejs od tego OpelScanera? Czy tylko tym, że może funkcjonować nie tylko z Oplami pod OBD2, czy z tymi pod OBD2 też będzie jakoś lepiej chodził? Pytam, bo potrzebuję fejs właściwie tylko do swojej corsy 2001 i nie wiem czy opłaca się płacić te 199 zł, zamiast 79 zł, a czytałem, że OpelScanner to najlepszy fejs do opli.
3. Wracając do wcześniejszego postu - rozumiem, że jak wymienię sondę to kontrolka przestanie świecić, ale błąd będzie ciągle zapisany, z tym że - czy w przypadku mojego, właściwie niegroźnego błędu coś to zmienia (czy skasowanie go coś istotnie zmieni)?
4. Jeśli zmieni, to czy w Corsie C da się skasować błąd przez odłączenie akumulatora?
ketyow
Nowicjusz
 
Posty: 3
Auto: Opel Corsa C 1.0 43 kW

25 Lip 2011, 11:55

hmm zastanawia mnie tylko niska cena tych sond, które podałeś. w sklepach motoryzacyjnych typu IC czy iparts, do tego silnika kosztuja one ponad 300 pln - np taka [link do iParts wygasł] Boscha. roznica jest spora, jestem ciekaw na ile mozna ufac tego typu sprzedawcom na allegro... :?
Marian27
Nowicjusz
 
Posty: 46
Miejscowość: Warszawa

25 Lip 2011, 12:26

Mnie też to zastanawia, tym bardziej, że np. [link do oferty na Allegro wygasł] to tylko 71 zł.
ketyow
Nowicjusz
 
Posty: 3
Auto: Opel Corsa C 1.0 43 kW
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Lexus UX 250h E-Four - kompaktowy SUV
    UX to nowy kompaktowy SUV Lexusa, oferowany m.in. z napędem hybrydowym z silnikiem 2,0 l o łącznej mocy 184 KM. Auto powstało na platformie GA-C. Wersja 4x4 z elektrycznym układem E-Four zużywa według pomiaru WLTP od 5,8 ...