Pierwsze auto do 15-20-25 tys. PLN - na wyjazdy i troszkę do miasta

22 Cze 2023, 07:58

Cześć,

Szukam auta, które posłuży mi na krótsze i dłuższe wyjazdy (w obrębie województwa i może przez pół Polski) + czasami krótkie przejazdy po mieście (na razie nie przewiduję dojazdów autem do pracy). Szacuję nieduże przebiegi rzędu max 10 tys. km rocznie, bardziej realnie 5-8 tys. km. Z założenia jest to też auto, które pozwoli mi w 2-3 lata poznać moje wymagania i zrozumieć co lepszego kupić w przeszłości, jakby się trafiły dzieci albo dłuższe dojazdy do pracy.

Z uwagi na to, że wyjazdy będą rzadko, diesel odpada, bo biedaka zniszczę jazdą miejską - prędzej przejadę w miesiącu 10 razy do sklepu, niż 1 raz za powiat. Albo silnik przeżyje moją kadencję albo nie i nie chcę ryzykować. Zastanawiam się też nad zakupem auta z LPG (pewnie sekwencja), zawsze to dużo taniej, zwłaszcza w trasie. Dokładał LPG nie będę, bo za mojej kadencji się może nie zwrócić, ale dopłacić te ok. 1-2 tys. PLN do używki z LPG jest już kuszące. A kto wie, może nie rozstanę się z autkiem i będę celebrował każdy kilometr.

Mam na oku takie samochody:
- Fiat Grande Punto, Fiat Evo (prawie bliźniaki)
- Fiat Bravo 2 (Punto na sterydach)
- Skoda Fabia 2
- Hyundai i30 1, Kia Ceed 1 (bliźniacze modele praktycznie)
- Toyota Auris 1

Wiem, że te z Azji to półka wyżej niż Fiaty i bardziej mi się podobają, ale...
Jestem przyzwyczajony do pożyczanych aut wielkości tych egzaminacyjnych - Peugot 206, Honda Jazz, Suzuki Swift itp. także auta o wymiarach ok. 380-400x170 cm. Ale te azjatyckie to ok. 420-440x180 cm. A ja mam taką padakę na parkingu, że się boję - w garażu w bloku mamy drogę ok. 4-4,5m szerokości, na każdym miejscu stoi jeszcze taka szersza kolumna i te miejsca są takie, że staniesz i drzwi sobie do połowy otworzysz. Boję się trochę czy dam radę bez tzw. incydentów parkingowych. Może dobrym rozwiązaniem będzie po prostu wypożyczyć auto o podobnych wymiarach i poćwiczyć? Najbardziej podoba mi się chyba Hyundai i30 i on jest największy z ferajny.

Poza tym, co sądzicie o powyższych autach? Mam jakieś zestawienie, których silników unikać i zwykle bezproblemowe są jednostki 1.4-1.6 litra, czasem i te większe do 2.0 litra, ale chętnie posłucham na co uważać przy zakupie.
Cebuller
Nowicjusz
 
Posty: 20

22 Cze 2023, 09:45

Cebuller napisał(a):- Fiat Grande Punto, Fiat Evo (prawie bliźniaki)
Proste konstrukcje i niedrogie naprawy do tego masz dwa silniki 1.2 8V (65-69 KM) i 1.4 8V (77 KM) które tolerują bez problemu LPG
Cebuller napisał(a):- Fiat Bravo 2 (Punto na sterydach)
Tu pod LPG najrozsądniejszy wybór to chyba 1.4 t-jet 120KM
Cebuller napisał(a):- Skoda Fabia 2
Najlepsz opcja to 1.6 MPI fabia-ii-1-6-mpi-105km-jaka-instalacja-vt114491.htm
Cebuller napisał(a):- Hyundai i30 1, Kia Ceed 1 (bliźniacze modele praktycznie)
Tu masz dwa silniki 1.4 i 1.6 oba MPI które dobrze znoszą instalację gazową
Cebuller napisał(a):- Toyota Auris 1
Tu najlepszy do gazu jest silnik z hydrauliką na zaworach czyli 1.6 Valvematic 132KM ale on wystepował dopiero w polifcie.

Możesz sobie jeszcze wziąć pod uwagę Hondę Civic VIII 1.8 bo tam regulacja zaworów jest na tzw. śrubkę szybko i tanio, a gaz też przyjmuje.

Cebuller napisał(a):Najbardziej podoba mi się chyba Hyundai i30 i on jest największy z ferajny
Bardzo fajny wybór w tym budżecie :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

22 Cze 2023, 13:06

Nie jestem pewien, czy zakładanie lpg przy przebiegu rzędu 7k km/rok jest ekonomicznie uzasadnione.

Do tego spisu dodałbym jeszcze Megane 3 z 1.6 ewentualnie 1.4tce.
hoderi145
Aktywny
 
Posty: 275
Auto: Dacia Duster II FL
Silnik: 1.0 tce 100km + lpg
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

22 Cze 2023, 13:18

@Rokiko
Dzięki za przemyślenia. Myślisz, że aż tak poczuję różnicę tych 30-40 cm czy nie martwić się tym? Jeden wieczór na parkingu pod sklepem załatwi sprawę? :D Somsiady większe bydlaki tyłem parkują :o

@hoderi145
Czemu LPG miałoby być ekonomicznie nieuzasadnione? Założenie LPG zwróci się po kilkunastu tys. km, a jak auto ma już założone to kosztuje koło 2 tys. PLN drożej, więc w rok by się zamortyzowało. Pod warunkiem, że nie wygeneruje awarii.
A ta Megane cierpi na bolączkę francuzów z tamtych lat i elektronika jest dość awaryjna? Nie wspominałem w poście, ale dla mnie bezobsługowość ma wysoki priorytet.
Cebuller
Nowicjusz
 
Posty: 20

22 Cze 2023, 15:01

Cebuller napisał(a):Myślisz, że aż tak poczuję różnicę tych 30-40 cm czy nie martwić się tym
Nawet bym o tym nie myślał :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

22 Cze 2023, 23:57

Cebuller napisał(a):@hoderi145
Czemu LPG miałoby być ekonomicznie nieuzasadnione? Założenie LPG zwróci się po kilkunastu tys. km, a jak auto ma już założone to kosztuje koło 2 tys. PLN drożej, więc w rok by się zamortyzowało. Pod warunkiem, że nie wygeneruje awarii.
A ta Megane cierpi na bolączkę francuzów z tamtych lat i elektronika jest dość awaryjna? Nie wspominałem w poście, ale dla mnie bezobsługowość ma wysoki priorytet.


W używanym aucie nie brałbym auta już z lpg. Z własnego doświadczenia i znajomych/rodziny wiem, że to przynosi więcej problemów, niż zalet. No chyba, że bardzo świeża instalacja i u dobrego gazownika robiona, z przeglądami na papierze, to można pomyśleć.

Weż pod uwagę, że w tej chwili cena założenia dobrej instalacji lpg waha się w okolicy 3 - 3,5 tys zł. Do tego dolicz koszty przeglądu, który należy co roku robić, koszty droższego przeglądu i koszty ewentualnej naprawy instalacji (co może się zdarzyć, ale nie musi. Biorąc pod uwagi Twoje przebiegi, to instalacja zwróci Ci się gdzieś po 3 latach.

Elektronika w megane 3 jest na poziomie średnio-europejskim. Padają czasami pierdoły, albo kontrolka wyskoczy, a przy następnym odpalaniu auta już Jej nie ma. Ale silnik pancerny, mało pali, auto wygodne, często bardzo dobrze wyposażone (w odróżnieniu od reszty aut z zestawienia). W dodatku jak bierzesz pod uwagę 1.4 tce, to masz całkiem żwawe auto, z dobrymi opcjami na delikatny chip pod okolicę 160-170km.

Do Twojej listy dodałbym jeszcze Golfa 6 1.6 mpi, ale On niestety jest uważany za świętego grala z tym silnikiem i jego ceny są często przesadzone. Ja bym wolał 1.4 tsi 122km. Są tam co prawda problemy z łańcuchem, ale jest sporo tańszy od 1.6mpi, więc w różnicy akurat zmienisz rozrząd w razie potrzeby, a i pali spokojnie ze 2 litry mniej, przy czym jeździ kolosalnie lepiej. Tylko tutaj zapomnij o lpg do tsi.

Jeszcze jako były posiadacz Civica VIII odradzam Ci ten samochód. Awaryjność niska, ale koszty napraw bywają jak w klasie premium.
W dodatku jeździ się tym jak taczką. Na nasze drogi te auto się nie nadaje. Jest też głośne i lubi rudą.
hoderi145
Aktywny
 
Posty: 275
Auto: Dacia Duster II FL
Silnik: 1.0 tce 100km + lpg
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

23 Cze 2023, 09:09

@hoderi145
Cóż to za doświadczenia mieli z używanym LPG? Teraz poczytałem trochę, ze niektórzy katują auta z LPG i że silnik się szybciej zużywa. I w sumie kupuje się bardziej zajechane auto. :bored:
Może rozwiązaniem będzie na razie benzyna z 6-biegową skrzynią, a w przyszłości założenie LPG, jeśli bym robił większe dystanse?
I te ceny 3000-3500 PLN nie zaniżone? Jak robiłem orient, to nawet 4000-4500 PLN chyba może być na dzień dzisiejszy, a twoje kwoty bardziej przypominają te sprzed roku. Ale mogę się mylić, bo wiedza czerpana z tzw. artykułów, a wiedza kogoś kto zna aktualne ceny to dwie różne bajki :yes:
Cebuller
Nowicjusz
 
Posty: 20

23 Cze 2023, 10:28

Cebuller napisał(a):I te ceny 3000-3500 PLN nie zaniżone?

Normalne r4 n/a
Cebuller napisał(a):Cóż to za doświadczenia mieli z używanym LPG?

Kupujesz używaną instalkę która sama w sobie może generować koszty. Do tego instalka to zazwyczaj kwestia regulacji zaworów ewentualnie sprawdzania ich. Zaniedbania w tej kwestii kończą się kaplicą głowicy i kosztami dla następnego właściciela.
Więc teraz policz sobie co zaoszczędzasz.. Dla mnie kompletnie nic przy tym co teraz kosztuje obsługa auta.
Za 3,5k masz nową instalkę z gwarancją i silnik który dopiero zaczyna swój bieg na lpg.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10361
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

23 Cze 2023, 12:44

@szybki
Im więcej czytam, tym bardziej się skłaniam do gołej benzyny i może w przyszłości "swojego" LPG. Macie rację, chyba nie ma co liczyć na fartowny zakup po kimś.
Cebuller
Nowicjusz
 
Posty: 20

23 Cze 2023, 20:51

Cebuller skąd jesteś?
Wydajemy pieniądze, których nie mamy, na tuning, którego nie potrzebujemy, by podobać się ludziom, których nie znamy.
Barol
Moderator - Jakie auto kupić?
Awatar użytkownika
 
Posty: 38411
Zdjęcia: 0
Miejscowość: Górny Śląsk
Auto: VW Golf VI
Silnik: 1.4 TSI 122KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2012

23 Cze 2023, 21:00

Warszawa + czasami woj. lubelskie (północna część). Te rejony wchodzą w grę, dajmy na to do 100km trasy, bo mi głupio ciągać znajomych na dalsze wyjazdy po auto :D
Cebuller
Nowicjusz
 
Posty: 20

24 Cze 2023, 09:03

Rokiko napisał(a):Tu masz dwa silniki 1.4 i 1.6 oba MPI które dobrze znoszą instalację gazową


Ojjj kolego nie tak prędko :ok:

Akurat benzyny z generacji I nie znoszą dobrze LPG, one fabrycznie są dość średnie (po wielu latach chodzą jak diesel, słabe tuleje, rozrządy) i po założeniu LPG często wymagają remontu (6-8k). Jestem na grupach Ceed i ilość postów o remoncie tych silników jest przerażająca.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

25 Cze 2023, 11:27

@galakty
Czy mógłbyś rozwinąć temat? Jaki mają przebieg takie Kijanki i ile robiły na LPG? Brzmi przerażająco...
Cebuller
Nowicjusz
 
Posty: 20

25 Cze 2023, 13:12

@galakty
I czy można się spodziewać tego samego po i30? To są bodaj klony jeśli chodzi o motor itp.
Cebuller
Nowicjusz
 
Posty: 20

25 Cze 2023, 16:15

Te silniki już bez LPG mają bolączki, a gaz tylko je pogłębia. Tu potrzebny jest porządny gazownik i regulacja zaworów, a wiemy jaki poziom jest prezentowany w Polsce. Przebiegi różne, ale powiedzmy że 200-250k jest krytyczne. Rozrządy grzechoczą, pierścienie się zalepiają, tłoki stukają, cylindry owalizują, a LPG podwyższa temperaturę spalania...

I teraz uwaga, już przy 100kkm powinno się sprawdzić łańcuch! Notorycznie potrafią przeskoczyć i uwalić głowicę.

Oczywiście znajdziesz posty, że ktoś ma 350 kkm na gazie i śmiga, jasne. Tylko statystycznie widzę 10x więcej problemów z benzynami, niż dieslami w tych modelach.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007