W tym temacie poruszamy zagadnienia:
Boks dachowy
Wybierając się w gęsto zaludnione lub popularne turystycznie regiony, potrzebujemy dodatkowej przestrzeni ładunkowej, która da nam poczucie bezpieczeństwa i ochroni nasz bagaż przed obcymi. Najszybciej i najprościej w tej roli sprawdzą się boksy dachowe, często zwane też kuframi dachowymi.


Kufer na hak
W Polsce to rozwiązanie jest rzadko spotykane, pomimo że jego praktyczność docenili rowerzyści, którzy swoje jednoślady coraz częściej przewożą właśnie na specjalnych platformach zaczepianych do haka holowniczego. Ten typ mocowania dobrze sprawdzi się w autach terenowych, jak Toyota Land Cruiser czy Toyota 4Runner, które w większości wersji dysponują solidnym seryjnym hakiem, a rynek akcesoryjnych haków do nich jest bardzo bogaty.

Dostęp do bagaży schowanych w takim kufrze jest zdecydowanie wygodniejszy od wspinania się na dach samochodu, ale niestety jest też jedna zasadnicza wada, przez którą to rozwiązanie nie zyskało większej popularności. Po prostu utrudnia ono dostęp do właściwego bagażnika auta. Dodatkowo często przy szybkich zmianach kierunku, platforma traci stabilność i przechyla się na boki. Jeżeli jednak potrzebujemy uniwersalnego i łatwo dostępnego dodatkowego bagażnika, to warto rozważyć taką opcję. A jeśli po prostu zabraknie nam miejsca w bagażniku oraz na dachu auta, to będzie to jedyne rozwiązanie poza przyczepką.
Powyższe rozwiązania to najprostsze sposoby na dodatkowy bagaż w aucie. Jednak niektórzy szykują się na przygodę poza utartymi szlakami lub mają nietypowe potrzeby i szukają specjalnych konstrukcji. Zwykle jest to wyposażenie zakładane już na stałe, tylko czekające na okazję do wykorzystania podczas dalekich wyjazdów. Może jednak być przygotowane tak, aby dało się je zdemontować i przechować do następnej podróży.
Zabudowa szufladowa
Zmorą podczas długich wypadów w nieznane jest konieczność wertowania zawartości bagażnika w poszukiwaniu rzeczy, która najczęściej znajduje się akurat na jego dnie. Torby, skrzynki czy biwakowe wyposażenie stanowią uporządkowaną całość, którą trzeba zburzyć, by wydobyć właśnie tą jedną potrzebną rzecz. W takich sytuacjach idealnie spisują się zabudowy z szufladami, które znacznie ułatwiają korzystanie z ekwipunku i utrzymanie ładu w bagażniku auta.

Sprytnie skonstruowany system szuflad i schowków pozwala na upchnięcie i dostęp do rzeczy, które mimo że schowane w głębi auta, są łatwe do wyjęcia, chronione przed zgnieceniem i uporządkowane poprzez system przegródek. Całość może być również wykonana jako jeden element, do demontażu po podróży, ale wiele osób używa takiej zabudowy na co dzień, bo po prostu jest bardzo wygodna i najczęściej jest to już stałe wyposażenie auta.
Taka zabudowa może być też podstawą do zamontowania łóżka wewnątrz samochodu i przerobienia go na prostego kampera. Często się ją uzupełnia o wszelkiego rodzaju półki czy kratki montowane w szybach bagażnika, które służą jako dodatkowe zabezpieczenie i są nośnikiem dodatkowego wyposażenia, jak np. przypięte łopaty czy siekiery.
Bagażnik dachowy
Wyprawa, szczególnie ta w prawdziwym terenie, wymaga odpowiedniego wyposażenia i zapasów. Szpadli, kanistrów z wodą lub paliwem czy podnośnika Hi Lift nie da się tak po prostu wrzucić do dachowego kufra. Tu najlepszym rozwiązaniem są solidne bagażniki mocowane na dachu.



Przyczepa
Osoby zabierające dużą rodzinę, szczególnie z dziećmi, w podróż trwającą więcej niż kilka dni, zawsze mają naprawdę dużo do zabrania. Gdy nie pomaga kufer czy pojemny bagażnik dachowy, do dyspozycji mamy jeszcze możliwość zapięcia do auta przyczepy. Gdy nasza wycieczka to jazda raczej po asfaltowych szlakach, może ona być jakakolwiek. Taka podróż nie nadweręży jej konstrukcji, a dysponujące dużym momentem obrotowym silniki SUV-ów i aut terenowych nawet nie poczują dodatkowego obciążenia.

Taka przyczepa nie jest już zwykłą metalową skrzynią ładunkową, a zaawansowanym systemem transportowym wyposażonym w szuflady, rolety, namiot, zbiorniki na wodę, kuchenkę i inne wyposażenie przydatne na dalekiej wyprawie. Jej główną cechą jest jednak to, że została zaprojektowana tak, by spokojnie wytrzymać wszystkie przeciążenia, z jakimi spotkacie się podczas off-roadowych przepraw. Kolejną zaletą jest to, że zwykle terenowe przyczepy wyposaża się w takie same koła jak w aucie, dzięki czemu można wykorzystać koło zapasowe przyczepy do samochodu lub odwrotnie. Zwykle przyczepy tego typu są lekkie, wykonane z nowoczesnych kompozytów, więc nie wymagają specjalnych uprawnień i dodatkowych kategorii w prawie jazdy.
Takie rozwiązanie ma bardzo wiele zalet. Trzeba sobie jednak zdawać sprawę z ograniczeń, jakie wiążą się z wyprawą z ciężarem na haku. Pierwszą będzie wysoka cena, którą musimy zapłacić za taki produkt. O ile znacznie zwiększone spalanie będzie można zaakceptować, to dużym problemem może okazać się ograniczona manewrowość w trudnym terenie. Na zwykłej drodze przyczepa nie będzie nam sprawiała problemu, ale w terenie może nie być miejsca na wycofanie czy zawrócenie. Musimy pamiętać, że choć są to konstrukcje dostosowane do off-roadu, balast na haku zawsze będzie nas ograniczał w terenie.
Podróżowanie autem z napędem na cztery koła i odkrywanie własnego, nieoczywistego świata z dala od głównych szlaków to przygoda, którą warto przeżyć. Bagażniki dachowe czy dodatkowe wyposażenie to tylko dodatek do takiego sposobu podróżowania, który powinien być dobrany według naszych własnych potrzeb, zamiłowań i możliwości.
źródło: complexPR; Toyota | autor: Redakcja