Przesiadka na opony zimowe i reguła 7 stopni Celsjusza

18 Cze 2012, 14:56

Każda opona zimowa i opona letnia, jak sama nazwa wskazuje, stworzona została do odpowiedniego sezonu i bezpośrednio z tym związanych warunków drogowych. Przyjęto, że granicą, w której sezonowe opony zimowe zmieniają lub utrzymują swoje parametry jest temperatura7 stopni Celsjusza. To oczywiście granica umowna, ale jak najbardziej bliska prawdy.

Przesiadka na opony zimowe i reguła 7 stopni Celsjusza

Jak wiadomo oba rodzaje opon różnią się składem mieszanki, która odmiennie zachowuje się w różnych temperaturach i warunkach drogowych. Z tego względu opony letnie po przekroczeniu granicy ok. 7 stopni w skali Celsjusza szybko twardnieją i tracą swoje podstawowe właściwości.

Natomiast w tej temperaturze opony zimowe zachowują się wręcz odwrotnie i stają się pełnowartościowymi, co w praktyce oznacza lepsza przyczepność, a przede wszystkim skuteczne zachowywanie się na oblodzonej, ośnieżonej lub pokrytej błotem pośniegowym nawierzchni drogi.

Opony zimowe różnią się od letnich w sposób widoczny kształtem bieżnika. Ten w zimowych ma więcej nacięć, czyli tzw. lamelek. Jest on także głębszy od tego w letnich oponach. Miękka mieszanka stosowana do produkcji opon zimowych w dodatnich temperaturach się rozgrzewa i tym samym jest podatna na znacznie szybsze zużycie bieżnika. Taka opona jest także mniej skuteczna zarówno na suchej jak i mokrej nawierzchni, a widocznym tego efektem jest znacznie wydłużająca się droga hamowania.

[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Zatem producenci zalecają, by kierowcy pilnowali sezonowej wymiany ogumienia w swoich pojazdach. W ostatnich latach w naszej strefie okres ujemnych temperatur powietrza zaczynał się pod koniec października, a kończył się średnio pod koniec marca. Stąd też październik i marzec, to okres największych oblężeń serwisów oponiarskich specjalizujących się w wymianie i przechowywaniu opon.

Jednak bardziej zapobiegliwi kierowcy wolą na zimne dmuchać i starają się często jeździć na zimowych oponach nawet do maja, bo kwiecień lubi płatać figle i ze statystyk ostatnich lat wynika, że także w tym okresie potrafi spaść śnieg i temperatura spada poniżej zera. To jednak wyjątki, bo ci którzy wcześniej wymienią opony zimowe nie pozostawiają swoich samochodów w garażach i na parkingach, ale korzystają z nich na co dzień. Jednak zmiana warunków pogodowych i drogowych zawsze zmusza nas do wolniejszej i ostrożniejszej jazdy. I o tym każdy kierowca powinien pamiętać.

POLECAMY Opony zimowe forum
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3832
Zdjęcia: 13139
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

20 Cze 2012, 16:14

To całkiem nowy niemiecki sklep z oponami.
AutoSwiat
Nowicjusz
 
Posty: 13
Miejscowość: Warszawa
Auto: Nie mam

11 Paź 2013, 13:21

Opony powszechnie zwane zimowymi to faktycznie opony śniegowe i tylko w takich warunkach pokazują wyraźne zalety. W każdych innych, nawet przy -20stC lepiej sprawuje się letnia. Bujdy o 7st, innych mieszankach są jak nazwa wskazuje bujdami. "Reguła" 7stC, podniesiona kilka lat temu z 4 czy 5 wynika z akcji marketingowej Pirelli z niemieckim ADACem. Z korpucji zrobiła się niezła afera, ale "regułę" skutecznie przeforsowano.
Tomasz
Tom01
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 74
Prawo jazdy: 10 02 1986
Auto: Jeep
Rok produkcji: 2009

11 Paź 2013, 13:49

Tom01 napisał(a):Opony powszechnie zwane zimowymi to faktycznie opony śniegowe i tylko w takich warunkach pokazują wyraźne zalety. W każdych innych, nawet przy -20stC lepiej sprawuje się letnia. Bujdy o 7st, innych mieszankach są jak nazwa wskazuje bujdami. "Reguła" 7stC, podniesiona kilka lat temu z 4 czy 5 wynika z akcji marketingowej Pirelli z niemieckim ADACem. Z korpucji zrobiła się niezła afera, ale "regułę" skutecznie przeforsowano.


Oj widać że Twoja wiedza jest mniej niż 0 :D
Po co takie farmazony wypisujesz ??? :bored:
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 11186
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Alfa Romeo Disco Volante Spyder
    Kolejnym dowodem na to, że Włosi doskonale znają się na tworzeniu kabrioletów, jest Alfa Romeo Disco Volante Spyder. To samochód bazujący na coupé Alfa Romeo 8C Spider, ale w istotny sposób przerobiony ...
    Lexus UX – porównanie wymiarów z NX i RX
    Podczas tegorocznych targów motoryzacyjnych w Genewie zadebiutował Lexus UX. Pierwszy kompaktowy crossover Lexusa określany jest jako najmniejszy i najbardziej przyjazny do miasta. Jak wyglądają jego rozmiary na tle ...