Przy ilu km warto by było założyć instalację?

05 Lis 2018, 11:24

Hej,

mam taką prośbę czy ktoś by mi mógł doradzić. Robię sobie kosztorys na ten rok (wydatki własne). Miesięcznie dosyć duży koszt mam wliczony na auto:
Auto (oc 96, paliwo 350, naprawa 75) 521 zł

Średnio robię rocznie (przy założeniu, że nie zmienię pracy) 12 tys km. Około 7000 w trasie (gdzie spalanie średnie jest na poziomie 6.8-6.9l) a reszta mieszane (tutaj spalanie zazwyczaj oscyluje między 7.2-7.8 ).

Zastanawia mnie czy przy takich parametrach jezdnych warto inwestować w lpg? Auto mam zamiar zmienić za 3-5 lat. Jest to Opel Astra G 2000 1.6 16V 100KM.

Po zastanowieniu mogę dodać spostrzeżenia w ramach jeżdżenia tym autem.

Notuję sobie, jadąc trasę do Krakowa 6 200 km (40 razy w roku) spalanie wychodzi w przedziale 6,4-6,8; a reszta jeżdżenia około 7.3 - 7.5 l/100km.
Frekz
Początkujący
 
Posty: 104
Zdjęcia: 8
Auto: Opel Astra

05 Lis 2018, 20:14

W twoim przypadku zdecydowanie odradzam montaż instalacji gazowej LPG. Instalacja gazowa w samochodzie jest to paliwo alternatywne i dla ludzi którzy rozumieją jaka jakość paliw jest na Polskich stacjach. Jak widzę rozpiskę spalania z miejscem po przecinku to wiem że lepiej dla ciebie jak i montera będzie jeżeli nie założysz instalacji w swoim aucie.
djkranc
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 989
Zdjęcia: 6
Przebieg/rok: 50tys. km
Auto: Skoda Fabia / Citroen C5
Silnik: 1.4 16v / 2.0 16v
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002

06 Lis 2018, 08:20

Nie bardzo jestem w stanie zrozumieć do czego pijesz.

Z powodu braku podliczenia spalanie średniego w aucie jestem zmuszony samemu sprawdzać, a akurat mam o tyle łatwe życie, że zawsze tankuje do pełna. Mając około 200 rekordów bardzo łatwo policzyć, stąd podaję po przecinku, ponieważ wiem, że jest bardzo duża pewność co do dokładności pomiaru. Błąd względny przy założeniu średniej arytmetycznej wyników, jest na tyle niski, że jestem w stanie w tej chwili powiedzieć nawet co do roku i miesięcy, kiedy miałem problemy z sondą lambda i jaki wpływ na spalanie miał zepsuty egr.

Czy uważasz, że to jest złe, że człowiek sobie notuje ile mu auto spala, kiedy i co wymienia i generalnie pilnuje sobie czy auto nie daje nagle jakichś dziwnych oznak (większe spalanie, częstsze zużywanie się czegoś itp).

Nie wiem do czego pijesz, gdybym chciał być dokładny to po paru latach użytkowania, mogę napisać, że średnie spalanie mieszane (w trasach jakich jeżdżę) to 7.347 L / 100km. Czasem warto zrozumieć kogoś niż od razu oceniać, ja lubię jakiś okres sprawdzać i potem ujmować sobie ile może mi spalić auto w skali miesiąca. W przeciwnym wypadku, miałbym więcej wydatków niż zarobków, a do opłacenia jest dom, auto, studia, treningi, jedzenie. Jest tego od groma - stąd myśl o instalacji. Czy naprawdę aż tak by zabolało, gdyby odpowiedź nie próbowała uderzać w moją osobę?
Frekz
Początkujący
 
Posty: 104
Zdjęcia: 8
Auto: Opel Astra

06 Lis 2018, 17:57

Frekz napisał(a):Czy naprawdę aż tak by zabolało, gdyby odpowiedź nie próbowała uderzać w moją osobę?

Zadajesz pytanie to komu miałem odpowiedzieć jak nie tobie? Nadal uważam, że instalacja gazowa w twoim przypadku to zły pomysł. Chciałeś opinie ale widzę, że Ci się nie spodobała i dlatego poczułeś się urażony.
djkranc
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 989
Zdjęcia: 6
Przebieg/rok: 50tys. km
Auto: Skoda Fabia / Citroen C5
Silnik: 1.4 16v / 2.0 16v
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002

07 Lis 2018, 08:28

Chciałem opinię opartą na znajomości technicznej, a nie ocenę mojej osoby :) . To tak jakbyś zapytał się elektryka, czy powinieneś wybrać do aplikacji silnik indukcyjny czy może prądu stałego. A on by powiedział - skoro ma pan zielone buty to lepiej będzie dla pana i projektanta jak nic :ok: . No mniejsza o to.
Frekz
Początkujący
 
Posty: 104
Zdjęcia: 8
Auto: Opel Astra

07 Lis 2018, 18:35

Podsumowując droższy przegląd techniczny 162 zł z instalacja gazową. Auto mimo instalacji LPG zużywa PB podczas rozgrzewania silnika, trudno dokładnie to obliczyć ile to jest w skali miesiąca. Do tego jakość LPG w zależności od stacji, wybierają mniejsze stacje z LPG spalanie tego paliwa jest wyższe. Auto z instalacją gazową pali około 20% LPG więcej niż PB oczywiście wszystko zależy jeszcze od stylu jazdy. Do tego sam koszy instalacji około 2500 zł i przeglądy jej płatne co 10tys km.
djkranc
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 989
Zdjęcia: 6
Przebieg/rok: 50tys. km
Auto: Skoda Fabia / Citroen C5
Silnik: 1.4 16v / 2.0 16v
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002

08 Lis 2018, 07:55

Doszedłem do wniosku, że raczej nie będę jej zakładać, bo w sumie trochę nie ma sensu inwestować w auto, które może za 3-4 lata zmienię (zanim się zdąży dobrze zwrócić).

Tak myślę czy by w nowym nie założyć od początku gazu. To pewnie też zależy gdzie będę pracował. W ostatniej firmie chciałem założyć bo wtedy miałem rocznie około 22-24 tys km. Gdybym to zrobił to pewnie szybko by się zwróciło :).
Frekz
Początkujący
 
Posty: 104
Zdjęcia: 8
Auto: Opel Astra

08 Lis 2018, 17:06

Tu masz jeszcze symulacje z gazeo
Przy ilu km warto by było założyć instalację?
djkranc
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 989
Zdjęcia: 6
Przebieg/rok: 50tys. km
Auto: Skoda Fabia / Citroen C5
Silnik: 1.4 16v / 2.0 16v
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002

09 Lis 2018, 13:02

Frekz napisał(a):Auto mam zamiar zmienić za 3-5 lat.
Przy średnich cenach benzyny 5.15 zł i LPG 2.45 zł, spalaniu gazu na poziomie 8.28 L/100km oraz koszcie 2600 zł jaki musimy ponieść na założenie instalacji gazowej, powyższe wyliczenia wskazują na to, że założenie instalacji gazowej zwróci nam się po około 15 miesiącach i przejechaniu w tym czasie dystansu 15481.72 km. Dodatkowe opłaty w wysokości około 379.09 zł które musimy ponosić w ciągu roku mając samochód wyposażony w instalację LPG zwrócą nam się po przejechaniu kolejnych 2257.29 km. Oszczędności na jakie możemy liczyć po założeniu instalacji gazowej do naszego samochodu w ciągu roku wyniosą w przybliżeniu 1636.19 zł uwzględniając dodatkowe okresowe wydatki związane z założoną instalacją LPG.

Zobacz sobie to w kalkulatorze: kalkulator/lpg/1/5-15/2-45/2600/12000/7-2/15/

Przy trzech latach dużych oszczędności nie uzyskasz około (2,7 tyś. zł) ale przy pięciu na pewno opłacałoby się założyć taką instalację.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

15 Lis 2018, 21:10

Moim zdaniem zawsze warto założyć instalację, jak już mamy możliwość jeżdżenia na tańszym paliwie robimy więcej kilometrów, nie tracąc przy tym osiągów auta.
PanTymon
Nowicjusz
 
Posty: 7
Zdjęcia: 1

15 Lis 2018, 23:10

Jak dotąd jest tańsze ale co będzie za 1-5 lat to ciężko powiedzieć czy opłacalne będzie ale jak narazie to opłacalne jest jak ktoś dużo km robi.
Madej840
Nowicjusz
 
Posty: 10
Miejscowość: Krasnystaw
Prawo jazdy: 0- 0-2001
Przebieg/rok: 35tys. km
Auto: Audi A4
Silnik: 2.0 TDI
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna

16 Lis 2018, 14:17

Madej840 napisał(a):Jak dotąd jest tańsze ale co będzie za 1-5 lat

I co myślisz że co się stanie z LPG który powstaje w wyniku oczyszczania ropy naftowej (zrówna się z cena PB czy ON?). Unia europejska trzyma rękę na pulsie bo jest to paliwo ekologiczne. Nic nie zrobią z cena LPG a będzie przy najmniej tańsze o 50%.
djkranc
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 989
Zdjęcia: 6
Przebieg/rok: 50tys. km
Auto: Skoda Fabia / Citroen C5
Silnik: 1.4 16v / 2.0 16v
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002

08 Gru 2018, 10:22

Frekz napisał(a):Zastanawia mnie czy przy takich parametrach jezdnych warto inwestować w lpg? Auto mam zamiar zmienić za 3-5 lat. Jest to Opel Astra G 2000 1.6 16V 100KM.


Jeśli zamierzasz pojeździć jeszcze przez te 5 lat co najmniej to możesz myśleć o lpg. Widzę spalanie masz na fajnym poziomie, na lpg jest do 20% większe ale cena lpg na stacji jest połowę niższa w stosunku do pb. Silnik bardzo elastyczny do lpg. Większość instalacji go obsłuży bez problemu. Zwrot za inwestycję to kwestia przejechanych kilometrów. Czy myślałeś o jakiejś konkretnej instalacji?
Pyreks
Początkujący
 
Posty: 132
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Fiat Punto
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback

08 Gru 2018, 12:08

PanTymon napisał(a):Moim zdaniem zawsze warto założyć instalację, jak już mamy możliwość jeżdżenia na tańszym paliwie robimy więcej kilometrów

Tu bym polemizował. Czyli jeżdżąc na tańszym paliwie, jeździmy więcej bez potrzeby i oprócz dodatkowego paliwa, zużywamy też samo auto. Czy to można nazwać oszczędnością :?: Po drugie jeżdżąc na tanim paliwie raczej nie będziemy się starać jeździć oszczędnie. Kumplowi po założeniu gazu auto pali 11-13l gazu, zamiast 8l benzyny, ale pedał gazu prawie zawsze w podłodze :lol:
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3679
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Dobre Miasto
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

08 Gru 2018, 12:31

yeti65 napisał(a):Tu bym polemizował. Czyli jeżdżąc na tańszym paliwie, jeździmy więcej bez potrzeby i oprócz dodatkowego paliwa, zużywamy też samo auto. Czy to można nazwać oszczędnością :?: Po drugie jeżdżąc na tanim paliwie raczej nie będziemy się starać jeździć oszczędnie. Kumplowi po założeniu gazu auto pali 11-13l gazu, zamiast 8l benzyny, ale pedał gazu prawie zawsze w podłodze

Owszem pali trochę więcej lpg niż pb ale to nie jest jakaś znacząca różnica. Tym bardziej, że cena lpg wynosi około 2,5 zł, a pb około 5,2 zł. A to już jest spora różnica. Nawet gdy kolega będzie robił takie same przebiegi to zwrot inwestycji jest kwestią czasu. Są proste kalkulatory, które wszystko matematycznie wyjaśnią.
Pyreks
Początkujący
 
Posty: 132
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Fiat Punto
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback