Przyczyny wpadnięcia w poślizg podsterowny i nadsterowny

Przyczyny wpadnięcia w poślizg podsterowny i nadsterowny

16 Sty 2015, 17:23

W okresie jesienno–zimowym zdecydowanie zwiększa się ryzyko wpadnięcia w poślizg. Leżące liście, kałuże, śnieg i lód – to czynniki sprawiające, że ślizgamy się po nawierzchni. Należy jednak pamiętać o tym, że zjawisko to występuje przez cały rok i że może przytrafić się każdemu kierowcy, bez względu na staż i umiejętności.

Poślizg u niektórych wywołuje przerażenie, ale są i tacy, którzy tylko czekają na pierwsze śniegi i możliwość wprowadzenia w niego samochodu. Nawet jeśli jeszcze nie mieliśmy z nim do czynienia, to dla swojego bezpieczeństwa powinniśmy umieć zmierzyć się z takim nieoczekiwanym zachowaniem samochodu, najlepiej w bezpiecznych warunkach, pod okiem instruktorów techniki jazdy. Świadomość zagrożeń i przećwiczenie reakcji pozwoli nam zachować zimną krew w trudnej sytuacji.

W okresie jesienno–zimowym powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na pojawiający się na drodze lód. Szczególnie groźny jest ten, którego nie widać, czyli tzw. czarny lód (gołoledź). To zjawisko, które łączy się z bardzo dużym zagrożeniem – nie dość, że nie jest widoczne, to występuje miejscowo, co osłabia czujność kierowcy.

Nie oznacza to jednak, że w pozostałym czasie ryzyko poślizgu znika. Przyczyną poślizgu może być nie tylko śliska nawierzchnia, ale również nadmierna prędkość lub zbyt mocno skręcone koła. Większą ostrożność powinniśmy zachować poruszając się po mostach, wiaduktach, w pobliżu zbiorników wodnych i w zagłębieniach terenu. To okoliczności, w których przyda nam się odpowiednia koncentracja na jeździe i opanowanie.

Przyczyny wpadnięcia w poślizg są bardzo różne - czasami do poślizgu może doprowadzić plama oleju na drodze. To powinno nas uczulić, że za kierownicą wymagana jest cały czas koncentracja. Niedbała pozycja i brak skupienia może spowodować, że nie zauważymy zagrożenia i nie będziemy w stanie skutecznie na nie reagować. "Warto zadbać również o dobre opony, które zawsze powinny być dopasowane do pory roku – to właśnie od ich przyczepności zależy nasze bezpieczeństwo" radzi instruktor Szkoły Auto ŠKODA, Radosław Jaskulski. Potocznie kierowcy mówią o wpadaniu w poślizg, że "przód nie skręcał" albo "tył im uciekł".

Poślizg podsterowny
Jeśli poruszając się w zakręcie, mimo skręcania kierownicą samochód nas nie słucha i cały czas jedziemy prosto, to znaczy, że wpadliśmy w poślizg podsterowny. Działające siły odśrodkowe powodują, że samochód wynosi na zewnątrz zakrętu.

Image

Kluczem do poradzenia sobie w sytuacji poślizgu jest opanowanie. Nie należy pogłębiać skrętu dlatego, że skręcone koła pogarszają sterowność. W sytuacji pogłębionego skrętu nie tylko nie zatrzymamy się w porę, ale stracimy kontrolę nad samochodem, co może skutkować zderzeniem się z napotkaną przeszkodą. Kiedy wpadamy w poślizg nie powinniśmy też dodawać gazu. Nie odzyskamy w ten sposób przyczepności, a tylko pogorszymy panowanie nad samochodem i narazimy się na nieprzyjemne konsekwencje.

Sposobem na poradzenie sobie z poślizgiem jest połączenie hamowania awaryjnego z delikatnym ruchem kierownicy. Stopniowa utrata prędkości podczas hamowania spowoduje odzyskanie sterowności i opanowanie poślizgu podsterownego. Nowoczesny system ABS pozwala na skuteczne hamowanie i kierowanie pojazdem.

Poślizg nadsterowny
Jeśli pokonując zakręt mamy wrażenie, że tył samochodu ucieka nam na zewnątrz zakrętu, to w tym przypadku mamy do czynienia z poślizgiem nadsterownym – mówi Radosław Jaskulski.

Image

Zjawisko nadsterowności częściej występuję w samochodach z napędem na tylną oś lub na skutek błędu kierowcy, który odpuszcza gaz i skręca kierownicą. Spowodowane jest to przesunięciem środka ciężkości na przednie koła i odciążenie tylnej osi pojazdu. Przyczyną wpadnięcia w poślizg nadsterowny może być zbyt duża prędkość, śliska nawierzchnia albo nawet gwałtowny ruch na prostej drodze, np. podczas zmiany pasa - dodaje ekspert Szkoły Auto ŠKODA.

Jak sobie poradzić z takim poślizgiem? Najrozsądniejszym zachowaniem jest tzw. nałożenie kontry, czyli skręcenie kierownicą w kierunku, w którym zarzuciło tył auta oraz hamowanie awaryjne. Jednoczesne wciśnięcie sprzęgła i hamulca spowoduje dociążenie wszystkich kół i pozwoli szybko odzyskać przyczepność oraz bezpiecznie się zatrzymać. Pamiętajmy jednak, że takie reakcje wymagają treningu pod okiem instruktorów techniki jazdy.

Coraz częściej producenci samochodów projektują samochody lekko podsterowne. Kierowcy, będąc w sytuacji zagrożenia zdejmują nogę z gazu, co przy podsterowności pojazdu powoduje, że łatwiej jest odzyskać kontrolę nad samochodem.

źródło: Szkoła Auto ŠKODA
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2298
Zdjęcia: 8333
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Audi przedstawia krzesło R18 Ultra Chair Audi przedstawia krzesło R18 Ultra Chair
    Na targach Design Miami/, Audi przedstawia krzesło R18 Ultra Chair, zaprojektowane przez Clemensa Weisshaara i Reeda Krama, przedstawicieli nowego pokolenia projektantów. Prototyp skonstruowano we współpracy ...
    Nowe Audi S3 - dane techniczne i wyposażenie Nowe Audi S3 - dane techniczne i wyposażenie
    Silnik nowego Audi S3 Nowo zbudowana jednostka napędowa 2.0 TFSI o mocy 221 kW (300 KM) i momencie obrotowym 380 Nm Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy , zużycie benzyny: 6,9 litra na 100 km (z przekładnią S tronic)Sportowy ...

  •  
    • Warto przeczytać
    • Motor z napędem odrzutowym, 7
      Tuning Mazda, przezentacja, dym, woda
      Infiniti Q50
      MINI Clubman Bond Street, tył