Reflektory ksenonowe - lepsza widoczność i większe bezpieczeństwo

29 Kwi 2016, 13:38

Aby bezpiecznie prowadzić samochód, musimy mieć dobrą widoczność. Pomagają w tym na przykład reflektory ksenonowe, które oświetlają drogę o wiele lepiej niż lampy wyposażone w żarówki halogenowe. Aby jednak w pełni korzystać z zalet tej technologii, warto sprawdzić, czy mamy zamontowane oryginalne produkty dobrej jakości.
Reflektory ksenonowe - lepsza widoczność i większe bezpieczeństwo
Lampy ksenonowe świecą dwukrotnie mocniej niż żarówki halogenowe i są od nich znacznie trwalsze – ich trwałość sięga do 3 tysięcy godzin. Lampy ksenonowe różnią się także od żarówek halogenowych parametrami technicznymi – mają niższą moc oraz wyższy strumień świetlny (ponad 2 tys. lumenów). Ze względu na tę ostatnią cechę system reflektorów ksenonowych wymaga samopoziomowania i spryskiwaczy. Ksenony różnią się też od zwykłych żarówek specyfiką wytwarzanego światła – wraz z upływem czasu ich barwa zmienia się i spada ilość wytwarzanego światła, podczas gdy w halogenach dobrej jakości są to parametry stałe. Ma to wpływ na moment wymiany – halogeny wymieniamy wtedy, gdy po prostu przestaną świecić, a ksenony wtedy, gdy ich skuteczność spadnie poniżej 80%, co objawia się w stopniowo zmieniającej się barwie aż do odcienia fioletu lub różu.

Szeroki wybór produktów
Spośród lamp ksenonowych firmy OSRAM na polskim rynku zdecydowanie największym powodzeniem cieszą się produkty serii Original, czyli dokładnie takie same, jakie są stosowane w około połowie samochodów na świecie podczas pierwszego montażu w fabryce. OSRAM Xenarc Original to wysoka jakość i aż 4 lata gwarancji producenta. Jednak coraz liczniejsza grupa klientów wybiera źródła światła o podwyższonych parametrach – mówi Andrzej Przybylski, dyrektor działu Speciality Lighting w firmie OSRAM. W naszym przypadku jest to rodzina produktów Night Breaker. Obecnie, poza tradycyjnymi żarówkami halogenowymi, w jej skład wchodzą także lampy ksenonowe Xenarc: D1S, D2S, D3S i D4S.

Produkty Xenarc Night Breaker Unlimited wybierane są przez kierowców wymagających jak najlepszego oświetlenia drogi. Zasięg tych lamp jest do 20 m dłuższy niż standardowych produktów, a ilość światła, jakie generują, jest aż do 70% większa. Temperatura barwowa wytwarzanego przez nie światła wynosi 4350 K. Kierowcy, którzy preferują światło biało-niebieskie, powinni pamiętać o tym, że najwyższa dopuszczalna przepisami temperatura barwowa światła ksenonowych reflektorów samochodowych wynosi 5000 K po 12 h pracy (należy pamiętać, że temperatura barwowa lamp ksenonowych rośnie w czasie użytkowania przy jednoczesnym spadku ilości wytwarzanego światła). Aby być w zgodzie z przepisami, warto wybrać markowy produkt, np. lampy OSRAM Xenarc Cool Blue Intense. Temperatura barwowa wytwarzanego przez nie światła nie przekracza wartości dopuszczalnych normami ECE, a co nie mniej istotne – lampy te wytwarzają nawet do 20% więcej światła niż inne produkty tego typu dostępne na rynku, powlekane niebieskimi filtrami.

"W naszej ofercie mamy też lampy wyładowcze D8S, które w porównaniu do innych lamp ksenonowych mają niższą moc, ich strumień świetlny nie przekracza 2 tys. lumenów" przypomina przedstawiciel firmy OSRAM. "Przy ich zastosowaniu w reflektorze nie ma więc potrzeby montowania spryskiwaczy i systemu samopoziomowania, co sprawia, że jest to rozwiązanie tańsze w porównaniu z tradycyjnymi ksenonami".

Tylko oryginalne produkty
Aby móc skorzystać z wszystkich zalet technologii ksenonowej, musimy pamiętać, by kupować oryginalne produkty wysokiej jakości. "Niestety to właśnie markowe ksenony są najczęściej podrabiane przez nieuczciwych producentów, którzy nie tylko bardzo nieudolnie kopiują rozwiązania techniczne, lecz także wykorzystują zastrzeżone nazwy, logotypy i wygląd opakowań, narażając w ten sposób kierowców na niebezpieczeństwo i straty" mówi Andrzej Przybylski. "Dlatego firma OSRAM uruchomiła Program Zaufania (OSRAM Trust program). Jedną z jego części jest wprowadzenie podczas produkcji dwóch dodatkowych zabezpieczeń na lampy ksenonowe. Dzięki nim można łatwo i szybko potwierdzić oryginalność produktu porównując na stronie osram.com/trust unikalną kombinację kodu z etykiety na opakowaniu z danymi lampy umieszczonymi na jej trzonku".
W przypadku lamp wyprodukowanych przed 1 października 2015 roku, które nie mają tego typu zabezpieczeń, oryginalność można sprawdzić poprzez stronę czyoryginal.pl, gdzie po przesłaniu zdjęcia specjalista firmy OSRAM oceni autentyczność produktu.

Taka kontrola jest bardzo ważna, bo lampy podrobione cechują się po prostu niską jakością, co w przypadku produktów oświetleniowych zagraża pojazdowi, kierowcy i innym użytkownikom ruchu drogowego. Nieprecyzyjne wykonanie często skutkuje złym rozsyłem światła, łuk świetlny nie znajduje się w tym miejscu, gdzie trzeba, więc światło oświetla nieodpowiednie punkty na drodze i jest nierównomierne. Ta różnica bezpośrednio wpływa na poziom bezpieczeństwa. Czasami może po prostu "brakować" światła i nie ominiemy przeszkody, której w porę nie dostrzeżemy. Jakość w oświetleniu jest najważniejsza i nie chodzi tu o siłę światła, lecz jego właściwe parametry. Silne nie zawsze znaczy właściwe, dlatego nie warto ryzykować i decydować się na tanie i źle wykonane ksenony. To po prostu się nie opłaca, bo nie dostajemy tego, czego powinniśmy oczekiwać od tej znakomitej technologii.

źródło: Osram, Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3825
Zdjęcia: 13130
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

10 Mar 2018, 12:10

Ksenony są jak szczepionki. Ich stworzeniu przyświecała podobna myśl. "Wymyślmy coś co będzie można uzasadnić bezpieczeństwem a jednocześnie przyniesie nieprzerwany zysk". Tylko, że skuteczności ani jednej ani drugiej z wymienionych rzeczy nie da się potwierdzić. Można za to fabrykować kolejne statystyki i sponsorować ekspertów, którzy opowiedzą się za... Czy wiemy ilu ludziom ksenony uratowały życie? Możemy gdybać do końca świata. Na pewno trzeba je wymieniać lub chałupniczo regenerować i jest to koszt niebagatelny, bo przecież zużyte lampy są o wiele mniej bezpieczne od zwykłych. Ze zwykłą lampą tych problemów nie ma. Najciekawsze jak podrożeje obsługa wchodzących teraz masowo diodek led.
torxxx
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 6
Zdjęcia: 4
Miejscowość: Rusiec
Prawo jazdy: 13 12 1998
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Hilux
Silnik: 2.5 D 120 KM
Paliwo: Diesel
Typ: Pickup
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

15 Sie 2018, 14:05

Nie da się ukryć że ksenony lepiej oświetlają drogę!
mechelektro
Nowicjusz
 
Posty: 18
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Japońskich producentów hybryd czeka rekordowy rok
    W 2016 roku Toyota sprzedała na świecie 1,4 mln hybryd, zaś w tym roku jest na dobrej drodze do wyniku 1,5 mln egzemplarzy. Łącznie japońscy producenci, przede wszystkim Toyota i Honda, dostarczą w tym roku klientom prawdopodobnie ...