Tester diagnostyczny do odczytywania błędów? Co to jest CAN?

11 Maj 2014, 13:58

Witam jak w temacie chciałbym zakupić jakiś "tani"tester taki zwykły do odczytywania błędów i kasowania ich lub samego odczytywania.
Zamierzam kupić auto rocznik ok 1998-2001r. i pomyślałem że przyda mi się takie urządzenie. :)
Jestem całkowicie "zielony" w tym temacie więc jakby ktoś mógł tak wyjaśnić co to jest CAN ?
I czy są takie uniwersalne testery do każdego typu aut? Z tego co słyszałem to VAG'i mają inne podpięcia. A np Ople, Daewoo,Mercedesy ? Każde maja inne wejście ?
Ostatnio edytowany przez ace, 11 Maj 2014, 17:01, edytowano w sumie 1 raz
ace
Nowicjusz
 
Posty: 48
Prawo jazdy: 06 12 2012
Przebieg/rok: 12tys. km
Auto: Skoda Octavia I
Silnik: 2.0 8v
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002

11 Maj 2014, 14:07

ace napisał(a):Jestem całkowicie "zielony" w tym temacie więc jakby ktoś mógł tak wyjaśnić co to jest CAN ?

Nie prościej spytać wujka google?
http://pl.wikipedia.org/wiki/Controller_Area_Network
kant95
Zaawansowany
 
Posty: 695
Miejscowość: lublin
Prawo jazdy: 01 01 1981
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Chrysler Voyager
Silnik: 2.5
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Van
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1995

11 Maj 2014, 17:07

Znaczy to jest związane ze sterowaniem silnika? A czym się różni od OBDII ?

A Jak w kwestii testerów?

ace napisał(a):I czy są takie uniwersalne testery do każdego typu aut? Z tego co słyszałem to VAG'i mają inne podpięcia. A np Ople, Daewoo,Mercedesy ? Każde maja inne wejście ?


Np jak bym chciał tester(sam kabel i czytnik lub do laptopa) do Opla Astry F lub Vectry B to potem będzie mógł działać przy innej marce? Czy są do każdego oddzielne oprogramowanie?
ace
Nowicjusz
 
Posty: 48
Prawo jazdy: 06 12 2012
Przebieg/rok: 12tys. km
Auto: Skoda Octavia I
Silnik: 2.0 8v
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002

12 Maj 2014, 11:25

Do opla nie potrzebujesz testerów - błędy mozna sobie samemu "wylookać"..
DIAGNOSTYKA">DIAGNOSTYKA
Samo znalezienie błędu to dopiero pczątek - tylko sie dowiesz co szwankuje, co trzeba naprawic a skasujesz po naprawie błędy odpieciem aku na kilka minut..
silvo44
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2893
Miejscowość: Olkusz
Prawo jazdy: 01 09 1983
Auto: TOYOT YARIS III
Silnik: 1,0
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2011

07 Cze 2015, 09:06

Temat troche stary ale widzę że kilka takich się powtarza na forum więc postaram się co nie co objaśnić.
Jeśli chodzi o pojęcie OBDII On-Board Diagnostic
http://pl.wikipedia.org/wiki/OBD
jest to nic innego jak rodzaj gniazda diagnostycznego w samochodzie w większości ok roku 1998 wszystkie samochody posiadają takie samo, co nie oznacza że jeśli na wtyczka np VAG pasuje do samochodu OPEL przeprowadzimy diagnostykę, nie uda się to ponieważ oprócz identycznego złącza producenci zastosowali różne protokoły komunikacyjne.
http://diagnostyka-samochodowa.s-tech.pl/?go=diag&section=dz_std


Skrót CAN pochodzi od angielskich słów Controller Area Network (CAN) i oznacza szeregową sieć komunikacyjną (magistrala transmisji danych, szyna CAN-BUS) zaprojektowaną w latach 80-tych dla przemysłu samochodowego (ABS, sterowanie silnika). Obecnie magistrala CAN ma również inne zastosowania, jest wykorzystywana między innymi w automatyce przemysłowej.

Linia CAN to dwuprzewodowa, pół-dupleksowa sieć z szybką komunikacją do 1 Mbit/s. Transmisja odbywa się w czasie rzeczywistym. Magistrala CAN umożliwia wzajemną komunikację pomiędzy modułami elektronicznymi. Jest siecią multi-master, co oznacza, że każdy z podsystemów sieci jest równorzędny przy inicjowaniu transmisji. Szyna CAN jest bardzo bezpieczna, odporna na błędy, zakłócenia i niezawodna dzięki zastosowaniu sprzętowej obsługi protokołu i kontroli błędów.

Po 2003 roku producenci samochodów mogą stosować wyłącznie magistralę CAN do diagnostyki samochodowej. Wcześniej można było stosować stosować CAN jako dodatkowy protokół komunikacji do obowiązkowego protokołu ISO, PWM lub VPW.
Jeśli chodzi o sprzęt diagnostyczny to rozróżniamy dwa typy
-dedykowany- jest do sprzęt typowo przypisany do marki jest ich multum np. VAG, Vas, VCDS VCP itp do grupy VW, OPtech, OPCOM do opla, CLIP do Renault, IDS ford, lexia toyota itp można by się długo rozpisywać.
-uniwersalne- możliwość podpięcia i diagnozowania różnych marek i tu również sprzętu znajdziemy multum tj: Launch (tego używam), CDP, Vscan, autocom, ELM (praktycznie diagnoza tylko silnika) itp.

Generalnie dla początkujących polecam skupić się na konkretnej marce lub grupie aut i zacząć od prostych rzeczy (odczyt błędów i parametrów itp) nie zagłębiać się zbytnio (kodowania) bo można narobić sobie problemów.
przemek217
Launch X-431 DIAGUN - tester diagnostyczny
Awatar użytkownika
 
Posty: 611
Miejscowość: Limanowa
Prawo jazdy: 16 01 2005
Auto: Audi a6 C5
Silnik: 1.8 T 150KM AEB
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1998

06 Wrz 2015, 20:42

ace - podrzucam Ci stronkę z forum a4klub.
masz tu charakterystykę bloków wartości mierzonych (bardzo pomocne na początek) kiedy będziesz tylko odczytywał sobie parametry.Polecam zerknij.

http://a4-klub.pl/index.php?/topic/2852 ... e-vag-com/
mobileIS
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 453
Zdjęcia: 64
Prawo jazdy: 18 05 2013
Przebieg/rok: <1tys. km
Auto: VW GOLF 3
Silnik: 1.8 KAT 90 KM
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1994