Temat troche stary ale widzę że kilka takich się powtarza na forum więc postaram się co nie co objaśnić.
Jeśli chodzi o pojęcie OBDII On-Board Diagnostic
http://pl.wikipedia.org/wiki/OBD jest to nic innego jak rodzaj gniazda diagnostycznego w samochodzie w większości ok roku 1998 wszystkie samochody posiadają takie samo, co nie oznacza że jeśli na wtyczka np VAG pasuje do samochodu OPEL przeprowadzimy diagnostykę, nie uda się to ponieważ oprócz identycznego złącza producenci zastosowali różne protokoły komunikacyjne.
http://diagnostyka-samochodowa.s-tech.pl/?go=diag§ion=dz_stdSkrót CAN pochodzi od angielskich słów Controller Area Network (CAN) i oznacza szeregową sieć komunikacyjną (magistrala transmisji danych, szyna CAN-BUS) zaprojektowaną w latach 80-tych dla przemysłu samochodowego (ABS, sterowanie silnika). Obecnie magistrala CAN ma również inne zastosowania, jest wykorzystywana między innymi w automatyce przemysłowej.
Linia CAN to dwuprzewodowa, pół-dupleksowa sieć z szybką komunikacją do 1 Mbit/s. Transmisja odbywa się w czasie rzeczywistym. Magistrala CAN umożliwia wzajemną komunikację pomiędzy modułami elektronicznymi. Jest siecią multi-master, co oznacza, że każdy z podsystemów sieci jest równorzędny przy inicjowaniu transmisji. Szyna CAN jest bardzo bezpieczna, odporna na błędy, zakłócenia i niezawodna dzięki zastosowaniu sprzętowej obsługi protokołu i kontroli błędów.
Po 2003 roku producenci samochodów mogą stosować wyłącznie magistralę CAN do diagnostyki samochodowej. Wcześniej można było stosować stosować CAN jako dodatkowy protokół komunikacji do obowiązkowego protokołu ISO, PWM lub VPW.
Jeśli chodzi o sprzęt diagnostyczny to rozróżniamy dwa typy
-dedykowany- jest do sprzęt typowo przypisany do marki jest ich multum np. VAG, Vas, VCDS VCP itp do grupy VW, OPtech, OPCOM do opla, CLIP do Renault, IDS ford, lexia toyota itp można by się długo rozpisywać.
-uniwersalne- możliwość podpięcia i diagnozowania różnych marek i tu również sprzętu znajdziemy multum tj: Launch (tego używam), CDP, Vscan, autocom, ELM (praktycznie diagnoza tylko silnika) itp.
Generalnie dla początkujących polecam skupić się na konkretnej marce lub grupie aut i zacząć od prostych rzeczy (odczyt błędów i parametrów itp) nie zagłębiać się zbytnio (kodowania) bo można narobić sobie problemów.