Tramwaj w ruchu drogowym

23 Paź 2015, 11:40

Działania na rzecz poprawy komunikacji dotykają różnych środków transportu. W ostatnich latach do łask wraca transport tramwajowy. Przez wiele lat przesunięty na drugi plan, teraz jest mocno rozbudowywany.

Tramwaj w ruchu drogowymTramwaj, jako środek transportu ma wiele zalet. Przede wszystkim nie musi przebiegać ciągiem ulic, dzięki czemu może szybko się przemieszczać unikając korków. Wymaga mniej miejsca niż autobus i jest bezpieczniejszy. Szyny wyznaczają tor jazdy, dzięki temu łatwiej określić strefy bezpieczeństwa wokół torów i na przystankach. Jest również ekonomiczny w eksploatacji i ekologiczny ze względu na niewielką emisję zanieczyszczeń. Przede wszystkim jednak ma dużą pojemność i jest w stanie przewozić więcej pasażerów niż autobus.

Tramwaje, podobnie jak inni uczestnicy ruchu drogowego, podlegają przepisom ustawy prawa o ruchu drogowym. Znaki i sygnały drogowe są w większości wspólne. W niektórych sytuacjach przepisy stawiają tramwaje w pozycji uprzywilejowanej.

Tramwaj ma zawsze pierwszeństwo na drogach równorzędnych, czyli takich, które nie są opisane sygnalizacją świetlną ani znakami poziomymi i pionowymi. Obowiązuje na nich zasada prawej strony. Jednak w tym przypadku nie dotyczy ona ruchu tramwajowego.

Na skrzyżowaniach ze znakami, jeśli tramwaj znajduje się na drodze podporządkowanej, ustępuję pierwszeństwa innym pojazdom, a jeśli jest na drodze z pierwszeństwem to jemu ustępują drogi. W sytuacji, gdy na skrzyżowaniu zarówno tramwaj, jak i samochód są na drodze z pierwszeństwem lub oba są na drodze podporządkowanej, pierwszeństwa ma zawsze tramwaj.

Tramwaj w ruchu drogowymNa skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną tramwaj stosuje się do sygnalizatora. W sytuacji, gdy tramwaj skręca z kierunku posiadającego pierwszeństwo w lewo to musi ustąpić pierwszeństwa samochodom jadącym na wprost. Jeśli samochód skręcałby w prawo, to musiałby ustąpić pierwszeństwo tramwajowi.

Tramwaj bezwzględnie ustępuje pierwszeństwa, jeśli włącza się do ruchu, na przykład wyjeżdżając z zajezdni.

"Warto wiedzieć, że tramwaje wyprzedza się z prawej strony, chyba że układ torów uniemożliwia takie wyprzedzanie. Szczególną uwagę należy zachować w sytuacji, gdy samochód dojeżdża do przystanku tramwajowego bez wysepki. Kierujący musi się zatrzymać na wysokości ostatniego wagonu tramwaju" tłumaczy instruktor ŠKODA Auto Szkoła, Radosław Jaskulski.

W sytuacji, gdy tory znajdują się na części jezdni, trzeba zwrócić uwagę na to, by zmienić pas i ustąpić miejsca nadjeżdżającemu tramwajowi.

Jeśli jeździmy w miejscach gdzie przemieszczają się tramwaje zachowujmy szczególną ostrożność. Znajomość przepisów to jedno, natomiast fizyczne możliwości to drugie. Dwuwagonowy tramwaj, z kompletem pasażerów waży około 50 ton, a samochód osobowy z pasażerami około 1.8 tony. W sytuacji zderzenia z tramwajem samochód osobowy zawsze będzie dużo mocniej poszkodowany. Oprócz różnicy mas, obydwa pojazdy wyraźnie różni droga zatrzymania.

Jadący z prędkością 50 km/h samochód z kierowcą, którego czas reakcji wyniesie 1 sekundę, zatrzyma się w przypadku awaryjnego hamowania na 25 metrze. Tramwaj z motorniczym, który również zareaguje w ciągu 1 sekundy zatrzyma się najszybciej na 63 metrze, a jeśli tramwaj jest załadowany, koniec hamowania może być nawet na 80 metrze.

Gwarancja bezpiecznego podróżowania to znajomość przepisów i poszanowanie innych uczestników ruchu drogowego. Warto o tym pamiętać zarówno w otoczeniu tramwajów, jak i pieszych.

Tramwaj i trochę historii
Historia tramwaju na świecie sięga początków XIX wieku. Pierwsza linia tramwajowa przewożąca ludzi powstała w 1807 roku w Wielkiej Brytanii. Początki transportu tramwajowego w Polsce to rok 1866 i pierwsze tramwaje na ulicach Warszawy. Później pojawiły się też między innymi w Gdańsku, Wrocławiu, a w 1880 roku swojej linii tramwajowej doczekał się Poznań.

źródło: Skoda, Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3781
Zdjęcia: 13077
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    W trudnych warunkach liczą się ułamki sekund
    Zima trzyma, a drogowcy nie zawsze nadążają z odśnieżaniem. Samochody z napędem na dwie osie są wtedy bardzo przydatne, choć napęd na cztery koła wynaleziono z myślą o pojazdach wojskowych, by umożliwić im poruszanie się ...
    Sezon na jednoślady - motocykle, skutery i rowery
    Wraz z początkiem wiosny na ulicach pojawiają się motocykle i skutery. Użytkownicy takich pojazdów są w sposób szczególny narażeni na niebezpieczeństwo związane z wypadkami, ponieważ w razie kolizji nie ...