Wentylator chłodnicy BMW E46

04 Paź 2016, 19:30

Witam
Mam pytanko może ktoś się orientuje aby sprawdzić sam Silnik wentylatora chłodnicy czy jest sprawny jeśli go podłączę pod 12 V to czy powinien zastartować jeśli jest sprawny. Na wyjściu jest 3 kable 2 grube jeden cienki.
Wysyłam go do wglądu.
Poz
Marekus1225
Aktywny
 
Posty: 265
Prawo jazdy: 15 04 1979
Przebieg/rok: 13tys. km
Auto: bmw
Silnik: 3.00 diesel
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2004

05 Paź 2016, 08:29

Marekus1225 napisał(a):może ktoś się orientuje aby sprawdzić sam Silnik wentylatora chłodnicy czy jest sprawny
Wentylator ma kostkę z trzema konektorami. Jeden masowy, drugi zasilający 12V, a trzeci sterujący napięciem. Zakładam, że masz jeden wentylator.

Jak sprawdzić czy dochodzi do niego napięcie?
Odpinamy kostkę i podłączamy np. żarówkę do dwóch grubych pinów. Powinna ona świecić zarówno przy włączonym jak i wyłączonym zapłonie. Następnie podpinamy kostkę do wentylatora i sprawdzamy napięcie sterujące. W tym celu włączamy zapłon, silnik wyłączony. Napięcie sterowania powinno wynosić trochę ponad 12V. Następnie włączamy klimatyzację i po kilku sekundach powinno pojawić się napięcie sterowania wentylatorem mniej więcej 5.7V. Takie napięcie powoduje rozpoczęcie pracy wentylatora. Jak tu wszystko się zgadza to można jeszcze sprawdzić sam wentylator czy jest sprawny i będzie się obracał. W tym celu należy podłączyć do niego zasilane odwrotnie bez zasilania sterującego. Wentylator powinien ruszyć. W ten sposób sprawdzamy czy szczotki wentylatora są sprawne. Ta metoda nie wyklucza jednak uszkodzenia samego modułu.

Warto też sprawdzić ciśnienia w układzie klimatyzacji i porównać z odczytami z komputera. Jak nie będą się zgadzały to też może być problem z załączaniem wentylatora.

PS. Niestety BMW miała w swoim czasie taką przypadłość że często psuły się właśnie wentylatory.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

05 Paź 2016, 12:36

Witam
Duże dzięki za info i czas poświęcony z informacją tak jest jeden wentylator, sprawa jest taka wentylator jest wyciągnięty z samochodu a urządzenie sterujące znajduje się razem z silnikiem to znaczy wirnik jest złączony z urządzeniem sterującym i nie mogę osobno sprawdzić. Jedynie mogę wysłać zdjęcie z tego Silnika wentylatora jeśli byś wysłał
e –mail . Głównie interesuje mnie aby sprawdzić czy wentylator jest sprawny wyciągniętym z samochodu czy powinien pracować jeśli jest sprawny jeśli podłączę go pod 12 V z akumulatora chodzi o to że nie jestem pewien na 100% czy po podłączeniu 12 V zacznie działać jeśli jest sprawny ponieważ znajduje się urządzenie sterujące i nie mam pojęcia czy urządzenie sterujące nie potrzebuje innej dawki prądy do uruchomienia . Podłączałem 12 V pod te 2 grube kabelki i nic jedynie trochę iskrzyło a ten cieki kabelek to chyba od czujnika temperatury morze jego też trzeba gdzieś podłączyć aby uruchomić . Elektronika wentylatora jest w idealnym stanie chodzi o to że nie chcę kupować nowego ponieważ mój może być sprawny tyko nieprawidłowo zdiagnozowany .
Poz jeszcze raz dzięki za info
Marekus1225
Aktywny
 
Posty: 265
Prawo jazdy: 15 04 1979
Przebieg/rok: 13tys. km
Auto: bmw
Silnik: 3.00 diesel
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2004

05 Paź 2016, 13:22

Marekus1225 napisał(a):podłączeniu 12 V zacznie działać jeśli jest sprawny
Nie zacznie działać bo nie będzie sygnału o odpowiedniej wartości na tym trzecim kabelku sterującym.

Wyżej napisałem jak sprawdzić czy sam wentylator będzie się obracał. Przeczytaj jeszcze raz dokładnie bo tam masz odpowiedź na swoje pytania z powyższego postu.

PS. Zdjęcie mi nic nie da tyle że sobie obejrzę. Jak chcesz to możesz wstawić jako załącznik do postu na forum.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

05 Paź 2016, 15:07

Marekus1225 napisał(a):Elektronika wentylatora jest w idealnym stanie

Skąd to wiesz ?
Ty chyba masz tam tą elektronikę osobno przykręconą do stelaża wentylatora. Z silnikiem łączą ją dwa kable. Z drugiej strony są trzy kable - dwa grube i jeden cienki zakończone wtyczką łączącą z resztą instalacji auta . Czy tak to wygląda ?
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4927
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

05 Paź 2016, 19:37

No duże dzięki jeszcze raz za info teraz dokładniej zrozumiałem o co chodzi postaram się to jakoś ogarnąć właśnie ta informacja dała mi zrozumieć o co chodzi Nie zacznie działać bo nie będzie sygnału o odpowiedniej wartości . W takim razie jest nadzieja że może okazać się że wentylator może być sprawny.
Poz Dzięki jeszcze raz.
Marekus1225
Aktywny
 
Posty: 265
Prawo jazdy: 15 04 1979
Przebieg/rok: 13tys. km
Auto: bmw
Silnik: 3.00 diesel
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2004

05 Paź 2016, 20:08

Tego nie bardzo rozumiem jak sprawdzić sam wentylator tak napisałeś
można jeszcze sprawdzić sam wentylator czy jest sprawny i będzie się obracał. W tym celu należy podłączyć do niego zasilane odwrotnie bez zasilania sterującego. Wentylator powinien ruszyć. W ten sposób . Jak zrozumieć zasilanie odwrotne ? Z tego co zrozumiałem to bez zasilania sterującego. nie powinien ruszyć tak napisałeś chyba że jestem debilem i nie zrozumiałem.
Jeśli masz cierpliwość to odpisz.
Poz
Marekus1225
Aktywny
 
Posty: 265
Prawo jazdy: 15 04 1979
Przebieg/rok: 13tys. km
Auto: bmw
Silnik: 3.00 diesel
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2004

06 Paź 2016, 08:03

Dokładnie sam wentylator powinien działać po podłączeniu odwrotnym zasilania. Czyli do tych szerszych pinów zamieniasz plus z minusem i powinien się kręcić (kabla sterującego nie podłączasz wtedy).

Dodam jeszcze krótkie info na temat tego pomiaru napięcia na kablu sterującym. Mierzymy je na zapiętej kostce do wentylatora. Podłączamy się miernikiem do kabla sterującego i sprawdzamy jak zachowuje się na nim wartość napięcia powinna ona spadać z 12V do wartości 5,7V i tu powinien włączyć się wentylator.

Prędkość tego wiatraka sterowana jest płynnie w zależności od ciśnienia w układzie klimatyzacji (przy skraplaczu). Jeżeli ciśnienie rośnie to wentylator obraca się szybciej. Tak w skrócie. Dlatego jego działanie zależy od kilku czynników.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

06 Paź 2016, 19:27

Witam
Ok zrozumiałem teraz dokładnie próbowałem plus do minusa i nic się nie działo tylko lekkie iskrzenie. Wentylator nie posiada szczotek i nigdy ich nie posiadał. Wirnik złączony z płytką i na niej elektronika. Którą da się oddzielić bez problemu i nic więcej nie elektronika w idealnym stanie oswojenie tak że super.
Jeśli chodzi o kabel sterujący to wpinam się minusem do kabla sterującego a plusowy podłączyć do akumulatora ? Czy robić tak na zimnym silniku?
Sprawa jest taka jak kupiłem ten samochód to w ogóle nie było wentylatora Klimy samochód był lekko bity ale cały zrobiony gotowy do jazdy i facet nie kupował nowego kupię ale na wiosnę, Czy to może być przyczyną że nie działa wentylator chłodnicy? Nie mogę jednego zrozumieć w moim silniku chłodnicy elektronika znajduje się w silniku a na Allegro do tego modelu elektronika taka mała skrzyneczka na zewnątrz silnika . Nie mam pojęcia dla czego.
Duże dzięki za info
:?:
Marekus1225
Aktywny
 
Posty: 265
Prawo jazdy: 15 04 1979
Przebieg/rok: 13tys. km
Auto: bmw
Silnik: 3.00 diesel
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2004

06 Paź 2016, 20:48

Marekus1225 napisał(a): Nie mogę jednego zrozumieć w moim silniku chłodnicy elektronika znajduje się w silniku a na Allegro do tego modelu elektronika taka mała skrzyneczka na zewnątrz silnika . Nie mam pojęcia dla czego.
Pytałem Cię o to wcześniej :
bonifacy napisał(a):Ty chyba masz tam tą elektronikę osobno przykręconą do stelaża wentylatora. Z silnikiem łączą ją dwa kable. Z drugiej strony są trzy kable - dwa grube i jeden cienki zakończone wtyczką łączącą z resztą instalacji auta . Czy tak to wygląda ?

Ale co by nie patrzeć być może został zainstalowany inny pasujący wymiarami od innego modelu . Spotkałem się z czymś takim . Aby było. Tym bardziej że kupiłeś auto po przejściach. Sprawdż po numerze VIN co tam ma być. Sposób sprawdzenia podany przez kolegę Kacper prawdopodobnie tyczy wentylatora z osobnym modułem. Opis znajdziesz http://autoklimatyzacja.blogspot.com/20 ... y-bme.html .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4927
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

07 Paź 2016, 19:49

No właśnie że nie mam tej elektronikę osobno przykręconej do stelaża tak jak pisałem silnik razem z elektroniką a na Allegro właśnie są do tego autka elektronikę osobno przykręconą do stelaża i szukając zdurniałem bo nie miałem pojęcia co jest grane. No tak wentylator musi być z innego auta i był po przejściach ale kupiłem o jakieś 8 tyś
Poz
Marekus1225
Aktywny
 
Posty: 265
Prawo jazdy: 15 04 1979
Przebieg/rok: 13tys. km
Auto: bmw
Silnik: 3.00 diesel
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2004